Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Originaldubbningar Disney

Startat av Igthorn, 6 januari 2022 kl. 19:52:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Historielektions Soveren skrivet  8 juli 2024 kl. 21:26:49Så svårt är det väl inte, varför tog hon inte bara Jan Koldenius?
Tror du verkligen att Jan Koldenius hade passat som Benjamin Syrsa? Det tror inte jag, dels har han en alldeles för mörk och djup röst för att kunna passa som Benjamin och dels är han heller inte alls det minsta lik Cliff Edwards, personligen tror hag att han hade passat bättre som Stromboli och Kusken.

Historielektions Soveren

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2024 kl. 22:04:45Tror du verkligen att Jan Koldenius hade passat som Benjamin Syrsa? Det tror inte jag, dels har han en alldeles för mörk och djup röst för att kunna passa som Benjamin och dels är han heller inte alls det minsta lik Cliff Edwards, personligen tror hag att han hade passat bättre som Stromboli och Kusken.
Hans Bumbibjörnarna röst hade passat det låter som en snäll gammal gubbe
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Disneyfantasten

Citat från: Historielektions Soveren skrivet  8 juli 2024 kl. 22:17:25Hans Bumbibjörnarna röst hade passat det låter som en snäll gammal gubbe
Visst är Benjamin snäll, men han är definitivt inte en gammal gubbe.

Historielektions Soveren

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2024 kl. 22:19:18Visst är Benjamin snäll, men han är definitivt inte en gammal gubbe.
Men Cliff var i alla fall i julprogrammets inspelningar

DingoPictures2005

Citat från: Historielektions Soveren skrivet  8 juli 2024 kl. 22:24:46Men Cliff var i alla fall i julprogrammets inspelningar
Ja och Torsten Winge var lika ikonisk och charmig som Benjamin för oss Svenskar som Cliff Edwards är för Amerikanerna.

Sedan så låter det som bullshit att man började leta efter en Benjamin Syrsa röst 1993 och sedan valde Janne.
Bengt Feldreich, Steve Kratz, Gunnar Ernblad och Bert-Åke Varg känns som självklara skådespelare att röst testa och jag är garanterad på att de hade passat 1000 gånger bättre som Benjamin än Janne.
Jag tror att ovanstående hade kunnat ge Benjamin en lika ikonisk röst som Torsten Winge och Cliff Edwards gav honom.

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 13:29:34Ja och Torsten Winge var lika ikonisk och charmig som Benjamin för oss Svenskar som Cliff Edwards är för Amerikanerna.

Sedan så låter det som bullshit att man började leta efter en Benjamin Syrsa röst 1993 och sedan valde Janne.
Bengt Feldreich, Steve Kratz, Gunnar Ernblad och Bert-Åke Varg känns som självklara skådespelare att röst testa och jag är garanterad på att de hade passat 1000 gånger bättre som Benjamin än Janne.
Jag tror att ovanstående hade kunnat ge Benjamin en lika ikonisk röst som Torsten Winge och Cliff Edwards gav honom.
Men det beror ju också på vad Kirsten Saabye ville hon är känd för att styra med järnhand.

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 juli 2024 kl. 13:53:11Men det beror ju också på vad Kirsten Saabye ville hon är känd för att styra med järnhand.
Jag har svårt att tror att hon skulle protestera mot att Ove Sprogøe skulle bli omdubbad för att sedan vilja slakta svenska Benjamin rösten med Janne.
Hon sa själv i det Danska tidningsklippet att hon tänkte på barnen som ska se produkten och att illusionen att karaktärerna lever ska vara trovärdig för barnen.

Om det ej gick att hitta en trovärdig Benjamin röst på 2 år så tror jag inte ens Kirsten Saabye tyckte det var en bra idé att casta Janne som Benjamin.
Här är det Disney och Monica Forsbergs fel för att illusionen av Benjamin blivit förstörd för framtida generationer av  Svenska barn.
Monica skulle ha protesterat emot istället för att låta Jan Modin skita ned filmen med sin average Sven Svensson som jobbar på Ikea röst.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 14:05:05Jag har svårt att tror att hon skulle protestera mot att Ove Sprogøe skulle bli omdubbad för att sedan vilja slakta svenska Benjamin rösten med Janne.
Hon sa själv i det Danska tidningsklippet att hon tänkte på barnen som ska se produkten och att illusionen att karaktärerna lever ska vara trovärdig för barnen.

