Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 maj 2024 kl. 11:28:4114 minuter av den andra delen av intervjun med Robert Cronholt är nu färdigredigerad, och jag ser att råmaterialet som återstår efter det som redan publicerats är på cirka 45 minuter. Svårt att säga hur mycket som måste klippas bort av dessa 45 minuter, men jag vet att åtminstone två partier behöver klippas bort. Min bästa gissning är därför att det användbara materialet är på någonstans mellan 35 och 42 minuter.

Så den stora frågan är nu: Ska jag dela upp det kvarvarande i två delar (så att den slutliga intervjun alltså kommer att bli i tre delar), eller ska jag köra allt återstående som en enda lång del? Den återstående längden känns som ett gränsfall, då bara en del blir lite för lång medan två delar för kvarvarande istället blir i kortaste laget...  Med bara en del till för allt blir det alltså på någonstans mellan 35 och 42 minuter, och med två återstående delar bör det bli ca 15 - 25 minuter per del.
(Hade det varit möjligt hade det perfekta varit tre lika stora delar, men när nu den första delen blev aningen för lång då det inte gick att avbryta mitt i ett ämne, så hamnar vi i det här lite besvärliga mellanläget)

Med tre delar för allt (d.v.s. två delar till) tar det aningen längre tid totalt, då jag måste göra inledning och avslutning två gånger - fördelen är istället att nästa del kan publiceras snabbare, då jag inte behöver klippa färdigt allt; i så fall är nästa del snart klar. Så både för- och nackdelar med båda alternativen, med andra ord.

Hur känner ni? Vilket alternativ föredrar ni andra - en lång del till (2 totalt) eller två korta delar till (3 totalt)?
Gammal frågeställning, men jag tycker en lång del till. ^^

Men å andra sidan älskar jag att ha på långa videos i bakgrunden, både när jag jobbar och när jag gör saker på datorn hemma. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 17 augusti 2024 kl. 22:38:48Gammal frågeställning, men jag tycker en lång del till. ^^

Men å andra sidan älskar jag att ha på långa videos i bakgrunden, både när jag jobbar och när jag gör saker på datorn hemma. ^^
På grund av tekniska problem har det tagit alldeles för lång tid, men nu är äntligen nästa del av intervjun med Robert Cronholt färdigredigerad och jag har satt på export av den - det tar låååång tid med min långsamma dator, men om allt fungerar och ser bra ut bör den kunna publiceras inom de närmaste dagarna. :)

Det blev i alla fall två delar till, så att hela intervjun kommer att bli på tre delar - det löste sig naturligt, för efter 18 - 19 minuter blev det ett naturligt avbrott och samtalet gick in på ett helt annat ämne; varför det blev mest logiskt att avsluta där och få en tredje del senare. Och jag lovar att det inte kommer dröja lika lång tid till den tredje och avslutande delen av intervjun.

Efter den här andra delen är det kvarvarande råmaterialet på ungefär 23 - 24 minuter, så beroende på hur mycket som måste/bör klippas bort bör den färdiga delen bli på någonstans mellan 19 och 23 minuter.

Så fort den sista delen är publicerad ska jag försöka ta kontakt med fler personer, och försöka få till skott fler intervjuer. Mikaela Ardai Jennefors kan väl ligga bra till, som till dags dato är den enda skådespelaren som själv hört av sig och velat bli intervjuad - och så ska jag ta kontakt med Lizette Pålsson igen, och hoppas att hon fortfarande ställer upp.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 oktober 2024 kl. 23:58:34På grund av tekniska problem har det tagit alldeles för lång tid, men nu är äntligen nästa del av intervjun med Robert Cronholt färdigredigerad och jag har satt på export av den - det tar låååång tid med min långsamma dator, men om allt fungerar och ser bra ut bör den kunna publiceras inom de närmaste dagarna. :)

Det blev i alla fall två delar till, så att hela intervjun kommer att bli på tre delar - det löste sig naturligt, för efter 18 - 19 minuter blev det ett naturligt avbrott och samtalet gick in på ett helt annat ämne; varför det blev mest logiskt att avsluta där och få en tredje del senare. Och jag lovar att det inte kommer dröja lika lång tid till den tredje och avslutande delen av intervjun.

Efter den här andra delen är det kvarvarande råmaterialet på ungefär 23 - 24 minuter, så beroende på hur mycket som måste/bör klippas bort bör den färdiga delen bli på någonstans mellan 19 och 23 minuter.

