Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Mumintrollet och hans vänner - kometen kommer (2020)

Startat av Goliat, 12 september 2020 kl. 18:10:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Har frågat och det verkar som att det är finska utgåvan och den är importerad här enbart.

Sedan är de väl lite upprörda då de hade velat se bättre kvalité på den. Tydligen har streamingstjänster valt lägre bitrate så det blir lite blocking som de inte riktigt gillar, en del har även kodat om dem också. Så den har inte fått ges ut i fin form och inte bluray heller.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 23 december 2023 kl. 17:15:23Har frågat och det verkar som att det är finska utgåvan och den är importerad här enbart.

Sedan är de väl lite upprörda då de hade velat se bättre kvalité på den. Tydligen har streamingstjänster valt lägre bitrate så det blir lite blocking som de inte riktigt gillar, en del har även kodat om dem också. Så den har inte fått ges ut i fin form och inte bluray heller.
Om det bara är en finsk utgåva som importeras undrar man ju då varför distributörens svenska sidan nämner den bland releaserna. Om det nu bara är webbutikerna som importerat finska utgåvor.

Jag tror snarare att det är en efterhandstanke att släppa filmen på DVD i Sverige så att man helt enkelt har släppt identiska utgåvor i båda länderna. Annars om de var importerade från Finland bara så hade ju den svenska åldersgränsen inte stått på omslaget.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 december 2023 kl. 17:24:59Om det bara är en finsk utgåva som importeras undrar man ju då varför distributörens svenska sidan nämner den bland releaserna. Om det nu bara är webbutikerna som importerat finska utgåvor.

Jag tror snarare att det är en efterhandstanke att släppa filmen på DVD i Sverige så att man helt enkelt har släppt identiska utgåvor i båda länderna. Annars om de var importerade från Finland bara så hade ju den svenska åldersgränsen inte stått på omslaget.
Tror inte de specifikt beställer film för film, utan det finns säkert en katalog med senaste filmer och så valde de en, SF är ju inblandade så kan ju finnas med i något paket de erbjuder också, inte så konstigt.

Den finns i 4K för den som är intresserad:
https://www.rakuten.tv/se/search?q=mumin&content_type=movies&content_id=mumintrollet-pa-kometjakt

Daniel Hofverberg

Om någon är intresserad kan jag tipsa om att SF Anytime just nu har specialpris på digital köpfilm på Mumintrollet på kometjakt - nog för att digitala köpfilmer inte direkt kan anses som "köp" i ordets rätta mening, då man aldrig kan garantera att man får behålla filmen "för alltid", men 39 kr för en "köpfilm" är ändå ett väldigt bra pris; och lustigt nog är filmen just nu billigare att köpa än att hyra. :)
https://www.sfanytime.com/sv/movie/comet-in-moominland

På SF Anytime har filmen svenskt och finskt ljudspår (i 5.1-ljud), men tyvärr ingen textning alls - så ingen svensk text för hörselskadade, vilket jag tycker är oförskämt och svagt. :(

Filmen har svensk bildversion, exakt samma som på bio, men på SF Anytime blir man tyvärr påtvingad den svenska bildversionen även om man ser filmen på finska; och finska dubbcredits saknas helt. På bio hade filmen i Finland en helfinsk bildversion med finskspråkiga förtexter och eftertexter, men den saknas tyvärr på SF Anytime; så här får vi svensk bildversion vare sig vi vill det eller inte.

Filmen finns i dagsläget även att streama på TV4 Play, men det är ju inte riktigt jämförbart med "köpfilmer" då man ju aldrig vet om filmen försvinner imorgon - men vill man bara se den och abonnerar på betalversionen av TV4 Play, så finns den där:
https://www.tv4play.se/program/69312b729a5c64115ec5/mumintrollet-pa-kometjakt

På TV4 Play har filmen dock endast svenskt ljudspår och ingen text, inga andra språk alls. Men samma svenska bildversion som på SF Anytime och bio. TV4 Play brukar dock aldrig ha 5.1-ljud (av någon outgrundlig anledning), utan bara stereoljud, så utan att ha kollat upp ordentligt antar jag att så är fallet även här.

Den svensk-finska DVD-utgåvan har jag (ännu) inte i min ägo, så jag har ingen aning om den har svensk och/eller finsk bildversion - någon annan som har den...? Enligt omslaget verkar tyvärr DVD-utgåvan heller inte ha svensk text, eller åtminstone står det inget om det bland specifikationerna på baksidan.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juli 2024 kl. 01:50:27Om någon är intresserad kan jag tipsa om att SF Anytime just nu har specialpris på digital köpfilm på Mumintrollet på kometjakt - nog för att digitala köpfilmer inte direkt kan anses som "köp" i ordets rätta mening, då man aldrig kan garantera att man får behålla filmen "för alltid", men 39 kr för en "köpfilm" är ändå ett väldigt bra pris; och lustigt nog är filmen just nu billigare att köpa än att hyra. :)
https://www.sfanytime.com/sv/movie/comet-in-moominland

På SF Anytime har filmen svenskt och finskt ljudspår, men tyvärr ingen textning alls - så ingen svensk text för hörselskadade, vilket jag tycker är oförskämt och svagt. :(

Filmen har svensk bildversion, exakt samma som på bio, men på SF Anytime blir man tyvärr påtvingad den svenska bildversionen även om man ser filmen på finska; och finska dubbcredits saknas helt. På bio hade filmen i Finland en helfinsk bildversion med finskspråkiga förtexter och eftertexter, men den saknas tyvärr på SF Anytime; så här får vi svensk bildversion vare sig vi vill det eller inte.

