Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Smör eller Margarin ?

Startat av gstone, 21 mars 2024 kl. 23:21:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vad är bäst

Smör
6 (100%)
Margarin
0 (0%)

Antal personer som röstat: 6

gstone

Vad tycker ni mest om Smör eller Margarin ?

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Det beror väl på i vilket sammanhang, och vad man ska ha det till - menar du på bröd, eller menar du i stekpannan för att steka något?

På smörgåsen är det absolut smör som gäller, och då företrädesvis Bregott eller Norrmejeriers motsvarighet Norrgott. Där skulle jag aldrig tänka tanken med någon slags margarin eller annat liknande.

Vid stekning är det inte lika solklart att svara på, då det beror på vad man ska steka. Ska man steka ägg föredrar jag margarin, då både rapsolja och till viss del även smör har en tendens att göra att äggen fastnar i stekpannan (även om det säkert också beror på vilken stekpanna man har, vilken värme, o.s.v.). Men det är i min erfarenhet lättare att undvika att ägg fastnar med margarin än med smör.

Möjligtvis kan samma sak gälla även en del annat att steka, man får väl helt enkelt prova sig fram och se vad som funkar bäst. :)

Oskar

Citat från: gstone skrivet 21 mars 2024 kl. 23:21:47Vad tycker ni mest om Smör eller Margarin ?
Flytande margarin är bättre alternativ för mig eftersom det innehåller mindre mättat fett och om man har diabetes är mindre mättat fett bättre alternativ eftersom det innehåller mindre ondare kolesterol.

Tintin

Jag köper alltid smör, även om det blivit något dyrare pga inflationen. Godast både till smörgås och när man ska baka.

Det händer också ibland att jag gör eget klarnat smör (även kallat ghi/ghee) med lång hållbarhet och som tål högre stektemperaturer. God i t ex indisk matlagning. Jag har även vid tillfälle tänkt att prova att göra mitt eget smör på vispgrädde. Då kan man enkelt smaksätta smöret själv och även syra det (om man önskar).

Lillefot

Smör på långa vägar, även om det har blivit dyrt på sistone. Margarin smakar i mina ögon smakar rent ut sagt skit.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Monsieur Hulot

Jag tycker också det beror på vilket sammanhang man ska använda det till. Om man är hjärtpatient, diabetiker eller liknande är ju margarin ett perfekt alternativ. Men för mig som kan äta smör så är ju det favoriten. Men jag har ju förstås smakat Becels smörgåsmargarin Omega 3, och den är jättegod :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 mars 2024 kl. 01:50:53På smörgåsen är det absolut smör som gäller, och då företrädesvis Bregott eller Norrmejeriers motsvarighet Norrgott. Där skulle jag aldrig tänka tanken med någon slags margarin eller annat liknande.
Jag vet inte om man ska kalla Bregott för "smör"? Det innehåller ju även rapsolja, så det är väl egentligen ett mellanting mellan smör och margarin. Smör för smaken och rapsolja för att det ska bli bredbart vid kylskåpstemperatur. Om man ska bre rent smör på smörgåsen får man ta fram det en stund innan det ska användas så att det hinner mjukna.

Jag brukar också köpa Bregott för att bre på smörgåsarna. Norrgott har jag aldrig provat. Det finns inte i butikerna här i Skåne. Däremot finns en produkt från Skånemejerier som heter Skånegott. Liksom Bregott är det smör utblandat med rapsolja, men den är mjukare och kladdigare, så den undviker jag. Däremot finns det Valio Gårdsgoda som är mycket lik Bregott, och den köper jag ibland.

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 juli 2025 kl. 16:51:09Men jag har ju förstås smakat Becels smörgåsmargarin Omega 3, och den är jättegod :)
Jag har aldrig gillat Becel. Min mor, när hon levde, envisades med att köpa Becel för att hon trodde den var nyttigare än andra smörgåsmargarin, men jag tyckte den var äcklig.

Jag brukar uttala Becel som "bäckel" för att det rimmar på "äckel". Äckel-bäckel! :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 juli 2025 kl. 18:21:24Jag vet inte om man ska kalla Bregott för "smör"? Det innehåller ju även rapsolja, så det är väl egentligen ett mellanting mellan smör och margarin. Smör för smaken och rapsolja för att det ska bli bredbart vid kylskåpstemperatur. Om man ska bre rent smör på smörgåsen får man ta fram det en stund innan det ska användas så att det hinner mjukna.
Det är sant, men rent smör är ju milt uttryckt opraktiskt på smörgåsar...

Sen finns det ju några olika Bregott med olika blandningar mellan smör och rapsolja - själv föredrar jag Bregott Mellan, med lite mer rapsolja, just för att den är lite mjukare när man tar ut den ur kylskåpet och lättare att bre på mjukbröd utan att brödet går sönder.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 juli 2025 kl. 18:21:24Jag brukar också köpa Bregott för att bre på smörgåsarna. Norrgott har jag aldrig provat. Det finns inte i butikerna här i Skåne. Däremot finns en produkt från Skånemejerier som heter Skånegott. Liksom Bregott är det smör utblandat med rapsolja, men den är mjukare och kladdigare, så den undviker jag.
Lustigt nog är det tvärtom med Norrgott - det är aningen hårdare och mindre kladdigt än Bregott. Det går fortfarande använda och smakar ganska likvärdigt, men jag tycker att Bregott har en något bättre konsistens.

Skånegott har jag dock inte hört talats om, men jag förmodar att både den och Bregott är menat som en slags lätt förtäckt "plagiat" av Bregott... Man förstår ju liksom varifrån båda namnen kommer...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 juli 2025 kl. 18:21:24Jag har aldrig gillat Becel. Min mor, när hon levde, envisades med att köpa Becel för att hon trodde den var nyttigare än andra smörgåsmargarin, men jag tyckte den var äcklig.
Jag tycker heller inte om Becel, utan tycker att det har en bismak som inte passar på smörgåsar.

Det är dock inte fullt lika illa som i Spanien, då det fanns flertalet smörgåsfett som smakade väldigt illa. Värst var det med Flora, som inte alls smakar som det svenska Flora utan var så äckligt att det var helt omöjligt att använda - vi tvingades kasta bort det efter att ha brett en enda macka med det... Med hjälp av min bror, som bott i Spanien i ett års tid för ganska många år sedan, lyckades vi till sist hitta ett smörgåsfett som smakade ungefär som Bregott; men det var allt annat än lätt.

Steffan Rudvall

Jag håller med om att på smörgåsen är en blandning som Bregott bäst men i till exempel bakning går det inte att ersätta smör baka med olja det går ju inte...

Anders M Olsson

Jag kommer osökt att tänka på två reklamslogans som förekom flitigt när jag var barn:

- Margarin - smakar som smör!

- Mycket kan ersättas, men aldrig smörsmak!

:)