Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 augusti 2024 kl. 09:18:10Frågor;

- vad var det som uppdaterades i Lejonkungen? Jag kollade men hittade inget?

- varför tog du bort Banzai från rollistan?
Jag har bara ändrat felstavningen på Johan Schinkler, som uppmärksammats i en annan tråd.

Jag har mig veterligen inte tagit bort någon eller något, i så fall har någonting väldigt märkligt inträffat... Det måste jag kolla upp när jag kommer hem från jobbet.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 augusti 2024 kl. 09:18:10Frågor;

- vad var det som uppdaterades i Lejonkungen? Jag kollade men hittade inget?

- varför tog du bort Banzai från rollistan?
När hände detta ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2024 kl. 10:45:26Jag har bara ändrat felstavningen på Johan Schinkler, som uppmärksammats i en annan tråd.

Jag har mig veterligen inte tagit bort någon eller något, i så fall har någonting väldigt märkligt inträffat... Det måste jag kolla upp när jag kommer hem från jobbet.
Jag kollade igenom rollistan och upptäckte att Banzai och Anders Öjebo fattades i rollistan, jag finkammade den men kunde inte hitta Banzai.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 augusti 2024 kl. 10:50:21När hände detta ?
Jag ändrade felstavningen på Johan Schinkler vid 01:00 i natt, efter att @Sabelöga uppmärksammade att namnet var felstavat. Ingenting annat ska ha skett då, men felstavningar och andra rena felaktigheter åtgärdar jag omedelbart utan att vänta på nästa ordinarie uppdatering.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 augusti 2024 kl. 09:18:10- varför tog du bort Banzai från rollistan?
Nu måste du förklara mer. Jag kan inte se att någonting har försvunnit från rollistan - jag har jämfört med kopian från Way Back Machine från februari 2023, och den ser såvitt jag kan se helt identisk ut som den nuvarande versionen förutom det felstavade namnet:
Förr: https://web.archive.org/web/20230202220609/https://www.dubbningshemsidan.se/credits/lejonkungen
Nu:  https://www.dubbningshemsidan.se/credits/lejonkungen/

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2024 kl. 11:01:30Jag ändrade felstavningen på Johan Schinkler vid 01:00 i natt, efter att @Sabelöga uppmärksammade att namnet var felstavat. Ingenting annat ska ha skett då, men felstavningar och andra rena felaktigheter åtgärdar jag omedelbart utan att vänta på nästa ordinarie uppdatering.
Nu måste du förklara mer. Jag kan inte se att någonting har försvunnit från rollistan - jag har jämfört med kopian från Way Back Machine från februari 2023, och den ser såvitt jag kan se helt identisk ut som den nuvarande versionen förutom det felstavade namnet:
Förr: https://web.archive.org/web/20230202220609/https://www.dubbningshemsidan.se/credits/lejonkungen
Nu:  https://www.dubbningshemsidan.se/credits/lejonkungen
Jag förstår inte, för i den första du länkar står Banzai överhuvudtaget inte alls med och den andra länken funkar inte alls...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 augusti 2024 kl. 13:04:38Jag förstår inte, för i den första du länkar står Banzai överhuvudtaget inte alls med och den andra länken funkar inte alls...
Precis, den första länken är exakt hur sidan såg ut för ett och ett halvt år sedan, och där står Banzai som sagt inte med.

Jag missade ett tecken i den andra länken, prova https://www.dubbningshemsidan.se/credits/lejonkungen/ istället - det är den nuvarande sidan efter ändringen i natt, och jag ser ingen som helst skillnad på den versionen gentemot den gamla sidan förutom den korrigerade felstavningen...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2024 kl. 14:51:41Precis, den första länken är exakt hur sidan såg ut för ett och ett halvt år sedan, och där står Banzai som sagt inte med.

