Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Fred

Jag är trött på att bli betraktad som yngre och få en massa skit för det. Jag har liksom inte valt min ålder. Kan inte folk betrakta mig som medelålders någon gång?

Steffan Rudvall

Jag har märkt att felhörningar väldigt lätt numera kan börja ses som korrekta. Om man googlar texten till Björn Skifs Michelangelo så innehåller den flera fel där man på inspelningen uppenbart hör att det inte är det han sjunger. Den felaktiga texten har till och med använts i officiella sammanhang så pass spriden är den, senast hörde jag den i Doobidoo.

Enligt Genius:

Har försökt att fånga bilden jag vill ha av dig
Fast bilderna är många har ingen av dem lyckats mig

Lyckats mig? Vad ska det ens betyda? Det ska ju förstås vara "har ingen av dem lyckats, nej" och det ska ju inte heller vara bilderna utan filmerna han sjunger alltså om kamerafilm.

Korrekt:

Fast filmerna är många har ingen av dem lyckats, nej

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 oktober 2024 kl. 21:50:45Jag har märkt att felhörningar väldigt lätt numera kan börja ses som korrekta. Om man googlar texten till Björn Skifs Michelangelo så innehåller den flera fel där man på inspelningen uppenbart hör att det inte är det han sjunger. Den felaktiga texten har till och med använts i officiella sammanhang så pass spriden är den, senast hörde jag den i Doobidoo.

Enligt Genius:

Lyckats mig? Vad ska det ens betyda? Det ska ju förstås vara "har ingen av dem lyckats, nej" och det ska ju inte heller vara bilderna utan filmerna han sjunger alltså om kamerafilm.

Korrekt:

Är du säker på att det inte handlar om bilder och inte film? Han sjunger ju trots allt om Michelangelo, och han var ju målare.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 12 oktober 2024 kl. 22:50:13Är du säker på att det inte handlar om bilder och inte film? Han sjunger ju trots allt om Michelangelo, och han var ju målare.
"Har försökt att fånga bilden jag vill ha av dig
Fast filmerna är många har ingen av dem lyckats, nej"

Man får ju inte glömma att låten är skriven långt innan digitalkameror så tar han en bild så är det film som gäller. Det han sjunger är helt enkelt att han har tagit så många bilder och använt så mycket film och trots det har han ändå inte lyckats fånga bilden han vill ha av henne.

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 oktober 2024 kl. 23:09:10"Har försökt att fånga bilden jag vill ha av dig
Fast filmerna är många har ingen av dem lyckats, nej"

Man får ju inte glömma att låten är skriven långt innan digitalkameror så tar han en bild så är det film som gäller. Det han sjunger är helt enkelt att han har tagit så många bilder och använt så mycket film och trots det har han ändå inte lyckats fånga bilden han vill ha av henne.
Men handlar inte sången om att han vill ha en målning av tjejen? Eller menar du att han vänder sig till en konstnär för att inget annat har fungerat? Har aldrig tänkt på det, och då har jag ändå hört den sedan jag var liten. xD
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 12 oktober 2024 kl. 23:19:39Men handlar inte sången om att han vill ha en målning av tjejen? Eller menar du att han vänder sig till en konstnär för att inget annat har fungerat? Har aldrig tänkt på det, och då har jag ändå hört den sedan jag var liten. xD
Exakt så, fast filmerna är många så har han inte lyckats med att fånga hennes skönhet.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 oktober 2024 kl. 21:50:45Jag har märkt att felhörningar väldigt lätt numera kan börja ses som korrekta. Om man googlar texten till Björn Skifs Michelangelo så innehåller den flera fel där man på inspelningen uppenbart hör att det inte är det han sjunger. Den felaktiga texten har till och med använts i officiella sammanhang så pass spriden är den, senast hörde jag den i Doobidoo.

Enligt Genius:

Korrekt:

Jag håller med om att den korrekta texten ska vara "lyckats, nej", men "lyckats mig" är ändå fullt begripligt, och inte något helt långsökt hörfel.
"Det har aldrig lyckats mig att ta en bra bild av dig" etc.

