Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Harald och den magiska kritan (Harold and the Purple Crayon, 2024)

Startat av gstone, 13 mars 2024 kl. 20:03:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Will Siv skrivet 13 mars 2024 kl. 23:16:33Jag undrar mest varför det är live-action istället för animation?
Du är långt ifrån den enda som undrar det 😂😂
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 13 mars 2024 kl. 23:16:33Jag undrar mest varför det är live-action istället för animation?
Förmodligen ett försök att bredda målgruppen. Den litterära förlagan är ju trots allt en barnbok, och detta i kombination med animation skulle nästan oundvikligen medföra att alla tolkar det som en ren barnfilm för de yngsta barnen; som ingen som kommit upp i åldrarna skulle vilja se. Men genom att göra det till en spelfilm inser de flesta att det sannolikt inte är en renodlad barnfilm, och fler kommer vilja se filmen. Filmaffischen ger ju också uppfattningen att det heller inte känns som en renodlad barnfilm.

Vare sig det är rättvist eller inte, så finns det ju trots allt en allmän uppfattning bland allmänheten att allt animerat är för barn. Så är förstås inte alltid fallet, men när jag ser på min bekantskapskrets skulle ingen över 14 års ålder ens tänka tanken att se en animerad film utan sina eventuella barn. Möjligtvis med undantag för japansk anime, men definitivt inte annars. Jag tror inte att min bekantskapskrets är unik i världen på den punkten, och här skulle det ju bli ännu mer påtagligt när filmen bygger på en bok avsedd för yngre barn. Det skulle bli en tuff uppgift för marknadsförarna att få allmänheten att inse att en animerad film baserad på en barnbok inte vore riktad enbart mot barn...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 mars 2024 kl. 00:53:12Förmodligen ett försök att bredda målgruppen. Den litterära förlagan är ju trots allt en barnbok, och detta i kombination med animation skulle nästan oundvikligen medföra att alla tolkar det som en ren barnfilm för de yngsta barnen; som ingen som kommit upp i åldrarna skulle vilja se. Men genom att göra det till en spelfilm inser de flesta att det sannolikt inte är en renodlad barnfilm, och fler kommer vilja se filmen. Filmaffischen ger ju också uppfattningen att det heller inte känns som en renodlad barnfilm.
Men kommer dem dubbas till svenska ?

gstone

gstone

" Filmen har inget svenskt premiärdatum och kommer sannolikt inte släppas på biograferna, om ens på digitala plattformer. 2024 är inte starkaste året för Sony som även släppt floppar som "Madame Web" och "Fly Me to the Moon" - tack och lov för "Katten Gustaf - Filmen"... " :'( :'( :'(

https://www.moviezine.se/nyheter/dyster-som-fan-den-sagade-komedin-ar-filmsommarens-senaste-stora-bioflopp

gstone

Filmen kommer få en svensk dubbninge

Oskar

Citat från: gstone skrivet  6 augusti 2024 kl. 23:52:30" Filmen har inget svenskt premiärdatum och kommer sannolikt inte släppas på biograferna, om ens på digitala plattformer. 2024 är inte starkaste året för Sony som även släppt floppar som "Madame Web" och "Fly Me to the Moon" - tack och lov för "Katten Gustaf - Filmen"... " :'( :'( :'(

https://www.moviezine.se/nyheter/dyster-som-fan-den-sagade-komedin-ar-filmsommarens-senaste-stora-bioflopp
Vi lever i en annan tidsepok där streamingtjänst som donera och filmbolag vill numera släppa filmen på streamingtjänster istället för bio t.ex Netflix och Amazon Prime och Viaplay och andra streamingtjänster. 1000 talas filmen och serier på streamingtjänster kostar lika mycket som en biobiljett för en person. Jag tror att biografer kommer försvinna i framtiden.

Will Siv

Citat från: Oskar skrivet 16 september 2024 kl. 14:36:58Vi lever i en annan tidsepok där streamingtjänst som donera och filmbolag vill numera släppa filmen på streamingtjänster istället för bio t.ex Netflix och Amazon Prime och Viaplay och andra streamingtjänster. 1000 talas filmen och serier på streamingtjänster kostar lika mycket som en biobiljett för en person. Jag tror att biografer kommer försvinna i framtiden.
eh....

Teater försvann inte, litteratur försvann inte och radio försvann inte.
- what.

Oskar

Citat från: Will Siv skrivet 16 september 2024 kl. 14:55:43eh....

Det får vi se. Det kommer nya kriserna och det ändrar till nya vanorna med digitala visningar.

TonyTonka

Citat från: Oskar skrivet 16 september 2024 kl. 17:05:54Det får vi se. Det kommer nya kriserna och det ändrar till nya vanorna med digitala visningar.
För att citera Magnus Uggla i "G som i gemenskap" "Det var f*n var du var pessimistisk".
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 16 september 2024 kl. 14:55:43eh....

Tja, men visst för väl ändå linjär radio en tämligen blygsam tillvaro nuförtiden...? Visst finns det fortfarande radio, men antalet kommersiella kanaler har minskat och jag känner ingen som faktiskt lyssnar på linjär radio hemma - när de kör bil känner jag folk som lyssnar på radio i bilen, men inte annars...

Citat från: Oskar skrivet 16 september 2024 kl. 14:36:58Vi lever i en annan tidsepok där streamingtjänst som donera och filmbolag vill numera släppa filmen på streamingtjänster istället för bio t.ex Netflix och Amazon Prime och Viaplay och andra streamingtjänster. 1000 talas filmen och serier på streamingtjänster kostar lika mycket som en biobiljett för en person. Jag tror att biografer kommer försvinna i framtiden.
Visst finns det en viss risk, och det är ju helt klart ett problem att biobiljetter börjat bli så dyra så att bio mer och mer kan ses som lyxkonsumtion. Visserligen är 140 - 160 kr inte så farligt för en person nån gång emellanåt, men för en barnfamilj blir det snabbt mycket pengar; i synnerhet om man dessutom ska köpa popcorn/snacks (som också har gått upp i priserna rejält)...

Biografpersonalen i Skellefteå har också berättat för mig att besökssiffrorna fortfarande inte är på samma nivå som innan pandemin, så det har klart sjunkit under senare år. Fortfarande går en del filmer ganska bra, men överlag inte alls på samma nivå som före pandemin. Efter pandemin är det bara Barbie och Oppenheimer som lockat fullsatta salonger i Skellefteå, vilket före pandemin hände ganska ofta.

Så med utgångspunkt från det kan vi dra slutsatsen att biograferna kanske inte kommer överleva en till pandemi liknande den som varit, men så länge det inte sker någon annan pandemi eller annan kris så tror jag inte det är någon omedelbar fara.

Fred

Citat från: Oskar skrivet 16 september 2024 kl. 17:05:54Det får vi se. Det kommer nya kriserna och det ändrar till nya vanorna med digitala visningar.
Varken teater, litteratur eller radio kommer nog att försvinna helt, men intresset kommer nog att fortsätta minska successivt. Och ska jag gnälla så tycker jag att både radio och nyutgiven litteratur är ganska enformig nuförtiden.

gstone

Eftermiddan ska jag hyra filmen och se den. återkommer hur den är ;)

gstone

Filmen  går bara att köpa på VOD INTE hyra

Så jag köpte den !

Erika