Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Jag märkte precis att någon verkar ha laddat up säsong 2 av Scooby Doo Show fast med Sun Studios dubbning. 

Jag har kollat filerna och det verkar vara Daniels fast hen har tagit bort alla andra ljudspår förutom Sun Studio dubbningen.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 20:03:31Jag märkte precis att någon verkar ha laddat up säsong 2 av Scooby Doo Show fast med Sun Studios dubbning.

Jag har kollat filerna och det verkar vara Daniels fast hen har tagit bort alla andra ljudspår förutom Sun Studio dubbningen.
Väldigt märkligt; Sun Studio-dubben är ju inte alls lika sällsynt som Mediadubb Internationals dubb...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2023 kl. 20:05:12Väldigt märkligt; Sun Studio-dubben är ju inte alls lika sällsynt som Mediadubb Internationals dubb...
Det är intressant att folk bara tar sig friheten att ta andras uppladdningar/filer. Just den här gången har de dock nämnt att det inte är deras filer.

Angående själva Sun Studio-dubben så är den ju som du säger inte lika sällsynt och det är ju den som skulle användas om säsongen visades i Sverige igen.

I beskrivningen till den här märkliga uppladdningen skriver personen:

"These episodes are not available anywhere with Swedish dubbing, either in the original dub or in a re-dubbed form; therefore, I take the liberty of making this Sun Studio dubbed version easily accessible. The files originate from someone else's upload, but the Sun Studio dubbing was concealed within MKV files that are unplayable; hence, I am uploading this but with only the Sun Studio dubbing."

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 20:13:46I beskrivningen till den här märkliga uppladdningen skriver personen:

"These episodes are not available anywhere with Swedish dubbing, either in the original dub or in a re-dubbed form; therefore, I take the liberty of making this Sun Studio dubbed version easily accessible. The files originate from someone else's upload, but the Sun Studio dubbing was concealed within MKV files that are unplayable; hence, I am uploading this but with only the Sun Studio dubbing."
Det var ju ett märkligt resonemang. Vill man få Sun Studio-versionen spelbar på nätet vore det ju smartare att bara ändra ordningen på ljudspåren i MKV-filen, så att det ljudspåret kommer först, så finns ändå Mediadubbs dubbning tillgänglig om man laddar hem filerna.

Och som sagt, nog borde man ju prioritera den dubbning som är mer sällsynt av de två - Sun Studios dubb var väl inte många år sen den sändes, trots allt; även fast jag medger att sannolikheten att den skulle sändas igen i närtid är relativt liten (i synnerhet linjärt)...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2023 kl. 20:35:30Det var ju ett märkligt resonemang. Vill man få Sun Studio-versionen spelbar på nätet vore det ju smartare att bara ändra ordningen på ljudspåren i MKV-filen, så att det ljudspåret kommer först, så finns ändå Mediadubbs dubbning tillgänglig om man laddar hem filerna.

Och som sagt, nog borde man ju prioritera den dubbning som är mer sällsynt av de två - Sun Studios dubb var väl inte många år sen den sändes, trots allt; även fast jag medger att sannolikheten att den skulle sändas igen i närtid är relativt liten (i synnerhet linjärt)...
Dessutom finns väl enstaka avsnitt av den säsongen faktiskt utgivna på DVD med Sun Studios dubbning.

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 20:44:16Dessutom finns väl enstaka avsnitt av den säsongen faktiskt utgivna på DVD med Sun Studios dubbning.
Seriöst? Vad snackar personen om i beskrivningen då?

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 december 2023 kl. 20:54:53Seriöst? Vad snackar personen om i beskrivningen då?
Avsnitten Vampire Bats and Scaredy Cats, Hang in There, Scooby-Doo & The Ozark Witch Switch finns i alla fall på olika samlingsvolymer med Sun Studios dubbning. Dessutom har avsnittet The Chiller Diller Movie Thriller givits ut på DVD i Sverige dock utan svenskt tal.

Internationellt verkar avsnitten The Curse of the Viking Lake, The Creepy Heap from the Deep, The Spooky Case of the Grand Prix Race, Creepy Cruise inte har givits ut alls på DVD.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 20:44:16Dessutom finns väl enstaka avsnitt av den säsongen faktiskt utgivna på DVD med Sun Studios dubbning.
Det stämmer, men det är väl bara ett eller två avsnitt; om inte mitt minne sviker mig - dessutom är dessa DVD-utgåvor garanterat utgångna nuförtiden.