Förlagen borde vara väldigt frikostiga när det gäller att dela med sig av officiella sångtexter, så skulle folk slippa att själva lyssna in texten, och göra oundvikliga hörfel. Som det nu är vill många förlag hindra spridning av sångtexter med hänvisning till upphovsrätten, och hotar webbsajter som publicerar sångtexter med rättsliga åtgärder.

Men en sångtext är inte så användbar utan den tillhörande musiken, så det är knappast någon som lider skada om man lät sångtexter spridas fritt. Snarare skulle en text kunna ses som reklam för respektive sång och medföra att sången spelas mer, och generar mer inkomster till sina upphovsmän.

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet 12 oktober 2024 kl. 22:50:13Är du säker på att det inte handlar om bilder och inte film? Han sjunger ju trots allt om Michelangelo, och han var ju målare.
Att en film även kan avse det fotografiska materialet som man [förr] tog stillbilder på kan kanske förefalla svårbegripligt för dagens digitala generation... :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 oktober 2024 kl. 07:03:12Förlagen borde vara väldigt frikostiga när det gäller att dela med sig av officiella sångtexter, så skulle folk slippa att själva lyssna in texten, och göra oundvikliga hörfel. Som det nu är vill många förlag hindra spridning av sångtexter med hänvisning till upphovsrätten, och hotar webbsajter som publicerar sångtexter med rättsliga åtgärder.

Men en sångtext är inte så användbar utan den tillhörande musiken, så det är knappast någon som lider skada om man lät sångtexter spridas fritt. Snarare skulle en text kunna ses som reklam för respektive sång och medföra att sången spelas mer, och generar mer inkomster till sina upphovsmän.
Ja, jag håller fullständigt med - förlagen borde själva dela med sig officiellt av sångtexter, så hade vi sluppit mycket problem; och skulle som sagt snarare innebära gratisreklam för respektive låt.

Förr i tiden fanns ju förhållandevis ofta tryckta sångtexter i häften som följde med LP- och senare CD-skivor - förvisso inte alls alltid, men åtminstone i min erfarenhet inte sällan. Men allt sådant har ju försvunnit nu när majoriteten lyssnar på musik via Spotify och liknande tjänster, och de flesta inte har fysiska produkter att ta sig en titt på (om musiken ifråga ens har släppts fysiskt)...

gstone

Citat från: Oskar skrivet 11 oktober 2024 kl. 02:48:36Nickelodeon samarbete med Mattel Television med denna filmen som finns på paramount plus i usa och på amerikanska Nickelodeon.
Varfär försöker du göra ursäkter ?

Logiskt skulle filmen haft dubb credits !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oskar

Citat från: gstone skrivet 13 oktober 2024 kl. 19:59:05Varfär försöker du göra ursäkter ?

Logiskt skulle filmen haft dubb credits !
vi låter Daniel sköta om och om han kontaktar Netflix och Daniel har säkert kontakt hos Netflix och om det skulle gått på skulle disutören uip vara ett alternativ att få Creditlistan efter Nickelodeon ägaren av paramount picture brukar alltid använda uip som om filmen som gått på bio istället för Netflix då skulle Daniel kontak uip. annars Iyuno eller eurotroll eller någon annan dubbningsbolaget har säkert Creditlistan. enda kruxet är lyuno som inte inte ger någon Creditlistan till privatpersoner.

Fred

Känner ofta för att åka någonstans men det är dyrt med bensinkostnader. 

gstone

Citat från: Fred skrivet 13 oktober 2024 kl. 21:56:39Känner ofta för att åka någonstans men det är dyrt med bensinkostnader.
Väldigt mycket i världen är onödigt dyrt 

Kapitalismen suger  ::) :(

BPS

Citat från: gstone skrivet 13 oktober 2024 kl. 22:02:04Väldigt mycket i världen är onödigt dyrt

Kapitalismen suger  ::) :(
Kapitalismen är väl inte det bästa men man ska inte se kommunismen som det heller, fråga valfri östeurope som led av fattigdom just på grund av den.

gstone

Folk borde sluta kalla vad som helt klart är maränger för marshmallows ::)

Eller är det samma ord i USA ?