Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 september 2024 kl. 01:40:19Där även kortfilmerna Flickan som kom ihåg hur det var (Pigen der huskede det hele) och Nocturne ingick.
Ouch vilka var rösterna i dessa ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 17 september 2024 kl. 01:50:32Ouch vilka var rösterna i dessa ?
I den danska kortfilmen Flickan som kom ihåg hur det var är Claes Månsson är svensk berättare med regi av Per-Arne Ehlin. Den ingår i serien Sallys historier. Filmen har även visats på SVT.

Nocturne
är en svensk kortfilm.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2024 kl. 20:59:47@Oscar Isaksson eller @Erika - någon av er råkar inte ha koll på VHS-dubbningen av Fievels äventyr?
Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 september 2024 kl. 22:18:46Nu var det extremt längesedan jag såg VHS-dubbningen. Ska se vad jag kan pussla ihop med tacksam hjälp av @Erika.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 september 2024 kl. 22:45:31Tack.
Hoppas jag kan vara till någon hjälp med röstidentifiering.
Kommer att vara upptagen den här veckan, men hjälper till där det behövs. :) Har faktiskt aldrig sett vhs-dubbningen, endast hört ljudklipp.

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2024 kl. 20:59:47Jag har haft dubbcreditsen till TV3s dubbning av Fievels äventyr ganska länge, men har avvaktat med att lägga in dessa då jag helt saknar uppgifter om VHS-dubben av serien. :(

Ungefär hälften av avsnitten hade TV3s dubbning på VHS, medan ungefär hälften av VHS-volymerna har en unik VHS-dubbning med helt andra röster. I den dubbningen känner jag igen Sture Ström, men inte mycket mer än så... Där fanns tyvärr inga utsatta credits, så jag vet varken röster eller dubbningsstudio; och jag hade velat få fram uppgifter om den dubbningen också för att det inte ska bli förvirrande med bara en av de två dubbningarna i creditlistan...
(Plus då att det heller inte vore fel att reda ut vem som spelar respektive rolllfigur i TV3-dubben)

@Oscar Isaksson eller @Erika - någon av er råkar inte ha koll på VHS-dubbningen av Fievels äventyr?
Staffan Hallerstam spelar väl Fievel i den

TonyTonka

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 september 2024 kl. 21:52:07Det borde Osis kunna svara på om du kan digtalisera banden hittar bara Tv3 dubben utlagt efter snabb googling.
Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 september 2024 kl. 22:18:46Nu var det extremt längesedan jag såg VHS-dubbningen. Ska se vad jag kan pussla ihop med tacksam hjälp av @Erika.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 september 2024 kl. 22:45:31Tack.
Hoppas jag kan vara till någon hjälp med röstidentifiering.
Som utlovat kommer här en digitalisering av vhs-dubbningen.
https://archive.org/details/resan-till-amerika-hickanfallet
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 17 september 2024 kl. 09:59:24Som utlovat kommer här en digitalisering av vhs-dubbningen.
Tack. Tyvärr fungerar dock bara vänster kanal, och höger kanal är helt tyst; men det spelar väl i och för sig inte så stor roll för röstidentifiering.

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 september 2024 kl. 10:08:39Tack. Tyvärr fungerar dock bara vänster kanal, och höger kanal är helt tyst; men det spelar väl i och för sig inte så stor roll för röstidentifiering.
Vhs utgåvan är väl i MONO så det skulle väl vara samma?

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet 17 september 2024 kl. 09:59:24Som utlovat kommer här en digitalisering av vhs-dubbningen.
Tack, enda rösten jag är säker på är att Staffan Hallerstam spelar Fievel dock.

gstone

Oscar Isaksson

Citat från: TonyTonka skrivet 16 september 2024 kl. 21:41:24Nu är inte jag någon av de du frågade, men för ett par år sedan kollade jag på vhs-dubbningen, och skrev i det här inlägget vad jag kom fram till:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=125250

Tyvärr vet jag fortfarande inte vem som gör mamman eller Tanya. :/

Tack! Jag har kommit fram till samma röstlista som du. Vad jag kan avgöra så är Gunilla Backman nästan alla kvinnliga röster. Såsom Mama och Tanya. Det förekommer några yngre röster jag inte kan placera.

Intressant att de behållit sina originalnamn såsom Cat R. Waul.

TonyTonka

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 september 2024 kl. 13:27:17Tack! Jag har kommit fram till samma röstlista som du. Vad jag kan avgöra så är Gunilla Backman nästan alla kvinnliga röster. Såsom Mama och Tanya. Det förekommer några yngre röster jag inte kan placera.

Intressant att de behållit sina originalnamn såsom Cat R. Waul.
@Erika hjälpte till med några, minns jag, så jag kan inte ta åt mig hela äran för röstlistan. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Oscar Isaksson

Citat från: TonyTonka skrivet 17 september 2024 kl. 13:31:46@Erika hjälpte till med några, minns jag, så jag kan inte ta åt mig hela äran för röstlistan. :)
Det doftar extremt mycket Videobolaget om denna produktion.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 september 2024 kl. 13:27:17Tack! Jag har kommit fram till samma röstlista som du. Vad jag kan avgöra så är Gunilla Backman nästan alla kvinnliga röster. Såsom Mama och Tanya. Det förekommer några yngre röster jag inte kan placera.

tack så mycket :D

Daniel Hofverberg

Tack så mycket för hjälpen. :)

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 september 2024 kl. 13:35:59Det doftar extremt mycket Videobolaget om denna produktion.
Jag håller med att det luktar Videobolaget långa vägar, men kanske går det att få tag i någon av skådespelarna för att få det bekräftat - i bästa fall kanske någon skådis även kan komma ihåg översättare...

Sture Ström är ju inte direkt någon ungdom längre, om han ens fortfarande är klar i knoppen vid 96 års ålder - men Mattias Knave bör inte vara någon konst att få tag i, honom har jag haft kontakt med flertalet gånger, och Johan Hedenberg är kanske heller ingen omöjlighet...

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 september 2024 kl. 14:18:32Tack så mycket för hjälpen. :)
Jag håller med att det luktar Videobolaget långa vägar, men kanske går det att få tag i någon av skådespelarna för att få det bekräftat - i bästa fall kanske någon skådis även kan komma ihåg översättare...

Sture Ström är ju inte direkt någon ungdom längre, om han ens fortfarande är klar i knoppen vid 96 års ålder - men Mattias Knave bör inte vara någon konst att få tag i, honom har jag haft kontakt med flertalet gånger, och Johan Hedenberg är kanske heller ingen omöjlighet...
jag är tveksam om Matias knave och Johan Hedenberg kommer ihåg om dubbning eftersom dom har dubbar rätt mycket på sina karriärer och det var länge sedan dom dubbar vhs utgåvan och det var på början på 90 talet.