Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lost Media

Startat av MOA, 17 mars 2021 kl. 20:18:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Will Siv skrivet 30 augusti 2024 kl. 17:31:05https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/filmarkivet/filmarkivet/forlorade-ljudfilmer/

Visste inte att så många var förlorade och 1 så sent som 1979  :o

(fast det står inte huruvida filmen är helt lost eller bara ofullständig)
Det står heller inte om film från SF gått förlorad pga av källaröversvämningen 1974.
https://www.filmsoundsweden.se/backspegel/vatten.html

Tintin

Citat från: Will Siv skrivet 30 augusti 2024 kl. 17:31:05https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/filmarkivet/filmarkivet/forlorade-ljudfilmer/

I död mans spår (1975) finns att se på YouTube (så den är tekniskt sett inte förlorad). Rippad från ett VHS-band, men kanske inte från den bästa källan.

https://www.youtube.com/watch?v=1gnjfgX9FO0

DingoPictures2005

Sedan finns det företag som Disney som medvetet raderat filmer från exsistensen........

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 augusti 2024 kl. 19:59:52Sedan finns det företag som Disney som medvetet raderat filmer från exsistensen........
nja.....

Det är bara "Sången om Södern" som dom "hållit inlåst" i valvet, alla andra filmer finns/eller har funnits tillgängliga på nåt sätt, om rätt begränsat....

Egentligen har dom det bäst bevarade filmarkivet i USA (enligt Leonard Maltin), men det beror på att studion började som en mindre animations studio och gjorde inte live-action film för än 1940-talet, men i stort sett allt dom gjort är bevarat, förutom... .

Deras tidigaste serier "Alice" och sen "Oswald" som ägdes av distributören Winkler och Universal och inte Disney själv.

Och nu är det värre ställt med Warner Bros som väljer att inte släppa färdiga filmer för att få skatteavdrag

- what.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet 30 augusti 2024 kl. 21:07:11nja.....

Det är bara "Sången om Södern" som dom "hållit inlåst" i valvet, alla andra filmer finns/eller har funnits tillgängliga på nåt sätt, om rätt begränsat....

Egentligen har dom det bäst bevarade filmarkivet i USA (enligt Leonard Maltin), men det beror på att studion började som en mindre animations studio och gjorde inte live-action film för än 1940-talet, men i stort sett allt dom gjort är bevarat, förutom... .

Deras tidigaste serier "Alice" och sen "Oswald" som ägdes av distributören Winkler och Universal och inte Disney själv.

Och nu är det värre ställt med Warner Bros som väljer att inte släppa färdiga filmer för att få skatteavdrag
Intressant, tack för infon!

Finns, Lady & Lufsen isåfall garanterat bevarad?
Isåfall tänker jag starta en petition för att få tillbaka alla Svenskars julminne.
Jag trodde att Disney brände material som de inte vill att någon ska kunna se, eftersom att ett antal personer sagt det.

Daniel Hofverberg

Heja Sverige! från 1979 borde dock inte helt ha gått förlorad, då jag ser att Kungliga Biblioteket har filmen listad i Svensk Mediedatabas.

Men den är i och för sig på VCR 1500 (ett tidigt bandformat) och verkar inte vara digitaliserad, så det är kanske möjligt att det är något fel på deras bandkopia; eller att de inte längre har utrustning för att kunna digitalisera VCR-band.

Och The Frozen Star (1977) uppger Svensk Filmdatabas att SFI har som "Originalnegativ 16 mm", så om den kopian är komplett borde väl inte filmen vara helt förlorad...? Nog för att 16 mm inte kan jämföras med 35 mm kvalitetsmässigt, och kanske inte duger för att visas på bio, men det brukar ju inte vara dåligt för det...

