Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ovanliga dubbningar

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 januari 2024 kl. 16:48:01⬆️ Exakt och det blir mindre risk att Disney och liknande plockar ned det, visst finns chansen då dom tekniskt sätt äger rättigheterna till ljudspåren på de äldre dubbningarna men tror inte att det skulle orka att lägga den tiden att på att få det nedtaget då det endast är rena ljudfiler.
Allt som blir upplagt med både ljud bild kommer nästan garanterat att plockas ned när upphovsmannen hittar det.
Ni glömmer bort den lilla detaljen att med enbart ljud försvinner möjlighet till svensk bildversion. Jag är kanske ensam om det, men jag tycker det är viktigt med svensk bildversion vid svenskdubbade filmer, och att åtminstone titeln alltid ska stå på svenska liksom utsatta svenska röster under för- eller eftertexter. När jag lägger ner åtskilliga timmar på svensk bildversion vill jag ju att andra ska få ta del av den också, så att jag inte ensam får bevittna mitt arbete. :(

Dessutom är det i mina ögon ett alldeles för stort hinder att kräva att alla ska köpa Blu-Ray-läsare för dryga tusenlappen, bara för att ta del av gamla orginaldubbningar - hur många kommer egentligen att göra det, och sen lägga ned allt arbete med att rippa Blu-Ray-utgåvan och sätta ihop med ljudet? Hur många är egentligen beredda att betala runt 1400 kronor för en originaldubbning (cirka 1200 kr för spelaren och 200 kr för filmen)...?

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 16 januari 2024 kl. 02:10:25Ni glömmer bort den lilla detaljen att med enbart ljud försvinner möjlighet till svensk bildversion. Jag är kanske ensam om det, men jag tycker det är viktigt med svensk bildversion vid svenskdubbade filmer, och att åtminstone titeln alltid ska stå på svenska liksom utsatta svenska röster under för- eller eftertexter. När jag lägger ner åtskilliga timmar på svensk bildversion vill jag ju att andra ska få ta del av den också, så att jag inte ensam får bevittna mitt arbete. :(

Dessutom är det i mina ögon ett alldeles för stort hinder att kräva att alla ska köpa Blu-Ray-läsare för dryga tusenlappen, bara för att ta del av gamla orginaldubbningar - hur många kommer egentligen att göra det, och sen lägga ned allt arbete med att rippa Blu-Ray-utgåvan och sätta ihop med ljudet? Hur många är egentligen beredda att betala runt 1400 kronor för en originaldubbning (cirka 1200 kr för spelaren och 200 kr för filmen)...?
Glöm inte 6-800 kr till för adapter från scart till hdmi. 😎

Ps. Har din väninna hittat åt Lucky Luke?

Ovanliga dubbningar

Citat från: Goliat skrivet 16 januari 2024 kl. 07:22:00Ps. Har din väninna hittat åt Lucky Luke?
Jag har pratat med min väninna, och hon hade dessvärre helt glömt bort Lucky Luke på grund av sjukdom i familjen. Men jag har påmint henne, och hon hälsar att hon ska ordna det innan veckans slut. :)

BPS

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 16 januari 2024 kl. 09:40:28Jag har pratat med min väninna, och hon hade dessvärre helt glömt bort Lucky Luke på grund av sjukdom i familjen. Men jag har påmint henne, och hon hälsar att hon ska ordna det innan veckans slut. :)
Hade hon spelat in avsnitt också?

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 16 januari 2024 kl. 02:10:25Ni glömmer bort den lilla detaljen att med enbart ljud försvinner möjlighet till svensk bildversion. Jag är kanske ensam om det, men jag tycker det är viktigt med svensk bildversion vid svenskdubbade filmer, och att åtminstone titeln alltid ska stå på svenska liksom utsatta svenska röster under för- eller eftertexter. När jag lägger ner åtskilliga timmar på svensk bildversion vill jag ju att andra ska få ta del av den också, så att jag inte ensam får bevittna mitt arbete. :(
Inte för att på något sätt förringa ditt fina arbete, men för mig spelar det ingen större roll om det finns svensk bildversion eller ej. Jag ser det mer som en extra bonus om det finns, men absolut ingen nödvändighet. Vill man veta de svenska rösterna finns alltid Dubbningshemsidan som en utmärkt resurs.

Och om de färdiga filmerna med svenskt tal och svensk bildversion tas ner p.g.a. copyrightanspråk är ditt arbete ändå förgäves...

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 16 januari 2024 kl. 02:10:25Dessutom är det i mina ögon ett alldeles för stort hinder att kräva att alla ska köpa Blu-Ray-läsare för dryga tusenlappen, bara för att ta del av gamla orginaldubbningar - hur många kommer egentligen att göra det, och sen lägga ned allt arbete med att rippa Blu-Ray-utgåvan och sätta ihop med ljudet? Hur många är egentligen beredda att betala runt 1400 kronor för en originaldubbning (cirka 1200 kr för spelaren och 200 kr för filmen)...?
Nu pratade vi ju om både DVD och Blu-ray. Många nöjer sig säkert med DVD, och då stannar kostnaden för en läsare på 200-300 kronor.

