Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet  5 juli 2024 kl. 14:47:13Nu finns Mysteriet på Bornholm att se på SVT Play.

https://www.svtplay.se/den-gomda-skatten
Trevligt, men när nu SVT har klassat det här som säsong 2 av Den gömda skatten, tycker jag det är svagt att de inte samtidigt har återpublicerat den första säsongen - att bara ha "säsong 2" tillgänglig av en serie känns märkligt; man kan väl inte gärna förutsätta att alla råkade pricka in och se den första säsongen som fanns ute för ett bra tag sen... :(

Ingen svensk dubbning heller, utan bara textad originalversion, vilket jag väl på sätt och vis kan ha förståelse för - men ändå lite tråkigt och egendomligt, i dessa tider när det ju blivit vedertaget med dubbning av ungdomsserier.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 mars 2024 kl. 22:18:32Avsnitten 4 och 6 innehåller reklam för andra program som överlagrar sluttexterna. Inte så roligt om man vill ladda ner och spara avsnitten, men om vi har tur kanske de byter till orörda sluttexter så småningom, liksom de gjorde med Julehjertets hemmelighed.
(Mysteriet på Bornholm)
Tyvärr tycks DR inte ha lagt upp några nya versioner av avsnitten 4 och 6 med ograverade sluttexter. SVT Play har däremot hela och oförstörda sluttexter till alla avsnitten, men där ligger å andra sidan SVT-loggan kvar hela tiden i övre högra hörnet.

Avsnitt 3 har två olika uppsättningar svenska texter på SVT Play. Dels finns vanliga översättningstexter, dels finns texter för personer med nedsatt hörsel.

Det beror på att det finns några repliker på svenska som är dövtextade, men inte i den vanliga översättningsversionen. Det är konstexperten Steffi (Lise Risom Olsen) som pratar svenska.

Jag tänkte först att det var märkligt med en svensk skådespelerska som man aldrig har hört talas om, men saken är att hon faktiskt inte är svenska, utan norska. Hennes far är norsk och hennes mor danska. Otroligt att hon kan prata så perfekt svenska! Fast nu när jag vet att hon är norska kan jag faktiskt höra en minimal norsk brytning.
https://liserisomolsen.com/

Steffan Rudvall

I november släpps Trolltider - Legenden om Bergatrollet på DVD 

https://press.sfstudios.se/line-up/home-entertainment/66c5e43211562/page

Jag antog att man hade slutat giva ut julkalendrar på DVD då ju Kronprinsen som försvann fortfarande inte har släppts på DVD. Finns det några rättighetsproblem när det gäller den?

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 augusti 2024 kl. 22:09:39I november släpps Trolltider - Legenden om Bergatrollet på DVD

Jag antog att man hade slutat giva ut julkalendrar på DVD då ju Kronprinsen som försvann fortfarande inte har släppts på DVD. Finns det några rättighetsproblem när det gäller den?
Det tror jag inte. Däremot kanske SVT resonerar att det finns en större efterfrågan för Trolltider?
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 augusti 2024 kl. 22:09:39I november släpps Trolltider - Legenden om Bergatrollet på DVD

Det är förstås trevligt att DVD-utgivningen av julkalendrar fortsätter, men samtidigt är det lite tråkigt att de bara ges ut på DVD när de under flera år har spelats in i HD. Blu-ray hade i så fall varit ett naturligare val, eller båda formaten.

Den enda julkalendern där vi med säkerhet vet att det är rättighetsproblem är väl Tusen år till julafton (2015). Sony har stoppat fortsatta visningar och utgivningar eftersom de äger rättigheterna till Historieätarna, och anser att Tusen år till julafton gör intrång på deras rättigheter. Det är märkligt att SVT inte kan lösa det problemet med tanke på att det tydligen inte är några problem med att visa Historieätarna i repris.

Det är även ett mysterium varför Jakten på tidskristallen (2017) aldrig har getts ut på DVD. Det finns dessutom tre julkalendrar som visserligen har getts ut på DVD, men som av okänd anledning hoppades över när SF återutgav de flesta kalendrarna 2014. Det är Barnen i Höjden (1972), Julius Julskötare (1978) och Skägget i brevlådan (2008). Speciellt de två äldre tycks vara väldigt sällsynta, och säljs till fantasipriser när de någon gång kommer upp på Tradera.