Citat från: Tintin skrivet 30 augusti 2024 kl. 19:48:26I död mans spår (1975) finns att se på YouTube (så den är tekniskt sett inte förlorad). Rippad från ett VHS-band, men kanske inte från den bästa källan.
Ja, I död mans spår släpptes tydligen av VideoRama på hyr-VHS 1981; så helt förlorad är den bevisligen inte - eller var i alla fall inte då. Dessutom uppger Svenska Filminstitutet själva att de har en kopia i acetat på 35 mm, och som originalnegativ på 16 mm - är det något fel med dessa båda kopior...?

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 augusti 2024 kl. 21:17:10Intressant, tack för infon!

Isåfall tänker jag starta en petition för att få tillbaka alla Svenskars julminne.
Jag trodde att Disney brände material som de inte vill att någon ska kunna se, eftersom att ett antal personer sagt det.
Trodde detta då en filmsamlare i en optisk filmgrupp jag efterfrågade Lady & Lufsen i sa att Disney alltid var stenhårda och att de indexerade, gav förstörelse krav, rättegångar och liknande till dem som inte följde deras regler blint.
En annan person i den gruppen nämnde också att Disney eldade filmer med de äldre dubbningarna när omdubbningar gjordes för att se till att ingen skulle kunna se de äldre dubbningar igen någonsin.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 augusti 2024 kl. 21:20:09En annan person i den gruppen nämnde också att Disney eldade filmer med de äldre dubbningarna när omdubbningar gjordes för att se till att ingen skulle kunna se de äldre dubbningar igen någonsin.
Med tanke på att Disney flera gånger har valt fel ljudband och råkat ta med originaldubbningar i olika sammanhang, så stämmer det ju bevisligen inte - man kan inte råka ta fram ljudband som inte existerar...

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 augusti 2024 kl. 21:17:10Intressant, tack för infon!

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 augusti 2024 kl. 21:20:09Trodde detta då en filmsamlare i en optisk filmgrupp jag efterfrågade Lady & Lufsen i sa att Disney alltid var stenhårda och att de indexerade, gav förstörelse krav, rättegångar och liknande till dem som inte följde deras regler blint.
En annan person i den gruppen nämnde också att Disney eldade filmer med de äldre dubbningarna när omdubbningar gjordes för att se till att ingen skulle kunna se de äldre dubbningar igen någonsin.
Jag syftade på hela filmer och inte original dubbningar.

Och det där är inte sant.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2024 kl. 21:36:04Med tanke på att Disney flera gånger har valt fel ljudband och råkat ta med originaldubbningar i olika sammanhang, så stämmer det ju bevisligen inte - man kan inte råka ta fram ljudband som inte existerar...
Exakt!

Som exempel:

Askungens original dubb på två VHS klipp samlingar.

Bambis original dubb på VHS (men med fel musik mix)

Tjuren Ferdinands original dubb på VHS, DVD och Disney+

Oliver och Gängets original dubb på DVD (som drogs tillbaka) och på Disney Channel.

Och på Disney+ dök flera original dubbningar upp, b.la: tre Kalle Anka kortfilmer dubbade på 1970-talet med Hans Lindgren som Kalle och film dubbningar som inte släpptes på DVD (som "Djungel George")

Den enda ("stora") original dubbningen som vi inte fått tag på än är väl "Törnrosa"

(och original dubbningen av "Tre Små Grisar", när den gjordes, innan 1966)
- what.

Oscar Isaksson

Det är väldigt synd med alla dessa filmer som har gått förlorade. Hade vi i Sverige haft en pliktexemplarslag för film, likt den vi har för tryckt material. Så skulle vi haft en av de mest kompletta samlingarna i världen, men tyvärr så fick vi nöja oss med det arbete Statens biografbyrå utförde istället.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2024 kl. 21:36:04Med tanke på att Disney flera gånger har valt fel ljudband och råkat ta med originaldubbningar i olika sammanhang, så stämmer det ju bevisligen inte - man kan inte råka ta fram ljudband som inte existerar...
Varför sparas de då?
Och finns Lady & Lufsen garanterat i deras med den bra dubben?
Isåfall kan vi göra protest mot Disney för att få tillbaka allas svenskars julminne och barndom......