Så fort den sista delen är publicerad ska jag försöka ta kontakt med fler personer, och försöka få till skott fler intervjuer. Mikaela Ardai Jennefors kan väl ligga bra till, som till dags dato är den enda skådespelaren som själv hört av sig och velat bli intervjuad - och så ska jag ta kontakt med Lizette Pålsson igen, och hoppas att hon fortfarande ställer upp.
Ja nu var det ett tag sedan Röstskådespelarna intervjuade henne vilket kan vara bra nu när podden är nedlagd

Daniel Hofverberg

Nu är äntligen del 2 av intervjun med Robert Cronholt publicerad, ursäkta att det dröjt så länge.
https://www.dubbningshemsidan.se/intervjuer/robert_cronholt2.php

@Anders M Olsson: Har du möjlighet att ordna svensk textning även till den här delen, som du gjorde med den första delen?

Del 3 ska jag försöka få klar inom 1 - 1 ½ vecka.

Citat från: MOA skrivet 20 oktober 2024 kl. 23:31:33Ja nu var det ett tag sedan Röstskådespelarna intervjuade henne vilket kan vara bra nu när podden är nedlagd
Vem syftar du på? Jag nämnde två kvinnliga skådespelare, så inte lätt att veta vem av dem du åsyftade...

Jag har ärligt talat ingen koll på vilka som Röstskådespelarna har intervjuat, men tänker att jag kör mitt eget race - det lär ändå inte bli samma frågor när olika personer ställer dem, och det lär säkert bli lite olika inriktning.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2024 kl. 01:46:52Nu är äntligen del 2 av intervjun med Robert Cronholt publicerad, ursäkta att det dröjt så länge.

@Anders M Olsson: Har du möjlighet att ordna svensk textning även till den här delen, som du gjorde med den första delen?
Jag har satt igång en dator på att transkribera dialogen med hjälp av Whisper. När det är klart väntar en del manuell korrigering och redigering.

Men jag upptäckte en sak - Det går att slå på textning i del 2-videon, men texten som kommer upp då är den som hör till del 1. Det ser väldigt konstigt ut! ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2024 kl. 05:56:27Men jag upptäckte en sak - Det går att slå på textning i del 2-videon, men texten som kommer upp då är den som hör till del 1. Det ser väldigt konstigt ut! ???
Aj då, det var klantigt av mig - jag kopierade tydligen en rad för mycket när jag lånade kod från den första delen, då jag inte hade HTML-koden för video i färskt minne... :(

Nu är det åtgärdat.

Disneyfantasten

@Daniel Hofverberg , du sa att Robert skulle nämna i nästa del angående det där med You're Welcome i Vaiana, men det nämns ingenting alls om det i del 2, och det står att del 3 kommer inom kort, så när kommer del 3? Hur många delar är det kvar? Kommer han att nämna det där med Vaiana i del 3?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2024 kl. 14:27:02@Daniel Hofverberg , du sa att Robert skulle nämna i nästa del angående det där med You're Welcome i Vaiana, men det nämns ingenting alls om det i del 2, och det står att del 3 kommer inom kort, så när kommer del 3? Hur många delar är det kvar? Kommer han att nämna det där med Vaiana i del 3?
Ja, Vaiana tas upp i den tredje delen, som blir den sista - om jag inte minns fel var det precis mot slutet av intervjun som Robert självmant tog upp det. Jag ska sätta igång med redigering av den nu, så det beror helt på hur mycket som behöver klippas bort och liknande (plus hur mycket ledig tid jag har) - men min förhoppning är att den ska kunna publiceras inom 1 - 2 veckor; i bästa fall redan i veckan. :)

När jag sa om "You're welcome" tidigare visste jag ju ännu inte om det skulle bli två eller tre delar av intervjun, men nu tyckte jag det kändes mest logiskt med tre då det blev en "naturlig paus" efter det som nu publicerats, så att det kändes som ett logiskt ställe att bryta på.

Anders M Olsson

Nu har jag gjort klar textningen till Robert Cronholt-intervjun del 2 och mailat den till Daniel.

På ett par ställen har det varit svårt att höra vad Robert egentligen säger:

Vid 11:27 börjar han en mening som han aldrig avslutar:
"Du ska ju alltid på nåt sätt..."
Möjligen finns det ett ord till på slutet, eller en del av ett ord, som jag inte har lyckats tyda.

Vid 15:33 försvinner ljudet under ett ögonblick så att det inte är helt lätt att höra vad han egentligen säger. Jag tror att det ska vara:
"Men det är ju oftast den typen av grejer man ändrar."

