Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Filmsamling

Startat av moviefan, 20 juli 2022 kl. 20:46:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Citat från: Cordax87 skrivet  1 augusti 2024 kl. 15:15:56Jag bifogar härmed en länk till ett youtube klipp jag gjorde.
Detta är min "totala samling" rätt mycket ligger i lådor.
Men detta är det jag vill skylta.

https://www.youtube.com/watch?v=urVUVRQ5gJ4
Har du Hemfilms Tvättbjörnarna? Eller Casper The Ghost av Select Video. Med tanke på att du verkar ha en gedigen samling. Letat i över 9 år efter dessa utan framgång. Aldrig sett någon samlare ha dom heller.. :(

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 augusti 2024 kl. 01:37:13Har du Hemfilms Tvättbjörnarna? Eller Casper The Ghost av Select Video. Med tanke på att du verkar ha en gedigen samling. Letat i över 9 år efter dessa utan framgång. Aldrig sett någon samlare ha dom heller.. :(
Med andra ord är dom extremt ovanliga VHS:er

Jabberjaw

Citat från: MOA skrivet  4 augusti 2024 kl. 10:57:09Med andra ord är dom extremt ovanliga VHS:er
Casper såg jag tillslut på Cordax video. Så den har han! :D  Men andra släpp ser han ut att sakna från tex Hemfilms, VTC, Sonet Artel

Såg några Barnens Videobibliotek utav Vestron dock längre bak i en av hyllorna. Men tråkigt nog såg jag inte Kram Björnarnas Video Show eller Poochie från samma leverantör. Hade verkligen hoppats att han hade dessa då jag saknar den sista. Mitt exemplar av Kram Björnarna är riktigt fint omslag (nyskick), men tapen var endast bra skick på Mono ljudspåret. Så ett exemplar med intakt Hi-Fi spår är guld värt om ett sådant överlevt tidens rand.

Cordax11111

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 augusti 2024 kl. 01:37:13Har du Hemfilms Tvättbjörnarna? Eller Casper The Ghost av Select Video. Med tanke på att du verkar ha en gedigen samling. Letat i över 9 år efter dessa utan framgång. Aldrig sett någon samlare ha dom heller.. :(
Tjenare ! kul att du skriver och fråga.
Casper the Ghost på Select har jag :)
Tvättbjörnarna är tyvärr inget jag har koll på.

Jabberjaw

Citat från: Cordax11111 skrivet  7 augusti 2024 kl. 18:52:52Tjenare ! kul att du skriver och fråga.
Casper the Ghost på Select har jag :)
Tvättbjörnarna är tyvärr inget jag har koll på.
Fantastiskt! Har du möjlighet att skicka ett ljudklipp på röster som är på Casper? Har så länge undrat hur dubbningen på select utgåvan låter.

Du saknar många ur Vestron International/Barnens Video bibliotek eller har du fler bakom? Tänker speciellt på om du har Poochie. Dom med gult omslag och röda fodral (väldigt snygga!) har 5-6 sådana filmer i min samling i jättefint nyskick också.

ssimon

robin_hood.jpg
Senaste till samlingen. Kommer bli en upplevelse att se och höra. Bättre än Disney's robin hood tro?

Lillefot

Ett inte så direkt sällsynt, men roligt tillskott i och med att där finns något som fortfarande saknas på Disney+.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

PatoskyeIII

Citat från: Lillefot skrivet 14 augusti 2024 kl. 13:41:23Ett inte så direkt sällsynt, men roligt tillskott i och med att där finns något som fortfarande saknas på Disney+.
Den lilla sjöjungfrun finns väl på Disney Plus? Eller är det här någon speciell version?

Anders M Olsson

Citat från: PatoskyeIII skrivet 14 augusti 2024 kl. 13:45:13Den lilla sjöjungfrun finns väl på Disney Plus? Eller är det här någon speciell version?
Det gäller väl avsnittet Prick den lilla valbabyn / Whale of a Tale som inte finns på Disney+. Jag minns inte alla turerna, men det är något rättighetsproblem som gör att avsnittet inte finns på Disney+, och inte heller finns med när serien sänds i repris.

Lillefot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 augusti 2024 kl. 14:07:54Det gäller väl avsnittet Prick den lilla valbabyn / Whale of a Tale som inte finns på Disney+. Jag minns inte alla turerna, men det är något rättighetsproblem som gör att avsnittet inte finns på Disney+, och inte heller finns med när serien sänds i repris.
Precis det.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 augusti 2024 kl. 14:07:54Det gäller väl avsnittet Prick den lilla valbabyn / Whale of a Tale som inte finns på Disney+. Jag minns inte alla turerna, men det är något rättighetsproblem som gör att avsnittet inte finns på Disney+, och inte heller finns med när serien sänds i repris.
Hittar ingen info om det  ???
- what.

Anders M Olsson

Citat från: Will Siv skrivet 14 augusti 2024 kl. 14:37:11Hittar ingen info om det  ???
Det gör inte jag heller just nu.

Men jag har läst en ganska detaljerad redogörelse. Tyvärr minns jag inte längre alla detaljerna, men det handlade om att det var något externt TV-bolag (möjligen CBS) som bekostade pilotavsnittet och som därför ligger på rättigheterna, i alla fall i så stor utsträckning att de kan förhindra Disney från att visa det.

Man kan förstås tycka att det är konstigt att Disney inte bara köper loss rättigheterna, men det kan vara en fråga om prestige och ovilja att förhandla.

PatoskyeIII

Finns det verkligen inte på Disney Plus? För det finns en restaurerad version av avsnittet som borde komma därifrån

Anders M Olsson

Citat från: PatoskyeIII skrivet 14 augusti 2024 kl. 16:56:08Finns det verkligen inte på Disney Plus? För det finns en restaurerad version av avsnittet som borde komma därifrån
Nej, avsnittet finns varken på Disney+ i Sverige eller USA. Däremot såg jag nu att det faktiskt finns för digitalt köp på Amazon Prime Video och iTunes i USA.

Avsnittet har inte visats under SVTs reprisomgångar de senaste 20-25 åren och jag tror inte att det har visats på Disney Channel heller, fast där är jag lite mer osäker.

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 augusti 2024 kl. 19:17:17Nej, avsnittet finns varken på Disney+ i Sverige eller USA. Däremot såg jag nu att det faktiskt finns för digitalt köp på Amazon Prime Video och iTunes i USA.

Avsnittet har inte visats under SVTs reprisomgångar de senaste 20-25 åren och jag tror inte att det har visats på Disney Channel heller, fast där är jag lite mer osäker.
Men då kan det väl inte vara problem med "rättigheterna" om Disney kan sälja avsnittet med resten av serien  ???

eller är det nåt motsatt med "Tillbaka till Vintergatan" där SVT inte kan släppa serien på DVD, men kan ha den uppe på Play.
- what.