Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 januari 2024 kl. 16:56:42Det är jag främst som kommit med den informationen, som jag har fått ta del av från personal på KM studio samt tidigare medarbetare på Disney.
Sen vid tidpunkten när dubbningen utfördes så var det faktiskt några stänkare om det i kvällspressen.
Personal på KM Studio bör man ju kunna lita på, så då bör vi kunna utgå ifrån att det stämmer.

Vet du vilken version av Kalle Anka och hans vänner önskar god jul som dubbades? Var det den nuvarande (sedan 1985) SVT-versionen, den sedan 1990-talet officiella Disney-versionen (som sänds på MTV3 och under 1990-talet visades på TV3 och Kanal 5) eller någon helt annan version?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2024 kl. 01:47:09Precis. Frågan är bara om SVT inser det...?

Men man kan väl anta att Disney vill få alla länder att övergå till den senaste officiella versionen av From All of Us To All of You (d.v.s. det program som finländska MTV3 sänder. och som Kanal 5 sände i Sverige 1997), så att den versionen antagligen är billigare att licensiera än övriga varianter. Den versionen kräver ju också mindre arbete, eftersom det är till den versionen som årets Surprise Gifts läggs till (som SVT liksom NRK alltså måste klippa ut och klistra in till deras program)...
Jag håller helt med om att detta vore att föredra ☺️👍

Men tyvärr lär svenska folk aldrig acceptera det🙁😠👎
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2024 kl. 02:18:58Personal på KM Studio bör man ju kunna lita på, så då bör vi kunna utgå ifrån att det stämmer.

Vet du vilken version av Kalle Anka och hans vänner önskar god jul som dubbades? Var det den nuvarande (sedan 1985) SVT-versionen, den sedan 1990-talet officiella Disney-versionen (som sänds på MTV3 och under 1990-talet visades på TV3 och Kanal 5) eller någon helt annan version?
Jag tror att Monica Forsberg är regissör på nya Kalle Anka och hans vänner fyra jul som aldrig använd den var tänkt att byta ut äldre med Bengt till redigt dubbning på runt ca 1998. Då skulle Monica Forsberg eller Stefan Berglund eller något annan som regissör.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2024 kl. 02:18:58Personal på KM Studio bör man ju kunna lita på, så då bör vi kunna utgå ifrån att det stämmer.

Det var SVTs version de skulle utgå ifrån när Disney beställde en godkänd versionering.

Steffan Rudvall

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 januari 2024 kl. 13:01:19Det var SVTs version de skulle utgå ifrån när Disney beställde en godkänd versionering.
Kan den versioneringen som gjordes då vara den som numera visas i Norge? Den är ju hyfsat lik det svenska programmet med bara enstaka skillnader...

Oscar Isaksson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 januari 2024 kl. 15:46:55Kan den versioneringen som gjordes då vara den som numera visas i Norge? Den är ju hyfsat lik det svenska programmet med bara enstaka skillnader...
Det är inte helt otroligt att Disney i samband med att vilja ha en ljudversion som det kände att de kunde stå för, även såg till att uppdatera bilden.
När SVT sa blankt nej till dubbningen fick allt vara som det var innan.

Mathilda Gustafsson

Frågar inte Benjamin Syrsa Piff och Puff om hur de klär julgranen? Så hur kan det från början har varit inledning till Toy Tinkers? I den jagar de ju bara Kalle Anka

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 januari 2024 kl. 03:49:55Frågar inte Benjamin Syrsa Piff och Puff om hur de klär julgranen? Så hur kan det från början har varit inledning till Toy Tinkers? I den jagar de ju bara Kalle Anka
Det beror på att julprogrammet inte bara bestod av Toy Tinkers, utan även en nyanimerad inledning till den kortfilmen. I den nyanimationen, gjord speciellt för originalprogrammet 1958, får vi se när Piff och Puff går ut i skogen och hugger en gran (eller rättare sagt en liten del av en gran), tar hem den, "klär den" med snö och sen går och lägger sig - och sen fortsätter det med Toy Tinkers i sin helhet (så att Piff och Puff blir väckta av Kalle Anka, och så vidare).

