Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 18:38:59Med den Lilla Sjöjungfrun så bryr jag mig inte särskilt mycket, på äldre dagar har jag sett den på Norska och tycker Sissel Kyrkjebø är fantastisk i den Norska dubben.
Tänker med den Lilla Sjöjungfrun dock att man kunde haft Myrra Malmberg eller Helene Lundström i den första?

Med Askungen så tycker jag personligen att man skulle röstprovat yngre personer och castat efter erfarenhet, Marie Liljedahl tror jag hade kunnat vara en bra person att göra röstprov på. Vet tyvärr inte hur hon lät men tog henne som exempel då jag tror hon hade varit bra att röstprova till dubben.
Yes Alice Babs blev godkänd av Disney vilket inte var ett särskilt bra beslut och Martin Söderhjelm jobbade på ett dumt sätt, dvs han castade personer efter kändisskap och inte efter förmåga.
Yes vet att OSIS nämnde att direktören för Walt Disney Productions Sweden AB, Åke Holm hade krav på kända namn vilket Martin Söderhjelm tyvärr behövde följa☹️, så det är egentligen Åke Holm som är problemet till dom dåliga valen med Askungens omdubb.

Yes Martin Söderhjelm har gjort endel bra dubbningar som exempelvis originaldubben av 101 Dalmatiner och Svärdet i Stenen.
Djungelboken är helt ok dock har Djungelboken, 2 stora brister och det är Mowgli och Shere Khans röstbyten för sång och dialog, dom är väldigt tydliga och förstör inlevelsen lite.
Roffe Bengtssons och Beppe Wolgers har ganska lika röster och det är svårt att märka om man inte lyssnar noga.
Du tycker att valen är dåliga, men det tycker inte jag.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2024 kl. 18:51:15Du tycker att valen är dåliga, men det tycker inte jag.
👍
Respekterar din åsikt.
Alla har ju olika smak och tycke.

MB

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 18:38:59Roffe Bengtssons och Beppe Wolgers har ganska lika röster och det är svårt att märka om man inte lyssnar noga.
Jag hör skillnad på Wolgers och Bengtsson, Bengtssons röst är lik men inte så pass lik att det blir omärkbart för någon som vet att det är röstbyten vid sång.

Det låter väldigt bra men jag tycker det låter ännu bättre med Bernt Dahlbäck som tar över från Wolgers vid sång i Robin Hood.

DingoPictures2005

Citat från: MB skrivet 16 februari 2024 kl. 19:38:42Jag hör skillnad på Wolgers och Bengtsson, Bengtssons röst är lik men inte så pass lik att det blir omärkbart för någon som vet att det är röstbyten vid sång.

Det låter väldigt bra men jag tycker det låter ännu bättre med Bernt Dahlbäck som tar över från Wolgers vid sång i Robin Hood.
Stämmer men inte lika uppenbart som Mowgli och Shere Khans röstbyten är.
Och tror inte en average person hör det, var inte förens i vuxen ålder som jag märkte röstbytet för Baloo.
Mowglis och Shere Khans röstbyten hörde jag som liten också.

Personligen har jag alltid föredragit när det är samma prat och sångröst.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 19:48:16Stämmer men inte lika uppenbart som Mowgli och Shere Khans röstbyten är.
Och tror inte en average person hör det, var inte förens i vuxen ålder som jag märkte röstbytet för Baloo.
Mowglis och Shere Khans röstbyten hörde jag som liten också.

Personligen har jag alltid föredragit när det är samma prat och sångröst.
Fast Baloos röstbyte är ju allmänt känt, folk vet ju att det är Rolf Bengtsson som sjunger den låten. Trots att de inte är dubbningsintresserade i allmänhet. Då tycker jag nog att det är fler som inte känner till Shere Khans röstbyte. 

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 februari 2024 kl. 09:23:53Bo Maniette som jag faktiskt tycker är den bästa svenska Jafar-röaten.
Han är utan tvekan bra i rollen
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 01:16:17Tänker skriva några jag tycker är mindre bra.
Har inget emot personerna men tycker dessa insatser är mindre bra och förklarar varför.

