Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Jonas9881 skrivet 30 maj 2024 kl. 16:40:04Jag har nu diskuterat fram och tillbaks med Svensk filmdatabas och fick denna länk och dom sa att Musikverket har ett arkiv om Per-Axel branner: https://calmview.musikverk.se/CalmView/Record.aspx?src=CalmView.Catalog&id=A22

Men hur man kan få fatt i det vet jag inte. Någon här som vet det, ska man beställa eller måste man åka till Stockholm för att få låna det?
@Daniel Hofverberg Vad menas med volymer, är det på ljudband som det har arkiverats, då det står "Omfång 73 volymer"?

Men sedan står det "Ej förtecknat i databasen, pappersförteckning finns."
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 09:42:43@Daniel Hofverberg Vad menas med volymer, är det på ljudband som det har arkiverats, då det står "Omfång 73 volymer"?

Men sedan står det "Ej förtecknat i databasen, pappersförteckning finns."
Volymer måste väl innebära böcker eller typ pärmar.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 31 maj 2024 kl. 09:44:57Volymer måste väl innebära böcker eller typ pärmar.
Ja det kanske det kan innebära. Volymer kan väl också vara ljudband.

Läste nu och en encyklopedi kallas för volym, så det är nog ändå böcker som du säger. 73 böcker tar ju evigheter att läsa igenom om man vill hitta info angående dubbningen av Pank och fågelfri.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 09:48:39Ja det kanske det kan innebära. Volymer kan väl också vara ljudband.

Läste nu och en encyklopedi kallas för volym, så det är nog ändå böcker som du säger. 73 böcker tar ju evigheter att läsa igenom om man vill hitta info angående dubbningen av Pank och fågelfri.
I arkivsammanhang kan "volymer" betyda nästan vad som helst. Det kan typiskt vara pärmar, böcker, mappar, tidskriftssamlare eller kartonger med lösa papper.

Jag ser nu att det även står 5 hm, vilket sannolikt betyder 5 hyllmeter.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 maj 2024 kl. 10:10:28I arkivsammanhang kan "volymer" betyda nästan vad som helst. Det kan typiskt vara pärmar, böcker, mappar, tidskriftssamlare eller kartonger med lösa papper.

Jag ser nu att det även står 5 hm, vilket sannolikt betyder 5 hyllmeter.
Sedär det är någon som har arkiv från honom. Och inte lite heller.

Vet inte hur det går till om man måste läsa det på plats eller kan beställa hem och sitta lugn och ro och gå igenom.
Men jag kommer iallafall inte i år åka till Stockholm, men brukar inte du @Daniel Hofverberg åka från där du bor för att recensera biofilmer? Eller brukar du göra det i en annan storstad?

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 10:21:49Sedär det är någon som har arkiv från honom. Och inte lite heller.

Vet inte hur det går till om man måste läsa det på plats eller kan beställa hem och sitta lugn och ro och gå igenom.
Men jag kommer iallafall inte i år åka till Stockholm, men brukar inte du @Daniel Hofverberg åka från där du bor för att recensera biofilmer? Eller brukar du göra det i en annan storstad?
I den mån det alls går att få tillgång till arkivet måste det alldeles säkert läsas på plats. Att de skulle låna ut hela eller delar av ett sånt originalarkiv är nog helt uteslutet. Då skulle ju vad som helst kunna förkomma, skadas eller bli förstört.

Möjligen kan det gå att beställa kopior på utvalda mindre delar, men då måste man ju på något sätt veta exakt vad det är som är av intresse. Att kopiera 5 hyllmeter arkivmaterial känns helt orealistiskt.

Om man ska ha minsta chans att komma åt arkivet måste man säkert även ange väldigt goda skäl för att få göra det, t.ex. speciell forskning (helst knutet till något universitet) eller att man håller på att skriva en bok.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 10:21:49Sedär det är någon som har arkiv från honom. Och inte lite heller.

