Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney VHS

Startat av moviefan, 29 juni 2017 kl. 22:09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: BPS skrivet 11 april 2025 kl. 19:07:51Lilla Kycklingen är speciell på så sätt att den kom på VHS så sent men samtidigt var en av de första Disneyklassikerna som släpptes på Blu-ray här. Till och med den första om man inte räknar Dinosaurierna och Vilddjuren då dessa ju inte ses som Disneyklassiker av allmänheten.
jag ser inte Nallr Puh(2011) som em Disneyklassiker
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 11 april 2025 kl. 19:07:51Lilla Kycklingen är speciell på så sätt att den kom på VHS så sent men samtidigt var en av de första Disneyklassikerna som släpptes på Blu-ray här. Till och med den första om man inte räknar Dinosaurierna och Vilddjuren då dessa ju inte ses som Disneyklassiker av allmänheten.
De två sistnämnda filmerna är lite speciellt, Dinosaurier är producerad av Disney-animations-studion men uteslöts i Europa för att den är datoranimerad (även om miljöerna är verkliga) och på den tiden hade det länge varit krav att samtliga filmer i nummerordningen skulle vara handritade men det kravet försvann när studion berättade att de inte längre skulle producera fler handritade filmer (Lilla Kycklingen var deras första 100% datoranimerade film) vilket gjorde att man snabbt behövde hitta en ersättare så att antalet filmer i Europa kunde vara lika många som i USA, att sätta tillbaka Dinosaurier visste de var omöjligt eftersom då hade listans numrering förstörts och därför beslöt de istället att den kommande filmen Vilddjuren fick bli den bästa lösningen på problemet, Vilddjuren är dock producerad av en helt annat företag som heter C.O.R.E. Feature Animation, filmen hjälpte endast till med filmens distribution och har ingenting alls med filmens utveckling att göra.

Både Lilla Kycklingen och Vilddjuren släpptes iallafall på Bluray ungefär strax efter att de hade släppts på DVD medans Dinodaurier släpptes på Bluray ett antal år efter att den hade getts ut på VHS & DVD.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 april 2025 kl. 18:54:02Absolut.

Infon finns på Disneyanias sida.
Intressant finns det några trailers på Lilla Kyckligen vhs:en? Eller går den bara rakt in i filmen som den Amerikanska bilar vhs:en.

Kom Lilla Kycklingen på vhs i Norge också, isåfall har jag gjort en stor miss, då jag la in på NorskeDubberWiki att den sista disney vhs:en var Kogänget.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 april 2025 kl. 19:54:20Intressant finns det några trailers på Lilla Kyckligen vhs:en? Eller går den bara rakt in i filmen som den Amerikanska bilar vhs:en.

Kom Lilla Kycklingen på vhs i Norge också, isåfall har jag gjort en stor miss, då jag la in på NorskeDubberWiki att den sista disney vhs:en var Kogänget.
Har ingen koll på hur det ligger till med grannländerna.

Gällande din fråga om det finns trailers på hyr-VHS-filmen så vet jag faktiskt inte för jag har aldrig stött på den eller överhuvudtaget kollat igenom den, jag visste inte ens att den hade getts ut på VHS i Sverige förräns så sent som för ungefär ett decennium sedan när jag snubblade över sidan på Disneyania.

Någon annan som har den och kan säga om den har trailers eller inte?

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 april 2025 kl. 20:07:48Har ingen koll på hur det ligger till med grannländerna.

Gällande din fråga om det finns trailers på hyr-VHS-filmen så vet jag faktiskt inte för jag har aldrig stött på den eller överhuvudtaget kollat igenom den, jag visste inte ens att den hade getts ut på VHS i Sverige förräns så sent som för ungefär ett decennium sedan när jag snubblade över sidan på Disneyania.

Någon annan som har den och kan säga om den har trailers eller inte?
Har för mig att @Anders M Olsson driver Disneyania? Så han kanske vet?
Eventuellt @Oscar Isaksson eller @Daniel Hofverberg kanske? 