Men oavsett vilket och oavsett vad man läser in i begreppet, råder det ju i alla fall ingen tvekan om att Mediadubbs dubbning är betydligt mer sällsynt än Sun Studios. Vi vet ju att Mediadubbs dubbning bara användes på TV3 på 1990-talet och aldrig kommer att användas igen (eller åtminstone med 99% sannolikhet), medan Sun Studios dubbning kommer att användas vid alla eventuella sammanhang där serien kommer att sändas eller släppas framöver - därmed inte sagt att serien kommer att sändas någonstans i närtid, men om och när så sker kommer det ju bli den dubbningen...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2023 kl. 21:50:38Det stämmer, men det är väl bara ett eller två avsnitt; om inte mitt minne sviker mig - dessutom är dessa DVD-utgåvor garanterat utgångna nuförtiden.

Men oavsett vilket och oavsett vad man läser in i begreppet, råder det ju i alla fall ingen tvekan om att Mediadubbs dubbning är betydligt mer sällsynt än Sun Studios. Vi vet ju att Mediadubbs dubbning bara användes på TV3 på 1990-talet och aldrig kommer att användas igen (eller åtminstone med 99% sannolikhet), medan Sun Studios dubbning kommer att användas vid alla eventuella sammanhang där serien kommer att sändas eller släppas framöver - därmed inte sagt att serien kommer att sändas någonstans i närtid, men om och när så sker kommer det ju bli den dubbningen...
Det är väldigt beklagligt att Turner och senare Warner inte kunde köpa loss alla TV3 dubbningarna. De köpte ju loss vissa serier dubbningar men det verkar väldigt slumpartat.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 21:58:29Det är väldigt beklagligt att Turner och senare Warner inte kunde köpa loss alla TV3 dubbningarna. De köpte ju loss vissa serier dubbningar men det verkar väldigt slumpartat.
Ja, det är helt klart väldigt olyckligt - dessutom kan man ju tycka att det borde ha blivit dyrare att beställa en egen dubbning än att köpa in en befintlig, om nu inte TV3 krävde oskäligt mycket pengar...

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 21:58:29Det är väldigt beklagligt att Turner och senare Warner inte kunde köpa loss alla TV3 dubbningarna. De köpte ju loss vissa serier dubbningar men det verkar väldigt slumpartat.
Sun Studio är väl originaldubb på vissa av serierna/ säsongerna så det fanns väl ännu inga TV3 dubbningar att licensiera av vissa serier då.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 december 2023 kl. 22:03:25Sun Studio är väl originaldubb på vissa av serierna/ säsongerna så det fanns väl ännu inga TV3 dubbningar att licensiera av vissa serier då.
Sant, men så borde inte vara fallet med The Scooby-Doo Show som sändes ganska tidigt på TV3 - åtminstone en del av mina inspelningar vet jag kommer från 1992, medan Cartoon Network lanserades i Europa i september 1993.

Det är dock inte helt solklart hur det förhåller sig, då Turner enligt uppgift beställde de flesta dubbningar ett bra tag innan Cartoon Network lanserades i Europa - så även fast den här serien utan tvekan hann sändas på TV3 innan den sändes på Cartoon Network, så är det möjligt att Sun Studios dubbning ändå spelades in innan; eller att de båda dubbningarna gjordes ganska precis samtidigt...

Så det kan vara så att Turner licensierade de dubbningar som fanns tillgängliga hos TV3 när de började förhandla, och att de sen struntade i att fråga igen senare utan genast beställde nydubb på allt som TV3 svarade inte fanns färdigt där och då (även om det sen blev klart några veckor senare).

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2023 kl. 22:19:44Så det kan vara så att Turner licensierade de dubbningar som fanns tillgängliga hos TV3 när de började förhandla, och att de sen struntade i att fråga igen senare utan genast beställde nydubb på allt som TV3 svarade inte fanns färdigt där och då (även om det sen blev klart några veckor senare).
Men dom måste ha förhandlat med TV3 senare också för dom har ju köpt dubbningar gjorda efter 93 från TV3

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  9 december 2023 kl. 22:37:24Men dom måste ha förhandlat med TV3 senare också för dom har ju köpt dubbningar gjorda efter 93 från TV3
Vilka då?