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 januari 2024 kl. 03:49:55Frågar inte Benjamin Syrsa Piff och Puff om hur de klär julgranen? Så hur kan det från början har varit inledning till Toy Tinkers? I den jagar de ju bara Kalle Anka
Du kan själv se i @TrondM :s rekonstruktion av originalprogrammet!

https://youtu.be/4FqEM20nG5E

Mathilda Gustafsson

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 januari 2024 kl. 06:23:47Hittade den i färg också visste inte att VHS fanns så tidigt
https://youtu.be/Dx574DfQRcc
Det gjorde det förstås inte heller, men Toy Tinkers har funnits med i julprogram i en del håll i världen så sent som under 1980-talet; och då fanns VHS.
(Men i Sverige försvann det ju långt tidigare än så)

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 januari 2024 kl. 06:23:47Hittade den i färg också visste inte att VHS fanns så tidigt
https://youtu.be/Dx574DfQRcc
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 januari 2024 kl. 08:25:07Det gjorde det förstås inte heller, men Toy Tinkers har funnits med i julprogram i en del håll i världen så sent som under 1980-talet; och då fanns VHS.
(Men i Sverige försvann det ju långt tidigare än så)
I beskrivningen står det att det är inspelat på en VCR-kassett från dansk tv på 70-talet.

VCR var ett tidigt videoformat från Philips som lanserades redan 1972. Jag köpte en sån bandspelare 1975, men gjorde mig av med den 1980 när jag bytte till VHS. Jag spelade också in Disneys julprogram från dansk TV på sjuttiotalet, och som jag minns det var det en mer eller mindre oklippt och oförstörd version av 1958 års originalprogram. Tyvärr kom jag mig aldrig för att kopiera bandet till VHS när jag bytte, för jag visste ju (d.v.s. trodde) att jag skulle kunna spela in samma program vilken jul som helst.

VCR-kassetterna var dyra och rymde bara en timmes program, så det var inte tal om att spara en massa program. Det handlade nästan enbart om "time shift", d.v.s. spela in program för att titta på vid någon annan tidpunkt, och sen återanvända bandet.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 januari 2024 kl. 09:58:30I beskrivningen står det att det är inspelat på en VCR-kassett från dansk tv på 70-talet.

VCR var ett tidigt videoformat från Philips som lanserades redan 1972. Jag köpte en sån bandspelare 1975, men gjorde mig av med den 1980 när jag bytte till VHS. Jag spelade också in Disneys julprogram från dansk TV på sjuttiotalet, och som jag minns det var det en mer eller mindre oklippt och oförstörd version av 1958 års originalprogram. Tyvärr kom jag mig aldrig för att kopiera bandet till VHS när jag bytte, för jag visste ju (d.v.s. trodde) att jag skulle kunna spela in samma program vilken jul som helst.

VCR-kassetterna var dyra och rymde bara en timmes program, så det var inte tal om att spara en massa program. Det handlade nästan enbart om "time shift", d.v.s. spela in program för att titta på vid någon annan tidpunkt, och sen återanvända bandet.
Jag trodde dom menade VCR som VHS spelare visste inte att det fanns ett format som hette så. Visste bara att det fanns VHS, Betamax och Video 2000.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 januari 2024 kl. 09:58:30I beskrivningen står det att det är inspelat på en VCR-kassett från dansk tv på 70-talet.
Men om det kommer från dansk TV, varför är det då på engelska utan text...?

Om jag inte minns fel från mitt och TrondM's restaureringsprojekt vill jag minnas att han också fått tag i en NRK-inspelning från 1980-talet, och att Toy Tinkers (med nyanimationen) fanns med på norsk TV så sent som runt mitten av 1980-talet. Men på NRK var det förstås på engelska med (inbränd) norsk text.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 januari 2024 kl. 21:03:20Men om det kommer från dansk TV, varför är det då på engelska utan text...?

Om jag inte minns fel från mitt och TrondM's restaureringsprojekt vill jag minnas att han också fått tag i en NRK-inspelning från 1980-talet, och att Toy Tinkers (med nyanimationen) fanns med på norsk TV så sent som runt mitten av 1980-talet. Men på NRK var det förstås på engelska med (inbränd) norsk text.
Kanske var det textat via text TV?