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 april 2025 kl. 20:15:13Har för mig att @Anders M Olsson driver Disneyania? Så han kanske vet?
Eventuellt @Oscar Isaksson eller @Daniel Hofverberg kanske?
Personligen skulle jag satsa på att antingen @willdubguru eller personen som driver YouTube-kanalen meshVHSmesh har svaret.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 april 2025 kl. 20:18:38Personligen skulle jag satsa på att antingen @willdubguru eller personen som driver YouTube-kanalen meshVHSmesh har svaret.
Willdubguru har sagt att han tycker att Lilla Kycklingen är en hemsk film😅, så tror inte han vet.

meshVHSmesh har jag haft kontakt med på Discord.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 april 2025 kl. 20:35:56Willdubguru har sagt att han tycker att Lilla Kycklingen är en hemsk film😅, så tror inte han vet.

meshVHSmesh har jag haft kontakt med på Discord.
Jag håller med honom om att Lilla Kycklingen tyvärr inte alls är någon höjdare, i vanliga fall så brukar jag försvara Disney-storfilmer, men inte ens jag tycker att Lilla Kycklingen är särskilt bra, och det är den enda storfilm från Disneys huvudanimationsstudio som jag har riktigt svårt att gilla, det är därför ingen film jag bryr mig om särskilt mycket.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 april 2025 kl. 20:15:13Har för mig att @Anders M Olsson driver Disneyania? Så han kanske vet?
För att förtydliga - nej, jag driver inte Disneyania, jag har bara bidragit med en del texter där. Det är Johan Rhen som äger och driver sajten.

Beträffande Lilla kycklingen på VHS är det alltför länge sen för att jag ska minnas några detaljer. Jag tror aldrig jag har sett kassetten annat än på någon videobutiks hylla.

Vad jag däremot minns är att Lilla kycklingen var en av de sista filmerna jag körde på 35mm som biografmaskinist. Vid den tiden hade filmbranschen kommit med ett nytt påhitt som inte blev så långlivat. Man gick över från ett svartvitt analogt ljudspår på filmen till ett cyanfärgat (blågrönt) ljudspår. Det förenklade och förbilligade framställningen av visningskopior, men krävde att alla biografprojektorer måste byggas om till en rödfärgad ljuskälla (laser eller led) i ljuddelen. Vanligt vitt ljus från en glödlampa hade varit praxis sen man började med ljudfilm omkring 1930. Om man inte gjorde ombyggnaden blev ljudet svagt och knastrigt.

Eftersom biografägaren där jag jobbade var fattig (eller rent av snål) lät man bli att göra ombyggnaden, så jag minns speciellt att jag körde Lilla kycklingen med tämligen dålig ljudkvalité.

Inom ett par år gick man över till digital film och då var problemet överspelat.

DingoPictures2005

På tal om vhs, nu har jag köpt min första tyska Disney vhs🙂.

Björnbröder, länge viljat se den tyska dubben och även tänkt skanna omslaget till @willdubguru och bidra med lite material och trivia till tyska dubben, som jag lärt mig.

Så nu har jag vhs filmer från England, Tyskland, Danmark, USA, Norge, Finland, Island och Australien.
Även Irland och Kanada om man räknar med den annorlunda ålders märkningen.
@Disneyfantasten @BPS 

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 augusti 2019 kl. 23:39:53Ett Småkryps Liv (1998) (1999-års VHS-utgåva);
Originaltitel: A Bug's Life
Utgivningsdatum: 1999-10-20
Dubbning: Svensk originaldubbning 1998
Kan jag få källa till utgivningsdatum?
Willdubguru håller på att lägga in material till sin Småkryps liv sida och vore värdefull trivia att veta utgivningsdatum.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 april 2025 kl. 02:05:31Kan jag få källa till utgivningsdatum?
Willdubguru håller på att lägga in material till sin Småkryps liv sida och vore värdefull trivia att veta utgivningsdatum.
Står på Disneyania.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 april 2025 kl. 06:53:57Står på Disneyania.
Tack så mycket ber WillDubGuru att lägga till det☺️

moviefan

Har ni kvar era disney vhs ? 

MOA

Citat från: moviefan skrivet 22 april 2025 kl. 12:26:29Har ni kvar era disney vhs ?
Jo men alla har varit orörda i över 10 år nu