Men jag kommer iallafall inte i år åka till Stockholm, men brukar inte du @Daniel Hofverberg åka från där du bor för att recensera biofilmer? Eller brukar du göra det i en annan storstad?
Daniel är inte galen för att åka från Skellefteå till Stockholm för att gå på bio.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 31 maj 2024 kl. 10:38:11Daniel är inte galen för att åka från Skellefteå till Stockholm för att gå på bio.
Men brukar han inte åka till storstäder för att recensera biofilmer?

Nya filmer som precis kommer ut för att få credits till filmerna och visst har han även gått på bio på utkomna filmer för att att något själ se på filmerna. 

För ska minnas att jag blev förvånad att han kollade på animerat och barnfilmer, så det har han iallafall nämnt.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 10:47:25Men brukar han inte åka till storstäder för att recensera biofilmer?

Nya filmer som precis kommer ut för att få credits till filmerna och visst har han även gått på bio på utkomna filmer för att att något själ se på filmerna.

För ska minnas att jag blev förvånad att han kollade på animerat och barnfilmer, så det har han iallafall nämnt.
Tror du att biografer bara finns i de största städerna? Det finns biografer även i Skellefteå och andra ställen i Norrbotten.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 maj 2024 kl. 10:33:45I den mån det alls går att få tillgång till arkivet måste det alldeles säkert läsas på plats. Att de skulle låna ut hela eller delar av ett sånt originalarkiv är nog helt uteslutet. Då skulle ju vad som helst kunna förkomma, skadas eller bli förstört.

Möjligen kan det gå att beställa kopior på utvalda mindre delar, men då måste man ju på något sätt veta exakt vad det är som är av intresse. Att kopiera 5 hyllmeter arkivmaterial känns helt orealistiskt.

Om man ska ha minsta chans att komma åt arkivet måste man säkert även ange väldigt goda skäl för att få göra det, t.ex. speciell forskning (helst knutet till något universitet) eller att man håller på att skriva en bok.
Ja, tänkte på kopier men då det gäller jättemycket papper så känns det svårt att veta exakt var man ska leta.
Om det nu är gratis så kan man ju beställa egentligen alltihop för den som är duktig på att läsa och klarar av att hänga med i texterna, då man hade andra ord man använde då jämfört med idag.

Men forskning kan det inte innebära sökning för info för en specifik person?
Okänd arvinge var ju inget universitet och jag skulle väl jämföra att leta efter en person som dubbade på 1950-talet är ändå forskning. Alltså man forskar i vem det är för person som just nu är helt okänd.
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 31 maj 2024 kl. 10:49:20Tror du att biografer bara finns i de största städerna? Det finns biografer även i Skellefteå och andra ställen i Norrbotten.
Nej, jag vet ställen som det finns biografer även utanför städerna, men jag har för mig att det har nämnts att han skulle recensera barnfilmer som gick på bio, men om det var storstäder eller småbyar ska jag nog vara osagt.

Men han intervjuade väl kändisar på biograferna (om jag inte minns fel) och det är väl inte ofta kändisar kommer till småbyar. Så det var nog så jag tänkte gällande storstäderna.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 10:56:51Men han intervjuade väl kändisar på biograferna (om jag inte minns fel) och det är väl inte ofta kändisar kommer till småbyar. Så det var nog så jag tänkte gällande storstäderna.
Skellefteå är ingen småby och Daniel har mig veterligen inte intervjuat några kändisar på biografer. Så du tänker nog på någon annan.

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 10:56:51Ja, tänkte på kopier men då det gäller jättemycket papper så känns det svårt att veta exakt var man ska leta.
Om det nu är gratis så kan man ju beställa egentligen alltihop för den som är duktig på att läsa och klarar av att hänga med i texterna, då man hade andra ord man använde då jämfört med idag.
Det är väl ingen som har påstått att det skulle vara gratis att beställa kopior? Om det bara gäller enstaka sidor kanske de bjuder på det, men annars kan det typiskt kosta några kronor per sida att beställa kopior. Exakt hur mycket varierar från arkiv till arkiv, om de överhuvud taget erbjuder den tjänsten. De kanske även fakturerar arbetstiden som går åt.

