Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2024 kl. 00:31:02Okej, brukar aldrig förknippa Fru Jumbo och Drottning Leah som Verna Felton karaktärer även om jag vet att de gjorts av Verna Felton, kan nog vara för att båda är yngre än de andra karaktärerna Verna Felton dubbat, detsamma gäller även varför jag aldrig brukar förknippa Blomma som Sterling Holloway karaktär även om jag vet att den karaktären gjorts av Sterling Holloway, i det sistnämnda fallet är också en till anledning det att Blomma har två originalröster som vuxen.

När jag tänker på Verna Felton karaktärer så tänker jag alltid på;
- Matriarken
- Gudmodern
- Hjärter Dam
- Indiankvinnan (görs egentligen av June Foray, men jag trodde urpsrungligen att hon gjordes av Verna Felton fram till dess att jag fick veta vem det egentligen var, tror det var 2016 jag lärde mig det, hon har dock samma design som Hjärter Dam)
- Tant Sara
- Flora
- Winifred

När jag tänker på Sterling Holloway karaktärer så tänker jag alltid på;
- Herr Stork
- Filurkatten
- Nalle Puh
- Kaa
- Roquefort

Anledningen till att jag tog Petra Hellsing som Fru Jumbo är för att hon sjunger så fint, samma med Fru Brisby;

https://urplay.se/serie/226682-sanger-med-takk

(jag är osäker på den rösten till Gudmodern)

Anledningen till att jag tog Ingvar Hirdwall som Gammelsmurfen är att jag utgick från Pettson i 1993-års julkalender Tomtemaskinen, och den rösten tycker jag låter som att den hade passat Gammelsmurfen, därav mitt val...

Men, sa du inte förut att Droopy görs av Bill Thompson...?

Själv är jag osäker på om Ingvar Hirdwall verkligen hade passat som Droopy eftersom den karaktären har en så mörk och så sofistikerad röst, istället tror jag att Sten Carlberg, Jan Koldenius, Jan Åström, Adam Fietz, Benke Skogholt, Johan Hedenberg och Torsten Wahlund hade passat den karaktären.

Vem är förresten Grimmel Den Grymme nu igen?

Nu använder ju Mindy Kalling olika stämmor till Tryffelina och Avsky, så jag är lite osäker på om hon (och många av de andra du tagit upp tidigare) hade klarat av Tryffelina då den karaktären har en lite speciell röst...

Jag tror nog att Gun Arvidsson har en smula för gammal röst för Marian, nu vet jag inte exakt hur gammal den karaktären ska föreställas att vara, men hon och Robin Hood bör vara ungefär lika gamla eftersom de lekte ihop som barn, när jag tog henne som Abigail så utgick jag ifrån hur hon lät som Prussiluskan i Pippi Långstrump från 1969 då jag tyckte att rösten skulle passa en fin gåsdam från London.
Jo, men Droopy hade ju olika röster. Många karaktärer har ju mer än en röst, vet du. ;) 

Jag tänkte också på Benke Skogholt som Droopy, nog för att han är lik I-or, tycker jag. Och de har ju dystra röster och utseenden. 

Grimmel är skurken från Draktränaren 3.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 20 januari 2024 kl. 00:38:03Exakt. ;)

Ia Langhammer som Terry: Eftersom du hade med Farmar Tala som ett förslag, och båda spelades utav Rachel House.

Jessica Liedberg som Sally Carrera: Eftersom både hon och Dolly spelades utav Bonnie Hunt.

Anton Lundqvist som Chick Hicks: Eftersom du hade med V.A. Vandevere som ett förslag, och båda spelades utav Michael Keaton.

Klasse Möllberg som Alligatorn Louis: Eftersom både Kung Louie och Louis är baserade på Louis Armstrong, plus så tänkte jag också på att du tog med den bortklippta karaktären från Bernard och Bianca, så då kom jag på alligatorn med samma namn.

Anders Eriksson som Kråkan: Jag vet att detta är väl mer utav en röstroll då filmen är svensk, men i hela fall... Eftersom du hade med Prälliga Kråkan som ett förslag, och båda är kråkor som spelades till och med utav Gunnar Ernblad.

Claes Eriksson som Kanin: Eftersom du hade med Kråkan med halmhatt som ett förslag, och båda dubbades utav Charlie Elvegård.

Kerstin Granlund som Shenzi: Eftersom du bara hade med Fru Padda som ett förslag, och jag vill minnas att du hade båda av dom hos någon skådespelare?...

Och Marie Bergman som Bart Simpson: Eftersom jag tyckte väl att Marie Bergman och Annica Smedius låter lika varandra, förmodligen...
Glömde visst att Bonnie Hunt också gjorde Dolly...

Inte visste jag att Farmor Tala och Terry hade samma originalröst...

Inte visste jag att V.A. Vandevere hade samma skådespelare som Chick Hicks, jag tog Vandevere för att jag inspirerades av Löjtnant Silverdufva i 2022-års julkalender Kronprinsen som Försvann, i fallet med PJ inspirerades jag av P King Älling.

Förresten så är även Scat Cat inspirerad av Louis Armstrong som ursprungligen skulle göra Scat Cats röst, men han blev sjuk och backade ut så rollen gick till Scatman Crothers, även om designen och rörelserna fortfarande är inspirerade av Louis Armstrong.

Och ja, du har rätt i det du säger angående Kerstin Granlund.

