Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Godkända och underkända röster

Startat av Elias Prenbo, 27 maj 2016 kl. 21:01:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Men åter till ämnet.

Nåt jag undrar är om Disney (och andra studios) kan ha flera godkända röster för en karaktär och därmed göra inhopp lättare.

Dom borde ha det sedan 1990-talet för redan var ju både Per-Erik Hallin och Andreas Nilsson godkända som Kalle och både Sven Erik Vikström och Anders Öjebo som Musse (och kanske Steve Kratz med).

Jag undrar om det är därför Emelie Clausen kunde spela Candace när Elina var "ute i strejk"
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  5 april 2024 kl. 23:45:57Men åter till ämnet.

Nåt jag undrar är om Disney (och andra studios) kan ha flera godkända röster för en karaktär.

Dom måste väl varit så sedan 1990-talet för redan var ju både Per-Erik Hallin och Andreas Nilsson godkända som Kalle och både Sven Erik Vikström och Anders Öjebo som Musse.
Förmodligen också Timon där både Peter Rangmar och Anders Öjebo var godkända av Disney, Anders fick göra rollen i TV-serien för att Rangmar mest troligt var upptagen på annat håll och inte hade tid, sen att Anders fick göra rollen i 2an var för att Rangmar gick bort 1997, och både Jan Rippe och Bo Maniette var godkända som Pumbaa, att Maniette fick göra rollen i TV-serien är av samma orsak som med Timon, och att han spelar Pumbaa i 2an beror på att Rippe inte ensam ville ställa upp för att han och Rangmar var så trogna vänner och var båda med i Galenskaparna och After Shave och spelade även in sina repliker i en och samma loge.

Sen verkar både Molly Sandén och Dominique Pålsson Wiklund godkända som Rapunzel, efter att Molly trappat ned med dubbandet så har Dominique fått ta över rollen då hon verkar mer erfaren inom dubbningssammanhang.

Will Siv

Citat från: Will Siv skrivet  5 april 2024 kl. 23:45:57Men åter till ämnet.

Nåt jag undrar är om Disney (och andra studios) kan ha flera godkända röster för en karaktär och därmed göra inhopp lättare.

Dom borde ha det sedan 1990-talet för redan var ju både Per-Erik Hallin och Andreas Nilsson godkända som Kalle och både Sven Erik Vikström och Anders Öjebo som Musse (och kanske Steve Kratz med).

Jag undrar om det är därför Emelie Clausen kunde spela Candace när Elina var "ute i strejk"
Kan också tillägga om att Svarte Petter hade flera röster på 1980-talet och 1990-talet.

Först Björn Gedda i original-dubbningen av "Musse's Julsaga"

Stephan Karlsén i några biovisade kortfilms samlingar och sen blev han "de-facto" rösten till Petter, fram till 2004.

I Media Dubbs dubbning av "DuckTales" (som nu verkar återfunnits) var det Per Sanborgh, Gunnar Ernblad, Carl-Johan Rehbinder och Hasse Jonsson, fast i olika "roller" så kanske inte samma Petter)

i en del av KMs dubbningar var det Roger Storm, Jan Koldenius, Hans Gustafsson och Anders Lönnbro.

Och nu verkar det som att Benke Skogholt och Jan Åström delar på rollen (samt att Johan Hedenberg spelade honom i dom omdubbade "DuckTales" avsnitten)
- what.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 april 2024 kl. 23:51:08Sen verkar både Molly Sandén och Dominique Pålsson Wiklund godkända som Rapunzel, efter att Molly trappat ned med dubbandet så har Dominique fått ta över rollen då hon verkar mer erfaren inom dubbningssammanhang.
När var senaste gången hon dubbade? Det är nog både bra & dåligt att Mimmi är överskuggad av storasyrran

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  6 april 2024 kl. 11:06:19När var senaste gången hon dubbade? Det är nog både bra & dåligt att Mimmi är överskuggad av storasyrran
Tror Mollys senaste dubbning var Röjar-Ralf Kraschar Internet.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 april 2024 kl. 11:09:44Tror Mollys senaste dubbning var Röjar-Ralf Kraschar Internet.
Pelle Kanin 2 faktiskt ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet  5 april 2024 kl. 23:37:59Fast Russi spelade även Anki i original DuckTales, så det är inte helt ofattbart.

