Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Hur är textningen på dvdn av Selmas Saga ? (Min favorit kalender) 

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet  7 december 2023 kl. 11:04:55Hur är textningen på dvdn av Selmas Saga ? (Min favorit kalender)
Så här, vilket jag tycker är helt okej med tanke på den begränsade upplösningen på DVD:

Selma_DVD.jpg

En intressant detalj i ovanstående scen är att projektorn som von Trippelhatt använder för att visa stillbilder(!) är en Noris 8mm filmprojektor som inte ens är laddad med film. Den riktiga projektorn som visar bilderna är en digital projektor som är gömd under foten på 8mm-projektorn!

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  7 december 2023 kl. 10:57:22Nu är ytterligare sex avsnitt uppladdade av Julhjärtats hemlighet, det vill säga avsnitt 7 - 12, så nu finns alltså dom första 12 avsnitten med svensk text. :)
https://archive.org/details/julhjartats-hemlighet
Tack än en gång! Jag håller tummarna för att din tidplan håller så att alla avsnitten finns tillgängliga senast julafton!

Sen ser jag även fram emot att avsnitten så småningom kommer upp med mjuka undertexter. Jag skulle behöva nya original-nerladdningar från DR som jag kan kombinera med danska eller svenska undertexter. Jag har visserligen alla avsnitten nerladdade från DR när de sändes, men alla eller nästan alla har sluttexterna överlagrade med olika reklaminslag. Förmodligen har DR bytt ut filerna mot nya versioner med intakta sluttexter senare, något som jag inte kände till. Annars hade jag såklart själv laddat hem avsnitten på nytt, men nu finns de tyvärr inte längre kvar på DRTV.

Ett tips som kanske kommer försent den här gången, men som kan vara värt att beakta till nästa gång, är att döpa de nio första filerna till Del 01.mp4, Del 02.mp4 osv. med en inledande nolla i avsnittsnumret. Då kommer alla avsnitten att sorteras i rätt ordning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 december 2023 kl. 19:25:33Jag har visserligen alla avsnitten nerladdade från DR när de sändes, men alla eller nästan alla har sluttexterna överlagrade med olika reklaminslag. Förmodligen har DR bytt ut filerna mot nya versioner med intakta sluttexter senare, något som jag inte kände till. Annars hade jag såklart själv laddat hem avsnitten på nytt, men nu finns de tyvärr inte längre kvar på DRTV.
Ja, det där är väldigt intressant. När jag såg Julehjertets hemmelighed ifjol lade jag märke till "reklamen" under eftertexterna vid merparten av avsnitten när jag tittade på DRTV, men när jag såg de sista avsnitten efter julafton försvann dessa och eftertexterna blev rena (då jag låg lite efter, så att jag såg de sista 2 - 3 avsnitten först efter julafton). Jag gick då sedan tillbaka och tittade på ett tidigare avsnitt, och då hade reklamen plötsligt försvunnit där också.

Jag trodde därför fram tills nu att versionerna som fanns lagrade och som man laddar hem alltid var de rena versionerna, men att DR automatiskt lade in reklaminslagen när man tittade live på DRTV - men i ljuset av det här verkar det ju som att reklaminslagen var "inbrända" i videon fram till julafton, för att sedan ersättas av nya neutrala versioner...

(Reklam är förstås inte riktigt rätt uttryck i ordets rätta mening när det gäller public service, utan det rörde sig ju snarare om puffar för bakom kulisserna-inslag och annat på DR)

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 december 2023 kl. 19:25:33Sen ser jag även fram emot att avsnitten så småningom kommer upp med mjuka undertexter. Jag skulle behöva nya original-nerladdningar från DR som jag kan kombinera med danska eller svenska undertexter.
Jodå, dessa kommer så fort som möjligt - men mitt mkvtoolnix hade av någon anledning försvunnit från datorn, så jag måste hitta åt och installera det igen och försöka komma ihåg kommandot för att skapa en .mkv med video och textfil.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 december 2023 kl. 19:25:33Ett tips som kanske kommer försent den här gången, men som kan vara värt att beakta till nästa gång, är att döpa de nio första filerna till Del 01.mp4, Del 02.mp4 osv. med en inledande nolla i avsnittsnumret. Då kommer alla avsnitten att sorteras i rätt ordning.
Det har du så rätt i, jag hade dessvärre i hastigheten förträngt att Archive sorterar efter strikt alfabetisk ordning, utan att ta hänsin till sådant. :(

Jag har döpt om filerna nu, men Archive fungerar lite si och så när det gäller omdöpning av filer i efterhand, så jag kan inte lova att det kommer få effekt. :)

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  8 december 2023 kl. 10:09:15Jodå, dessa kommer så fort som möjligt - men mitt mkvtoolnix hade av någon anledning försvunnit från datorn, så jag måste hitta åt och installera det igen och försöka komma ihåg kommandot för att skapa en .mkv med video och textfil.
Kan du inte använda det grafiska verktyget i mkvtoolnix då? Då behöver du inte hålla reda på kommandon, utan kan bara dra och släppa filerna i fönstret. Eventuellt får du även bocka bort onödiga spår, ställa in språk för respektive spår och välja default track innan du muxar.

