Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 20 maj 2024 kl. 20:51:21Här kommer Cosgrove Halls brittiska stop motion-animerade familjeserie Det susar i säven (The Wind in the Willows) från 1984 - 1986 med svenskt tal, som visats på SVT några gånger. :)
https://archive.org/details/det-susar-i-saven-1984

Inte den allra mest sällsynta dubbningen, men den går i alla fall inte att tillgå på laglig väg just nu - dessutom är den i full-HD, och givetvis med den svenska bildversionen från SVT. Dubbningen tycks vara gjord 1985, och är enligt min ringa mening mycket välgjord. Med bland andra Jan Blomberg, Sven Lindberg, Peter Harryson, Ingvar Kjellson, Stellan Skarsgård, Heinz Hopf och Birgitta Valberg.

Hela 37 avsnitt av serien saknas, men dessa har dessvärre inte dubbats till svenska eller visats i svensk TV. Så dom ynka 15 avsnitten som finns på ovan länk är allt som finns och har funnits i Sverige.

Snart hoppas jag kunna erbjuda även den "tillhörande" långfilmen från 1983, men där saknar jag i dagsläget bra bildkällor. Jag tar också mer än gärna emot hjälp med synkning, om någon känner sig manad.
Stort tack, även mindre ovanliga dubbningar är värda att lägga ut om de har liknande status som den här. :)
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

DingoPictures2005

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 20 maj 2024 kl. 20:51:21Här kommer Cosgrove Halls brittiska stop motion-animerade familjeserie Det susar i säven (The Wind in the Willows) från 1984 - 1986 med svenskt tal, som visats på SVT några gånger. :)

Inte den allra mest sällsynta dubbningen, men den går i alla fall inte att tillgå på laglig väg just nu - dessutom är den i full-HD, och givetvis med den svenska bildversionen från SVT. Dubbningen tycks vara gjord 1985, och är enligt min ringa mening mycket välgjord. Med bland andra Jan Blomberg, Sven Lindberg, Peter Harryson, Ingvar Kjellson, Stellan Skarsgård, Heinz Hopf och Birgitta Valberg.

Hela 37 avsnitt av serien saknas, men dessa har dessvärre inte dubbats till svenska eller visats i svensk TV. Så dom ynka 15 avsnitten som finns på ovan länk är allt som finns och har funnits i Sverige.

Snart hoppas jag kunna erbjuda även den "tillhörande" långfilmen från 1983, men där saknar jag i dagsläget bra bildkällor. Jag tar också mer än gärna emot hjälp med synkning, om någon känner sig manad.
Kan du lägga upp den Norska original dubben av Fantasia?
Yes skickar över en Betamax rip jag gjorde igår isåfall.
Kvaliten är inte särskilt bra men det är nog bra då disney nog inte kommer bry sig när den inte är synkad

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 maj 2024 kl. 21:36:08Kan du lägga upp den Norska original dubben av Fantasia?
Yes skickar över en Betamax rip jag gjorde igår isåfall.
Kvaliten är inte särskilt bra men det är nog bra då disney nog inte kommer bry sig när den inte är synkad
Vad är det för originaldubbning? Det finns väl bara två norska dubbningar och då borde ju den originaldubblingen finnas på DVD...

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2024 kl. 21:38:03Vad är det för originaldubbning? Det finns väl bara två norska dubbningar och då borde ju den originaldubblingen finnas på DVD...
Den dåligt dokumenterad dubben jag hittade
Nämnde den i tråden om Norska dubbningar

Daniel Hofverberg

Tack så mycket - jag måste medge att jag inte har sett Cosgrove Halls TV-serie, men den ser helt klart välgjord ut och en intressant animationsstil. :)

Jag håller med att dubbningen verkar väldigt bra, en imponerande ensemble de har lyckats att skrapa ihop.