Filmen finns i dagsläget även att streama på TV4 Play, men det är ju inte riktigt jämförbart med "köpfilmer" då man ju aldrig vet om filmen försvinner imorgon - men vill man bara se den och abonnerar på betalversionen av TV4 Play, så finns den där:
https://www.tv4play.se/program/69312b729a5c64115ec5/mumintrollet-pa-kometjakt

På TV4 Play har filmen dock endast svenskt ljudspår och ingen text, inga andra språk alls. Men samma svenska bildversion som på SF Anytime och bio.

Den svensk-finska DVD-utgåvan har jag (ännu) inte i min ägo, så jag har ingen aning om den har svensk och/eller finsk bildversion - någon annan som har den...? Enligt omslaget verkar tyvärr DVD-utgåvan heller inte ha svensk text, eller åtminstone står det inget om det bland specifikationerna på baksidan.
Eller så ser man på den svenska originalversionen.

https://archive.org/details/mumintrollet-och-hans-vanner-kometen-kommer-1992

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juli 2024 kl. 01:50:27Den svensk-finska DVD-utgåvan har jag (ännu) inte i min ägo, så jag har ingen aning om den har svensk och/eller finsk bildversion - någon annan som har den...? Enligt omslaget verkar tyvärr DVD-utgåvan heller inte ha svensk text, eller åtminstone står det inget om det bland specifikationerna på baksidan.
Jag köpte den till min lillasyster i julklapp förra julen, och är turligt nog just på besök bos föräldrarna där den finns. Så när det blir ljust kan jag ta en snabb titt på filmen via utgåvan åt dig och se hur det står till, men jag misstänker att även den endast har svensk bildversion även om det nu råkar vara en kombinerad utgåva för båda länderna.

Tack även för tipset om det rabatterade priset, då kanske det vore värt att prova en digital köpfilm för en gångs skull.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 27 juli 2024 kl. 02:00:46Jag köpte den till min lillasyster i julklapp förra julen, och är turligt nog just på besök bos föräldrarna där den finns. Så när det blir ljust kan jag ta en snabb titt på filmen via utgåvan åt dig och se hur det står till, men jag misstänker att även den endast har svensk bildversion även om det nu råkar vara en kombinerad utgåva för båda länderna.

Tack även för tipset om det rabatterade priset, då kanske det vore värt att prova en digital köpfilm för en gångs skull.
Tvärtom skulle jag tro, Har den bara en bildversion så är det antagligen den finska då utgåvan verkligen verkar rikta sig till den finska publiken.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 27 juli 2024 kl. 01:55:08Eller så ser man på den svenska originalversionen.

https://archive.org/details/mumintrollet-och-hans-vanner-kometen-kommer-1992
Det ena behöver väl inte utesluta det andra...? 1992 års dubbning var absolut bra, men 2020 års dubbning håller också en mycket hög klass - och är man vid vid Mumindalen (den nya serien) kommer man förmodligen föredra den nyare dubbningen. Dessutom tycker åtminstone jag att den nya slutsången under eftertexterna är väldigt vacker, och överträffar låten i den gamla versionen.

Men det är självklart bra att även 1992 års dubbning går att få tag i, och i en perfekt värld borde givetvis både DVD-utgåvan och de digitala hyr- och köpfilmerna ha haft med även den äldre dubbningen som alternativt ljudspår. Det var väl ingen som trodde att det verkligen skulle ske, men det hade förstås varit det optimala - att helt "sopa under mattan" en hel dubbning, och knappt ens låtsas som att den existerar, är ju aldrig en bra princip...

Citat från: Lillefot skrivet 27 juli 2024 kl. 02:00:46Jag köpte den till min lillasyster i julklapp förra julen, och är turligt nog just på besök bos föräldrarna där den finns. Så när det blir ljust kan jag ta en snabb titt på filmen via utgåvan åt dig och se hur det står till, men jag misstänker att även den endast har svensk bildversion även om det nu råkar vara en kombinerad utgåva för båda länderna.
Eftersom DVD-utgåvan nog huvudsakligen är framtagen för Finland tror jag nog att det är mer sannolikt att det på DVD bara finns finsk bildversion, oavsett vilket språk man slår på. Med ett så väldigt "finskt" omslag har jag svårt att tro att SF Studios verkligen har påtvingat alla finnar - även de som inte alls talar svenska - en svensk bildversion utan ett ord om finska röster...