Om du ändå vill använda kommandoraden, t.ex. för att göra en batchfil som fixar hela serien på en gång kan du använda det grafiska verktyget för att ställa in allt och sen gå till Multiplexer / Show command line för att se hur kommandoraden ska se ut.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 december 2023 kl. 19:25:33Tack än en gång! Jag håller tummarna för att din tidplan håller så att alla avsnitten finns tillgängliga senast julafton!
Jag ligger aningen efter tidplanen, så idag kom det "bara" upp 4 avsnitt istället för planerade 6, men här kommer i alla fall avsnitt 13 - 16 av Julhjärtats hemlighet:

Den här gången är det inte så mycket min förtjänst, utan alla 4 avsnitten har översatts av @Daniel Hofverberg , så ett stort tack till honom - men jag har gått igenom texten lite grann efteråt för att säkerställa att återkommande uttryck har översatts någorlunda konsekvent mellan oss båda. :)

Inom de närmaste dagarna hoppas jag också få upp dom inledande .MKV-filerna med mjuka valbara undertexter.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 december 2023 kl. 19:25:33Tack än en gång! Jag håller tummarna för att din tidplan håller så att alla avsnitten finns tillgängliga senast julafton!
Än så länge håller tidsplanen någotsånär, så idag har jag laddat upp avsnitt 17 - 20 av Julhjärtats hemlighet med svensk text. :)

Ett av avsnitten har Daniel översatt, och resterande tre är mina. Jag hoppas att det inte förekommer större kontinuitetsproblem, men trots min bästa ansträngning kan enstaka missar förmodligen förekomma.

Men i takt med att julen närmar sig och det börjar vara en miljon andra saker att stå i, så blir det förstås mer och mer stressig att hinna översätta de återstående 4 avsnitten - men hoppet lever än.

Ni som ännu inte börjat se serien rekommenderar jag varmt att ge den en chans - det här är en väldigt bra julkalender, säkert bättre än alla SVTs inhemska julkalendrar de senaste 30 åren, som verkligen borde sändas i svensk TV.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 15 november 2023 kl. 21:04:18@Daniel Hofverberg Visst har du nämnt att du har alla avsnitt av Pakten?
Nu har jag börjat ladda upp alla avsnitt av Pakten, men det går tyvärr väldigt segt - efter två dygns oavbrutet arbete är 15 avsnitt klara hittills (men bara 11 går att spela online än). :)
https://archive.org/details/pakten

Tyvärr har jag skrivit i mina anteckningar att enstaka sekunder saknas här och var på vissa avsnitt på grund av problem med digitalboxen; men jag vet inte hur märkbart det är. Merparten av avsnitten har i alla fall bra kvalitet (inspelad med DVD-recorderns 2 ½-timmesläge), men några avsnitt har halverad upplösning (352x576) och lägre bitrate; vilket inte märktes av mycket med den tjock-TV jag hade på den tiden, men desto mer uppenbart idag... :(

Det vore som sagt önskvärt att synka om alla avsnitt till en lämplig HD-bildkälla, men om de saknade sekunderna innefattar dialog så blir det förstås besvärligt (och kan vara nog så besvärligt ändå att hitta åt de där sekunderna...).

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2023 kl. 11:10:46Nu har jag börjat ladda upp alla avsnitt av Pakten, men det går tyvärr väldigt segt - efter två dygns oavbrutet arbete är 15 avsnitt klara hittills (men bara 11 går att spela online än). :)
https://archive.org/details/pakten
Stort tack för uppladdningen.

Jag såg Pakten och Julkungen 2016/2017 men eftersom Pakten låg före i tablån hade SVT Play hunnit börja ta bort avsnitt när jag började titta. Så inte sett avsnitt 1 och 2 med svensk dubbning.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2023 kl. 11:10:46Det vore som sagt önskvärt att synka om alla avsnitt till en lämplig HD-bildkälla, men om de saknade sekunderna innefattar dialog så blir det förstås besvärligt (och kan vara nog så besvärligt ändå att hitta åt de där sekunderna...).
Den har ju funnits på SVT Play så sent som 2017.
https://www.svtplay.se/pakten

Nog borde det vara någon som har tankat ner den därifrån? Det vore väl att föredra, framför allt jobb med att försöka synka ljudet från dina inspelningar till någon annan bildkälla?