Sen tycker jag att det är fel att räkna in kostnaderna för hårdvaran i priset för att se en - eller någon enstaka - svenskdubbad film. En läsare är en investering som man kan ha glädje av till mycket annat under flera år framåt. Man kanske inte ens har en dator som går att använda, och med samma synsätt skulle kostnaden t.o.m. kunna springa upp i flera tusen kronor...

Det är väl även rimligt att man betalar för själva filmen och s.a.s. gör rätt för sig, även om man använder en dubbning som är nerladdad från nätet.

Citat från: Goliat skrivet 16 januari 2024 kl. 07:22:00Glöm inte 6-800 kr till för adapter från scart till hdmi. 😎
Till vad?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 januari 2024 kl. 10:27:21Inte för att på något sätt förringa ditt fina arbete, men för mig spelar det ingen större roll om det finns svensk bildversion eller ej. Jag ser det mer som en extra bonus om det finns, men absolut ingen nödvändighet. Vill man veta de svenska rösterna finns alltid Dubbningshemsidan som en utmärkt resurs.
Personligen ställer jag mig någonstans mitt emellan era ståndpunkter. Jag tycker absolut det är önskvärt med svensk bildversion och att det ger en extra krydda, men inte direkt nödvändigt.

Men om det handlar om att återskapa en officiell biovisad svensk bildversion tycker jag det känns lite mer "nödvändigt" än om det handlar om att skapa något från scratch som inte har en riktig förlaga. Visst kan man ändå leva utan om det kniper, men jag ser gärna att officiella bildversioner får leva kvar så man får se hur det faktiskt såg ut på bio.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 januari 2024 kl. 10:27:21Sen tycker jag att det är fel att räkna in kostnaderna för hårdvaran i priset för att se en - eller någon enstaka - svenskdubbad film. En läsare är en investering som man kan ha glädje av till mycket annat under flera år framåt.
Det beror väl helt på hur mycket användning man tror sig ha av Blu-Ray-läsaren. Behöver man köpa en läsare för ett par originaldubbningars skull och man inte kommer använda den i övrigt, så är det oerhört mycket pengar. Men om man däremot har användning av en Blu-Ray-läsare för tusentals olika användningsområden under flera års tid, så att man inte huvudsakligen skaffar det just för ett par originaldubbningars skull, så är en dryg tusenlapp inte mycket pengar i det stora hela (under förutsättning att den håller, och inte helt plötsligt går sönder)...

Jag känner många i min bekantskapskrets (faktiskt nästan alla) som helt gjort sig av med DVD och Blu-Ray, och inte längre har kvar varken filmer eller spelare. Att då behöva skaffa en Blu-Ray-läsare till datorn och köpa in några få Blu-Ray-filmer enbart för att rippa och sammanfoga med nytt ljud känns då som ett väldigt stort kliv; både väldigt dyrt och overkill. Men för mig, som har behov av att läsa och spela DVD- och Blu-Ray-skivor i stort sett varje vecka, är det inte mycket pengar i det stora hela.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 januari 2024 kl. 10:27:21Det är väl även rimligt att man betalar för själva filmen och s.a.s. gör rätt för sig, även om man använder en dubbning som är nerladdad från nätet.
Till vad?
Det håller jag fullständigt med om. Men har man inte Blu-Ray-spelare tycker jag det går lika bra att man istället köper filmen digitalt (med sin nya dubbning), för att göra rätt för sig och låta rättighetsinnehavarna få ersättning. Men i och med DRM-skydden/begränsningarna kan ju ett sådant digitalt köp tyvärr inte användas för att synka ihop med ljudfiler för originaldubbningar...
(För att förtydliga: Personligen skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa filmer digitalt, så länge det finns något alternativ; på grund av de begränsningar och osäkerheter som finns - men för de som inte längre har fysiska skivor och spelare har jag förståelse för att de ibland tvingas ta till digitala köpfilmer om endast streamingtjänster inte räcker till)

DingoPictures2005

Som @Anders M Olsson Sa om du lägger upp med bildversion och innehållet blir nedplockat efter en vecka så är ju arbete förgäves och då kan ingen se på dubbningen...... Som jag sagt tidigare nästan allt som ägs av någon kommer inte att få ligga uppe på Archive när det hittas av upphovsmannen.

Sedan så är det väldigt enkelt att lägga upp färdig synkat så du bara behöver en dvd och Vlc för att spela upp med en extern ljudfil. Dvd läsare går ju att hitta ganska enkelt idag till en billig peng och sedan så är ju inte dvd utgåvor särskilt dyra idag.

gstone

Jag skulle väldigt gärna vilja att någon la upp Snödrottningen(1995).

