Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 11:22:29Tror du jag agera för att få Pengar ?
Men så är du väl inte professionell skådespelare, med inkomster från skådespeleri som din enda inkomst...?

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 11:21:47Fast dubbningen kanske gjord efter att  Julkalendern spelads in  ;)

Jag ser ingen anledning till varför Kjell inte kan göra både Trolltider och Flykten Från Hönsfabriken 😒😤❗️

Ser han inte tillbaka positivt som sin roll som Rocky 🥺⁉️

Ogillade han att dubba original filmen ?🥺
Det får du lov att fråga honom om, men han har ju som sagt inte varit med i någon dubbning på ett par decennier. Om det sen betyder att han aldrig fått frågan eller att han tackat nej till roller genom åren måste han svara på själv. :)

gstone

Citat från: Erika skrivet  6 december 2023 kl. 03:47:16---

Av årets julkalendrar (av de jag kan följa / se) är helt klart Snöfall 2 överlägset bäst så här långt. Var dock lite orolig i början, då det förekom en viss flamsig ton som (tack och lov) senare försvann.
Är det Radiokalandern eller en utländsk kalander ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 11:26:41Är det Radiokalandern eller en utländsk kalander ?
Norsk, och NRK:s senaste. Kan ses här.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 december 2023 kl. 11:25:36Men så är du väl inte professionell skådespelare, med inkomster från skådespeleri som din enda inkomst...?
Det får du lov att fråga honom om, men han har ju som sagt inte varit med i någon dubbning på ett par decennier. Om det sen betyder att han aldrig fått frågan eller att han tackat nej till roller genom åren måste han svara på själv. :)
Lever dubb förakt kvar i Sverige ? :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 januari 2023 kl. 10:58:38Jag har nu besökt det största och äldsta konditoriet som finns i Skellefteå med omnejd (Stigs konditori), och de hade aldrig hört talats om klenäter. :(

Jag har även kollat på två olika caféer i centrala stan, och hittade inte åt något sådant där heller.

Därav borde vi åtminstone kunna dra slutsatsen att sådana är betydligt vanligare i södra Sverige än i Norrland. Möjligtvis kanske man skulle ha mer tur i någon ännu större ort än Skellefteå, men det är sällan jag är på konditori någon annanstans - men om jag råkar vara i exempelvis Umeå någon gång och befinner mig i närheten av något konditori så ska jag försöka komma ihåg att fråga där...
Titta vad jag hittade idag i min lokala ICA-butik! I eftermiddag blir det fest till fikat! :)

IMG_0033.JPG

IMG_0034.JPG

IMG_0035.JPG

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 december 2023 kl. 13:52:21Titta vad jag hittade idag i min lokala ICA-butik! I eftermiddag blir det fest till fikat! :)
Intressant, jag har fortfarande inte lyckats se eller hitta klenäter i verkligheten, så jag har ingen aning hur det smakar...

(Men jag fick lov att översätta klejner med klenäter ändå till Julehjertets hemmelighed, trots att jag är tveksam hur många i Sverige som faktiskt vet vad det är - åtminstone här uppe i Skellefteå-trakten verkar ingen känna till det, att döma av min egen högst ovetenskapliga undersökning bland min bekantskapskrets...)

Sabelöga

Houba !

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 december 2023 kl. 13:52:21Titta vad jag hittade idag i min lokala ICA-butik! I eftermiddag blir det fest till fikat! :)
Jag har sett på min lokala ICA också, men det var efter jul (när de reade ut en massa osålda varor). Hörde talas om klenäter första gången i TV-serien Sjätte dagen som visades 1999-2001.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 13 december 2023 kl. 16:32:06Jag har sett på min lokala ICA också, men det var efter jul (när de reade ut en massa osålda varor).
Bor du också i den södra halvan av landet?

För jag har inte sett till något sådant på vare sig ICA eller Coop här uppe.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2023 kl. 14:05:22(Men jag fick lov att översätta klejner med klenäter ändå till Julehjertets hemmelighed, trots att jag är tveksam hur många i Sverige som faktiskt vet vad det är - åtminstone här uppe i Skellefteå-trakten verkar ingen känna till det, att döma av min egen högst ovetenskapliga undersökning bland min bekantskapskrets...)
Ja, på svenska heter de här kakorna klenäter, så det går väl inte att översätta det på så många sätt. Ibland säger man förstås klenor på svenska, men det är nog mindre vanligt än klenäter.