Vad säger Josefin med sina många kontakter?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2023 kl. 11:10:46Tyvärr har jag skrivit i mina anteckningar att enstaka sekunder saknas här och var på vissa avsnitt på grund av problem med digitalboxen; men jag vet inte hur märkbart det är. Merparten av avsnitten har i alla fall bra kvalitet (inspelad med DVD-recorderns 2 ½-timmesläge), men några avsnitt har halverad upplösning (352x576) och lägre bitrate; vilket inte märktes av mycket med den tjock-TV jag hade på den tiden, men desto mer uppenbart idag... :(
Jag har tittat lite på första avsnittet, och vid c:a 22:21 finns det en bildstörning, och 3,64 sekunder saknas. Största delen av en replik har fallit bort. I original, på danska, lyder den: "Emil, se, hvem der er min nisseven." På den svenska inspelningen hör man bara namnet Emil, därefter saknas resten av repliken.

Jag förmodar att din DVD-recorder inte spelade in text-tv? Annars hade det ju varit trevligt att även få med de svenska texterna - sidan 793 enligt en skylt som kommer upp i början av avsnitten.

Anders M Olsson

I avsnitt 2 från Daniel är det en störning vid c:a 22:53 och repliken som på danska lyder "Gibbus, hvordan gik det?" har fallit bort.

Daniel Hofverberg

Aj då, besvärligt att det var så pass mycket som saknas - det hade jag tyvärr inte koll på, bara att min dåvarande digitalbox strulade en aning så att enstaka sekunder kunde försvinna... :(

Och att ladda hem från SVT Play hade jag tyvärr inte en tanke på - delvis på grund av att SVT Play på den tiden inte hade någon vidare kvalitet, då det mesta var uppskalat från SD-upplösning till HD på ett ganska fult sätt.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 december 2023 kl. 15:39:56Jag förmodar att din DVD-recorder inte spelade in text-tv? Annars hade det ju varit trevligt att även få med de svenska texterna - sidan 793 enligt en skylt som kommer upp i början av avsnitten.
Nej, tyvärr inte.

Ovanliga dubbningar

I sista minuten har jag nu fått ut dom sista avsnitten av Julhjärtats hemlighetArchive.org, så nu finns hela serien där. :)

Ni får ursäkta att jag inte hunnit få ut .MKV-versionerna med valbar textning än, då jag har jobbat febrilt med att översätta dom sista avsnitten, men det kommer inom dom närmaste dagarna.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 december 2023 kl. 15:39:56Den har ju funnits på SVT Play så sent som 2017.
https://www.svtplay.se/pakten

Nog borde det vara någon som har tankat ner den därifrån? Det vore väl att föredra, framför allt jobb med att försöka synka ljudet från dina inspelningar till någon annan bildkälla?

Vad säger Josefin med sina många kontakter?
Då många av mina kontakter är bortresta över julen kan jag tyvärr inte få definitiva besked här och nu, men när jag kollade upp om Pakten tidigare i år var det en person som hade digitala rippar från linjär TV av en hel del avsnitt - oklart hur många, men troligen inte alla. Dom är förmodligen inte i klass med Daniels inspelningar kvalitétsmässigt, men är kanske stabilare så att ingenting saknas - och i så fall är dom kanske ändå att föredra för enklare synkning? :)

Men dock ingen som tycks ha laddat hem versionen från SVT Play, om jag nu inte missade att höra med någon tidigare i år.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2023 kl. 23:00:17Aj då, besvärligt att det var så pass mycket som saknas - det hade jag tyvärr inte koll på, bara att min dåvarande digitalbox strulade en aning så att enstaka sekunder kunde försvinna... :(
Nu har jag även tittat på tredje avsnittet, och störningar gör att det saknas bitar på två ställen: 3,36 + 3,60 sekunder.

På det första stället är det en försvunnen replik som på danska lyder "Man gør bare sådan her" (vid c:a 18:55).
På det andra stället är det ingen dialog i de saknade sekunderna (vid c:a 22:49).

Nu gör jag inget mer åt serien förrän Josefin har återkommit med besked. Om hon lyckas få tag på inspelningar med lika god ljudkvalité kanske det går att använda dem istället. Om ljudet är sämre kanske det ändå går att använda för att fylla i gapen i Daniels inspelningar.