Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Till minne av-tråden

Startat av jimstrom, 1 januari 2021 kl. 19:00:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet  8 oktober 2023 kl. 23:53:28Ulla Grimlund, som medverkade i originaldubbningen av Peter Pan, avled tydligen 24 februari i år, 90 år gammal. :(

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=person&itemid=64601
Nu finns hon också med i listan. :)

srednA

En dubbare som avled i år, men som inte verkar ha blivit uppmärksammad, är Gunvor Pontén. Hon avled 16 februari, 94 år gammal. Hon spelade bland annat Packard i Atlantis och servitrisen på restaurangen i Kejsarens nya stil.

Steffan Rudvall

Citat från: srednA skrivet  1 november 2023 kl. 16:24:37En dubbare som avled i år, men som inte verkar ha blivit uppmärksammad, är Gunvor Pontén. Hon avled 16 februari, 94 år gammal. Hon spelade bland annat Packard i Atlantis och servitrisen på restaurangen i Kejsarens nya stil.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15462.msg151742#msg151742

srednA

Märkligt! Jag använde sökfunktionen men hittade inte namnet.

gstone

Glynis Johns som spelade  Winifred Banks  dog idag.

Hon var också röst i Scooby-Doo och Ghoulskolan.

Hon blev dock osedvanligt gammal :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  4 januari 2024 kl. 21:12:35Glynis Johns som spelade  Winifred Banks  dog idag.

Tror denna tråd är till för personer som medverkat i svenska dubbningar.

Hursomhelst så var det en trist att hon gick bort, men det positiva är att hon blev över 100 år gammal.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 januari 2024 kl. 21:14:48Tror denna tråd är till för personer som medverkat i svenska dubbningar.
Var kan man posta om engelska och amerikanska skådespelare som gått bort då ? ???
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  4 januari 2024 kl. 21:23:26Var kan man posta om engelska och amerikanska skådespelare som gått bort då ? ???
Mitt bästa tips är att du skapar en tråd om henne i denna avdelning;  :) 

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?board=17.0

Skokaka

Citat från: gstone skrivet  4 januari 2024 kl. 21:12:35Glynis Johns som spelade  Winifred Banks  dog idag.

Vad synd. :( :-\

TonyTonka

Läste nyligen att Gunilla Dahlman, som stod angiven som övrig röst i omdubbningen av Askungen avled för ett tag sedan. :(
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet 22 juli 2024 kl. 19:03:14Läste nyligen att Gunilla Dahlman, som stod angiven som övrig röst i omdubbningen av Askungen avled för ett tag sedan. :(
Det hade jag helt missat. Tack för att du har uppmärksammat det, ska lägga till henne i listan.

Vila i frid, Gunilla Dahlman. :'(

Disneyfantasten

Läste nyss att Dick Sundevall är det senaste tillskottet, honom har jag då aldrig förut hört talas om, var han händelsevis släkt med Leppe Sundevall?

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 augusti 2024 kl. 14:19:52Läste nyss att Dick Sundevall är det senaste tillskottet, honom har jag då aldrig förut hört talas om, var han händelsevis släkt med Leppe Sundevall?
Troligen, vad har han dubbat? Han gick nog också bort 15 år efter Leppe

Erika

Citat från: MOA skrivet 24 augusti 2024 kl. 14:35:29Troligen, vad har han dubbat? Han gick nog också bort 15 år efter Leppe
Inte vad jag vet, men däremot har han (tillsammans med Åsa Lekberg) översatt bl. a. någon Scooby-Doo-serie (minns tyvärr inte vilken / vilka) och flertalet Looney Tunes-kortfilmer (Media Dubb Internationals dubbning).

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 augusti 2024 kl. 14:19:52Läste nyss att Dick Sundevall är det senaste tillskottet, honom har jag då aldrig förut hört talas om, var han händelsevis släkt med Leppe Sundevall?
Dick Sundevall var i grunden författare, journalist och samhällsdebattör. Ingen aning om eventuellt släktskap med Leppe Sundevall - dock verkar, enligt Wikipedia, hans ursprungliga efternamn ha varit Carlsson.

TonyTonka

Margareta Rosenblom kanske ska läggas in? :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games