Och jättevanlig kan den väl i alla fall inte anses vara - visst finns det VHS-utgåvor och den har gått ett halvt dussin gånger i repris på SVT genom åren, men mycket mer än så rör det sig väl inte om. Åtminstone inte i 1080p, som det här verkar vara, då serien såvitt jag kan se inte har släppts på Blu-Ray någonstans i världen - även i hemlandet Storbritannien verkar det bara finnas DVD-utgåvor...

Citat från: Lillefot skrivet 20 maj 2024 kl. 21:31:19Stort tack, även mindre ovanliga dubbningar är värda att lägga ut om de har liknande status som den här. :)
Kunde inte sagt det bättre själv - och ärligt talat tror jag nog att @Ovanliga dubbningar har lite andra definitioner av "ovanliga" än de flesta av oss andra...

gstone

Jag skulle vilja ladda ner original Dubbningen av Pongo och de 101 dalmatinerna ?

Kan få lite hjälp?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2024 kl. 13:51:44Jag skulle vilja ladda ner original Dubbningen av Pongo och de 101 dalmatinerna ?

Kan få lite hjälp?
Hur menar du hjälp? Det är väl bara att ladda ner?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 maj 2024 kl. 13:53:49Hur menar du hjälp? Det är väl bara att ladda ner?
Är det forfarandeArchive.org menar du ?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 maj 2024 kl. 13:59:05Inte den första uppladdningen men den verkar ha laddats upp igen.

https://archive.org/details/pongo-och-de-101-dalmatinerna-originaldubbnig_202311
Det var mer än vad jag visste  ;D👍
Hur är med Peter Pan och Dumbo ?

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2024 kl. 14:00:42Det var mer än vad jag visste  ;D👍
Hur är med Peter Pan och Dumbo ?
Dom 2 har jag, men du kan inte spela upp dom utan meningen är att det endast ska gå att ladda ner dom.
Men här har du originaldubbningen av dessa 2 filmer.

Peter pan --
https://archive.org/download/olika-filmer/Peter%20Pan%20Swedish%20original.rar/Peter%20Pan%20Swedish%20original.mp4

Dumbo --
https://ia800309.us.archive.org/view_archive.php?archive=/30/items/olika-filmer/2024-03-27%2017-40-01.rar&file=2024-03-27%2017-40-01.mp4

Oj märker nu att det går att spela upp dom även om det var i rar-filer, ja det är ju förstås Archive egna komprimerade filer med lägre upplösning men helt okej ändå.
Är osäker gällande det jag sa om det är komprimerad eller ej, men jag märkte iallafall att man inte kan spola fram utan måste se hela samtidigt, annars kan man ladda ner dom om man vill.

Steffan han svara innan och chokad i att han visste att jag hade filerna, bland allt det jag ladda upp så bör det försvinna bland mängden jag har.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

gstone

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet 23 maj 2024 kl. 14:22:15Dom 2 har jag, men du kan inte spela upp dom utan meningen är att det endast ska gå att ladda ner dom.
Men här har du originaldubbningen av dessa 2 filmer.

Peter pan --
https://archive.org/download/olika-filmer/Peter%20Pan%20Swedish%20original.rar/Peter%20Pan%20Swedish%20original.mp4

Dumbo --
https://ia800309.us.archive.org/view_archive.php?archive=/30/items/olika-filmer/2024-03-27%2017-40-01.rar&file=2024-03-27%2017-40-01.mp4

Oj märker nu att det går att spela upp dom även om det var i rar-filer, ja det är ju förstås Archive egna komprimerade filer med lägre upplösning men helt okej ändå.
Är osäker gällande det jag sa om det är komprimerad eller ej, men jag märkte iallafall att man inte kan spola fram utan måste se hela samtidigt, annars kan man ladda ner dom om man vill.

Steffan han svara innan och chokad i att han visste att jag hade filerna, bland allt det jag ladda upp så bör det försvinna bland mängden jag har.
Jag behöver nog vänta till jag komer hem ;)