Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Zach66 och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Beck skrivet 23 september 2024 kl. 12:57:55Är det någon som har Tom & Jerry Kids och avsnitten Toys Will Be Toys/Droopy Delivers/My Pal med svenskt tal?
https://www.imdb.com/title/tt1276897/?ref_=tt_mv_close
Om du syftar på TV-dubben från TV3 (av Eurotroll på uppdrag av Mediadubb International) verkar det oerhört svårt att få tag i avsnitt från säsong 1 och 2, som sändes på TV3 så pass tidigt (när inte så många hade kanalen) och Cartoon Network och Boomerang mig veterligen inte har sänt de säsongerna. Och på FilmNet hade säsong 1 och 2 bara engelskt tal och svensk text. Själv har jag ett enda avsnitt av den dubbningen, som är från slutet av säsong 2 - det avsnittet sändes julen 1992, varför jag bara kan förmoda att resten av säsong 1 och 2 sändes under våren/sommaren/hösten 1992.

Jag har heller aldrig stött på någon som har något avsnitt alls från säsong 1, så det är nog allt annat än lätt... :(

Och DVD-boxen med säsong 1, som släppts i bl.a. de nordiska länderna, innehåller ju som bekant bara engelskt tal och nordiska undertexter; inget svenskt ljudspår.

Om du bara vill ha avsnittet med svenskt tal, och nöjer dig med VHS-dubben av Sun Studio, är det dock betydligt lättare att få tag i avsnittet - de tre delavsnitten av avsnitt 2 finns med på VHS-volymerna Fångad i datalabyrinten (Toys Will Be Toys), Läderlappsmusen (Droopy Delivers) respektive Besök från rymden (My Pal). Tyvärr har de alltså delat upp avsnitten till sina enskilda delavsnitt, så att inte de tre delavsnitten som egentligen utgör samma avsnitt ligger på samma VHS-utgåva... Där är det förstås andra röster och en annan översättning än på TV3, men du skrev ju faktiskt inget om vilken dubbning det skulle vara. :)

Beck

Ja, jag menar TV3-dubben med Gunnar Ernblad, Hasse Jonsson och Tommy Nilsson!
Om någon har de avsnitten blir jag glad!  :D

MOA

Någon som provat archive.org på TV:n? Finns ingen chromecast funktion, det går tydligen bara att chromecasta till dator men inte TV. Dåligt även fast jag inte bryr mig

Tintin

Citat från: MOA skrivet 23 september 2024 kl. 21:09:28Någon som provat archive.org på TV:n? Finns ingen chromecast funktion, det går tydligen bara att chromecasta till dator men inte TV. Dåligt även fast jag inte bryr mig
Jag har gjort det (men det var längesedan). Fanns ett tillägg (addon) till Kodi som gjorde att jag kunde se Internet Archive på TV:n med min mediaspelare. Det gick dock bara med .mp4-filerna så man offrade ju lite av bildkvaliten om man t ex ville se något på @Ovanliga dubbningars kanal, men själva uppspelningen flöt på bra.

MOA

Citat från: Tintin skrivet 23 september 2024 kl. 21:44:13Jag har gjort det (men det var längesedan). Fanns ett tillägg (addon) till Kodi som gjorde att jag kunde se Internet Archive på TV:n med min mediaspelare. Det gick dock bara med .mp4-filerna så man offrade ju lite av bildkvaliten om man t ex ville se något på @Ovanliga dubbningars kanal, men själva uppspelningen flöt på bra.
Finns säkert inte kvar då, förklarar varför

Tintin

Citat från: MOA skrivet 23 september 2024 kl. 22:06:40Finns säkert inte kvar då, förklarar varför
Nej. Jag tror inte det.

Haft många tillägg (addons) som slutat fungera genom åren (även fast jag har uppgraderat Kodi till den senaste versionen). Jag har inte mediaspelaren igång nu men provade att göra en vanlig spellista (M3U) i textformat på datorn med direktlänkar till några .mp4-filer på Internet Archive (och de spelar utan problem i VLC åtminstone). Det kanske kan vara ett sätt att komma runt det. Perfekt om man gillar att sträckkolla på en TV-serie eller julkalender.

Tintin

Till @MOA. 

Min spellista fungerar i Kodi också. Jag provade med några avsnitt av Snöfall (2016) från @Ovanliga dubbningars kanal (.mp4) och de spelar upp i Kodi spelar utan problem. Det är förstås "lite" jobb med att skapa själva textfilen med spellistan, men då kan man åtminstone titta på Internet Archive i sin mediaspelare utan att behöva ladda ned.