Ur SAOL:
klen|ät [-ä´t] substantiv -en -er • bakverk

Här är ett utsnitt ur en bild från tredje avsnittet av Julehjertets hemmelighed. Även om det inte är jättetydligt bör det ändå gå att se att det är samma sorts bakverk som de som jag köpte på ICA idag.

Kanske det går att hitta någon annan scen i serien där de syns tydligare?

klejner.jpg

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2023 kl. 21:13:05Bor du också i den södra halvan av landet?

Nej, jag bor i Mellansverige. Vill minnas att det var saffransklenäter som jag såg.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2023 kl. 21:13:05Bor du också i den södra halvan av landet?

Vill du prova klenäter kan du be din lokala ICA-handlare att köpa in.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2023 kl. 08:26:52Vill du prova klenäter kan du be din lokala ICA-handlare att köpa in.
Alla ICA-butiker drivs ju separat via franchise. De ICA-butiker som finns i Skellefteå köper huvudsakligen in fika från Dahlgrens bageri i Skellefteå (förutom ICA Maxi, som bakar nästan allt själv); och på Dahlgrens bageri hade de aldrig ens hört talats om klenäter.

För skojs skull gick jag in nu på nätet på de största ICA-butikerna i Luleå, Skellefteå, Umeå, Sundsvall, Härnösand och Gävle (via Handla online); och ingendera hade några spår av klenäter i sin nätbutik. Utifrån det borde vi kunna dra slutsatsen att det åtminstone inte är vanligt förekommande i Norrland (och då är ju ändå de tre sistnämnda orterna inte särskilt långt norrut geografiskt).

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 december 2023 kl. 21:24:00Ja, på svenska heter de här kakorna klenäter, så det går väl inte att översätta det på så många sätt. Ibland säger man förstås klenor på svenska, men det är nog mindre vanligt än klenäter.

Ur SAOL:
klen|ät [-ä´t] substantiv -en -er • bakverk
Det var för övrigt en mardröm att översätta alla bakverk som refereras till i Julehjertets hemmelighed, då många danska bakverk inte verkar ha direkta motsvarigheter i Sverige.

Jag valde därför exempelvis att översätta pebernødder med pepparkakor, vilket förvisso är snarlika bakverk men mycket lika recept men inte alls identiska - det är inte optimalt, men efter en liten stunds googlande drog jag slutsatsen att pebernødder knappt verkar existera alls i Sverige, och alla Google-träffar jag fick refererade till Danmark. Mina misstankar förstärktes också av att Svenska Akademiens Ordlista inte verkar ha med något sådant. Det kändes därför inte som ett alternativ att översätta rakt av, då det skulle bli obegripligt för gemene man, utan jag fick lov att ändra till något som skulle bli begripligt för svenskar.

Ett kort tag övervägde jag att göra något liknande med klenäter, och ersätta det med något bakverk vanligt förekommande i hela Sverige - men de planerna sprack då vi ju får se klenäterna i bild i flera avsnitt, och det därför inte går att hitta något snarlikt som dessutom ser likadant ut...

(Allt detta dock med den lilla brasklappen att jag ännu inte sett de färdiga versionerna av Julehjertets hemmelighedArchive.org, så jag vet inte om Josefin gjorde några förändringar i min översättning innan publicering, när hon skulle gå igenom mina textfiler för att göra nödvändiga förändringar för att undvika kontinuitetsproblem gentemot de avsnitt hon översatte)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2023 kl. 09:33:24Alla ICA-butiker drivs ju separat via franchise. De ICA-butiker som finns i Skellefteå köper huvudsakligen in fika från Dahlgrens bageri i Skellefteå (förutom ICA Maxi, som bakar nästan allt själv); och på Dahlgrens bageri hade de aldrig ens hört talats om klenäter.
Jag tror Steffan menar dessa som inte kommer från lokala bagerier men som också brukar finnas på ICA-butiker.

FB_IMG_1702544650421.jpg

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 14 december 2023 kl. 10:05:18Jag tror Steffan menar dessa som inte kommer från lokala bagerier men som också brukar finnas på ICA-butiker.

FB_IMG_1702544650421.jpg
Något sådant verkar i alla fall inte finnas på ICA-butiker i den norra halvan av landet, utifrån vad jag kan hitta på nätet. Sökning på alla troliga sökord ger inga träffar alls. Jag kollade också på Willys och Coop, men hittar inget där heller. Kanske är det något som bara finns söderöver...?