Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney VHS

Startat av moviefan, 29 juni 2017 kl. 22:09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 juli 2024 kl. 08:51:00på den tiden det fanns fysiska videobutiker var det många som hade ett speciellt rum eller avdelning i något mörkt hörn av butiken där man kunde hitta porrfilmer.
Vad äckligt 😱😰🤢🤮🤮😡👎
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 mars 2024 kl. 13:22:54Jag funderar på att reboota sammanställningen av Disney-reklamer framöver...
Anledningen till det är att jag upplever att infon är förlegade, funderar även på att fixa Danska, Norska och Finska, har ej tillgång till sådana men har fått hjälp av YouTube som ibland lagt upp sådana reklamer.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 augusti 2024 kl. 16:32:37Anledningen till det är att jag upplever att infon är förlegade, funderar även på att fixa Danska, Norska och Finska, har ej tillgång till sådana men har fått hjälp av YouTube som ibland lagt upp sådana reklamer.
Jag vill fortfarande se trailerna från Egmont vhs:en av DuckTales filmen☹️.
Är fortfarande kokande vansinnig på Ennio.
Inte särskilt mycket för pengar då det inte var särskilt mycket pengar men för hans attityd och beteende då han skickade 2003 års utgåva och sedan vägrade ta ansvar eller inse att han gjort fel.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 augusti 2024 kl. 00:26:09Jag vill fortfarande se trailerna från Egmont vhs:en av DuckTales filmen☹️.
Är fortfarande kokande vansinnig på Ennio.
Inte särskilt mycket för pengar då det inte var särskilt mycket pengar men för hans attityd och beteende då han skickade 2003 års utgåva och sedan vägrade ta ansvar eller inse att han gjort fel.
Något jag också funderar på med denne idioten.
Om någon köper typ denna https://enniosmoviecave.com/butiken/index.php?route=product/product&product_id=4378&search=Dumbo+
Och sedan får hem 1997 års utgåva kommer han dra samma kort då?
Samma film, Svensk utgåva på vhs, överreaktion påpeka om utgåvor är viktiga 

Eller om han råkar ha kvar bara en svensk utgåva och någon köper denna.
https://enniosmoviecave.com/butiken/index.php?route=product/product&path=142_147&product_id=4202
Samma film på vhs, bara undertext som skiljer sig, överreaktion påpeka om utgåvor är viktiga

Tänkte på dessa då det är stora skillnader i utgåvor.
Dumdo då de senare utgåvorna innehåller en annan dub och den Amerikanska då Usa dels använde Ntsc, inte hade någon censur och ingen text inbränd.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 juli 2024 kl. 08:51:00och på den tiden det fanns fysiska videobutiker var det många som hade ett speciellt rum eller avdelning i något mörkt hörn av butiken där man kunde hitta porrfilmer.
Det är ju helt fruktansvärt >:( >:(

Dom som hade dessa videobutiker kommer gå till helevetet.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: gstone skrivet 12 augusti 2024 kl. 13:24:22Det är ju helt fruktansvärt >:( >:(

Dom som hade dessa videobutiker kommer gå till helevetet.
Nu har dom tagit ner porrfilmer i Sverige eftersom inga av svenska tv kanaler visar porr längre. Jag kan tänka mig det finns på iptv king eller andra illegala streamingtjänst.

DingoPictures2005

@Disneyfantasten 
Kan du filma öppningen till DuckTales filmen?
Letat som en galning efter Egmont utgåvan i snart ett halvår utan framgång.
Filma med mobilen och skicka här går bra.

Disneyfantasten

Detta verkar vara öppningen för finska hyr-VHS-utgåvan av Djungelboken (1993-års utgåva);

(gissningsvis kan även de svenska, norska och danska hyr-utgåvorna se ut på samma sätt)

https://www.youtube.com/watch?v=3yyr108U4Do

Skulle vara intressant att veta hur finska hyr-VHS-utgåvor av andra Disney-filmer ser ut, alltså hos de som gavs ut 1992-1996.

