Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Sabelöga skrivet 15 september 2023 kl. 15:33:19Skulle det kunna vara den norska skådespelaren, teknikern, teaterdirektörn Harald Brochmann måntro?

Han föddes 1933 och var aktiv sedan 1960-talet. Dog 2019.
Minns för övrigt inte varför jag skrev att han dog 2019. Enligt hans grav skulle han ha dött 2022 och begravits i Helsingborg.

https://www.svenskagravar.se/gravsatt/a6809b7b-b5f4-41a1-8940-ffa64c7a7328
Houba !

DingoPictures2005

Stort tack till @salle som hjälpte mig att pitcha om rösten.
Iallafall så här låter Kalle utan pitchen och speed up.
Vet ej hur Harald Brochmann lät men iallafall någon kanske kan klura ut rösten genom att lyssna.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 januari 2024 kl. 10:10:20Stort tack till @salle som hjälpte mig att pitcha om rösten.
Vet ej hur Harald Brochmann lät men iallafall någon kanske kan klura ut rösten genom att lyssna.
Om ni nu fått bort all behandling på rösten och det där är personens röst så måste jag säga att det ändå låter lite norskt...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 januari 2024 kl. 10:28:17Om ni nu fått bort all behandling på rösten och det där är personens röst så måste jag säga att det ändå låter lite norskt...
Men låter också avsevärt äldre än 16 år, i mina ögon (öron)..

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2024 kl. 10:35:41Men låter också avsevärt äldre än 16 år, i mina ögon (öron)...
Ja, men jag tror nog vi kan dra slutsatsen att det är en man i alla fall...

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 januari 2024 kl. 10:10:20Stort tack till @salle som hjälpte mig att pitcha om rösten.
Skräckfilmsmaterial, hu! Men låter klart äldre än 16 som sagt och inte särskilt norsk.
Houba !

MOA

Citat från: Sabelöga skrivet 28 januari 2024 kl. 12:06:15Skräckfilmsmaterial, hu! Men låter klart äldre än 16 som sagt och inte särskilt norsk.
Ja väldigt läskigt, hör heller ingen norsk brytning eller liknande

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet 28 januari 2024 kl. 12:06:15Skräckfilmsmaterial, hu! Men låter klart äldre än 16 som sagt och inte särskilt norsk.
Vem kan det annars vara?
Yes vi kan med ganska stor säkerhet fastställa att personen hette Brochmann i efternamn, vi vet också att personen var en man, att han hade bokstaven E eller H i som första bokstaven i förnamnet.
Vi vet också att han med stor sannolikhet jobbade som teater skådespelare eventuellt på någon mindre teater.
Vi kan också fastställa att personen inte lever längre då ingen med namnet Brochmann som har E eller H som första bokstaven i förnamnet finns på Ratsit.
Om man på något sätt kunde få tillgång till dödsannonser i hela Sverige så borde man kunna hitta och säkert fastställa vem personen är tänker jag?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 28 januari 2024 kl. 12:41:19Ja väldigt läskigt, hör heller ingen norsk brytning eller liknande
Någon norsk brytning hör jag inte men tycker att språkmelodin ändå låter lite "annorlunda".

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 januari 2024 kl. 13:19:18Någon norsk brytning hör jag inte men tycker att språkmelodin ändå låter lite "annorlunda".
Kan bero på hur det är klippt?

Testa att söka efter gravar. Det var så jag hittade hans grav.
Houba !

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet 28 januari 2024 kl. 13:58:31Kan bero på hur det är klippt?

Testa att söka efter gravar. Det var så jag hittade hans grav.
Om han är den enda som kan hittas med namnet Brochmann om man söker gravar i hela Sverige så måste det väll vara han?
Yes på Ratsit finns det ett antal Brochmann men bara 2 av dom levde på 50-talet och dom kan uteslutas då dom inte var över 16 på den tiden.
Eventuellt kan han ha ändrat efternamn men det hände sällan för då nästan alltid faderns namn togs som efternamn dvs det var nästan inga män på den tiden som bytte ut efternamn.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 januari 2024 kl. 16:04:39Om han är den enda som kan hittas med namnet Brochmann om man söker gravar i hela Sverige så måste det väll vara han?
Yes på Ratsit finns det ett antal Brochmann men bara 2 av dom levde på 50-talet och dom kan uteslutas då dom inte var över 16 på den tiden.
Eventuellt kan han ha ändrat efternamn men det hände sällan för då nästan alltid faderns namn togs som efternamn dvs det var nästan inga män på den tiden som bytte ut efternamn.
Yes verkar inte kunna hitta någon som haft bokstaven E eller H som första bokstav förutom Harald och Ellen Brochmann 

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 januari 2024 kl. 16:04:39Om han är den enda som kan hittas med namnet Brochmann om man söker gravar i hela Sverige så måste det väll vara han?
Det kan jag också vara en helt påhittad pseudonym.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 januari 2024 kl. 16:18:46Det kan jag också vara en helt påhittad pseudonym.
Om man kommer ihåg synonymer varför då skriva ut det namnet?
Vet att Osis nämnde att dessa uppgifter kom från Per-Axel Branners handskrivna anteckningar om utbetalningar och liknande men om man kommer ihåg ett låtsas namn så borde man väll komma ihåg vem som spelat vad utan att anteckna det?
Sedan är frågan varför använda sig av ett påhittat namn istället för att bara använda personens riktiga namn?

DingoPictures2005

Sedan så verkar Harald Brochmanns flickvän Cecilia Stenhammar medverkat i endel dubbningar, som tillexempel originaldubben av Pongo.