Förresten så var Kerstin Granlund, Anders Eriksson och Claes Eriksson alla med i After Shave där även Per Fritzell, Knut Agrned, Peter Rangmar och Jan Rippe var med.

Disneyfantasten

Jessica Folcker hade passat till följande karaktärer;

- Shank = Röjar-Ralf Kraschar Internet

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Per Sandberg hade passat till följande karaktärer;

- Glader = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Prälliga Kråkan = Dumbo

- Flaps = Djungelboken

- Hit-Hat = Aristocats

- Basil Mus

- Bagaren = Skönheten och Odjuret

- Gatuförsäljaren = Aladdin

- Mullvaden = Lejonkungen

- Wiggins = Pocahontas

- Clopin = Ringaren i Notre Dame

- Skrik/Panik (den gröne av dem) = Herkules

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Eva Widgren hade passat till följande karaktärer;

- Alice = Alice i Underlandet (om hon hade gjort rollen 1998)

- Lena = Peter Pan

- Eilonwy = Taran och Den Magiska Kitteln (om hon hade gjort rollen 1998)

- Marie = Aristocats (om hon hade gjort rollen 1994)

- Penny = De 101 Dalmatinerna (om hon hade gjort rollen 1995)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Sara Lindh hade passat till följande karaktärer;

- Odette = Svanprinsessan

- Anastasia

- Blå Fen = Pinocchio

- Duchess = Aristocats

- Jane Porter = Tarzan

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Alicia Lundberg hade passat till följande karaktärer;

- "En Värld Full Av Liv" = Lejonkungen

- Rozy = Monsters Inc

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Thomas Lindblad hade passat till följande karaktärer;

- Hjalle (den tjocke) = De 101 Dalmatinerna

- Mr Tweedy = Flykten Från Hönsgården

- Bruce = Hitta Nemo

- Rutt/Tuck (den av dem med mörkare röst) = Björnbröder

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Halvar Björk hade passat till följande karaktärer;

- Rocky = Djungelboken (plockades ur filmen)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Jonas Karlsson hade passat till följande karaktärer;

- Tjocka Kråkan = Dumbo

- Professor Marmelad = Tuffa Gänget

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Linn Bülow hade passat till följande karaktärer;

- Melody = Den Lilla Sjljungfrun 2 Havets Hemlighet

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Anton Mencin hade passat till följande karaktärer;

- Ru = Nalle Puh (om han hade gjort rollen 1997)

(tyvärr har jag inga erfarenheter av hans röst i vuxen ålder)

Några fler förslag?

Skokaka

Jessica Folcker:
Bo Peep 

Per Sandberg: (Inte Sandborgh? Liknande namn, dock...)
Bernard 

Eva Widgren:
Syster Kanin  

Sara Lindh:
Bianca 

Alicia Lundberg:
Lillefots mormor 

Thomas Lindblad:
Sheriffen från Bilar  

Halvar Björk:
Kaptenen "Krokodilen" 

Jonas Karlsson:
Joakim von Anka 

Linn Bülow:
Bubblan 

Anton Mencin:
Hathi Junior

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 21 januari 2024 kl. 00:31:13Jessica Folcker:
Bo Peep

Per Sandberg: (Inte Sandborgh? Liknande namn, dock...)
Bernard

Eva Widgren:
Syster Kanin 

Sara Lindh:
Bianca

Alicia Lundberg:
Lillefots mormor

Thomas Lindblad:
Sheriffen från Bilar 

Halvar Björk:
Kaptenen "Krokodilen"

Jonas Karlsson:
Joakim von Anka

Linn Bülow:
Bubblan

Anton Mencin:
Hathi Junior
Jo, jag menade Per Sandberg, det är han som spelar Krampus i 1995-års julkalender Jul i Kaperanum, som jag nyligen såg på SVT Öppet Arkiv där det för tillfället ligger uppe fram till 31 januari.

Okej, då ska vi se...

- jag utgår ifrån att du menar Bernard som i Bernard i Bernard och Bianca, isåfall gissar jag att det är för att han och Glader (som var med i mitt inlägg) dubbats av Hans Lindgren?

- Syster Kanin för att jag hade med flicke-karaktärer i mitt inlägg?

(förresten så spelar Eva Widgren Amanda i Jul i Kaperanum)

- Bianca för att jag hade med Duchess i mitt inlägg och båda gjorts av Eva Gabor? (samt Margareta Sjödin)

(förresten så spelar Sara Lindh karaktären Rosa i Jul i Kaperanum)

- Lillefots Mormor för att Miriam Flynn som gjorde Maa i Babe Den Modiga Lilla Grisen också gjorde denna karaktär?

(värt att nämna att Alicia Lundberg är berättarrösten i Jul i Kaperanum)

- Thomas Lindblad för att jag hade med Mr Tweedy i mitt inlägg och båda dubbats av Sven Melander?

- Junior för att jag hade med Ru i mitt inlägg och båda dubbats av Clint Howard?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

(förresten angående Jul i Kaperanum, så medverkar även Stefan Ekman, Peter Harryson och Lena-Pia Bernhardsson i den)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2024 kl. 21:22:01Sara Lindh hade passat till följande karaktärer;

- Odette = Svanprinsessan

- Anastasia

- Blå Fen = Pinocchio

- Duchess = Aristocats

- Jane Porter = Tarzan

Några fler förslag?
Jo förresten, Bo Peep också.