Om det ej gick att hitta en trovärdig Benjamin röst på 2 år så tror jag inte ens Kirsten Saabye tyckte det var en bra idé att casta Janne som Benjamin.
Här är det Disney och Monica Forsbergs fel för att illusionen av Benjamin blivit förstörd för framtida generationer av  Svenska barn.
Monica skulle ha protesterat emot istället för att låta Jan Modin skita ned filmen med sin average Sven Svensson som jobbar på Ikea röst.
Kristen stod för den kreativa ledningen i norden om hon inte gillade någonting så kom det ofta inte med...

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 13:29:34Ja och Torsten Winge var lika ikonisk och charmig som Benjamin för oss Svenskar som Cliff Edwards är för Amerikanerna.

Nja, jag tror att Steve Kratz hade passat bättre som Ärlige John och att Gunnar Ernblad hade passat bättre som Stromboli och Kusken. (jag tvivlar starkt på att Gunnar hade passat som Benjamin överhuvudtaget, dels är hans röst inte alls det minsta lik Cliff Edwards och dels är hans röst också mörkare)

Jag tror att Per Eggers, Ola Forssmed och Fredrik Lycke hade kunnat göra bra tolkningar som Benjamin Syrsa, men ser inget fel alls med Jan Modins insats, tycker han har bra inlevelse och låter inte alls som någon "average Svensson", visst han kanske låter lite ljusare än Cliff Edwards men jag tycker han förmedlar karaktären på ett bra sätt och passar bra i rollen, så ett stort "agree to disagree".

BPS

Jan är ingen fantastisk voice match och det är lite chockerande att det tog så lång tid att hitta honom men han är ju ändå helt okej och inlevelsen är ju bra.

Historielektions Soveren

Hot take men Per Myrberg borde ha dubbat Benjamin

Disneyfantasten

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 13 juli 2024 kl. 18:03:10Hot take men Per Myrberg borde ha dubbat Benjamin
Nja, jag tror han hade passat bättre som Geppetto.

DingoPictures2005

Har Maj-Britt Håkansson gått bort nyligen?
Sökte på henne nyligen och hon finns inte längre på Ratsit dock har hennes IMDb eller Wikipedia sida inte uppdaterats.....
Hon var den enda levande från Bambi:s originaldubb.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 juli 2024 kl. 00:32:39Har Maj-Britt Håkansson gått bort nyligen?
Sökte på henne nyligen och hon finns inte längre på Ratsit dock har hennes IMDb eller Wikipedia sida inte uppdaterats.....
Hon var den enda levande från Bambi:s originaldubb.
Nej, jag tror att hon fortfarande lever - det här är nog hon, men under ett annat efternamn:
https://www.ratsit.se/19190329-May_Britt_Frati_Nyhamnslage/80Y-Z3yQ4hbvLNLp3M9O6cCpHaUztNKAMwxGIn6QVOk

Hennes senaste äktenskap från 1960-talet var ju nämligen med en man med efternamnet Frati (fast han gick bort redan 1993), och födelsedatum stämmer med den forna skådespelaren Maj-Britt Håkansson. Att det skulle finnas två personer med ungefär samma förnamn som båda är 105 år gamla och födda den 29 mars förefaller tämligen osannolikt... Det är ju trots allt en aktningsfull ålder, så jag räknar med att det inte kan finnas vansinnigt många 105-åringar som fortfarande är i livet. :)

Dessutom var ju Maj-Britt ganska känd en gång i tiden, så om hon hade gått bort räknar jag med att minst en tidning borde ha uppmärksammat det - hon var ju trots allt med i hyfsat många svenska filmer på 1930- och 1940-talet, där de flesta verkar ha överlevt tidens tand och även har sänts i TV i (någorlunda) närtid. Det är ju trots allt långt ifrån alla filmer från den tidsperioden som ens finns bevarade idag, men nästan alla filmer hon medverkade i tycks gå att få tag i än idag.