Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  7 maj 2024 kl. 11:51:04Är det du som har gjort det, då du skriver "någon"?
Goliat är väldigt bra på ljud...

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 maj 2024 kl. 12:02:07Goliat är väldigt bra på ljud...
Fast om det är han så har han väl bara tagit ljudet från VHS-bandet och synkat till en bättre bildkälla, att mixa ihop bild med ljud är ju inte så svårt med tekniken som finns idag. Och sedan satt ihop videon i en bluray.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  7 maj 2024 kl. 12:38:26Fast om det är han så har han väl bara tagit ljudet från VHS-bandet och synkat till en bättre bildkälla, att mixa ihop bild med ljud är ju inte så svårt med tekniken som finns idag. Och sedan satt ihop videon i en bluray.
Det är så att han även brukar fräscha upp ljudet så inte bara synkning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 maj 2024 kl. 13:30:15Det är så att han även brukar fräscha upp ljudet så inte bara synkning.
Och gamla TV-inspelningar på VHS från sena 1980-talet brukar ju sällan ha någon superkvalitet ljudmässigt, om vi ska vara ärliga; varför det brukar finnas mycket som kan behöva göras...

Goliat

Citat från: Jonas9881 skrivet  7 maj 2024 kl. 11:51:04Är det du som har gjort det, då du skriver "någon"?
Skyldig.

Kan också tillägga att det faktiskt finns 3 olika sykningar som är gjorda också. N***mannen och två mina.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 maj 2024 kl. 12:03:23När Disney gjorde DVD utgåva i Sverige av filmen Melody time varför är det bara engelsk dubbning och varför är inte Svensk, Dansk, Norsk och Finsk dubbning inkluderad med tanken på att DVD utgåvan är utgiven i Norden?
För att det inte finns några nordiska dubbningarna av filmen och antagligen sågs det inte som ekonomiskt att dubba dessa för DVD.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  8 maj 2024 kl. 12:13:37För att det inte finns några nordiska dubbningarna av filmen och antagligen sågs det inte som ekonomiskt att dubba dessa för DVD.
Mest troligt, i alla fall. Det finns en viss osäkerhet, i och med att Swedish Film uppgav att deras 16 mm-kopia av Melody Time hade svenskt tal - det stod "Svenskt tal" i deras katalog, och när jag frågade dem kollade de på förpackningen som också bekräftade uppgiften. Jag gissar att det med största sannolikhet stod fel på kartongen, då ju 16 mm-filmer släpptes i minimal upplaga och därmed inte fick ordentliga tryckta "omslag" (och med allra största sannolikhet provade Swedish Film inte att själv spela filmen när jag frågade dem) - men utan att ha sett 16 mm-filmen själv kan man förstås inte vara 100% säker.

gstone

Skulle vara roligt om någon la upp  flera av dom gamla Hanna-Barbera TV filmerna dubbade till svenska på Archive.org
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet  8 maj 2024 kl. 12:32:02Skulle vara roligt om någon la upp  flera av dom gamla Hanna-Barbera TV filmerna dubbade till svenska på Archive.org
Skulle du kunna vara mer specifik isåfall, exakt vad är det du vill ska läggas upp?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet  8 maj 2024 kl. 12:37:26Skulle du kunna vara mer specifik isåfall, exakt vad är det du vill ska läggas upp?
Så klart :D

Casper's First Christmas

Yogi's First Christmas

Yogi Bear's All Star Comedy Christmas Caper

Top Cat and the Beverly Hills Cats

Yogi the Easter Bear

Yogi and the Invasion of the Space Bears

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 maj 2024 kl. 15:32:46Så klart :D

Casper's First Christmas

Yogi's First Christmas

Yogi the Easter Bear

Caspers första jul har jag, inspelat från FilmNet med svenskt tal - det kan jag försöka ordna snart. :)

Tyvärr tror jag inte att jag har någon av de övriga - jag är faktiskt inte ens helt säker om alla dessa har sänts i Sverige...

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet  8 maj 2024 kl. 15:32:46Så klart :D

Casper's First Christmas

Yogi's First Christmas

Yogi the Easter Bear

Jag hittade Top Cat and the Beverly Hills Cats och även en VHS-inspelad band som heter Yogi Bear men oklart vilken film det är.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2024 kl. 15:53:56Caspers första jul har jag, inspelat från FilmNet med svenskt tal - det kan jag försöka ordna snart. :)

Tyvärr tror jag inte att jag har någon av de övriga - jag är faktiskt inte ens helt säker om alla dessa har sänts i Sverige...
Det finns ett klip av en svensk dubbning av Yogi's First Christmas på Youtube.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2024 kl. 15:53:56Caspers första jul har jag, inspelat från FilmNet med svenskt tal - det kan jag försöka ordna snart. :)

Jag tror att någon paratare om Yogi and the Invasion of the Space Bears på svensk tv i en annan tråd.
Mem det är oklar om det rör sig om en dubbning eller om den bara visades textade .

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet  8 maj 2024 kl. 16:01:54Jag hittade Top Cat and the Beverly Hills Cats
En VHS som du spelade in själv ?