Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Röstlistor till filmer och tv-serier

Startat av TonyTonka, 18 februari 2022 kl. 18:11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 februari 2024 kl. 11:49:42Jaha. Så vad är din forskaruppgift då?
Den exakta forskaruppgiften bör man hålla för sig själv, då det är en personliga uppgift.

Men det jag gör är i korta drag, helt enkelt att samla information.

Jonas9881

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 februari 2024 kl. 11:58:01Den exakta forskaruppgiften bör man hålla för sig själv, då det är en personliga uppgift.

Men det jag gör är i korta drag, helt enkelt att samla information.
Hur kan det ens vara sekretess att man inte får säga sin forskaruppgift. Om nu du samlar på dubbningslistor eller annat förstår jag inte riktigt hur det inte får komma ut till andra. Sa Kungliga biblioteket anledningen varför du bör hålla det till dig själv?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Oscar Isaksson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 februari 2024 kl. 12:00:41Hur kan det ens vara sekretess att man inte får säga sin forskaruppgift. Om nu du samlar på dubbningslistor eller annat förstår jag inte riktigt hur det inte får komma ut till andra. Sa Kungliga biblioteket anledningen varför du bör hålla det till dig själv?
Det var en uppmaning jag fick när jag blev forskare för över tio år sedan. Eftersom det är en fråga om integritet.

Jonas9881

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 februari 2024 kl. 12:14:20Det var en uppmaning jag fick när jag blev forskare för över tio år sedan. Eftersom det är en fråga om integritet.
Okej. Själv förstår jag inte riktigt. Bör vara att man inte kommer till Kungliga biblioteket och klagar på exempel "varför får han kolla på detta materialet" eller liknande. Det bör vara att dom ska ha ryggen fri från klagåmål. Annars förstår jag inte varför dom sulle uppmana till det.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Jonas9881

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 20 januari 2024 kl. 02:58:44Det var ju ingen lite artikel om det och han verkade rått så nöjd,

Ja det är ju inte som om han inte gjorde saker för Disney, men tror du inte att det var lite för att han och Monica Forsberg tycke om att jobba ihop (har hört det från de på KM). De var var ju även bla fältartister ihop och hade med varandra att göra under åren i olika sammanhang.
Vad betyder KM?

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 februari 2024 kl. 12:20:05Vad betyder KM?
KM Studio alltså det dubbningsbolaget som för ett tag sedan bytte namn till Plint.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 februari 2024 kl. 12:21:27KM Studio alltså det dubbningsbolaget som för ett tag sedan bytte namn till Plint.
Men denna sidan är då inte aktuell eller? https://www.allabolag.se/5567596092/km-studio-aktiebolag

Varför byter man namn från KM Studio till Plint när man känner igen företaget som KM Studio, det förstår jag mig inte på. Har dom bytt ägare möjligtvis?

Oscar Isaksson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 februari 2024 kl. 12:18:43Okej. Själv förstår jag inte riktigt. Bör vara att man inte kommer till Kungliga biblioteket och klagar på exempel "varför får han kolla på detta materialet" eller liknande. Det bör vara att dom ska ha ryggen fri från klagåmål. Annars förstår jag inte varför dom sulle uppmana till det.
Det handlar inte bara KB utan alla myndigheter som har hand om personuppgifter. Sen är det upp personer själva att bestämma hur mycket man vill dela med sig till andra vad som rör ens uppgifter.

Förresten hur skulle det se ut om någon tex registrerade sig på SMDB med någon annans forskningssyfte.

Jonas9881

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 februari 2024 kl. 12:30:37Det handlar inte bara KB utan alla myndigheter som har hand om personuppgifter. Sen är det upp personer själva att bestämma hur mycket man vill dela med sig till andra vad som rör ens uppgifter.

Förresten hur skulle det se ut om någon tex registrerade sig på SMDB med någon annans forskningssyfte.
Även om KB har hand om dina personuppgifter så förstår jag inte hur det kan läcka ut till andra om man inte nämner vilka personuppgifter man har lämnat till KB?

Själva ämnet eller forskarintresset är väl inte detsamma som personuppgifterna? 

Oscar Isaksson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 februari 2024 kl. 12:37:01Även om KB har hand om dina personuppgifter så förstår jag inte hur det kan läcka ut till andra om man inte nämner vilka personuppgifter man har lämnat till KB?

Själva ämnet eller forskarintresset är väl inte detsamma som personuppgifterna?
Vissa uppgifter är bara mellan den enskilda personen och myndigheten det är inte offentlig handlag, om man själv inte gör det såna.

Eftersom jag är en obunden forskare så har jag personligen valt att hålla en väldigt hög integritet.

Jonas9881

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 februari 2024 kl. 12:46:33Vissa uppgifter är bara mellan den enskilda personen och myndigheten det är inte offentlig handlag, om man själv inte gör det såna.

Eftersom jag är en obunden forskare så har jag personligen valt att hålla en väldigt hög integritet.
Själv tror jag bara inte att man kan få tag på personuppgifter av ett ord. Men det är bra att du är noga så det inte råkar läcka.
Du som har varit hos Kungliga bibiloteket. Erbjuder dom bara ljudformat eller videoformat också?

Oscar Isaksson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 februari 2024 kl. 12:52:36Själv tror jag bara inte att man kan få tag på personuppgifter av ett ord. Men det är bra att du är noga så det inte råkar läcka.
Du som har varit hos Kungliga bibiloteket. Erbjuder dom bara ljudformat eller videoformat också?
Jag misstänker att KB för flera år sedan har haft en läcka.

På SMDB som är en del av KB, så kan man se film och TV som har visats i Sverige. Vilket format materialet ligger på beror på hur det är inspelat och bevarat.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 februari 2024 kl. 12:28:55Men denna sidan är då inte aktuell eller? https://www.allabolag.se/5567596092/km-studio-aktiebolag

Varför byter man namn från KM Studio till Plint när man känner igen företaget som KM Studio, det förstår jag mig inte på. Har dom bytt ägare möjligtvis?
Det handlar om en uppköpning.

Jonas9881

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 februari 2024 kl. 13:15:40Jag misstänker att KB för flera år sedan har haft en läcka.

På SMDB som är en del av KB, så kan man se film och TV som har visats i Sverige. Vilket format materialet ligger på beror på hur det är inspelat och bevarat.
Rätt så enkelt att få fatt i personnumren ändå på internet (även dom 4 sista)

Tack för svaret!

Oscar Isaksson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 februari 2024 kl. 13:25:01Rätt så enkelt att få fatt i personnumren ändå på internet (även dom 4 sista)

Tack för svaret!
Förtydligande; uppgifter som rör ens person är mycket mer än enbart personnumret.