Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 januari 2024 kl. 20:28:17Man undrar ju dock vad det är för Walt Disney julprogram som det nämner redan 1946...
Kanske något julprogram på bio...?

"Julprogram" behöver ju trots allt inte nödvändigtvis innebära TV.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 januari 2024 kl. 20:37:38Kanske något julprogram på bio...?

"Julprogram" behöver ju trots allt inte nödvändigtvis innebära TV.
Är det möjligt att det kan ha släppts på 35mm då också? Om det gick på bio 1946. För vad kan dom annars ha menat än det i sin artikel.

Disney borde väl egentligen kunna lägga upp alla såna här gamla filmer på sin tjänst i sinom tid. Dom äger ju trots allt sina verk. Men förmodar att det samlar damm i deras arkiv som mycket annat.. :-[

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet 17 januari 2024 kl. 06:37:10Jag har fått tag på en version i väldigt dålig kvalitet men Lejonkungen och Aristocats är surprise gifts.

Inspelningen är från TV3 och saknar inledningen den börjar först Benjamins sång From all of us to all of you. Även en bit ur Plutos julgran är borta.
Ska du lägga ut den på Archive? Låter intressant när man har sett svt:s version hela livet

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 24 januari 2024 kl. 21:03:25Ska du lägga ut den på Archive? Låter intressant när man har sett svt:s version hela livet
Men är en gammal risig VHS inspelning som saknar en bit här och var verkligen intressant?

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet 24 januari 2024 kl. 21:12:40Men är en gammal risig VHS inspelning som saknar en bit här och var verkligen intressant?
Ja det är det! Alla olika versioneringar av det här programmet är intressanta

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 24 januari 2024 kl. 21:38:47Ja det är det! Alla olika versioneringar av det här programmet är intressanta
Okej, Här kommer då Kalle Ankas jul från 1994.

https://archive.org/details/kalle-ankas-jul-tv-3

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 22 oktober 2024 kl. 11:42:19Pernilla Wahlgren blir årets julvärd

https://www.filmtopp.se/nyhet/svtplay-pernilla-wahlgren-blir-arets-julvard-pa-svt-darfor-far-hon-dromjobbet
Man kanske ska läsa artikeln innan man delar den. Pernilla Wahlgren har inte blivit vald till julvärd, att folk vill se henne som julvärd och att faktiskt vara julvärd är inte samma sak.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 oktober 2024 kl. 12:00:41Man kanske ska läsa artikeln innan man delar den. Pernilla Wahlgren har inte blivit vald till julvärd, att folk vill se henne som julvärd och att faktiskt vara julvärd är inte samma sak.
förlåt jag upptäckte det :-\ :-[ :-[ :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

PatoskyeIII

Jag har läst att TV3s version var bättre men varför?  Finns den att se någonstans om den nu är bättre än SVTs?

gstone

vad tror  du nyheterna blir i år

Mina gissningar är Vaiana 2 och Elio :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 22 november 2024 kl. 18:53:19vad tror  du nyheterna blir i år

Precis det är mina gissningar också.

Och året därpå (2025) blir det nog Zootropolis 2 och Hoppers.

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet 22 november 2024 kl. 18:11:51Jag har läst att TV3s version var bättre men varför?  Finns den att se någonstans om den nu är bättre än SVTs?
Om den är bättre eller inte är väl en smaksak, men den skiljer sig rejält - och har åtminstone en tydligare röd tråd än SVTs misshandlade version som med åren har tappat all den logik och röda tråd som en gång fanns...

TV3s version tror jag inte finns på nätet, men Kanal 5s program från 1997 går att se här:
https://archive.org/details/kalle-anka-och-hans-vanner-onskar-god-jul-kanal-5

Det är nästan identiskt med TV3s version, men en annan textning och små subtila skillnader i klippning.

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 22 november 2024 kl. 18:53:19vad tror  du nyheterna blir i år

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 november 2024 kl. 18:56:29Precis det är mina gissningar också.

Och året därpå (2025) blir det nog Zootropolis 2 och Hoppers.
Nu har det visserligen aldrig hänt, men jag hoppas att Disney inte får för sig att lägga in sina spelfilmer i programmet, så att de typ visar klipp från Mufasa-filmen som kommer nu i november, eller Snövit-remaken esom kommer nästa år. Jag är för det mesta raka motsatsen mot konservativ, men på julafton vill jag fan ha animerat* Disney-material, inte själlösa live action-nyinspelningar som ingen kommer komma ihåg om 40 år.  ;)

På tal om 40 år, tror ni att Kalle Anka önskar god jul fortfarande sänds om 30-40 år, eller har kopian månne gått sönder då?  ???

*Med animerat menar jag självklart både handtecknat och datoranimerat.

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Vaiana 2 känns ju ganska given som en av årets Surprise Gifts, men Elio tycker jag personligen känns för tidigt - kan det verkligen finnas dubbat material för den i alla länder...? Den har väl inte premiär förrän till sommaren, om det nu inte har ändrats på sistone...?

Visserligen finns det väl någon trailer till filmen, som möjligtvis kanske har dubbats till tillräckligt många språk i världen, så det är möjligt att de precis som med Frost väljer att sända en trailer som Surprise Gift - men åtminstone de trailers jag sett tycker jag inte känns som tillräckligt fristående, utan känns för mycket som reklam för filmen; då det inte är en sammanhängande separat scen utan flera korta snuttar. Scenen i teasern till Frost fungerade ju trots allt som en kul fristående scen, en scen som inte ens fanns med i den färdiga filmen, men det jag sett av Elio verkar vara mer en "traditionell" trailer som nog inte skulle fungera så bra som fristående inslag. Plus då att det skulle kräva ett väldigt långt utdrag ur Vaiana 2, för att kompensera för att det andra inslaget bara skulle bli någon minut långt.

Personligen skulle jag nog sätta en slant på Mufasa: Lejonkungen, men har Disney+ släppt något passande på senare tid är det möjligt att Disney återigen väljer en fullösning med mer eller mindre regelrätt "reklam" för Disney+ genom något kortfilmsavsnitt eller dylikt... De har ju trots allt tagit till en del sådana lösningar under senare år, så det skulle inte förvåna mig om de gör detsamma igen. Men jag vet inte om något nytt på Disney+ består av tillräckligt korta avsnitt, för att det skulle kunna passa in...?

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 23 november 2024 kl. 01:00:29Nu har det visserligen aldrig hänt, men jag hoppas att Disney inte får för sig att lägga in sina spelfilmer i programmet, så att de typ visar klipp från Mufasa-filmen som kommer nu i november, eller Snövit-remaken esom kommer nästa år. Jag är för det mesta raka motsatsen mot konservativ, men på julafton vill jag fan ha animerat* Disney-material, inte själlösa live action-nyinspelningar som ingen kommer komma ihåg om 40 år.  ;)

På tal om 40 år, tror ni att Kalle Anka önskar god jul fortfarande sänds om 30-40 år, eller har kopian månne gått sönder då?  ???

*Med animerat menar jag självklart både handtecknat och datoranimerat.
Personligen kommer jag inte att se varesig Mufasa, Snövit eller någon av Disneys kommande nyinspelningar på bio och oavsett kommer ju ändå filmerna att finnas tillgängliga i efterhand.