Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

DVD Spelare?

Startat av Scoobydoofan1, 23 april 2023 kl. 12:05:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 27 december 2023 kl. 12:01:58Om du menar att rippa en skiva, så kan alla optiska läsare till datorer göra det. Det krävs endast att du har möjlighet att läsa skivorna samt programvara för det.

Att däremot bränna skivor kräver en särskild optisk enhet för det ändamålet. Det är värt också att titta över sina behov, då det finns enheter som kan läsa och bränna CD- och DVD-skivor, men endast läsa Blu-Ray som exempel.
När det gäller bränna DVD skivor kan inte man använda DVD spelare eller DVD/Blu-Ray drive från en stationär dator för att göra en kopia på den eller, varför behövs en till enhet för det? 

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 december 2023 kl. 12:41:21När det gäller bränna DVD skivor kan inte man använda DVD spelare eller DVD/Blu-Ray drive från en stationär dator för att göra en kopia på den eller, varför behövs en till enhet för det?
Jag kanske borde ha varit mer specifikt, om du redan har en kapabel brännare i din dator är det bara att använda den istället för att köpa en till enhet.

Men det behöver just vara en brännare då den har en extra laser som är framtagen för att "bränna in" data på brännbara skivor. En läsare har endast en laser för att just läsa informationen på skivor, den kan inte addera någon data.

För separata DVD-spelare som du kopplar till din TV, så behöver den vara en DVD-inspelare. För då krävs möjligheten att spela in samt att bränna ut slutresultatet på en brännbar skiva.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 27 december 2023 kl. 12:52:45Jag kanske borde ha varit mer specifikt, om du redan har en kapabel brännare i din dator är det bara att använda den istället för att köpa en till enhet.

Men det behöver just vara en brännare då den har en extra laser som är framtagen för att "bränna in" data på brännbara skivor. En läsare har endast en laser för att just läsa informationen på skivor, den kan inte addera någon data.

För separata DVD-spelare som du kopplar till din TV, så behöver den vara en DVD-inspelare. För då krävs möjligheten att spela in samt att bränna ut slutresultatet på en brännbar skiva.
Tackar för den informationen Lillefot. Det var intressant att få läsa.

gstone

Nu har jag en Blu Ray spelare som funkar jättebra  :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 27 december 2023 kl. 12:01:58Om du menar att rippa en skiva, så kan alla optiska läsare till datorer göra det. Det krävs endast att du har möjlighet att läsa skivorna samt programvara för det.

Att däremot bränna skivor kräver en särskild optisk enhet för det ändamålet. Det är värt också att titta över sina behov, då det finns enheter som kan läsa och bränna CD- och DVD-skivor, men endast läsa Blu-Ray som exempel.
Tydligen så försöker företag göra ändring på hårdvaran så att man inte kan rippa eller bränna en DVD skiva, betyder det att det är bättre att söka efter en exemplar på Tradera?

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 januari 2024 kl. 22:52:39Tydligen så försöker företag göra ändring på hårdvaran så att man inte kan rippa eller bränna en DVD skiva, betyder det att det är bättre att söka efter en exemplar på Tradera?
Det har då inte jag märkt, men om så skulle hända är chansen att det går att flasha enheten med firmware som gör det möjligt att använda "LibreDrive" (som är ett läge där den blankt struntar i alla spärrar). Det är för långt att förklara här på forumet, men du kan läsa vidare om det själv om det finns intresse:

https://forum.makemkv.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=19634
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 10 januari 2024 kl. 09:02:29Det har då inte jag märkt, men om så skulle hända är chansen att det går att flasha enheten med firmware som gör det möjligt att använda "LibreDrive" (som är ett läge där den blankt struntar i alla spärrar). Det är för långt att förklara här på forumet, men du kan läsa vidare om det själv om det finns intresse:

https://forum.makemkv.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=19634
Det är väldigt klurigt och svårt att gå igenom.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 april 2023 kl. 20:35:06Själv har jag en Blu-Ray-spelare av märket Philips, som fungerar bra. Kommer inte ihåg modellbeteckningen just nu, men då den har några år på nacken finns exakt samma modell förmodligen inte längre att tillgå i handeln.

Min spelare är regionsfri för DVD, men tyvärr inte för Blu-Ray.
Hej Daniel känner du igen en DVD spelare med strömkabel som kan bli bortkopplad och som har HDMI port på baksidan? Frågar bara för att det finns en viss riska att DVD spelare med strömkabel kan gå sönder när det gäller strömkabeln osv, vill också ha tillgång för att byta ut kabeln om kabeln går sönder så att man behåller DVD spelaren utan problem osv.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 mars 2024 kl. 10:40:58Hej Daniel känner du igen en DVD spelare med strömkabel som kan bli bortkopplad och som har HDMI port på baksidan? Frågar bara för att det finns en viss riska att DVD spelare med strömkabel kan gå sönder när det gäller strömkabeln osv, vill också ha tillgång för att byta ut kabeln om kabeln går sönder så att man behåller DVD spelaren utan problem osv.
Menar du verkligen strömkabeln? Kablar går nästan aldrig sönder om man inte hanterar dem väldigt ovarsamt, t.ex. böjer dem fram och tillbaka många, många gånger.

Förmodligen menar du kraftaggregatet eller nätadaptern. D.v.s. du vill ha den som en separat "burk" som inte sitter inne i spelaren.