Sissel Kyrkjebø som Ariel.
En fantastisk sångerska och röstskådespelerska MEN hennes Svenska låter väldigt konstig att lyssna på, hon har en Norsk brytning och det förstör inlevelsen i filmen. Hennes insats som Ariel i den Norska dubben var fantastisk men hon gjorde inte rösten särskilt bra i den Svenska versionen, då den Norska brytningen tyvärr förstör magin.

Alice Babs som Askungen.
Väldigt opassande röst till karaktären och ett prakt exempel på varför "Kändisar" inte gör en film bättre på något sätt överhuvudtaget. Insatsen är helt ok det är mer att hon låter alldeles för gammal för karaktären.

Papa Dee som Mushu
Väldigt dåligt val, troligtvis bara castade i rollen för att han är "Känd", här tycker jag Anders Öjebo som gjorde Mushu i trailern var betydligt bättre i rollen.
Papa Dee lyckas inte vara rolig och han kan inte hålla Eddie Murphys tempo på ett bra och roligt sätt.
Eddie Murphy är svår att dubba på ett roligt sätt men tror karaktären hade blivit roligare på Svenska om Öjebo gjort honom i filmen också, då Anders lyckades få karaktären rolig i trailern.

Mikael Samuelsson som Jafar.
Mindre lyckad, Mikael Samuelsson har inte samma energi och ilska som Jonhatan Freeman lyckades förmedla i originalversionen utan låter väldigt "Chill" i jämförelse och han ger inte Jafar samma onda karaktär som Jonhatan Freeman lyckades förmedla, hör tycker jag personligen Bo Maniette som gjorde Jafar i Jafars Återkomst lyckades bättre.
Jag ska göra mitt bästa för att inte bli arg på dig ;D

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2024 kl. 08:54:24(Monica Forsberg tycker jag däremot inte passade särskilt bra som Ariel)
När spelade hon Ariel ?

Disneyfantasten

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 01:16:17Tänker skriva några jag tycker är mindre bra.
Har inget emot personerna men tycker dessa insatser är mindre bra och förklarar varför.

Sissel Kyrkjebø som Ariel.
En fantastisk sångerska och röstskådespelerska MEN hennes Svenska låter väldigt konstig att lyssna på, hon har en Norsk brytning och det förstör inlevelsen i filmen. Hennes insats som Ariel i den Norska dubben var fantastisk men hon gjorde inte rösten särskilt bra i den Svenska versionen, då den Norska brytningen tyvärr förstör magin.

Alice Babs som Askungen.
Väldigt opassande röst till karaktären och ett prakt exempel på varför "Kändisar" inte gör en film bättre på något sätt överhuvudtaget. Insatsen är helt ok det är mer att hon låter alldeles för gammal för karaktären.
Vilka skulle du casta isället ?

gstone

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 01:16:17Papa Dee som Mushu
Väldigt dåligt val, troligtvis bara castade i rollen för att han är "Känd", här tycker jag Anders Öjebo som gjorde Mushu i trailern var betydligt bättre i rollen.
Papa Dee lyckas inte vara rolig och han kan inte hålla Eddie Murphys tempo på ett bra och roligt sätt.
Eddie Murphy är svår att dubba på ett roligt sätt men tror karaktären hade blivit roligare på Svenska om Öjebo gjort honom i filmen också, då Anders lyckades få karaktären rolig i trailern.
Personligen skulle jag valt Jonas Malmsjö om det behövde vara någon annan.

Möjligen  Magnum Coltrane Price ???

gstone

Citat från: gstone skrivet 16 februari 2024 kl. 20:07:48Möjligen  Magnum Coltrane Price ???
Han är en Svensk basist, sångare, keyboardist, DJ och producent och är gift med Sharon Dyall.

gstone

Steve Kratz som Guld-Ivar Flinthjärta är jag inte allt för förtjust i  :( :-\

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 februari 2024 kl. 20:12:03Steve Kratz som Guld-Ivar Flinthjärta är jag inte allt för förtjust i  :( :-\
Håller icke med, tycker han är suverän i rollen.