Disneyfantasten

I söndags fick jag äntligen hem 2000-års VHS-utgåva av Mästerdetektiven Basil Mus och kommer så småningom att studera den.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 augusti 2019 kl. 22:05:47Mästerdetektiven Basil Mus (1986) (2000-års VHS-utgåva);
Originaltitel: The Great Mouse Detective
Utgivningsdatum: 2000-06-14
Dubbning: Svensk originaldubbning 1986

(jag har ännu inte denna i min samling, men med tanke på utgivningsdatumet så skulle jag tro att reklamen nedan är fullt rimlig)

Reklam före filmen;
1.  Varningstext (Buena Vista Home Entertainment)
2.  Kommer snart på bio (speaker: Roger Storm)
3.  Tigers Film biotrailer (svensk biopremiär 1 september 2000) (speaker: Torsten Wahlund)
4.  Pelle Svanslös och Den Stora Skattjakten biotrailer (SVENSK FILM! EJ DISNEY!) (biopremiär 6 oktober 2000) (speaker: Gunnar Uddén)
5.  Disneyland Paris 2000 reklam
6.  Disney Videos logo (1995-2001) (speaker: Roger Storm)
7.  Kommer på hyr & köpvideo i augusti
8.  Tarzan videotrailer (speaker: ?)
9.  Kommer på hyr & köpvideo i september
10. Micke och Molle videotrailer (speaker: Jan Modin)
11. Hundhotellet En Mystisk Historia videotrailer (SVENSK FILM! EJ DISNEY!)
12. Disney Videos logo (1995-2001)
13. Walt Disney Pictures logo

Dubbcredits;

>Basil Mus = Frej Lindqvist

>Dr Dawson = Anders Nyström

>Olivia Flaversham = Cecilia Schiöld

>Herr Henry Flaversham = Nils Eklund

>Råttigan = Hans Josefsson

>Skrället = Allan Svensson

>Råttigans Gangstrar = Jörgen Düberg, Stephan Karlsén, Carl-Johan Rehbinder

>Bartolomeus = Mille Schmidt

>Mrs Judson = Karin Miller

>Barservitrisen = Monica Dominique

>Barsångerskan Miss Kitty = Carina Carlsson

>Musdrottningen Musoria = Meta Velander

>Muskvinnan = Inga-Lill Andersson

>Sherlock Holmes = Frej Lindqvist

>Dr Watson = Anders Nyström

>Mus med krycka = Stephan Karlsén

>Övriga röster;
- Jörgen Düberg
- Stephan Karlsén
- Carl-Johan Rehbinder
m.fl.

Regi: Doreen Denning

Producent: Mari-Anne Barrefelt

Översättning och sångtexter: Doreen Denning

Inspelningsstudio: Sonet Studio, Stockholm, sommaren 1986 (till biopremiären 28 november 1986)
Fick hem denna för bara lite över två veckor sedan och kollade igenom reklamen alldeles nyss och min reklam-teori stämde.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 augusti 2019 kl. 14:51:35Dumbo (1941) (1997-års VHS-utgåva);
Originaltitel: Dumbo
Utgivningsdatum: 1997-01-22 (säljs t.o.m. 1997-12-31 eller så långt lagret räcker)
Dubbning: Svensk andra omdubbning 1996/97

(denna har jag hemma i min samling)

Reklam före filmen;
1.  Varningstext (Buena Vista Home Entertainment)
2.  101 Dalmatiner (SPELFILM) biotrailer (svensk biopremiär 7 februari 1997) (speaker: Roger Storm)
3.  Disney Videos logo (1995-2001) (speaker: Roger Storm)
4.  Kommer på hyr & köpvideo i februari
5.  Den Otroliga Vandringen 2 På Rymmen i San Fransisco videotrailer (speaker: Johan Hedenberg)
6.  Finns på hyr & köpvideo
7.  Aladdin och Rövarnas Konung videotrailer (speaker: Johan Hedenberg)
8.  OBS! Fler tips efter huvudfilmen
9.  Disney Videos logo (1995-2001)