Jag skulle nog vilja påstå att det är så sällan kraftaggregatet går sönder att det inte är någon större fördel att ha det som en separat enhet. Snarare tycker jag att det är en nackdel att ha det separat eftersom det är en "burk" till att hålla reda på.

Sen skulle jag aldrig köpa en DVD-spelare i dagens läge, utan minst en Blu-rayspelare eller t.o.m. en med Ultra HD.

Du får helt enkelt besöka en butik i din närhet och se om det finns någon spelare som faller dig i smaken. Det framgår väldigt sällan av specifikationerna på nätet om en viss spelare har nätaggregatet externt eller internt. Man måste se spelaren i verkligheten för att veta säkert.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 mars 2024 kl. 13:57:37Menar du verkligen strömkabeln? Kablar går nästan aldrig sönder om man inte hanterar dem väldigt ovarsamt, t.ex. böjer dem fram och tillbaka många, många gånger.

Förmodligen menar du kraftaggregatet eller nätadaptern. D.v.s. du vill ha den som en separat "burk" som inte sitter inne i spelaren.

Jag skulle nog vilja påstå att det är så sällan kraftaggregatet går sönder att det inte är någon större fördel att ha det som en separat enhet. Snarare tycker jag att det är en nackdel att ha det separat eftersom det är en "burk" till att hålla reda på.

Sen skulle jag aldrig köpa en DVD-spelare i dagens läge, utan minst en Blu-rayspelare eller t.o.m. en med Ultra HD.

Du får helt enkelt besöka en butik i din närhet och se om det finns någon spelare som faller dig i smaken. Det framgår väldigt sällan av specifikationerna på nätet om en viss spelare har nätaggregatet externt eller internt. Man måste se spelaren i verkligheten för att veta säkert.
Tackar för svaret Anders, men menade alltså att strömkabeln där man lägger den in i väggen kan bli borttagen från DVD spelaren för att den har porten inbyggd i DVD spelaren när det gäller strömkabeln, tänk som en Playstation 4 eller en telefonladdare, där man kan ta bort den från baksidan av Playstation 4 osv.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 mars 2024 kl. 03:04:47Tackar för svaret Anders, men menade alltså att strömkabeln där man lägger den in i väggen kan bli borttagen från DVD spelaren för att den har porten inbyggd i DVD spelaren när det gäller strömkabeln, tänk som en Playstation 4 eller en telefonladdare, där man kan ta bort den från baksidan av Playstation 4 osv.
Som sagt - strömkablar går inte sönder om man inte brukar väldigt mycket våld. Så det är inget du behöver oroa dig över. Möjligen om du har möss som springer omkring inomhus och tuggar på sladdarna. I så fall har du nog större problem än vilken DVD-spelare du ska välja... :)

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 mars 2024 kl. 07:32:58Som sagt - strömkablar går inte sönder om man inte brukar väldigt mycket våld. Så det är inget du behöver oroa dig över. Möjligen om du har möss som springer omkring inomhus och tuggar på sladdarna. I så fall har du nog större problem än vilken DVD-spelare du ska välja... :)
Förstår att strömkablar inte går sönder men det finns DVD spelare där strömkabeln är som Playstation 5, där man kan lägga strömkabeln i DVD spelaren på baksidan där HDMI kabeln kan också läggas osv. Frågan är dock vilken DVD spelare det är.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 mars 2024 kl. 08:32:30Förstår att strömkablar inte går sönder men det finns DVD spelare där strömkabeln är som Playstation 5, där man kan lägga strömkabeln i DVD spelaren på baksidan där HDMI kabeln kan också läggas osv. Frågan är dock vilken DVD spelare det är.
Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad du är ute efter. Alla Blu-rayspelare har HDMI-uttag, och det är knappast någon vits att köpa en spelare som bara klarar DVD i dagens läge. Men förmodligen har även de flesta nyare DVD-spelare HDMI-uttag, om du trots det envisas med att välja bort Blu-ray.

Och vad spelar det för roll om strömkabeln sitter fast eller är löstagbar? Det enda jag kan tänka mig är om du skulle vilja byta till en längre eller kortare kabel för att slippa kabelhärvor och/eller förlängningssladdar.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 mars 2024 kl. 11:40:15Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad du är ute efter. Alla Blu-rayspelare har HDMI-uttag, och det är knappast någon vits att köpa en spelare som bara klarar DVD i dagens läge. Men förmodligen har även de flesta nyare DVD-spelare HDMI-uttag, om du trots det envisas med att välja bort Blu-ray.

Och vad spelar det för roll om strömkabeln sitter fast eller är löstagbar? Det enda jag kan tänka mig är om du skulle vilja byta till en längre eller kortare kabel för att slippa kabelhärvor och/eller förlängningssladdar.
Han är från Australien så det kanske finns något djur som äter strömkablar där

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 mars 2024 kl. 13:57:37Sen skulle jag aldrig köpa en DVD-spelare i dagens läge, utan minst en Blu-rayspelare eller t.o.m. en med Ultra HD.
Jag håller med - det finns ingen som helst anledning att köpa DVD-spelare i dagens läge, utan man bör verkligen satsa på åtminstone Blu-Ray-spelare. Ultra-HD Blu-Ray är kanske overkill beroende på hur stor TV-apparat man har, men det finns ingen anledning att undvika Blu-Ray-spelare, som klarar av allt som DVD-spelare klarar av och mer.

Om man redan har en DVD-spelare och just nu inte har behov av att spela upp Blu-Ray är det en helt annan femma, men att köpa en ny spelare enbart för DVD i dagens läge känns helt ologiskt i mina ögon.