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 oktober 2024 kl. 13:45:55Vid 11:27 börjar han en mening som han aldrig avslutar:
Möjligen finns det ett ord till på slutet, eller en del av ett ord, som jag inte har lyckats tyda.
Det låter som att han säger stavelsen lä

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2024 kl. 01:46:52Nu är äntligen del 2 av intervjun med Robert Cronholt publicerad, ursäkta att det dröjt så länge.
Det är lite intressant att Lena Ericsson ansåg det nödvändigt att skriva helt nya sångtexter till Mary Poppins för att läpprörelserna skulle stämma, medan Robert Cronholt helst vill behålla gamla inarbetade sångtexter, och bara ändra när det finns speciella skäl. t.ex. nya verser eller att något visas i bild som inte stämmer med sångtexten.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 oktober 2024 kl. 16:33:54Det låter som att han säger stavelsen lä
Ja, det tycker jag också, men vad var det han tänkte säga? Utan att veta det är det svårt att göra en korrekt transkribering. Whisper tolkar det som ordet "lära", men det tycker jag verkar mer eller mindre som nonsens i sammanhanget.

Då är det nog bättre att utelämna stavelsen eller ordet helt. Det har ändå ingen betydelse, eftersom han avbryter sig där och fortsätter från en helt annan infallsvinkel.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 oktober 2024 kl. 13:45:55Nu har jag gjort klar textningen till Robert Cronholt-intervjun del 2 och mailat den till Daniel.

På ett par ställen har det varit svårt att höra vad Robert egentligen säger:

Vid 11:27 börjar han en mening som han aldrig avslutar:

Vid 15:33 försvinner ljudet under ett ögonblick så att det inte är helt lätt att höra vad han egentligen säger. Jag tror att det ska vara:
"Men det är ju oftast den typen av grejer man ändrar."
Vid 15:33 är jag helt säker på att han säger "Det är ju oftast den typen av grejer man ändrar" - jag vet inte varför ljudet blev konstigt där, men jag hörde honom korrekt vid själva intervjutillfället i alla fall.

Vid 11:27 är det verkligen inte lätt att veta vad han egentligen tänkte säga, då han ju avbröt sig själv. Jag håller med att det låter som stavelsen "lä", så kanske något i stil med "...på nåt sätt läras av originalet"...? Låter lite långsökt, men nånting åt det hållet kanske.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 oktober 2024 kl. 16:34:09Det är lite intressant att Lena Ericsson ansåg det nödvändigt att skriva helt nya sångtexter till Mary Poppins för att läpprörelserna skulle stämma, medan Robert Cronholt helst vill behålla gamla inarbetade sångtexter, och bara ändra när det finns speciella skäl. t.ex. nya verser eller att något visas i bild som inte stämmer med sångtexten.
Jag är inte alls säker på att det verkligen var Lenas beslut, men jag håller med att det är intressant och anmärkningsvärt oavsett vem som fattat beslutet. Och jag har helt klart svårt att vänja mig vid hennes sångtexter till Mary Poppins - framförallt vid "Lite socker i botten/En stor nypa socker", som blivit så känd långt bortom själva filmen...

Själv tycker jag dock att en del av småändringarna som Robert genomförde till sångerna i Aladdin (bl.a. till "Ett steg före") inte riktigt stämmer överens med hans egen beskrivning, men kanske fanns det något i bild jag inte reflekterat över som gjorde det nödvändigt...? Vid en sådan biovisad film har han säkert kollat detaljer på ett annat sätt än jag gjort...

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 oktober 2024 kl. 16:34:09Det är lite intressant att Lena Ericsson ansåg det nödvändigt att skriva helt nya sångtexter till Mary Poppins för att läpprörelserna skulle stämma, medan Robert Cronholt helst vill behålla gamla inarbetade sångtexter, och bara ändra när det finns speciella skäl. t.ex. nya verser eller att något visas i bild som inte stämmer med sångtexten.
Lena Ericsson verkar dock också ha utgått från originaltexterna det märks i Jolly Holiday with Mary.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 oktober 2024 kl. 13:45:55Nu har jag gjort klar textningen till Robert Cronholt-intervjun del 2 och mailat den till Daniel.
Nu har jag lagt ut textningen till videon på sajten. :)

Av någon anledning kräver HTML5 .VTT-format (WebVTT) på textning, så jag hoppas att inga fel uppstått i samband med konverteringen från .srt till .vtt - jag har i alla fall tittat på de första minuterna, och har inte sett några uppenbara fel.