Här är förresten Landet Narnia (1979) i den uppskalade och tvättade versionen (från DVD) som jag nämnt tidigare i tråden. Vid jämförelse så verkar det tyvärr som att bilden är beskuren, men den är renare och färgerna är bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=oKKo4x1x2mA

Elios

Citat från: Tintin skrivet 24 september 2024 kl. 08:17:57Till @MOA.

Min spellista fungerar i Kodi också. Jag provade med några avsnitt av Snöfall (2016) från @Ovanliga dubbningars kanal (.mp4) och de spelar upp i Kodi spelar utan problem. Det är förstås "lite" jobb med att skapa själva textfilen med spellistan, men då kan man åtminstone titta på Internet Archive i sin mediaspelare utan att behöva ladda ned.

Här är förresten Landet Narnia (1979) i den uppskalade och tvättade versionen (från DVD) som jag nämnt tidigare i tråden. Vid jämförelse så verkar det tyvärr som att bilden är beskuren, men den är renare och färgerna är bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=oKKo4x1x2mA
Edmund har ju inte glasögon egentligen.  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 23 september 2024 kl. 21:09:28Någon som provat archive.org på TV:n? Finns ingen chromecast funktion, det går tydligen bara att chromecasta till dator men inte TV. Dåligt även fast jag inte bryr mig
Det går väl att casta från datorns webbläsare till Chromecast, även om det kanske inte går direkt på en TV eller mobil?

Hursomhelst blir det väl bara de omkodade/bearbetade filerna, och de har ju nästan alltid sämre kvalitet än de uppladdade råfilerna - Archive brukar ju som regel t.o.m. omkoda videor till SD-upplösning, vilket man knappast vill om man ska se på en stor TV.

Jag rekommenderar istället att ladda hem de råa filerna till datorn, och sen använda Airflow för att casta filerna till Chromecast. Det finns även en mobilapp för att kunna starta och kontrollera uppspelning från datorn via mobilen - perfekt om man inte har datorn i samma rum som TV:n. Airflow kostar visserligen en liten slant, men 20 amerikanska dollar (ca 200 svenska kronor) tycker jag är väl värt pengarna, då det rör sig om en engångskostnad (livstidslicens) och dessutom för alla datorer man äger.
(Och tack till @Anders M Olsson för tipset om Airflow)

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 september 2024 kl. 08:29:43Ja, Tävla för livet, Snobben/Det var min bästa födelsedag nånsin, Snobben ska vara digitaliserad. Inte helt säker på om jag vet var skivan är dock, men jag hittade åt några utbrända DVD-skivor igår kväll märkta med "Snobben". Efter jobbet idag tänkte jag gå igenom och se om någon av dessa är rätt skiva, och i så fall kan jag ladda upp den i afton. :)
Var det rätt?

gstone

Jag vill gärna att någon  lägger upp innehållet på  VHS r ; Familjen Flinta - Flinta Räddar Jul  på Archive.org alltså titel avsnitten och den svenska dubbningen av The Town Santa Forgot :)

Kankse någon vill hjälpa till med det ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: gstone skrivet 25 september 2024 kl. 23:30:43Jag vill gärna att någon  lägger upp innehållet på  VHS r ; Familjen Flinta - Flinta Räddar Jul  på Archive.org alltså titel avsnitten och den svenska dubbningen av The Town Santa Forgot :)

Daniel Hofverberg vad säger du ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 september 2024 kl. 23:30:43Jag vill gärna att någon  lägger upp innehållet på  VHS r ; Familjen Flinta - Flinta Räddar Jul  på Archive.org alltså titel avsnitten och den svenska dubbningen av The Town Santa Forgot :)

Jag har VHS-filmen, och har ett vagt minne av att jag ska ha digitaliserat den en gång i tiden. Ska leta om jag har kvar filerna på hårddisken. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 september 2024 kl. 01:04:13Jag har VHS-filmen, och har ett vagt minne av att jag ska ha digitaliserat den en gång i tiden. Ska leta om jag har kvar filerna på hårddisken. :)
Tack

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2024 kl. 21:06:15Ja, väldigt tråkigt - 800 kr känns oskäligt för de här sex VHS-filmerna, i synnerhet som bara två av dem lär vara av intresse för merparten (de övriga innehåller ju samma avsnitt och dubbning som har släppts på DVD).

Tävla för livet, Snobben har jag som sagt, men jag hoppas att Lycklig resa, Snobben dyker upp snart igen...
https://www.tradera.com/item/645975255

Mycket konstigt, det här verkar vara samma VHS filmer men utan Lycklig resa, Snobben... innebär det att han som bjudade över dig köpte en enda VHS film för det sanslösa priset?

Jag tror detsamma vhs:er för jag tror inte att man bara råkar har dubletter av specifikt de filmerna.