PatoskyeIII

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 augusti 2024 kl. 21:40:03Varför sparas de då?
Isåfall kan vi göra protest mot Disney för att få tillbaka allas svenskars julminne och barndom......
Disney i USA får ju kopior av alla länders dubbningar och när en dubbning blir inaktuell är det ingen som tar ut den ur arkivet trots att den nya också skickas  dit där av att det blivit fel ibland.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 augusti 2024 kl. 21:40:03Varför sparas de då?
Jag kan förstås inte garantera något, utan att själv ha sett Disneys arkiv med egna ögon. Men jag tror att de har sparat alla dubbningar i världen; men däremot verkar ju deras ordning lämna en del övrigt att önska, så att de inte själva alltid hittar rätt...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2024 kl. 22:45:56Jag kan förstås inte garantera något, utan att själv ha sett Disneys arkiv med egna ögon. Men jag tror att de har sparat alla dubbningar i världen; men däremot verkar ju deras ordning lämna en del övrigt att önska, så att de inte själva alltid hittar rätt...
Vad tjänar de på att otillgängligöra äldre dubbningar då?
Och varför överhuvudtaget dubba om?
Ja i visa fall är det förståeligt typ Dumbo:s andra omdubb, Bambi har jag också förståelse för och Pinocchio har jag viss förståelse för att man inte ville ha Inga som Pinocchio.

Men det som gör mig🤔.
Är att bara Fantasia blivit omdubbad på Engelska.
Nu är Fantasia den typ sämsta Disneyfilmen dock.
Sedan hur tänker när man i Sverige dubbade om Lady & Lufsen?
Som piss i såret också så visste Disney att den äldre dubben var en av de mest älskade dubbningarna genom den svenska filmhistorien plus det faktum att Svt hade fryst sitt julprogram....
Julprogrammet är något av de mest sedda programmen i Sverige och alla har hört den äldre dubben där, och därför har även få personer värdetagit den nya dubben då de flesta är vana vid juldubben.
Som en på Discord sa så sitter alla repliker från jul som i ryggmärgen på alla svenskar.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 augusti 2024 kl. 23:13:31Vad tjänar de på att otillgängligöra äldre dubbningar då?
Och varför överhuvudtaget dubba om?
Ja i visa fall är det förståeligt typ Dumbo:s andra omdubb, Bambi har jag också förståelse för och Pinocchio har jag viss förståelse för att man inte ville ha Inga som Pinocchio.

Men det som gör mig🤔.
Är att bara Fantasia blivit omdubbad på Engelska.
Nu är Fantasia den typ sämsta Disneyfilmen dock.
Sedan hur tänker när man i Sverige dubbade om Lady & Lufsen?
Som piss i såret också så visste Disney att den äldre dubben var en av de mest älskade dubbningarna genom den svenska filmhistorien plus det faktum att Svt hade fryst sitt julprogram....
Julprogrammet är något av de mest sedda programmen i Sverige och alla har hört den äldre dubben där, och därför har även få personer värdetagit den nya dubben då de flesta är vana vid juldubben.
Som en på Discord sa så sitter alla repliker från jul som i ryggmärgen på alla svenskar.
Nä, nu måste du skoja, den "sämsta"? För att den är för olika alla andra filmer?

Du vet väl att många (b.l.a: Steven Spielberg) anser att det är Disneys BÄSTA film och även den bästa animerade filmen nånsin, så försök inte hitta på nåt annat.

Och f.y.i: dom behövde "dubba om" delar av filmen för att Deems Taylors dialog inte fanns bevarat komplett (dom hade kortats ner för ny-premiärer), så Corey Burton fick spela in det som fattades.

Det var även därför filmen dubbades om i Sverige.

Och när ska du sluta tjata om "Lady & Lufsen"?
- what.