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 10:56:51Men forskning kan det inte innebära sökning för info för en specifik person?
Arkivet bestämmer själv vilka kriterier de ska ha för att låta någon få tillgång. Jag tog bara upp ett par exempel som brukar vara giltiga skäl på andra ställen. Olika arkiv kan hålla olika hårt på vad som ska räknas som godkänd forskning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 10:21:49Men jag kommer iallafall inte i år åka till Stockholm, men brukar inte du @Daniel Hofverberg åka från där du bor för att recensera biofilmer? Eller brukar du göra det i en annan storstad?
Nej, alla biofilmer ser jag i Skellefteå.

Min enda koppling till Stockholm är vår årliga konferens i Stockholm med mitt ordinarie arbete, men då har jag tyvärr sällan någon tid till övers.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 31 maj 2024 kl. 10:49:20Tror du att biografer bara finns i de största städerna? Det finns biografer även i Skellefteå och andra ställen i Norrbotten.
Förutom att Skellefteå ligger i Västerbotten och inte Norrbotten (som man skulle kunna tolka ditt uttalande som), så helt rätt. :)

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 31 maj 2024 kl. 10:59:19Skellefteå är ingen småby och Daniel har mig veterligen inte intervjuat några kändisar på biografer. Så du tänker nog på någon annan.
Skellefteå har i dagsläget 77 000 invånare, så det bör väl inte betraktas som alltför litet. Visserligen inte i klass med Stockholm, men befolkningsmängden ökar kraftigt just nu tack vare (eller möjligen på grund av) Northvolts gigantiska batterifabrik 3 - 4 kilometer från där jag bor.

De enda jag har intervjuat är telefonintervjuerna med ett par skådespelare för tiotalet år sedan och nu senast distansintervjun med Robert Cronholt i december. Ingendera har varit i närheten av någon biograf...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 maj 2024 kl. 10:33:45I den mån det alls går att få tillgång till arkivet måste det alldeles säkert läsas på plats. Att de skulle låna ut hela eller delar av ett sånt originalarkiv är nog helt uteslutet. Då skulle ju vad som helst kunna förkomma, skadas eller bli förstört.

Jag är ackrediterad och godkänd journalist hos flertalet ställen, däribland Kungliga Biblioteket, så jag känner mig hyfsat säker på att research för Dubbningshemsidan vore skäl nog att få komma åt även det här arkivet.

Men jag är som sagt väldigt sällan i Stockholm, och de fåtal gånger jag är där har jag knappast tid eller möjlighet att besöka någon slags arkiv - åtminstone inte i år. :(

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 maj 2024 kl. 11:20:52Det är väl ingen som har påstått att det skulle vara gratis att beställa kopior? Om det bara gäller enstaka sidor kanske de bjuder på det, men annars kan det typiskt kosta några kronor per sida att beställa kopior. Exakt hur mycket varierar från arkiv till arkiv, om de överhuvud taget erbjuder den tjänsten. De kanske även fakturerar arbetstiden som går åt.
Arkivet bestämmer själv vilka kriterier de ska ha för att låta någon få tillgång. Jag tog bara upp ett par exempel som brukar vara giltiga skäl på andra ställen. Olika arkiv kan hålla olika hårt på vad som ska räknas som godkänd forskning.
Det är rätt, ingen har påstått det. Men kan tycka personligen det är konstigt att det ska kosta då finns det ingen mening med att ha arkiv om folk nu inte vill betala så används inte arkiven.
Men det beror väl på vem man är, då jag knappast tror att SVT betalade arkivförvararna när Niklas Källner letade igenom när han skulle leta info i programmet Arvinge okänd.

Om nu arkivet själv bestämmer så kan det ju ske att det bli personligt att vilka som får och inte får även om man gör samma grejer, samma uppdrag.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 maj 2024 kl. 11:24:35Men jag är som sagt väldigt sällan i Stockholm, och de fåtal gånger jag är där har jag knappast tid eller möjlighet att besöka någon slags arkiv - åtminstone inte i år. :(
Då kan vi hoppas på nästa år  :)