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 22 augusti 2024 kl. 03:15:23Det tror jag inte. Däremot kanske SVT resonerar att det finns en större efterfrågan för Trolltider?
Jag gissar också att SVT och SF resonerar att efterfrågan är större för Trolltider: Legenden om Bergatrollet än för Kronprinsen som försvann - med den förstnämnda finns ju kopplingen till den gamla Trolltider, som gör att både barn och vuxna kan vara intresserade av den, medan Kronprinsen som försvann sannolikt främst lockar barn. Den skillnaden kan nog göra marknaden klart större för den förstnämnda.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 augusti 2024 kl. 07:28:33Det är förstås trevligt att DVD-utgivningen av julkalendrar fortsätter, men samtidigt är det lite tråkigt att de bara ges ut på DVD när de under flera år har spelats in i HD. Blu-ray hade i så fall varit ett naturligare val, eller båda formaten.
Det håller jag med om. Dessutom vet vi ju inte om fler julkalendrar kommer ges ut framöver, eller om Trolltider är ett undantag just på grund av kopplingen till den gamla kalendern - det känns väl inte så svårköpt att de kan resonera så att de som äger 1979 års julkalender på DVD kan vilja köpa även "uppföljaren", så att marknaden därför blir större för just den än för "fristående" julkalendrar.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 augusti 2024 kl. 07:28:33Den enda julkalendern där vi med säkerhet vet att det är rättighetsproblem är väl Tusen år till julafton (2015). Sony har stoppat fortsatta visningar och utgivningar eftersom de äger rättigheterna till Historieätarna, och anser att Tusen år till julafton gör intrång på deras rättigheter. Det är märkligt att SVT inte kan lösa det problemet med tanke på att det tydligen inte är några problem med att visa Historieätarna i repris.
Ja, jag tycker också det är märkligt att det inte tycks gå att lösa rättighetsproblemen med Tusen år till julafton - om SVT och Sony sätter sig ner borde det väl inte vara så svårt att komma överens, då det ju inte tycks vara något problem med Historieätarna år ut och år in. Men det ligger kanske prestige i det, så att SVT inte vill betala något extra...?

Erika

Har ingen (bra) källa, men TV2 Danmark kommer sända Tinkas juläventyr (Tinkas juleeventyr) i repris i år. Läste detta på ett par privatpersoners instagramkonton, dock var det redan bekräftat sedan tidigare att det skulle bli en repris i år, men inte vilken julkalender som skulle gå i repris.

TVNorge och Max kommer dock med en nyproducerad julkalender i form av Nissesvingen.

https://www.vg.no/rampelys/i/Avbyv5/else-kaass-furuseth-med-i-ny-julekalender

https://www.bt.no/kultur/i/4BO4AE/tvnorge-med-ny-julekalender-og-gamle-suksesser

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 30 september 2024 kl. 15:11:58TVNorge och Max kommer dock med en nyproducerad julkalender i form av Nissesvingen.

https://www.vg.no/rampelys/i/Avbyv5/else-kaass-furuseth-med-i-ny-julekalender

https://www.bt.no/kultur/i/4BO4AE/tvnorge-med-ny-julekalender-og-gamle-suksesser
Den lät ju intressant, men frågan är ju hur/om den går att komma åt att se från Sverige...? Kommer Max tillhandahålla Nissesvingen i hela Norden, eller bara i Norge? Och om det sistnämnda är fallet, kommer det gå att komma runt med VPN...?

Linjärt lär det förstås gå, men TVNorge är det ju tyvärr inte så många som har tillgång till i Sverige - eller åtminstone betydligt färre än de som kommer åt NRK...

Tintin

Jag hoppas att vi kommer att kunna se någon mer än den svenska julkalendern i år.