Den verkar ha en väldigt bra dubbning.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 januari 2024 kl. 14:17:40Sedan så är det väldigt enkelt att lägga upp färdig synkat så du bara behöver en dvd och Vlc för att spela upp med en extern ljudfil. Dvd läsare går ju att hitta ganska enkelt idag till en billig peng och sedan så är ju inte dvd utgåvor särskilt dyra idag.
Visst är det billigt med DVD-läsare, men det förutsätter då att den som har synkat filmen tar sig tid att synka och lägga upp separata versioner för både DVD och Blu-Ray, då de flesta knappast har både DVD- och Blu-Ray-utgåva av samma film.

Och de som helt slutat med fysiska medier gissar jag kanske inte är så jättesugna på att införskaffa DVD-läsare och några DVD-filmer heller, även om det skulle vara ganska billigt...?

Men riktigt besvärligt blir det om filmen ifråga inte finns på DVD eller Blu-Ray i Sverige - det känns väldigt mycket begärt att alla här plötsligt ska börja importera DVD/Blu-Ray-utgåvor från exempelvis USA...
(Inget problem just nu med Disney-klassiker, men för exempelvis Warner Bros. kan det vara ett större problem - och Warner är ju ännu mer aggressiva och oberäkneliga än Disney när det gäller att plocka bort material)

Och vad gör man om DVD- eller Blu-Ray-utgåvan är utgången, och inte längre går att köpa...? Är det en sällsynt utgåva kan man ju få behöva leta på eBay, Tradera och liknande sajter i åratal för att hitta åt rätt utgåva - och ska alla här börja göra det, så kommer vi ju konkurrera ut varandra, så att somliga lär få leta i åtskilliga år innan de lyckas få tag i rätt DVD-film... De flesta vill nog inte vänta i flera år med att kunna se en film som någon lagt upp... :(

Citat från: gstone skrivet 16 januari 2024 kl. 23:31:26Jag skulle väldigt gärna vilja att någon la upp Snödrottningen(1995).

Den verkar ha en väldigt bra dubbning.
Jag vet att jag har VHS-utgåvorna av och redan har digitaliserat både Snödrottningen och Snödrottningens återkomst, men oklart om jag har kvar dem på hårddiskarna eller om jag har bränt ut dem - jag ser att det var 2011 respektive 2012 jag digitaliserade VHS-filmerna, så det var ju inte direkt igår...

Men jag kan kolla och leta när jag kommer hem från jobbet. :)

Ovanliga dubbningar

Citat från: BPS skrivet 16 januari 2024 kl. 10:05:15Hade hon spelat in avsnitt också?
Min väninna tror sig ha spelat in avsnitt av TV-serien Lucky Luke från TV1000 också, men dom är på VHS-kassetter gömda i något förråd, så det har hon inte haft tid att leta efter - hon har småbarn, så att leta bland gamla VHS-kassetter är inte högsta prio, om en säger så.

Så i ett första skede är det Lucky Luke - Mama Daltons revansch som väntar, och som hon har lovat ska komma upp innan veckans slut (om inget oförutsett inträffar). :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 januari 2024 kl. 11:07:32Jag vet att jag har VHS-utgåvorna av och redan har digitaliserat både Snödrottningen och Snödrottningens återkomst, men oklart om jag har kvar dem på hårddiskarna eller om jag har bränt ut dem - jag ser att det var 2011 respektive 2012 jag digitaliserade VHS-filmerna, så det var ju inte direkt igår...

Men jag kan kolla och leta när jag kommer hem från jobbet. :)
Vilken verkar jättebra tycker jag.

Verkar som några jag skulle gilla mycket i alla fal ;D

gstone

Jag skulle gärna vilja någon la ut den svenska dubbningen av Totte Tuba( Tubby the Tuba på engelska) :)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2024 kl. 13:20:29Jag skulle gärna vilja någon la ut den svenska dubbningen av Totte Tuba( Tubby the Tuba på engelska) :)
Den måste jag medge att jag inte ens hört talats om... När, var och hur har den sänts eller släppts?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 januari 2024 kl. 13:22:12Den måste jag medge att jag inte ens hört talats om... När, var och hur har den sänts eller släppts?
det har du sagt förut ;)
Att du hört talats om.. alltså ;)

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 17 januari 2024 kl. 13:07:52Min väninna tror sig ha spelat in avsnitt av TV-serien Lucky Luke från TV1000 också, men dom är på VHS-kassetter gömda i något förråd, så det har hon inte haft tid att leta efter - hon har småbarn, så att leta bland gamla VHS-kassetter är inte högsta prio, om en säger så.

Så i ett första skede är det Lucky Luke - Mama Daltons revansch som väntar, och som hon har lovat ska komma upp innan veckans slut (om inget oförutsett inträffar). :)
Håller tummarna. 🤭