Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Zach66 och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tintin

Jag hittade Landet Narnia (1979) på andra försöket. Filmen ligger fortfarande kvar på en DVD+RW skiva. Med tanke på att jag själv inte bränt ut den kommer jag ändå behöva rippa skivan (och då går det att ordna med en digital fil).

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 22 september 2024 kl. 13:01:43Jag såg filmen på DVD i en leksaksaffär kort efter att den visats på en Barnkanalen och tänkte att det var samma. Filmen gick väl 2 gånger på Barnkanalen (om jag inte minns fel). Mycket skriverier i tidningarna innan visning (pga Pär Nuders medverkan). En kompis tipsade mig, så jag har den också inspelad på DVD från Barnkanalen.
På Barnkanalen sändes Landet Narnia mycket riktigt två gånger, båda 2006. Före det sändes filmen på SVT1 och SVT2 några gånger mellan 1980 och 1989.

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2024 kl. 13:22:44Tyvärr gick det åt skogen, då den enda budgivaren hade lagt ett så vansinnigt högt bud att jag varken hann eller ville vara med. Jag försökte lägga nya bud, t.o.m. högre än jag hade tänkt från början - men när det kom upp till 800 kr ville jag inte vara med längre, för mycket pengar för (huvudsakligen) en intressant film... :(

Jag får bara hoppas att den här Snobben-filmen dyker upp igen inom en inte alltför avlägsen framtid...
Synd att den där Denve alltid är så aggressiv i auktionerna och vinner hela tiden.  Jag önskade att någon här skulle vinna den och ladda upp Tävla för livet och Lycklig resa på Archive. Tänkte själv göra det men auktionen sköt ju iväg.

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet 22 september 2024 kl. 20:42:08Synd att den där Denve alltid är så aggressiv i auktionerna och vinner hela tiden.  Jag önskade att någon här skulle vinna den och ladda upp Tävla för livet och Lycklig resa på Archive. Tänkte själv göra det men auktionen sköt ju iväg.
Ja, väldigt tråkigt - 800 kr känns oskäligt för de här sex VHS-filmerna, i synnerhet som bara två av dem lär vara av intresse för merparten (de övriga innehåller ju samma avsnitt och dubbning som har släppts på DVD).

Tävla för livet, Snobben har jag som sagt, men jag hoppas att Lycklig resa, Snobben dyker upp snart igen...

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2024 kl. 21:06:15Tävla för livet, Snobben har jag som sagt, men jag hoppas att Lycklig resa, Snobben dyker upp snart igen...
Är den digitaliserad?

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2024 kl. 21:06:15Ja, väldigt tråkigt - 800 kr känns oskäligt för de här sex VHS-filmerna, i synnerhet som bara två av dem lär vara av intresse för merparten (de övriga innehåller ju samma avsnitt och dubbning som har släppts på DVD).

Tävla för livet, Snobben har jag som sagt, men jag hoppas att Lycklig resa, Snobben dyker upp snart igen...
Jag tror att jag kan ha den här hemma, om jag inte råkat kasta den, kan kolla imorgon.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Ovanliga dubbningar

Citat från: Elios skrivet 21 september 2024 kl. 13:54:18Hur går det med Hanuman och Änglahund 2?^^
Hanuman har jag ljud tillgängligt för, men ingen bildkälla än. Jag har beställt den franska DVD-utgåvan, men har inte fått den än. Har du redan någon utländsk DVD-utgåva att synka till, så kan jag skicka ljudet direkt, men annars ger det väl inte så mycket förrän jag fått DVD-utgåvan att kunna synka till. :)

När det gäller Änglahund 2 håller jag fortfarande på att hitta åt något lämpligt förspel. Det lutar nog åt att jag följer Hofverbergs rekommendation om Tom & Jerry Kids, så jag håller på att gå igenom vilka delepisoder som finns med på dom VHS-utgåvor jag har, för att se vilka av dessa som kommer från säsong 1 (då det inte tycks finnas någon bra bildkälla till resterande säsonger). Sen måste jag hitta åt den svenska DVD-utgåvan med säsong 1 och synka, så det kommer nog ta ett litet tag. Men den som väntar på nåt gott... :)

Tintin

Har rippat och digitaliserat Landet Narnia (1979) ikväll, så kan lägga upp den på länk imorgon och posta här. Kommer nog inte att skaffa en egen Internet Archive-kanal, men OK om någon vill återpublicera den. Kan jag bidra med något gör jag gärna det.

