Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Röstbyten

Startat av MOA, 31 mars 2021 kl. 12:48:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 juni 2024 kl. 00:43:04Ringaren i Notre Dame är ganska bra på Engelska fram tills du hör God Help the Outcast när Demi Moores röst supertydligt blir utbytt mot Heidi Mollenhauer som där förstör din illusion av filmen.
Det värsta är att de Engelska originalversionerna oftast är de språk som innehåller flest röstbyten.
Hur tänker man när man gjorde Notre Dame:s originalversion "Fan Demi Moore kan inte sjunga, ska vi göra så att sången inte sjungs av Esmeralda eller röstbyte, såklart röstbyte, ingen märker" det som också är dumt med Notre Dame är varför gör inte Heidi både och? Heidi Mollenhauer kan ju prata alla som kan sjunga kan prata.
Sluta klaga på dumma onödiga saker 😤😒

Så klart vill man ha en större skådespelerska tal rollen
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 juni 2024 kl. 00:43:04Gammalt ämne men något jag alltid funderat över v@f@n finns det röstbyten för?
Alla kan prata men alla kan inte sjunga, alla med bra hörsel kan notera ett röstbyte vid lyssning.
Jag tror inte en människa med bra hörsel kan se igenom typ Kampen om Camelot eller Ringaren i Notre Dame på Engelska utan att bli irriterad på att röstbyten finns i filmerna.
Nu har jag inte sett Kampen om Camelot på originalspråk och jag tänker aldrig se den på Engelska då jag inte vill veta hur fruktansvärd den är på originalspråk, har hört ifrån flertal personer att röstbytena i denna är hemsk.
Det är ingen fel på röstbytn så sluta gnälla 😡😒

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 juni 2024 kl. 00:43:04Gammalt ämne men något jag alltid funderat över v@f@n finns det röstbyten för?
Alla kan prata men alla kan inte sjunga, alla med bra hörsel kan notera ett röstbyte vid lyssning.
Du har väl precis själv konstaterat varför...? Som sagt, alla kan inte sjunga; så är det en roll som kräver sånginsatser vore det inte direkt optimalt att någon tondöv person som helt saknar sångröst ska tvingas sjunga... Att exempelvis tvinga Beppe Wolgers att göra Baloos sångröst i Djungelboken skulle ju bli direkt plågsamt att lyssna på, då Beppe knappt hade någon sångröst alls utan mest bara kunde "pratsjunga".

Sen tycker vi väl alla att det vore bättre om skådespelare som spelar roller där det förekommer sång även har bra sångröst, så att samma person kan göra både dialog och sång; men nu ser ju inte verkligheten alltid ut så. Men förekommer det sånger är det väl inte optimalt heller om man ska välja en sämre skådespelare för rollen, som inte passar lika bra röstmässigt, bara för att den personen har bra sångröst.

Så det är väl helt enkelt ett nödvändigt ont ibland, även om vi nog alla helst ser att det hålls till ett minimum och undviks i möjligaste mån.

Citat från: gstone skrivet 26 juni 2024 kl. 09:37:46Det är ingen fel på röstbytn så sluta gnälla 😡😒
Självklart är det fel på röstbyten, men som sagt också ett nödvändigt ont ibland. Men det är väl ingen som uppskattar tydliga skarvar när en rollfigur låter markant annorlunda vid sång än vid dialog - det påverkar ju trots allt filmillusionen till det sämre...

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 26 juni 2024 kl. 09:36:53Sluta klaga på dumma onödiga saker 😤😒

Så klart vill man ha en större skådespelerska tal rollen
Som sagt jag skiter i hur känd någon är.
Om kändisar är så viktigt se igenom Prinsen av Egypten på Engelska, Val Kilmer, Sandra Bullock, Michelle Pifferr, Jeff Goldblum, Danny Glover, Steve Martin, Martin Short, mfl.
Massa kändisar som är bedrövlig i sina insatser då ingen av dessa sjunger och röstbytena är super tydliga.

När du sett Prinsen av Egypten på Engelska så kan du säga din åsikt.
Jag skulle bli väldigt förvånad om du kan se Prinsen av Egypten på Engelska utan att bli irriterad på röstbytena.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 juni 2024 kl. 13:07:09Som sagt jag skiter i hur känd någon är.
Det behöver inte nödvändigtvis röra sig om hur känd någon är, utan lika gärna bara att den huvudsakliga rösten passar bättre för rollen; men inte sjunger tillräckligt bra.

Steffan Rudvall

Jag förstår inte riktigt varför det är en sån stor sak för dig. Röstbyten vid sång är kanske inte helt omärkbara men inget som gör filmerna osebara, jag menar även om det är samma person så är det ganska vanligt att sång och talrösten inte är identiska.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juni 2024 kl. 15:07:43Jag förstår inte riktigt varför det är en sån stor sak för dig. Röstbyten vid sång är kanske inte helt omärkbara men inget som gör filmerna osebara, jag menar även om det är samma person så är det ganska vanligt att sång och talrösten inte är identiska.
För att det är fruktansvärt störande.
Samma person bör sjunga & prata för att illusionen av tecknat ska förbli.

