Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Håkan Mohede

Startat av Elios, 8 september 2024 kl. 09:30:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Såg att Håkan Mohede varit med i två filmer från förra året. Innebär det lite att han är tillbaka på banan igen?^^

Disneyfantasten

Det är inte omöjligt, tror han spelar in sina repliker i Danmark, dock vet jag inte om han är tillbaka i större skala.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2024 kl. 09:43:53Det är inte omöjligt, tror han spelar in sina repliker i Danmark, dock vet jag inte om han är tillbaka i större skala.
Troligen inte på grund av sin ålder, han är den näst sämsta Mario rösten

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  8 september 2024 kl. 10:05:42Troligen inte på grund av sin ålder, han är den näst sämsta Mario rösten
Han är dessutom bosatt i Skåne och då majoriteten av alla dubbningar i dagens läge görs i Stockholm blir det inte särskilt praktiskt i någon större skala.

Lillefot

Det kan vara så att han hoppar in lite då och då, för att få extra inkomst utöver sina vanliga sysslor. Nog mest lockande med tanke på att han har mycket erfarenhet av det också.

Liknande har ju skett med Staffan Hallerstam som kom tillbaka till Landet för Längesenda 14, trots att han inte hade dubbat så värst mycket på ett tag innan det.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  8 september 2024 kl. 10:37:54Det kan vara så att han hoppar in lite då och då, för att få extra inkomst utöver sina vanliga sysslor.

Liknande har ju skett med Staffan Hallerstam som kom tillbaka till Landet för Längesenda 14, trots att han inte hade dubbat så värst mycket på ett tag innan det.
Detsamma gäller även Monica Forsberg, Hasse Andersson och Ingemar Carlehed, de två förstnämnda medverkade i Havets Sång och den sistnämnda medverkade i Kung Fu Panda TV-serien som ursprungligen sändes 2011-2016 i vilken även Monica medverkade, nu är jag inte helt säker på i vilka avsnitt Monica och Ingemar medverkade men bådas röster är lätta att känna igen så det borde inte vara så svårt att räkna ut vilka de dubbar, å andra sidan vimlar det dock av avsnitt av den serien.

Adam Larsson

Mikael Roupé har börjat dubba igen i Köpenhamn och han har anlitat bland annat Håkan Mohede. Men Håkan och Mikael har inte kommit tillbaks utanför de dubbningarna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 september 2024 kl. 11:15:52Mikael Roupé har börjat dubba igen i Köpenhamn och han har anlitat bland annat Håkan Mohede. Men Håkan och Mikael har inte kommit tillbaks utanför de dubbningarna.
Men en del av Supersonic CPHs dubbningar har ju inte Mikael Roupé regisserat, utan där han "bara" anlitats som översättare och skådespelare - i Charlie och den gyllene masken och Nötknäpparen och den magiska flöjten är det ju danska Morten Henningsen som varit ansvarig och regisserat.

Citat från: Lillefot skrivet  8 september 2024 kl. 10:37:54Det kan vara så att han hoppar in lite då och då, för att få extra inkomst utöver sina vanliga sysslor. Nog mest lockande med tanke på att han har mycket erfarenhet av det också.
Håkan Mohede är ju 75 år gammal, så vid det här laget har han förstås officiellt gått i pension. Men kan man få lite extra inkomster är ju det aldrig fel, då pensionen för de allra flesta inte innebär någon förmögenhet (garantipensionen är ju löjligt låg, och har man inte tjänat jättebra medan man arbetade brukar inte inkomstpensionen heller bli alltför imponerande)...

Inte alls omöjligt att han även har andra bisysslor då och då utöver dubbning för att dryga ut pensionen.

Jag räknar med att han även framöver kommer att anlitas som skådespelare vid dubbningar som Supersonic CPH i Köpenhamn producerar, men åtminstone än så länge är det ju bara en enda kund som anlitar dem (Scanbox) - gissningsvis av ekonomiska skäl, då Scanbox råkar ha köpt upp Supersonic...
(Supersonic i sig har funnits sedan 2001, men innan Scanbox köpte upp företaget har de "bara" dubbat till danska - plus då deras andra verksamheter med musik, ljuddesign, redigering, m.m.)

Dubintrested

Jag visste inte att Håkan Mohede fortfarande var aktiv på teatern.

DingoPictures2005

Citat från: Dubintrested skrivet 16 december 2024 kl. 21:44:39Jag visste inte att Håkan Mohede fortfarande var aktiv på teatern.

Zazu är också med i den pjäsen🙂.

Lillefot

Citat från: Dubintrested skrivet 16 december 2024 kl. 21:44:39Jag visste inte att Håkan Mohede fortfarande var aktiv på teatern.

Dock väldigt kul att få se att han är det ännu. :) Man blir lite sugen på att se den när den har premiär tack vare han.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Oscar Isaksson

@Daniel Hofverberg hade du frågat Håkan om Ulysses 31 där han spelar Nono (den lille röda roboten)?
https://youtu.be/mQhpDRLDj0c?si=Ish5Jk0VBYGaH4yh

Jag gissar på att den kanske eventuellt är inspelad hos Mastersound Recording Studios AB, Skurup

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 december 2024 kl. 22:02:52Samt LeFou och Mrs Tweedy.
båda till hör malmberg och zazu skådis till hör den teaterns ensble
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Jag såg Håkan Mohede  med  Eva Rydberg , Fredrik Dolk . Birgitta Rydberg  och Ewa Roos i  Pang i bygget  på Fredriksdalsteatern 2022 ;)

även John Cleese var med( via video länk)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"