16:e September släpptes också Mysteriet På Greveholm i bokform av manusförfattaren Jesper Harrie. Den har legat under toppsäljande böcker flera veckor i rad nu på Ginza. Förhoppningsvis kommer det att komma en ljudbok framöver också.

https://www.ginza.se/product/harrie-jesper/mysteriet-pa-greveholm/808066/

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet  1 oktober 2024 kl. 08:20:59Jag hoppas att vi kommer att kunna se någon mer än den svenska julkalendern i år.
Jag hoppas och tror att TV4 har det goda omdömet att sända fjolårets Valdes jul med svensk dubbning i år, precis som de gjort i några års tid nu. Det vore väl märkligt om de nu helt plötsligt skulle sluta med traditionen att släppa någon julkalender från danska TV2 på TV4 Play, och om så blir fallet är väl Valdes jul den mest logiska kandidaten... Det vore trevligt att se den med svenskt tal, då det var en riktigt bra julkalender; bättre än de allra flesta svenska julkalendrarna genom åren.

Och på danska DR vet vi ju redan att det blir Tidsrejsen 2, som jag verkligen ser fram emot; då ettan var en av de bästa julkalendrarna på lång tid - nästan allt danskproducerat på DRTV brukar vara tillgängligt utan geoblockering, så jag räknar med att den bör gå att se från Sverige utan VPN. :)

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2024 kl. 09:04:14Jag hoppas och tror att TV4 har det goda omdömet att sända fjolårets Valdes jul med svensk dubbning i år, precis som de gjort i några års tid nu. Det vore väl märkligt om de nu helt plötsligt skulle sluta med traditionen att släppa någon julkalender från danska TV2 på TV4 Play, och om så blir fallet är väl Valdes jul den mest logiska kandidaten... Det vore trevligt att se den med svenskt tal, då det var en riktigt bra julkalender; bättre än de allra flesta svenska julkalendrarna genom åren.

Och på danska DR vet vi ju redan att det blir Tidsrejsen 2, som jag verkligen ser fram emot; då ettan var en av de bästa julkalendrarna på lång tid - nästan allt danskproducerat på DRTV brukar vara tillgängligt utan geoblockering, så jag räknar med att den bör gå att se från Sverige utan VPN. :)
Just det, Tidsrejsen 2. Jag kollade i slutet av 2023 vilken som skulle bli nästa års danska julkalender och blev också glatt överraskad. Men sedan har det varit fullt upp med annat och jag hade även råkat ta bort Juleweb.dk:s nyhetsflöde. När det gäller de danska julkalendrarna är det en av de bästa källorna att få information.

Tinkas juläventyr blir musikal (med premiär 21:a November) och Valdes jul får en uppföljare med beräknad premiär December 2025. 1:a November släpps även en bok som förklarar händelserna mellan Tidsrejsen 1 och 2.

Tyvärr verkar inte TV4:s presstjänst ha något nyhetsflöde (så man får kolla manuellt) men så snart de presenterat julens TV lär vi veta.

Erika

Hoppas också på Valdes jul dyker upp på TV4 Play, och ser även fram emot att följa Tidsrejsen 2 på DRTV. Kommer även se Snödrömmar. :)

Antar NRK kör en repris i år? Hur ligger det med RÚV? YLE (eller rättare sagt BUU-klubben) har en ny i år

Citat från: Tintin skrivet  1 oktober 2024 kl. 08:20:5916:e September släpptes också Mysteriet På Greveholm i bokform av manusförfattaren Jesper Harrie. Den har legat under toppsäljande böcker flera veckor i rad nu på Ginza. Förhoppningsvis kommer det att komma en ljudbok framöver också.

https://www.ginza.se/product/harrie-jesper/mysteriet-pa-greveholm/808066/
Mysteriet på Greveholm finns även som ljudbok (inläst av Anna-Lena Brundin som spelade Astrid i både Mysteriet på Greveholm och dess uppföljare), men verkar endast ha släppts som digital köp. 

Erika

Jultomtens lärling (som numera får ses som en jultradition) kommer tillbaka 1 december.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  2 oktober 2024 kl. 18:39:59Jultomtens lärling (som numera får ses som en jultradition) kommer tillbaka 1 december.
Frågan är bara hur många avsnitt de kommer att sända av serien just i år, då det ju verkar ha varierat från år till år...?