Efter filmen;
10. Kommer på hyr & köpvideo i april
11. Janne Långben The Movie videotrailer (speaker: Johan Hedenberg)
12. Kommer på hyr & köpvideo i augusti
13. Kul med Engelska videotrailer (speaker: Myrra Malmberg)

Dubbcredits (1996/97-års andra omdubbning);

>Timothy Mus = Anders Öjebo

>Fru Jumbo = Monica Forsberg

>Herr Stork = Hasse "Kvinnaböske" Andersson

>Cirkusdirektören = Ingemar Carlehed

>Matriarken (Elefant) = Monica Forsberg

>Catty (Elefant) = Monica Forsberg

>Prissy (Elefant) = Christel Körner

>Giggles (Elefant) = Birgitta Fernström

>Dandy (Jim Kråka) = Lasse Kronér

>Prälle (Kråka) = Göran Rudbo

>Halmhatt (Kråka) = Ken Wennerholm

>Klotis (Kråka) = Johan Hedenberg (tal), Thomas Banestål (sång)

>Glasse (Kråka) = Johan Pihleke

>Joe = Johan Hedenberg

>Clowner = Anders Öjebo, Roger Storm, Johan Hedenberg

>Lilla Tåget (Casey Junior) = Anders Öjebo

>Stickan (Skinny) = Roger Storm

>Buspojkar = Anders Öjebo, Anton Olofsson Raeder

>Biljettförsäljare = Johan Hedenberg, Roger Storm

>Nyhetsutropare = ?

>Berättaren = Ingemar Carlehed

>Sångröst: Margareta Nilsson

>Kör; Örebro Kammarkör (+ även Anders Öjebo, Thomas Banestål och/eller Johan Pihleke i vissa av dem)

Regi & Producent: Monica Forsberg

Översättning och sångtexter: Monica Forsberg

Tekniker: Daniel Bergfalk, Anders Öjebo, Thomas Banestål

Inspelningsstudio: KM Studio, Karlskoga, hösten 1996 (till VHS-releasen 22 januari 1997)

Kreativ ledning: Kirsten Saabye
Varför har du förresten 1997 års utgåva med Monica's sämre dubb?, jag vet att du också sagt att du ogillar denna omdubben.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 november 2024 kl. 20:50:33Fick hem denna för bara lite över två veckor sedan och kollade igenom reklamen alldeles nyss och min reklam-teori stämde.
Angående Hundhotellet trailern.
Så är jag ganska säker på att Hans Alfredsson är speaker i den.

Han har förvisso inte dubbat något men han medverkar som röst i filmen, och han har också gjort röster i bland annat Dunderklumpen och Resan till Melonia.

Personligen så är jag ganska säker på Hans röst då farfar brukade spela LP:n Hans Alfredson Nästan Sjunger Egna Bitar För Barn för mig när jag var liten.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 december 2024 kl. 19:37:45Varför har du förresten 1997 års utgåva med Monica's sämre dubb?, jag vet att du också sagt att du ogillar denna omdubben.
Det är mest för samlandets skull.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 december 2024 kl. 19:43:47Angående Hundhotellet trailern.
Så är jag ganska säker på att Hans Alfredsson är speaker i den.

Han har förvisso inte dubbat något men han medverkar som röst i filmen, och han har också gjort röster i bland annat Dunderklumpen och Resan till Melonia.

Personligen så är jag ganska säker på Hans röst då farfar brukade spela LP:n Hans Alfredson Nästan Sjunger Egna Bitar För Barn för mig när jag var liten.
Jag vet att Hasse Alfredsson är speaker, men det är för att det är Sture som pratar.

Dock är det exakt samma trailer som biotrailern, dock är den sista delen bortklippt, det är delen som säger "Hundhotellet, kommer snart på bio", som jag tror kan vara Stefan Berglund.

BPS

Jag vet inte om det är rätt tråd att fråga i, men jag söker efter någon som antingen redan har digitaliserat VHS-utgåvan Musse Piggs Bästa och mer specifikt Hjärna på rymmen eller som kan göra det.

Jag har nämligen inte möjlighet att digitalisera den själv just nu men har fått tag på en bättre bildkälla att synka till.