Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Musiksagor

Startat av TonyTonka, 21 januari 2009 kl. 21:11:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Måne

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 november 2023 kl. 21:12:05Med musiksagor menas det som i folkmun oftast har kallats för "band och bok" - d.v.s. ett band (eller före det vinylskiva) med berättelsen, tillsammans med en bok med text och bilder där dialogtexten finns återgiven. "När du hör det här ljudet vet du att du kan vända blad", som du säkert har stött på...

Såvitt jag vet har det inte släppts någon musiksaga med Scooby-Doo.
Ahhh Tack för beskrivningen bästa Daniel! :D Men jo dom har jag helt klart stött på när jag var liten!

Men vad kallar man då "Scooby-Doo" berättelserna? :o

Steffan Rudvall

Citat från: MoonFace skrivet 30 november 2023 kl. 21:14:20Ahhh Tack för beskrivningen bästa Daniel! :D Men jo dom har jag helt klart stött på när jag var liten!

Men vad kallar man då "Scooby-Doo" berättelserna? :o
Det har nog inget namn tyvärr men kanske någon slags radioteater på LP?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 november 2023 kl. 21:17:37Det har nog inget namn tyvärr men kanske någon slags radioteater på LP?
Jag har heller aldrig stött på något officiellt namn för dessa. Somliga brukar kalla dem för dramatiserade ljudböcker, men det blir ju lite vilseledande då dessa faktiskt inte finns i bokform; och finns det ingen bok kan det väl egentligen inte finnas någon ljudbok...

gstone

Räknas det här som en musiksaga ?

Vem spelar vem ?

Och vilka har gjort denna produkt ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2024 kl. 23:13:55Räknas det här som en musiksaga ?

Vem spelar vem ?

Och vilka har gjort denna produkt ?
Nej, det där är inte en musiksaga, då ingen bok hör till. Det bör väl snarare klassas som en dramatiserad kassett, av samma slag som det gjordes ganska många av under 1970- och 1980-talet.

Den där gavs ut av EMI 1988, så jag skulle gissa att det förmodligen är ungefär samma ensemble som på deras Scooby-Doo-kassett som gavs ut ungefär samtidigt (d.v.s Sture Ström, Bert-Åke Varg, m.fl.). Till skillnad från Scooby-Doo anges dock inga medverkande i Svensk Mediedatabas.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 00:43:35Nej, det där är inte en musiksaga, då ingen bok hör till. Det bör väl snarare klassas som en dramatiserad kassett, av samma slag som det gjordes ganska många av under 1970- och 1980-talet.

Jag gillar sådan här dramatiserad kassett som gjords under 1970- och 1980-talet :D

Dom är kul.

Jag kanske vill köpa några på Tradera eller så.

Disneyfantasten

Det står här att berättarrösten är "okänd", personligen tycker jag dock att det låter väldigt mycket som Hans Lindgren;

https://www.youtube.com/watch?v=ED_CPHyVs-4

Erika

Det är han, det är jag säker på. Dessutom, om man klickar på "more images" under omslaget på Discogs och klickar sedan på den tredje bilden (en bild på A-sidan) står det "Berättare: Hans Lindgren".

R-12536712-1641257469-5709.jpg

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 10 april 2019 kl. 16:47:10Inga Gill spelade Fräulein Schneider    i Cabaret på Intiman år 1994.
Jag vet att jag svarar på ett gammalt ämnen men coolt att Inga Gill dubbat 3 produktioner.
Trodde Flåklypa var det enda Inga hade dubbat 🙂, innan jag gjorde en sökning.

gstone

Här är credits för Råttatouille musiksagan

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 17 januari 2022 kl. 15:30:02Den Lilla Sjöjungfrun -  I människornas värld

Berättare - Ingemar Carlehed
Ariel - Johanna Ljungberg
Blunder - Johan Halldén
Kung Triton - Ingemar Carlehed
Sebastian - Anders Öjebo
Aquata - Christel Körner
Arista - Birgitta Fernström
M.fl.

Översättning och produktion - Monica Forsberg
Tekniker - Thomas Banestål
Inspelat i KM Studio, april 1993

Det ska tilläggas att även Ursula, Andrina och Måsart har repliker i musiksagan enligt boken och English Voice Over Wiki. Jag har dock bara boken, och deras röster står inte utsatta i musiksagan. Men eftersom att det verkar vara samma skådespelare som i tv-serien så kan man väl anta att Roger Storm är Måsart och Christel Körner är Ursula.
Denna lades upp på YouTube idag;

https://www.youtube.com/watch?v=k9qhoZnzZNU

Andrina spelas utan tvekan av Monica Forsberg, och Ursula är Christel Körner precis som i serien, skulle tro att Roger Storm är Måsart i denna.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2025 kl. 10:02:53Denna lades upp på YouTube idag;

Andrina spelas utan tvekan av Monica Forsberg, och Ursula är Christel Körner precis som i serien, skulle tro att Roger Storm är Måsart i denna.
Ja, det är definitivt Roger Storm som är Måsarts röst i den musiksagan.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2025 kl. 10:02:53Denna lades upp på YouTube idag;

Något jag också tycker är avskyvärt av Monica är att byta ut Per Myrberg som Sebastian.
Per älskade den rollen, men hela hans insats i den första filmen blev ju fördärvad av att Sissel ej kan prata svenska.

TonyTonka

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 januari 2025 kl. 12:27:32Något jag också tycker är avskyvärt av Monica är att byta ut Per Myrberg som Sebastian.
Per älskade den rollen, men hela hans insats i den första filmen blev ju fördärvad av att Sissel ej kan prata svenska.
Per Myrberg var ju faktiskt Sebastians röst i en av musiksagorna, nämligen "Den magiska grottan", som var bland de första musiksagorna med Den Lilla Sjöjungfrun, men jag misstänker att de övriga två (Jul i Havsriket, I människornas land) dubbades efter tv-serien, eftersom att rösterna i de två stämmer bättre överens med tv-serien än med första filmen, så jag tror att anledningen till att Per Myrberg är utbytt i dem är av samma anledning som i tv-serien, nämligen att Myrberg antagligen inte hade tid att dubba en tv-serie.

För övrigt så är min personliga åsikt att Anders Öjebo är bättre som Sebastian pga mer likhet med originalrösten, utom vid sång, där jag tycker Per Myrberg fungerar bättre. Men det är förstås en smaksak. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 00:43:35Nej, det där är inte en musiksaga, då ingen bok hör till. Det bör väl snarare klassas som en dramatiserad kassett, av samma slag som det gjordes ganska många av under 1970- och 1980-talet.

Den där gavs ut av EMI 1988, så jag skulle gissa att det förmodligen är ungefär samma ensemble som på deras Scooby-Doo-kassett som gavs ut ungefär samtidigt (d.v.s Sture Ström, Bert-Åke Varg, m.fl.). Till skillnad från Scooby-Doo anges dock inga medverkande i Svensk Mediedatabas.

Gammalt inlägg, men alla rösterna på kassetten finns på Discogs:

https://www.discogs.com/release/7919487-No-Artist-Familjen-Flinta