Jag missade ett tecken i den andra länken, prova https://www.dubbningshemsidan.se/credits/lejonkungen/ istället - det är den nuvarande sidan efter ändringen i natt, och jag ser ingen som helst skillnad på den versionen gentemot den gamla sidan förutom den korrigerade felstavningen...
Då är det hög tid att lägga till Banzai genast, han är en av de tre hyenorna (de två andra är Shenzi och Flin, Diana Nunez är Shenzi, Anders Öjebo är Banzai och Jim Cummings är Flin), jag upptäckte först nu att han fattades när jag tyckte att något inte stämde så jag finkammade rollistan och upptäckte till min förvåning att Banzai inte alls stod med.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 augusti 2024 kl. 15:07:18Då är det hög tid att lägga till Banzai genast, han är en av de tre hyenorna (de två andra är Shenzi och Flin, Diana Nunez är Shenzi, Anders Öjebo är Banzai och Jim Cummings är Flin), jag upptäckte först nu att han fattades när jag tyckte att något inte stämde så jag finkammade rollistan och upptäckte till min förvåning att Banzai inte alls stod med.
Det var mycket märkligt, måste jag säga. Banzai verkar aldrig ha funnits med på vare sig min creditlista eller Disneyanias rollista, men står däremot med när jag kollar på de svenska dubbcreditsen på Disney+.

Kan det vara så att den rollfiguren inte har stått med på dubbcreditsen på VHS och/eller DVD...? Annars har jag svårt att se varför både jag och Disneyania skulle ha lyckats göra exakt samma misstag oberoende av varandra...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2024 kl. 09:22:42Det var mycket märkligt, måste jag säga. Banzai verkar aldrig ha funnits med på vare sig min creditlista eller Disneyanias rollista, men står däremot med när jag kollar på de svenska dubbcreditsen på Disney+.

Kan det vara så att den rollfiguren inte har stått med på dubbcreditsen på VHS och/eller DVD...? Annars har jag svårt att se varför både jag och Disneyania skulle ha lyckats göra exakt samma misstag oberoende av varandra...
Fast vi vet ju alla att det är Anders Öjebo i rollen ❗️

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2024 kl. 09:22:42Det var mycket märkligt, måste jag säga. Banzai verkar aldrig ha funnits med på vare sig min creditlista eller Disneyanias rollista, men står däremot med när jag kollar på de svenska dubbcreditsen på Disney+.

Det står definitivt med på 1995-års VHS-utgåva och 2003-års specialutgåva, det kan WILLDUBGURU intyga, tror det ska vara med på senare utgåvor också.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 augusti 2024 kl. 10:02:44Det står definitivt med på 1995-års VHS-utgåva och 2003-års specialutgåva, det kan WILLDUBGURU intyga, tror det ska vara med på senare utgåvor också.
https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/lejonkungen--the-lion-king-swedish-voice-cast.html
Yes det står här.
Jag skickade också bilder på Johan Halldén, Liza Öhman, Anders Öjebo och Anders Aldgård som jag tänker påminna @willdubguru om att lägga in nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 augusti 2024 kl. 10:02:44Det står definitivt med på 1995-års VHS-utgåva och 2003-års specialutgåva, det kan WILLDUBGURU intyga, tror det ska vara med på senare utgåvor också.
Kanske någon av DVD-utgåvorna saknar det namnet då...? Annars har jag svårt att se hur både jag och Disneyania båda två har råkat hoppa över exakt samma rad; det är så osannolikt att det knappt ens finns på kartan...

Citat från: gstone skrivet 29 augusti 2024 kl. 09:39:15Fast vi vet ju alla att det är Anders Öjebo i rollen ❗️
Jag visste det i alla fall inte, så alla vet nog inte om det...
(Att han gjorde rollen i senare produktioner visste jag om, men just i den första filmen var jag ärligt talat osäker)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2024 kl. 15:14:02Kanske någon av DVD-utgåvorna saknar det namnet då...? Annars har jag svårt att se hur både jag och Disneyania båda två har råkat hoppa över exakt samma rad; det är så osannolikt att det knappt ens finns på kartan...
(Att han gjorde rollen i senare produktioner visste jag om, men just i den första filmen var jag ärligt talat osäker)
Och du som känner igen Anders i alla roller han gjort utom Musse Pigg...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2024 kl. 15:14:02Kanske någon av DVD-utgåvorna saknar det namnet då...? Annars har jag svårt att se hur både jag och Disneyania båda två har råkat hoppa över exakt samma rad; det är så osannolikt att det knappt ens finns på kartan...
räcker detta för att du ska tro ?

gstone

Varför kan vi inte enas om att Anders Öjebo spelar Banzai ? ::)