Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 22:08:51Tycker du borde lyssna på det @Trubaduren sa.

Jag har även sagt till dig flera gånger tidigare att många kan ta illa upp på sättet du uttrycker dig på.
Själv är jag också autistisk som jag sagt tidigare så jag har en förståelse för varför dessa situationer uppstår för dig, vilket många andra kanske inte har.
Även jag är autistisk, så jag kan absolut förstå hur det kan kännas.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 22:05:47Väldigt många engelska original versioner innehåller tyvärr röstbyten för sång & tal.
Det är extra konstigt i Lejonkungen då jag vet att Matthew Broadrick faktiskt kan sjunga bra  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 22:08:51Tycker du borde lyssna på det @Trubaduren sa.

Jag har även sagt till dig flera gånger tidigare att många kan ta illa upp på sättet du uttrycker dig på.
Själv är jag också autistisk som jag sagt tidigare så jag har en förståelse för varför dessa situationer uppstår för dig, vilket många andra kanske inte har.
Förlåt  :'(

ber om ursäkt 
Ska jag motivera lite mer ?

gstone

Jag hörde ett klip av Steve Kratz som Guldivar Flinthjärta på Youtube och där tyckte jag kan lätt malplacerad,

Det var något avsnitt som handlade om en jordnöttsbill.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 16 februari 2024 kl. 22:34:19Det är extra konstigt i Lejonkungen då jag vet att Matthew Broadrick faktiskt kan sjunga bra  ;)
Yes han sjunger i exempelvis Ferris Buellers Day Off ;), om jag minns rätt, I scenen med paraden.

Jeremy Irons har också en bra sångrösten men han fick problem när han skulle gå i högre tongång i slutet av Be Prepared därför fick Jim Cummings sjunga slutet av låten, vilket Jim förtjänar stor cred för då han gjorde det väldigt bra och i tongång som liknande Irons röst mässigt.

gstone

Jag kanske borde motiverat mer  :-[

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 februari 2024 kl. 22:38:53Jag hörde ett klip av Steve Kratz som Guldivar Flinthjärta på Youtube och där tyckte jag kan lätt malplacerad,

Det var något avsnitt som handlade om en jordnöttsbill.
Kan man få höra det ljudklippet?

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 22:39:14Yes han sjunger i exempelvis Ferris Buellers Day Off ;), om jag minns rätt, I scenen med paraden.
Jag tänker främst på Det våras för Hitler

https://youtube.com/playlist?list=PLb5qcVl1_roF-j_TKMZQ8c4uFLQHi9u9C&si=ZkqwvIAsTcKIo9sa

han sjunger med i minst hälften av sångerna här ;)

gstone

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2024 kl. 22:41:04Kan man få höra det ljudklippet?
Jag hittar inte videon :'( 

Det var en video där en kille gemförde all Flinthjärtas svenska röster på Youtube.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 februari 2024 kl. 22:45:50Jag hittar inte videon :'(

Det var en video där en kille gemförde all Flinthjärtas svenska röster på Youtube.
Jag kan inte minnas att det var något fel med den insatsen.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 20:23:17I visa fall så kan detta kompenseras om röst insatserna är bra.
Exempelvis Torsten Winge som Benjamin Syrsa, man hör tydligt att det sker ett röstbyte men det kompenseras av att Torsten Winge hade en fantastisk röst till karaktären som är omöjlig att slå, och I visa fall inte som med Mowgli i Djungelboken, där röstbytet är super tydligt och Mowglis röst är inget
Fast om Winge inte kunde sjunga vad skulle dom ha gjort ?

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 20:23:17Dock tycker jag det värsta exemplet på röstbyten är Lejonkungen på Engelska. Man har till och med byt ut unga Nalas röst för sång under hennes 2 sångrepliker i "I just can't wait to be king"😰.
Av alla karaktärer i den Engelska Lejonkungen så har 4 karaktärer samma sång och dialog.Shenzi har samma röst för dialog och sång, Whoopi Goldberg sjunger Shenzis enda sångreplik, Rowan Atkinson sjunger för Zazu och sedan sjunger Ernie Sabella och Nathan Lane för Timon & Pumbaa.
Jeremy Irons sjunger halvt för Scar, då Jim Cummings sjöng slutet av sången.
Alltid tyckt Lejonkungen på Engelska varit riktigt dålig med absurda val, som att exempelvis betala Laura Williams för att gå in i studion och sjunga två repliker för unga Nala.
När resultatet bara blir dåligt.
Jag har lyssnat på Jeremy Irons på Spotify , enligt mig är det inget fel på hans sångröst.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 18:38:59Med den Lilla Sjöjungfrun så bryr jag mig inte särskilt mycket, på äldre dagar har jag sett den på Norska och tycker Sissel Kyrkjebø är fantastisk i den Norska dubben.

Jag är benägen att hålla med om att det rimligt borde gått att hitta någon skådespeska som passade minst lika bra som Ariel och var svensk..

Jag skulle själv föreslå Gunilla Beckman eller Helen Sjöholm.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 18:38:59Med Askungen så tycker jag personligen att man skulle röstprovat yngre personer och castat efter erfarenhet, Marie Liljedahl tror jag hade kunnat vara en bra person att göra röstprov på. Vet tyvärr inte hur hon lät men tog henne som exempel då jag tror hon hade varit bra att röstprova till dubben.
Yes Alice Babs blev godkänd av Disney vilket inte var ett särskilt bra beslut och Martin Söderhjelm jobbade på ett dumt sätt, dvs han castade personer efter kändisskap och inte efter förmåga.
Yes vet att OSIS nämnde att direktören för Walt Disney Productions Sweden AB, Åke Holm hade krav på kända namn vilket Martin Söderhjelm tyvärr behövde följa☹️, så det är egentligen Åke Holm som är problemet till dom dåliga valen med Askungens omdubb.

Yes Martin Söderhjelm har gjort endel bra dubbningar som exempelvis originaldubben av 101
Dock är osäker hur nog man var med att godkänna utländska Disney röster på den tiden.