och personligen tror jag Mikaela kunde spela åtminstone en av Knattarna, kanske ihop med Annica (som du föreslog) och Carla Abrahamsen (som @Disneyfantasten föreslog), eller kanske (enligt mig) Lizette Pålsson (som ju dubbat Russi), Amanda Jennefors, Mikaela Ardai Jennefors och Dorothea Norling.
När inlägget skrevs hade jag dock inte hört hennes insats och förväntade mig att hon skulle låta som Anki.

Will Siv

Citat från: gstone skrivet 22 juli 2020 kl. 15:18:11Mikaela Tidermark
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 april 2024 kl. 22:36:00När inlägget skrevs hade jag dock inte hört hennes insats och förväntade mig att hon skulle låta som Anki.
Insåg precis nu hur otroligt det är att Mikaela spelat Kalle! :o

Och hon är den åttonde personen som gjort det i en dubbning (förutom ljudsagor), med Rune Halvarsson, Clarence Nash själv, E.H Brochmann, Tor Isedal, Hans Lindgren, Per-Erik Hallin och Andreas Nilsson, och den första tjejen.

och vi borde kanske uppdatera våra röst-samställningar och lägga till henne.
- what.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet  7 april 2024 kl. 23:07:06Insåg precis nu hur otroligt det är att Mikaela spelat Kalle! :o

Och hon är den åttonde personen som gjort det i en dubbning (förutom ljudsagor), med Rune Halvarsson, Clarence Nash själv, E.H Brochmann, Tor Isedal, Hans Lindgren, Per-Erik Hallin och Andreas Nilsson, och den första tjejen.

och vi borde kanske uppdatera våra röst-samställningar och lägga till henne.
Hon är ju dock inte jämförbar med rösterna till vuxna Kalle...

DingoPictures2005

Blev Robert Gustafsson underkänd som Mike i Monster University?
Han gjorde Mike i trailern som ni kan höra, men sedan så gjorde tyvärr Johan Ulveson Mike i filmen, vilket är en stor besvikelse som förstörde hela uppföljaren😭😭😭😭.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 april 2024 kl. 14:59:31Blev Robert Gustafsson underkänd som Mike i Monster University?
Han gjorde Mike i trailern som ni kan höra, men sedan så gjorde tyvärr Johan Ulveson Mike i filmen, vilket är en stor besvikelse som förstörde hela uppföljaren😭😭😭😭.
Nej, han var snarare upptagen med inspelningen av Hundraåringen.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 april 2024 kl. 15:03:28Nej, han var snarare upptagen med inspelningen av Hundraåringen.
😭😭😭😭😭
Då kunde ju Disney ha planerat inspelningarna lite bättre.
Typ väntat med inspelningsdatumet tills Robert Gustafsson kunde.
Den Svenska dubbningen har fått väldigt stor kritik då Robert Gustafsson bytes ut och med all rätt.
Johan Ulveson är inte alls lika bra i rollen och Robert Gustafsson gjorde en stor del av filmen.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 april 2024 kl. 23:10:10Hon är ju dock inte jämförbar med rösterna till vuxna Kalle...
Men på det sättet kan man väl inte heller jämföra Mia Kihl med Nick Atkinson.
- what.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet  8 april 2024 kl. 15:27:04Men på det sättet kan man väl inte heller jämföra Mia Kihl med Nick Atkinson.
Har någon gjort det? Jag menar helt enkelt att vuxna Kalle har en helt annan röst dessutom väldigt speciell.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 april 2024 kl. 15:44:18Har någon gjort det? Jag menar helt enkelt att vuxna Kalle har en helt annan röst dessutom väldigt speciell.
Både du och @Disneyfantasten i era "Vem är bäst recensioner/samanställningar" med Max.

(och passande nog spelade Mia även Långben som barn i en musiksaga)
- what.