Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Random frågor och diskussioner

Startat av Steffan Rudvall, 12 juni 2021 kl. 22:32:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 januari 2024 kl. 19:39:47Jag misstänkte det :) ;)
Ett större frågetecken är dock varför En ding, ding, ding Snurre Sprätt-film på senare år har döpts om till Snurre Sprätts Oscarsgala...? Den nya titeln verkar ha använts första gången på SVT 1999 (där i textad originalversion), därefter på Kanal 5 2000 - 2001 och sen slutligen som digital hyr- och köpfilm. Och även om titeln förvisso stämmer in på handlingen, så känns den nya titeln betydligt mer fantasilös och går även ifrån originaltiteln påtagligt...

Har någon gjort bedömningen att En ding, ding, ding, ding värld inte längre är välkänd av gemene man, så att ingen längre skulle förstå referensen; eller att dagens barn inte förstår betydelsen av ordet ding - eller finns det någon annan anledning till namnbytet...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2024 kl. 02:53:25Har någon gjort bedömningen att En ding, ding, ding, ding värld inte längre är välkänd av gemene man, så att ingen längre skulle förstå referensen; eller att dagens barn inte förstår betydelsen av ordet ding -
Jag skulle gissa på att det senare är fallet.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2024 kl. 02:53:25Ett större frågetecken är dock varför En ding, ding, ding Snurre Sprätt-film på senare år har döpts om till Snurre Sprätts Oscarsgala...? Den nya titeln verkar ha använts första gången på SVT 1999 (där i textad originalversion), därefter på Kanal 5 2000 - 2001 och sen slutligen som digital hyr- och köpfilm. Och även om titeln förvisso stämmer in på handlingen, så känns den nya titeln betydligt mer fantasilös och går även ifrån originaltiteln påtagligt...

Har någon gjort bedömningen att En ding, ding, ding, ding värld inte längre är välkänd av gemene man, så att ingen längre skulle förstå referensen; eller att dagens barn inte förstår betydelsen av ordet ding - eller finns det någon annan anledning till namnbytet...?
Hur ofta används det ordet egentligen?

Dubintrested

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 januari 2024 kl. 15:20:22Steve Kratz bör väl vara en av få eller kanske den enda som har spelat både Musse Pigg och Snurre Sprätt...
Undrar hur han låter som de två aldrig hört

Steffan Rudvall

Citat från: Dubintrested skrivet 14 januari 2024 kl. 12:52:28Undrar hur han låter som de två aldrig hört
Det ska vi nog kunna fixa med dessa två ljudklippen...

Musse Pigg

Snurre Sprätt 

gstone

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 januari 2024 kl. 12:53:54Det ska vi nog kunna fixa med dessa två ljudklippen...

Musse Pigg

Snurre Sprätt

Jämför Jämför Jämför

gstone

Använder dom arkivljud av Margaret Hamilton som Wicked Witch of the West i Space Jam: A New Legacy ?

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 januari 2024 kl. 12:53:54Det ska vi nog kunna fixa med dessa två ljudklippen...

Musse Pigg

Snurre Sprätt

På samma sätt bör Annelie Berg Bhagavan vara en av få eller den ende som har spelat både Daphne och Velma.

Undrar dock hur hon låter som Daphne då jag aldrig spelat till CD-ROM spelen. 

MOA

Finns det ett uttryck om att danskar snackar med en potatis i munnen?(Försöker inte kränka några danskar nu)

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 19 januari 2024 kl. 22:13:22Finns det ett uttryck om att danskar snackar med en potatis i munnen?(Försöker inte kränka några danskar nu)
Min pappa brukade skämtsamt beskriva både skåningar och danskar med det uttrycket.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Lilla My

Citat från: MOA skrivet 19 januari 2024 kl. 22:13:22Finns det ett uttryck om att danskar snackar med en potatis i munnen?(Försöker inte kränka några danskar nu)
Ja. Det är ett urgammalt skämt om danska.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 19 januari 2024 kl. 22:14:50Min pappa brukade skämtsamt beskriva både skåningar och danskar med det uttrycket.
Har aldrig hört det om skåningar men en svensk blev förvånad över att en dansk sjöng tydligt

Steffan Rudvall

Jag undrar hur gammal Lucky Luke egentligen är han verkar tydligen inte åldras. Jag vill minnas att en har nämner de att det är 1860-tal och en annan 1890-tal och Luke själv har inte förändrats ett dugg.

MOA