Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nya äventyr med Nalle Puh - Media Dubbs dubbning

Startat av Erika, 27 mars 2007 kl. 20:43:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viktor

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2022 kl. 09:56:01Precis, särskilt när det gäller mitt konto på Archive är det säkrast att undvika DVD-kvalitet - inte minst då jag inte är särskilt anonym, utan om Disneys företagsjurister skulle vilja få tag i mig krävs inget större detektivarbete...

Det vore ju dock absolut önskvärt med bättre bild hursomhelst, men i så fall får det nog läggas upp av någon annan med ett lite mer anonymt konto på Archive som inte lika lätt kan spåras till en enskild individ (jag är ju lite utsatt, då det bara finns en enda person i Sverige som heter Daniel Hofverberg).

Men om jag frågar så har exempelvis Ovanliga dubbningar förmodligen inget emot det - hon är visserligen inte anonym längre, men hennes namn är betydligt vanligare än mitt och kan inte spåras till en enda person på något enkelt sätt (det finns 14 personer med hennes namn, plus ytterligare en handfull med alternativa stavningar - och det är ju inte alla som själva stavar sitt namn på samma sätt som de är folkbokförda - vilket är tillräckligt många så att Disney inte lär kunna ta reda på vem av dessa det är).
Det skulle vara bra om någon skapade en helt anonym mailadress utan något riktig namn så att hen kunde göra ett konto som inte gick att koppla till någon person

Mathilda Gustafsson

Citat från: Viktor skrivet 14 november 2022 kl. 10:21:13Det skulle vara bra om någon skapade en helt anonym mailadress utan något riktig namn så att hen kunde göra ett konto som inte gick att koppla till någon person
Det finns 

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 februari 2023 kl. 05:57:05När det gäller Nya Äventyr Med nalle Puh mediadubb avsnitten så är det bra att dom finns, men undrar om det inte vore bättre att köpa fler VHS exemplar för att synka om ljudet på avsnitten där det bryts upp eller när ljudet blir risig? Låter det klokt eller dumb att fråga? Menar bara om man har andra VHS exemplar av avsnitten så kan man försöka överlägga där ljudet är dålig i dom avsnitten som är klargjorda. Är det här en dålig ide eller ett bra förslag? Uppskattar era åsikter om det här är en bra idea för att förbättra ljudkvaliten på avsnitten från Nya Äventyr Med Nalle Puh som innehåller ljud som bryter i vissa scener i avsnitten.
Om någon får tar på hyr-VHS-utgåvan av Nalle Puh - Det stora honungsrånet, som innehöll Babysitter Blues med Media Dubbs originaldubb, så vore det mycket värdefullt; för även fast det gått att få hyggliga resultat utifrån min risiga kopia så går det inte göra hur mycket som helst - framförallt kan man ju inte få tillbaka ljud som gått förlorat, i och med att min kopia bara är i mono (icke-HiFi). Skit in, skit ut; som man brukar säga...

Jag har själv försökt hålla koll på Tradera och second hand-affärer efter den hyr-VHS-utgåvan, men hittills inte haft någon framgång. Under vinterhalvåret är dock mina möjligheter att besöka second hand-affärer högst begränsade, då två av de tre second hand-affärer som finns i Skellefteå är för långt bort för att kunna besöka när jag inte har möjlighet att cykla (att åka buss den sträckan vore orealistiskt krångligt).

Övriga avsnitt som kommer från VHS-utgåvor har nog i mina ögon så pass bra kvalitet att det är högst tveksamt om fler utgåvor skulle kunna få ett bättre resultat - om jag nu inte glömt bort något avsnitt som har störningar...?
(Cleanliness Is Next to Impossible vore förstås också värdefullt med en bättre kopia av, men den har ju inte släppts på VHS utan kräver en inspelning från TV3; och det är nog tveksamt om vi lär komma över någon sådan...)

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 februari 2023 kl. 11:41:32Förutom Tradera osv kollar du också på Boavideo när det gäller Nya Äventyr Med Nalle Puh?
Ja, men än så länge har jag bara stött på köp-VHS-utgåvan av Det stora honungsrånet, men inte hyr-VHS-utgåvan. Tyvärr är ju köputgåvan 22 minuter kortare och saknar just Babysitter Blues; inte helt ovanligt på den tiden... :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 februari 2023 kl. 12:33:14babysitter blues har bra ljudkvalite, menade också dom andra avsnitten som är utgivna inte bara Babysitter Blues, utan det handlar också om dom avsnitten som är utgivna på VHS.
Babysitter Blues har i mina ögon inte bra ljudkvalitet, även om @Goliat för all del har lyckats rädda det hyfsat. Men det är ju fortfarande inget HiFi-ljud, utan bara monospår och en andra generationens VHS (d.v.s. en VHS-kopia av en hyrfilm), och det gör stor skillnad.

Alla andra avsnitt kommer från original-VHS-utgåvor som jag själv äger och som digitaliserats med bibehållna HiFi-spår, vilket gör stor skillnad då ju monospåren på VHS var väldigt begränsade jämfört med HiFi (HiFi-spår på VHS har nästan lika bra kvalitet som DVD, medan monospår på VHS aldrig kan bli jättebra). Visst kan det möjligtvis förekomma störningar här och var även på sådana avsnitt, men jag har inget minne av att jag reagerat på någonting när jag digitaliserade eller såg dem i alla fall.