Samlaren

Om man jämnför med anime så är det sällan röstbyten i Japan men jag tror att de flesta voice actors där kan sjunga då stuidorna där ställer andra krav på sina voice actors.

Men ibland så stör jag mig också på röstbyten när de är mer tydliga men som i Djungel Boken så är man så van sången så man bryr sig inte. Jag bryr mig iaf inte. 

Men sedan borde kanske filmer castas mer när det gäller animerade då det kan finnas okända som både spelar bra och sjunger bra. 

DingoPictures2005

Citat från: Samlaren skrivet 26 juni 2024 kl. 17:48:21Om man jämnför med anime så är det sällan röstbyten i Japan men jag tror att de flesta voice actors där kan sjunga då stuidorna där ställer andra krav på sina voice actors.

Men ibland så stör jag mig också på röstbyten när de är mer tydliga men som i Djungel Boken så är man så van sången så man bryr sig inte. Jag bryr mig iaf inte.

Men sedan borde kanske filmer castas mer när det gäller animerade då det kan finnas okända som både spelar bra och sjunger bra.
Djungelboken är det väldigt noterbart när Shere Khan och Mowgli sjunger.
Personligen så tycker Stefan Feierbach borde ju Mowgli både i sång och tal.
Stefan Feierbach spelade ju i massa filmer när han var barn som exempelvis Bo Widerbergs film Ådalen 31 och Kråkguldet så för mig är det ofattbart varför han endast gjorde sångröst.
För Beppe och Roffe Bengtsson så tycker jag det är omärkbart har försökt höra röstbytet men kan inte höra det hur jag än lyssnar.
Troligtvis då rösterna är väldigt lika.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 juni 2024 kl. 20:51:22Djungelboken är det väldigt noterbart när Shere Khan och Mowgli sjunger.
Personligen så tycker Stefan Feierbach borde ju Mowgli både i sång och tal.
Stefan Feierbach spelade ju i massa filmer när han var barn som exempelvis Bo Widerbergs film Ådalen 31 och Kråkguldet så för mig är det ofattbart varför han endast gjorde sångröst.
För Beppe och Roffe Bengtsson så tycker jag det är omärkbart har försökt höra röstbytet men kan inte höra det hur jag än lyssnar.
Troligtvis då rösterna är väldigt lika.
Citat"An early draft of The Jungle Book (1967) was originally going to have Thurl "Tony the Tiger" Ravenscroft as the singing voice of Shere Khan. In the film proper, George Sanders refused/was not available, depending on who you listen to. So Shere Khan's only sung line in "That's What Friends Are For", despite displaying a fine baritone singing voice elsewhere, was instead done by Ravencroft's fellow singer in The Mellomen barbershop quartet Bill Lee."

gstone

"Matthew Broderick can sing, but due to being more of a Lyric Baritone than a tenor, Joseph Williams (son of John Williams and lead singer of Toto) replaces Simba for singing in The Lion King (1994) (and Cam Clarke afterwards). Young Simba is also replaced (Jason Weaver instead of Jonathan Taylor Thomas- and Evan Saucedo for "The Morning Report" in the 2003 DVD release)"

gstone

ibland gör visa röstskådespelare sin egen sång i visa dubbningar men 'r ut byttan mot en annan röst i andra 

Vad är logiken bakom det ? ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 juni 2025 kl. 21:42:55ibland gör visa röstskådespelare sin egen sång i visa dubbningar men 'r ut byttan mot en annan röst i andra

Vad är logiken bakom det ? ::)
Har du något konkret exempel, så att vi har något att utgå ifrån?

Jag kan tänka mig att det i vissa fall beror på vilken slags sång som rollfiguren ska sjunga, och i vilka sammanhang - ska det föreställa vara en skönsjungande sång med perfekt sångröst, eller uppstår sången i en vardaglig situation där känslan är viktigare än sångrösten...? I en musikal är det ju exempelvis viktigare med sångrösten än om någon sjunger någon liten sång i ett vardagligt sammanhang.

För att ta ett konkret exempel, så att du förstår vad jag menar med "vardagligt sammanhang": I Ice Age 2 sjunger ju exempelvis Sid några snuttar med parodier på kända sånger ("Klappa händerna", "Små grodorna", m.fl.) - i det fallet är sångrösten helt ovidkommande, och det är enbart texten han sjunger som är relevant (nu har förvisso Robert Gustafsson bra sångröst, så det spelar ingen roll just här, men även om han vore tondöv hade det fungerat helt okej i just det fallet). Men rör det sig om en renodlad musikal, så är sångerna det viktigaste, så då förväntar man sig bra sångröster av alla.

Dessutom är det ju också relevant vilka slags röstresurser sången ifråga kräver. Det krävs liksom en bättre sångröst för att göra "Ser du stjärnan i det blå?" rättvisa än att kunna sjunga "Klappa händerna när du är riktigt glad"... Den sistnämnda skulle jag kunna sjunga utan kraftansträngning, men det betyder inte att jag ser på mig själv som en storartad sångare...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 juni 2025 kl. 00:20:25Har du något konkret exempel, så att vi har något att utgå ifrån?
Jag har ett perfekt exempel  !

Daniel Hofverberg