Dubbningen i sig finns ju redan på YouTube, men visningen på Barnkanalen 2006 gav ju möjlighet att få se den med bättre bild och ljud. Jag körde passtrough på ljudet (istället för att koda om) så finns det möjlighet att synka om den till en bättre bildkälla senare är det ju en fördel. I nuläge finns filmen bara på DVD. Det finns även en uppskalad och tvättad version (från DVD) på YouTube sedan ett år tillbaka, men t om där lyser filmens ålder igenom.

Elios

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 23 september 2024 kl. 01:50:00Hanuman har jag ljud tillgängligt för, men ingen bildkälla än. Jag har beställt den franska DVD-utgåvan, men har inte fått den än. Har du redan någon utländsk DVD-utgåva att synka till, så kan jag skicka ljudet direkt, men annars ger det väl inte så mycket förrän jag fått DVD-utgåvan att kunna synka till. :)

När det gäller Änglahund 2 håller jag fortfarande på att hitta åt något lämpligt förspel. Det lutar nog åt att jag följer Hofverbergs rekommendation om Tom & Jerry Kids, så jag håller på att gå igenom vilka delepisoder som finns med på dom VHS-utgåvor jag har, för att se vilka av dessa som kommer från säsong 1 (då det inte tycks finnas någon bra bildkälla till resterande säsonger). Sen måste jag hitta åt den svenska DVD-utgåvan med säsong 1 och synka, så det kommer nog ta ett litet tag. Men den som väntar på nåt gott... :)
Nej kör du på. Vad kul det går framåt. Ser fram emot när båda kommer.  ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet 22 september 2024 kl. 22:42:41Är den digitaliserad?
Ja, Tävla för livet, Snobben/Det var min bästa födelsedag nånsin, Snobben ska vara digitaliserad. Inte helt säker på om jag vet var skivan är dock, men jag hittade åt några utbrända DVD-skivor igår kväll märkta med "Snobben". Efter jobbet idag tänkte jag gå igenom och se om någon av dessa är rätt skiva, och i så fall kan jag ladda upp den i afton. :)

gstone

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 23 september 2024 kl. 01:50:00Hanuman har jag ljud tillgängligt för, men ingen bildkälla än. Jag har beställt den franska DVD-utgåvan, men har inte fått den än. Har du redan någon utländsk DVD-utgåva att synka till, så kan jag skicka ljudet direkt, men annars ger det väl inte så mycket förrän jag fått DVD-utgåvan att kunna synka till. :)

du är jätte snäll :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TBT_STR_QR

Om folk inte redan har gjort det, vore det klokt att ladda ner sällsynta dubbningar till hårddisken. I och med de senaste (och kommande) stämningarna till Archive, kan det finnas en risk för att Archive stängs ner inom detta decenniet.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 23 september 2024 kl. 10:43:31Om folk inte redan har gjort det, vore det klokt att ladda ner sällsynta dubbningar till hårddisken. I och med de senaste (och kommande) stämningarna till Archive, kan det finnas en risk för att Archive stängs ner inom detta decenniet.
Och även om Archive i sig inte stängs, så finns alltid risken att de intressanta videorna ifråga tas bort - det har ju hänt åtskilliga gånger, så det är klokt att vara preventiv och ladda hem allt intressant så man har det sparat lokalt. :)

Beck

Är det någon som har Tom & Jerry Kids och avsnitten Toys Will Be Toys/Droopy Delivers/My Pal med svenskt tal?
https://www.imdb.com/title/tt1276897/?ref_=tt_mv_close

Tintin

Som utlovat kommer här Landet Narnia (1979) inspelad från Barnkanalen 2006. Av gammal vana la jag upp den på Sprend (då jag vanligtvis bara brukar skicka till en person). Men om någon som laddar ned den vill återpublicera (eller synka om till en bättre bildkälla) är det OK för mig. Jag har inte kunnat se några bild och ljudstörningar från digitalbox vid tittning.

I samband med visningen 2006 verkar filmen fått nya eftertexter (dock inte så detaljerade om vilka skådespelare som gör vilka roller).

https://sprend.com/download?C=cdd162085abf446bac242b86b01661e7