Men har man tur kan det hända att DVD-utgåvan har både svensk och finsk bildversion via tekniken för alternativa kameravinklar - det har ju hänt ibland, även fast jag inte kan minnas att SF Studios brukar nyttja den tekniken för olika bildversioner (det har varit vanligare med filmer från Nordisk Film).

Märkligt nog finns för övrigt DVD-utgåvan fortfarande inte hos CDON, men finns däremot hos Ginza till ett bra pris (59 kr).

Citat från: Lillefot skrivet 27 juli 2024 kl. 02:00:46Tack även för tipset om det rabatterade priset, då kanske det vore värt att prova en digital köpfilm för en gångs skull.
Den stora fördelen med digitala köpfilmer framför DVD är ju att man faktiskt får filmen i HD-upplösning, 1080p. Blu-Ray hade förstås varit ännu bättre, för att få en högre bitrate, men kvaliteten på digitala köp blir ju åtminstone klart överlägset DVD.

Lillefot

@Daniel Hofverberg och andra intresserade, det var som du hade hoppats på. DVD-utgåvan har nämligen både svensk och finsk bildversion, beroende på vilket språk som väljs. Väldigt trevligt att få se det erbjudas, då det i min erfarenhet är mer regel än undantag att det inte finns tillgängligt. Och i så fall har DVD-utgåvan en fördel gentemot filmens version på online-tjänsterna.

Lite bilder medföljer som visar det.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

BPS

Citat från: Lillefot skrivet 27 juli 2024 kl. 12:38:40@Daniel Hofverberg och andra intresserade, det var som du hade hoppats på. DVD-utgåvan har nämligen både svensk och finsk bildversion, beroende på vilket språk som väljs. Väldigt trevligt att få se det erbjudas, då det i min erfarenhet är mer regel än undantag att det inte finns tillgängligt. Och i så fall har DVD-utgåvan en fördel gentemot filmens version på online-tjänsterna.

Det var en positiv överraskning, jag var övertygad om att det bara skulle vara finsk bildversion på grund av omslaget.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 27 juli 2024 kl. 12:38:40@Daniel Hofverberg och andra intresserade, det var som du hade hoppats på. DVD-utgåvan har nämligen både svensk och finsk bildversion, beroende på vilket språk som väljs. Väldigt trevligt att få se det erbjudas, då det i min erfarenhet är mer regel än undantag att det inte finns tillgängligt. Och i så fall har DVD-utgåvan en fördel gentemot filmens version på online-tjänsterna.

Tack för informationen. Det var otippat, men glädjande att de lagt ner tid och pengar på det. Inte för att jag bryr mig mycket om den finska bildversionen, då jag inte förstår ett ord finska, men då ska jag ta och köpa DVD-utgåvan; främst för att stötta distributören då jag tycker de förtjänar en eloge som lagt ner tid på flera bildversioner - plus då att DVD-utgåvan faktiskt har något mervärde jämfört med den digitala köpfilmen (som jag redan köpt från SF Anytime). :)

Citat från: BPS skrivet 27 juli 2024 kl. 12:55:18Det var en positiv överraskning, jag var övertygad om att det bara skulle vara finsk bildversion på grund av omslaget.
Jag också, faktiskt. Och jag kan inte minnas att SF Studios använt flera olika bildversioner förut...?

Deras DVD-utgåvor av Mumindalen (2019 års serie) har väl enbart engelsk bildversion om jag inte missminner mig, och inte ens minsta tecken till utsatta dubbcredits på något språk...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juli 2024 kl. 02:10:40Deras DVD-utgåvor av Mumindalen (2019 års serie) har väl enbart engelsk bildversion om jag inte missminner mig, och inte ens minsta tecken till utsatta dubbcredits på något språk...
Det är dock inte lika illa som att det skulle vara endast finsk bildversion de flesta svenskarna begriper ju engelska men däremot inte finska. 

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 28 juli 2024 kl. 02:23:40Det är dock inte lika illa som att det skulle vara endast finsk bildversion de flesta svenskarna begriper ju engelska men däremot inte finska.
Så sant, men jag tycker det är svagt när de inte ens har programmerade uthopp till lokala dubbcredits efter sluttexterna; utan ett enda ord om vare sig den svenska, norska, danska, finska eller nordsamiska dubbningen.
(Säsong 1 dubbades ju till nordsamiska, som inte säsong 2 gjordes. Säsong 2 dubbades istället halva säsongen vardera till två mindre samiska språk, nästan enbart talade i Finland, men dessa dubbningar finns inte med på DVD-utgåvan utan endast på YLEs Play-tjänst Arenan)

Dubintrested

Citat från: BPS skrivet 28 juli 2024 kl. 02:23:40Det är dock inte lika illa som att det skulle vara endast finsk bildversion de flesta svenskarna begriper ju engelska men däremot inte finska.
Är finska originalversionen för den här filmen? Jag vet att den ursprungliga filmen är japansk men jag menar den här nya "förbättrade" versionen

Dubintrested

Konstigt att det i den svenska bilversionen står Mumintrollet på kometjakt 1992 när den filmen aldrig har hetat så förräns den här nya versionen