Marcusen

Jag tänkte på en sak, Varifrån kommer avsnitten som Daniel lagt upp? För på VHS utgåvan jag sett med Mediadubbs dubbning har alla avsnitten svenska titel.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 25 februari 2023 kl. 16:47:58Jag tänkte på en sak, Varifrån kommer avsnitten som Daniel lagt upp? För på VHS utgåvan jag sett med Mediadubbs dubbning har alla avsnitten svenska titel.
Avsnitten som utgör VHS-filmen Det stora honungsrånet kommer från köp-VHS-utgåvan från Egmont Film, medan alla övriga avsnitt kommer från hyr-VHS-utgåvor från Egmont Film (samtliga släppta runt 1990). Ingendera har någon form av svensk bildversion eller svensk titel, och heller inga utsatta dubbcredits.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2023 kl. 18:34:03Avsnitten som utgör VHS-filmen Det stora honungsrånet kommer från köp-VHS-utgåvan från Egmont Film, medan alla övriga avsnitt kommer från hyr-VHS-utgåvor från Egmont Film (samtliga släppta runt 1990). Ingendera har någon form av svensk bildversion eller svensk titel, och heller inga utsatta dubbcredits.
Jag hade VHS utgåvan som hette Det stora honingsrånet på den hade både introt och avsnittens titlar fått svensk bilversion.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 25 februari 2023 kl. 18:37:34Jag hade VHS utgåvan som hette Det stora honingsrånet på den hade både introt och avsnittens titlar fått svensk bilversion.
Det är den nyare VHS-utgåvan som Buena Vista gav ut, som innehöll samma avsnitt och samma dubbning men en helt annan bildversion. I Egmont Films hyr- och köputgåvor från 1990, som alltså hette Det stora honungsrånet och inte Det stora honingsrånet, fanns ingen svensk bildversion alls.

salle

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2023 kl. 12:53:17Babysitter Blues har i mina ögon inte bra ljudkvalitet, även om @Goliat för all del har lyckats rädda det hyfsat. Men det är ju fortfarande inget HiFi-ljud, utan bara monospår och en andra generationens VHS (d.v.s. en VHS-kopia av en hyrfilm), och det gör stor skillnad.

Alla andra avsnitt kommer från original-VHS-utgåvor som jag själv äger och som digitaliserats med bibehållna HiFi-spår, vilket gör stor skillnad då ju monospåren på VHS var väldigt begränsade jämfört med HiFi (HiFi-spår på VHS har nästan lika bra kvalitet som DVD, medan monospår på VHS aldrig kan bli jättebra). Visst kan det möjligtvis förekomma störningar här och var även på sådana avsnitt, men jag har inget minne av att jag reagerat på någonting när jag digitaliserade eller såg dem i alla fall.
Goliat fick även min källa av Babysitter Blues som har lite bättre ljud än din avspelning (den kommer direkt från hyr-vhsen). Resultatet blev då lite bättre även om det än är fortsatt dovt.

Tyvärr har ju personen som jag fick digitaliseringen av sålt sin hyr-vhs så jag fick ju aldrig möjligheten att digitalisera den själv med bättre utrustning. Han hade kanske inte bästa utrustningen för att digitalisera själv tyvärr.

Mathilda Gustafsson

Citat från: salle skrivet 26 februari 2023 kl. 07:50:52Goliat fick även min källa av Babysitter Blues som har lite bättre ljud än din avspelning (den kommer direkt från hyr-vhsen). Resultatet blev då lite bättre även om det än är fortsatt dovt.
Om din version har bättre ljud är det kanske värt att byta till den i archive uppladdningen

salle

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 februari 2023 kl. 11:48:27Om din version har bättre ljud är det kanske värt att byta till den i archive uppladdningen
Den ligger redan där.

Marcusen

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 juni 2024 kl. 11:04:12Hittade nyss den här VHS utgåvan på Tradera, det var så eftertraktad att priset gick upp till 520kr.

https://www.tradera.com/en/item/302150/624943730/vhs-nalle-puh-det-stora-honungs-ranet
Den innehåller ju Babysitter Blues så den är ju ovanlig så priset är inte allt för överdrivet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 juni 2024 kl. 11:04:12Hittade nyss den här VHS utgåvan på Tradera, det var så eftertraktad att priset gick upp till 520kr.

https://www.tradera.com/en/item/302150/624943730/vhs-nalle-puh-det-stora-honungs-ranet
Den har jag tyvärr missat, och gick ju tydligen ut i mars - jag har sparat e-postnotifikationer i Tradera, men den där auktionen kom inte med på grund av att de har skrivit in rubriken med särskrivning (Honungs rånet istället för Honungsrånet)... :(

Citat från: Marcusen skrivet 18 juni 2024 kl. 11:25:22Den innehåller ju Babysitter Blues så den är ju ovanlig så priset är inte allt för överdrivet.

Det är ju helt klart ett överpris, men sett till hur sällsynt hyrutgåvan är så känns det väl inte helt orimligt; tyvärr...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 juni 2024 kl. 11:29:00Då är det nog fortfarande värt att söka efter den VHS utgåvan av Nya Äventyr Med Nalle Puh och göra den länken tillgänglig.
Ja, även om någon här (minns inte vem?) har lyckats restaurera ljudet till okej skick, så vore det förstås ändå bättre med bättre kvalitet. :)