Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Batman möter mörkrets hämnare

Startat av Marcusen, 12 juli 2024 kl. 02:31:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusen

Vad är det för dubbningsbolag och finns det någon komplett rollista?

Historielektions Soveren

Citat från: Marcusen skrivet 12 juli 2024 kl. 02:31:34Vad är det för dubbningsbolag och finns det någon komplett rollista?
Släpptes på VHS av Warner så antagligen inte Eurotroll 
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Lillefot

Videobolaget möjligen, om nu de dubbade mycket för Warner Bros på den tiden? Det som får mig tveksam till det är att dubbningen känns ganska påkostad för en direkt-till-video dubbning, vilket deras dubbningar oftast inte var.
Psykiska hälsan är sådär igen, så kommer troligen inte vara så aktiv ett tag.

BPS

En sak vi vet är ju att Andreas Nilsson och Fredrik Dolk inte medverkar och har blivit utbytta mot Steve Kratz respektive Johan Hedenberg. Därutöver medverkar andra som inte är med i serien vilket tyder på annat dubbningsbolag till exempel Staffan Hallerstam och Sture Ström.

Oscar Isaksson

Citat från: BPS skrivet 12 juli 2024 kl. 16:02:21En sak vi vet är ju att Andreas Nilsson och Fredrik Dolk inte medverkar och har blivit utbytta mot Steve Kratz respektive Johan Hedenberg. Därutöver medverkar andra som inte är med i serien vilket tyder på annat dubbningsbolag till exempel Staffan Hallerstam och Sture Ström.
Det doftar lite Videobolaget faktiskt.

Marcusen

Oscar Isaksson

Citat från: Marcusen skrivet 12 juli 2024 kl. 23:09:51Kan man på något sätt fråga Kit?
Jag har personligen aldrig varit i kontakt med Kit Sundqvist. Då jag har fått berättat för mig att han ger väldigt lite konkret information över det man frågar om.

Fast att fråga om han producerade en långfilmsdubbning av Batman är ju en JA eller NEJ fråga, så borde inte vara så svårt svar.

Marcusen

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 juli 2024 kl. 12:31:19Jag har personligen aldrig varit i kontakt med Kit Sundqvist. Då jag har fått berättat för mig att han ger väldigt lite konkret information över det man frågar om.

Fast att fråga om han producerade en långfilmsdubbning av Batman är ju en JA eller NEJ fråga, så borde inte vara så svårt svar.
Det måste vara Kit som gjort dubbningen för Sture Ström medverkar och den är dubbad åt Warner.

Steffan Rudvall

Kan det möjligtvis vara Maria Franceschi som spelar Andrea?

Oscar Isaksson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juli 2024 kl. 23:03:26Kan det möjligtvis vara Maria Franceschi som spelar Andrea?
Jag hör Gunilla Backman som Andrea. 
Maria Franceschi har en mörkare grundklang. en "basigare resonansbotten" om man så säger.

Oscar Isaksson

Jag tror inte att jag varit helt ute och cyklat.
Kolla vad som står med på Gunilla Backmans hemsida https://gunillabackman.com/dubbning/ (sen kunde det ju stå med vilken studio hon jobbade för)

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 juli 2024 kl. 06:52:31Jag tror inte att jag varit helt ute och cyklat.
Kolla vad som står med på Gunilla Backmans hemsida https://gunillabackman.com/dubbning/ (sen kunde det ju stå med vilken studio hon jobbade för)
Så Gunilla har faktiskt medverkat i Tiny Toons, undrar hem hon spelade där. Tummelisa är hennes enda crediterade roll men om ni kan fixa ljudklipp så kan vi jämför jämför jämföra

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 14 juli 2024 kl. 11:59:51Så Gunilla har faktiskt medverkat i Tiny Toons, undrar hem hon spelade där. Tummelisa är hennes enda crediterade roll men om ni kan fixa ljudklipp så kan vi jämför jämför jämföra
På SVTs sändningar av Tiny Toons var Gunilla crediterad under eftertexterna, så det är ingen överraskning - och Tummelisa är absolut inte hennes enda crediterade roll.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2024 kl. 12:02:56På SVTs sändningar av Tiny Toons var Gunilla crediterad under eftertexterna, så det är ingen överraskning - och Tummelisa är absolut inte hennes enda crediterade roll.
Det är ju återigen problemet när Videobolag är så dåligt dokumenterat. Gunilla dubbade visst en hel del där. Utöver Tiny Toons är det ju även Babar The Movie hon är crediterad i.

Oscar Isaksson

Har funderat lite och kanske någon kan fråga Mattias Knave eller Steve Kratz om var den är inspelad. Känns som om de har ganska bra koll på vad de har dubbat.