Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vilka är rösterna i dessa tre Transfomers VHS ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Varför fick Wilma och Betty nya svenska röster i Yabba Dabba Dinosaurer ?

gstone

Har The Spooktacular New Adventures of Casper dubbats  till svenska ?

gstone

Har tv specialen Dennis the Menace in Mayday for Mother dubbats ?

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 maj 2023 kl. 13:10:26Enligt gagelistan så var det ett flertal skådespelare i studion och läste för roller, de fick betalt för några dagas arbete som inte kom med i den färdiga produkten, (vilket typ var sista gången det fick hända vid prov och Disney uttryckte det i klarspråk);

Bengt Blomgren - Pongo

Lena Granhagen - troligast Perdita (svårt att veta helt säkert, står bara att hon är rollsatt för större roll men inte medverkade i den färdiga produktionen)

Ivar Wahlgren - The priest

Ragnar Arvidsson - The Dane

Göran Eskils - The Collie

T. Weber - Cow II

Lisbeth Schunker - Cow III

Eftersom detta var Nordisk Tonefilms första stora dubbning med många småroller och att de större behövdes  godkännas av Disney. De var inte vana med Disneys sätt att jobba och det var uppenbart produktionskaos för de var för noggranna med att få synken exakt och överskred budgeten två gånger (som i dagens penningvärde skulle sluta på omkring en halv million), vilket fick Jack Cutting och Disney att gå i taket.

Dubbningen av Pongo slutfördes i oktober 1961, arbetet tog omkring 38 dagar.
Förlåt mig men denna anteckning kan även få ett inlägg här;  :)

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=13043.360

gstone

Vet någon vilka rösterna är på denna DVD ? ???

gstone

Inhåller den här DVDn dubbningen med Kennth M , Håkab Mohede och Nina Gunk ?

gstone

Är Claes Ljungmark fortfarande aktiv i dubbning ?

gstone

Vilka är rösterna på denna DVD

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2023 kl. 15:34:33Fler frågor speciellt riktade till Oscar Isaksson;

Jag har under gårdagen läst väldigt många delar i Doreen Denning's arkiv. Tyvärr så förblir många av dina frågor obesvarade . 

Jag håller på att skriva ihop de svar som har gått att finna.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 februari 2024 kl. 01:01:57Jag håller på att skriva ihop de svar som har gått att finna.
Bra gjort av dig 😀👏👍

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 februari 2024 kl. 01:01:57Jag har under gårdagen läst väldigt många delar i Doreen Denning's arkiv. Tyvärr så förblir många av dina frågor obesvarade .

Jag håller på att skriva ihop de svar som har gått att finna.
Nåväl, jag försökte iallafall...

gstone

Oscar Isaksson

Några svar till högen av frågor du är angelägen om @Disneyfantasten, håll till godo.

Djungelboken 
- vem var inblandad bakom "Musikalisk ledning"?
På minst tre ställen har jag läst följande; Kapellmästare: Ove Lind.

Bernard och Bianca
- vilka spelar kören*, Räddningskåren* och barn-kören i slutet?*
Jag tror att Lena Ericsson är en del av kören och att Meta Velander är en del av Räddningskåren, men frågar för att vara säker.
Står bara att läsa; Kör och Barnkör Sen på några av sångtexterna står det lite kryptiskt att de ska kollas av Lars O. Carlsson, misstänker att han hade den musikaliska ledningen.

- när påbörjades arbetet med svenska dubbningen?
I februari påbörjades arbetet översättning och röstproven.
Själva dubbningen spelades in under maj.

Skönheten och Odjuret
- hur ser kompletterade dubbcredits ut? (inkl. körmedlemmar, Spisen, etc.)
 Vad jag har kunnat läsa mig till med lite möda och hjälp är att Dr. Mörk och Spisen har samma röst.
Det står nerklottrat några namn som ska ha talrepliker under sången Belle, det är svårt läsa ut men det står iallafall  Lasse, Micke.
Jag vet sedan tidigare att Monica Silverstrand var med i kören och gjorde därför "småroller". Även att det var 16  kördeltagare.

I april 1992 började Disney prata med Denning och Barrefelt på allvar om Skönheten och Odjuret.

Steffan Rudvall

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  5 februari 2024 kl. 22:25:13Några svar till högen av frågor du är angelägen om @Disneyfantasten, håll till godo.

Djungelboken
- vem var inblandad bakom "Musikalisk ledning"?
På minst tre ställen har jag läst följande; Kapellmästare: Ove Lind.

Bernard och Bianca
- vilka spelar kören*, Räddningskåren* och barn-kören i slutet?*
Jag tror att Lena Ericsson är en del av kören och att Meta Velander är en del av Räddningskåren, men frågar för att vara säker.
Står bara att läsa; Kör och Barnkör Sen på några av sångtexterna står det lite kryptiskt att de ska kollas av Lars O. Carlsson, misstänker att han hade den musikaliska ledningen.

I februari påbörjades arbetet översättning och röstproven.
Själva dubbningen spelades in under maj.

Skönheten och Odjuret
- hur ser kompletterade dubbcredits ut? (inkl. körmedlemmar, Spisen, etc.)
Vad jag har kunnat läsa mig till med lite möda och hjälp är att Dr. Mörk och Spisen har samma röst.
Det står nerklottrat några namn som ska ha talrepliker under sången Belle, det är svårt läsa ut men det står iallafall  Lasse, Micke.
Jag vet sedan tidigare att Monica Silverstrand var med i kören och gjorde därför "småroller". Även att det var 16  kördeltagare.

I april 1992 började Disney prata med Denning och Barrefelt på allvar om Skönheten och Odjuret.
Finns möjligtvis några efternamn på denna Lasse och denna Micke?