Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney VHS

Startat av moviefan, 29 juni 2017 kl. 22:09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

A

Citat från: BPS skrivet 28 december 2024 kl. 23:37:46Jag vet inte om det är rätt tråd att fråga i, men jag söker efter någon som antingen redan har digitaliserat VHS-utgåvan Musse Piggs Bästa och mer specifikt Hjärna på rymmen eller som kan göra det.

Jag har nämligen inte möjlighet att digitalisera den själv just nu men har fått tag på en bättre bildkälla att synka till.
Finns det ens någon bra källa för den kortfilmen? Det är väl typ ett svart får som Disney vill glömma

BPS

Citat från: A skrivet 28 december 2024 kl. 23:56:32Finns det ens någon bra källa för den kortfilmen? Det är väl typ ett svart får som Disney vill glömma
Den har släppts på DVD i USA men det är inte den jag ska synka till...

A

Citat från: BPS skrivet 28 december 2024 kl. 23:37:46Jag vet inte om det är rätt tråd att fråga i, men jag söker efter någon som antingen redan har digitaliserat VHS-utgåvan Musse Piggs Bästa och mer specifikt Hjärna på rymmen eller som kan göra det.

Jag har nämligen inte möjlighet att digitalisera den själv just nu men har fått tag på en bättre bildkälla att synka till.
Fast Disney VHS: er går väl inte att digitaliseras eftersom att de har kopieringsskydd?

Daniel Hofverberg

Jag har ett vagt minne av att jag digitaliserade Musse Piggs bästa för flertalet år sedan, men vet inte om den finns tillgänglig eller om det var på hårddisken som lagt av. Ska ta och leta. :)

Citat från: BPS skrivet 29 december 2024 kl. 00:02:51Den har släppts på DVD i USA men det är inte den jag ska synka till...
Vad är det för källa du har tänkt att synka till? Jag tror att jag synkade den till amerikansk DVD-bild för några år sedan, och då kunde jag i alla fall inte hitta någon annan bildkälla än DVD-utgåvan ifråga.

Citat från: A skrivet 29 december 2024 kl. 01:39:24Fast Disney VHS: er går väl inte att digitaliseras eftersom att de har kopieringsskydd?
Visst går det att digitalisera om man har någonting för att komma förbi kopieringsskydd, bara att det inte går "direkt" utan någonting att koppla mellan. Det har funnits ett flertal olika "bildförbättrare" och Macrovision-eliminatorer i omlopp genom åren, men i dagens läge är många av dem kanske inte jätteenkla att få tag i längre.

Själv har jag en liten enhet vid namn Grex från israeliska Dimax, som har fungerat bra - ingen aning om den fortfarande säljs, då deras webbsida inte har uppdaterats sedan 2012...?
http://www.xdimax.com/grex/grex.html
(Jag köpte den innan PostNord började att kräva moms och ockeravgift på alla försändelser utanför EU, så om det fortfarande går att köpa sådana nya blir det ju dyrare i dagens läge - Israel är ju som bekant inte medlem i EU)

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2024 kl. 02:43:24Vad är det för källa du har tänkt att synka till? Jag tror att jag synkade den till amerikansk DVD-bild för några år sedan, och då kunde jag i alla fall inte hitta någon annan bildkälla än DVD-utgåvan ifråga.
Det finns ingen bättre officiell källa, men en bekant till mig säger sig kunna fixa en inskanning av en 35 mm filmkopia.

A

Citat från: BPS skrivet 29 december 2024 kl. 07:53:43Det finns ingen bättre officiell källa, men en bekant till mig säger sig kunna fixa en inskanning av en 35 mm filmkopia.
Är inte det olagligt? Rullarna är väl Disneys egendom?

BPS

Citat från: A skrivet 29 december 2024 kl. 15:53:40Är inte det olagligt? Rullarna är väl Disneys egendom?
Jag känner inte till några detaljer om hur han fått tag på den men den är tydligen i mycket bra kvalitet enligt honom.

PatoskyeIII

Citat från: BPS skrivet 29 december 2024 kl. 21:21:27Jag känner inte till några detaljer om hur han fått tag på den men den är tydligen i mycket bra kvalitet enligt honom.
Innskanad film ser väl inte bra ut utan att filmkonserverare arbetar i flera månader ibland år så är det verkligen bättre än DVD bild?

BPS

Citat från: PatoskyeIII skrivet 31 december 2024 kl. 01:36:22Innskanad film ser väl inte bra ut utan att filmkonserverare arbetar i flera månader ibland år så är det verkligen bättre än DVD bild?
Det ska tydligen vara 35 mm inskannad i 4K så bilden kommer ju att ha en avsevärt större upplösning än den amerikanska DVD-utgåvans 480p.

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet 31 december 2024 kl. 01:36:22Innskanad film ser väl inte bra ut utan att filmkonserverare arbetar i flera månader ibland år så är det verkligen bättre än DVD bild?
Det beror väl helt på i vilket skick filmrullen är, och hur sliten den är. Är det en väldigt sliten filmrulle, som har gått land och rike runt, så kan det förstås finnas mycket repor och smuts som påverkar helhetsintrycket.

Men som sagt den stora fördelen är ju att när man scannar in 35 mm kan man få det i nästan vilken upplösning som helst, medan amerikansk DVD alltid är begränsad till 720x480 pixels. Kanske inte helt optimalt i dagens läge, när de flesta börjar ha större och större TV-apparater...

BPS

Han har precis skickat några skärmbilder så ni kan bedöma själva...

Runaway Brain 1.jpg
Runaway Brain 2.jpg
Runaway Brain 3.jpg

DingoPictures2005

Har någon denna vhs:en att sälja?
Vill gärna ha den till samlingen då den innehåller 2 av mina favorit avsnitt.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 januari 2025 kl. 09:07:14Har någon denna vhs:en att sälja?
Vill gärna ha den till samlingen då den innehåller 2 av mina favorit avsnitt.
Det finns flera exemplar av den senare VHS-utgåvan på Tradera men där saknas avsnittet Hjälte att Hyra.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 24 januari 2025 kl. 09:32:21Det finns flera exemplar av den senare VHS-utgåvan på Tradera men där saknas avsnittet Hjälte att Hyra.
Vill gärna ha med Hjälte att hyra, då det är ett av mina 2 favorit avsnitt.

DingoPictures2005

Har tänkt lägga in kapitel på mina vhs öppningar men vill gärna veta vem som är speaker i de Engelska reklamerna för Föräldrarfällan och Disney live action?
https://youtu.be/-IaAKE-mf9o?t=347&si=5Z_4CyrRVGICbpxQ
https://youtu.be/KmJyyQ6zv34?si=341g6Zrr6n-JtWWu&t=222
Dålig på amerikanska röstskådespelare kan vara Jim Cummings och de mer välkända röstskådespelarna röst mässigt.