Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

landet för längesedan

Startat av TonyTonka, 25 juni 2011 kl. 23:05:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Kan det inte vara så att Dick Eriksson insats finns men är väldigt lik Staffans?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 oktober 2022 kl. 11:22:42Kan det inte vara så att Dick Eriksson insats finns men är väldigt lik Staffans?
Inte omöjligt, för till exempel hos Kajsa Anka så är Marie Kühler-Flacks, Åsa Jonsson-Bergfalks och Anna Nordell-Enghs insatser väldigt lika varandra så att det inte går att höra nämnvärd skillnad såvida man inte jämför dem sida vid sida.

Elios

Citat från: Lillefot skrivet 25 oktober 2022 kl. 09:51:45Det kan man absolut säga.
Över 10 år sedan. Tänker lite att en som hade limmat ta över som Petrie är hand son Leo Hallerstam.  ;D ;D

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 oktober 2022 kl. 11:22:42Kan det inte vara så att Dick Eriksson insats finns men är väldigt lik Staffans?
Det är inte omöjligt, men Dicks röst brukar jag ha lätt för att känna igen. Och jag kan inte höra minsta lilla antydan av hans röst i Petrie, i någon av filmerna.
Psykiska hälsan är sådär igen, så kommer troligen inte vara så aktiv ett tag.

Oskar

Citat från: Lillefot skrivet 25 oktober 2022 kl. 13:41:00Det är inte omöjligt, men Dicks röst brukar jag ha lätt för att känna igen. Och jag kan inte höra minsta lilla antydan av hans röst i Petrie, i någon av filmerna.
Jag tror att är Staffan Hallerstam eller Leo Hallerstam som gör röster. Visar creditlistan huvudet tagit.

Disneyfantasten

Okej, jag såg film 11 igår och jag får hålla med Lillefot om att filmen är lite väl absurd i premissen med jakten på mini-långhalsarna och liknande.

Dock har filmen vissa positiva bitar, jag gillar hur Cera lär sig att handskas med sitt familjeliv, hur hennes pappa lär sig att hitta sina ljusa sidor, hur Cera själv lär sig att hitta sina ljusa sidor och lyckas sträcka sig så långt som att muntra upp Lillefots andra vänner (som då känner sig sura på honom) och be dem att be Lillefot om ursäkt och hon lyckas "fixa" vad hon ställer till med när det gäller Tria (hennes pappas nya kärlek) och finna sig att hon kan vara bra iallafall.

Den svenska dubbningen är mycket bra, den främsta mini-långhalsen (som är pappa till de andra) görs av Stephan Karlsén och Trias röst låter en smula bekant, jag har en liten fundering på om det kanske skulle kunna vara Charlotte Ardai Jennefors...

Jag har lärt mig att kunna Charlotte Ardai Jennefors röst verkar det som.

Sen var det 9 år sedan jag senast såg film 13, så jag vet inte vad jag tycker om den idag...

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 november 2022 kl. 09:37:40Okej, jag såg film 11 igår och jag får hålla med Lillefot om att filmen är lite väl absurd i premissen med jakten på mini-långhalsarna och liknande.

Dock har filmen vissa positiva bitar, jag gillar hur Cera lär sig att handskas med sitt familjeliv, hur hennes pappa lär sig att hitta sina ljusa sidor, hur Cera själv lär sig att hitta sina ljusa sidor och lyckas sträcka sig så långt som att muntra upp Lillefots andra vänner (som då känner sig sura på honom) och be dem att be Lillefot om ursäkt och hon lyckas "fixa" vad hon ställer till med när det gäller Tria (hennes pappas nya kärlek) och finna sig att hon kan vara bra iallafall.

Den svenska dubbningen är mycket bra, den främsta mini-långhalsen (som är pappa till de andra) görs av Stephan Karlsén och Trias röst låter en smula bekant, jag har en liten fundering på om det kanske skulle kunna vara Charlotte Ardai Jennefors...

Jag har lärt mig att kunna Charlotte Ardai Jennefors röst verkar det som.

Sen var det 9 år sedan jag senast såg film 13, så jag vet inte vad jag tycker om den idag...
Jag håller med dig i dina åsikter, film 11 ligger verkligen på gränsen när det gäller kvalitet. Men dess positiva delar (Tria som exempel) gör att jag i slutändan ändå tolererar den.

Jag kan även bekräfta åt dig att det är Charlotte som är röst till Tria. Hon var även med i Jakten på himlastenen som det kvinnliga regnbågsansiktet (eller Gallimimus om man ska använda vetenskapliga termer).

Hon är även med i film nummer 14, men jag säger pga spoiler-skäl inte som vem. Det kommer du få höra själv när du får tid att se den.

Lillefot

Ursäkta att jag drar upp tråden igen, men efter att ha funderat på creditlistan för film 8 (När isen kom) ett antal år så är jag ganska säker på något nu: Den är delvis felaktig.

Herr Tjocknos ska enligt den spelas av Stephan Karlsén, som spelade herr Trehorn i den första filmen. Men jag kan då inte höra hans stämma alls i karaktären, utan han låter mycket mer som Steve Kratz som talar med en något förställd röst för att låta äldre. Det känns som att den som skrev ner listan och sparade den i Eurotrolls system, råkade förväxla namnen på skådespelarna.

Jag har även kontaktat Steve via mail, och frågat om han kanske minns ifall han skulle ha medverkat i dubbningen. Än så länge har han inte svarat, och jag blir inte förvånad om han inte minns eftersom att han har varit med i så många dubbningar med årens gång. Men det är värt ett försök.

Ett ljudklipp medföljer som ni kan lyssna på och försöka avgöra själva. För de andra karaktärerna som Stephan står krediterad för kan jag inte avgöra något just nu, men jag misstänker att det är någon annan som spelar dem också.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet  3 november 2024 kl. 15:28:51Ursäkta att jag drar upp tråden igen, men efter att ha funderat på creditlistan för film 8 (När isen kom) ett antal år så är jag ganska säker på något nu: Den är delvis felaktig.

Herr Tjocknos ska enligt den spelas av Stephan Karlsén, som spelade herr Trehorn i den första filmen. Men jag kan då inte höra hans stämma alls i karaktären, utan han låter mycket mer som Steve Kratz som talar med en något förställd röst för att låta äldre. Det känns som att den som skrev ner listan och sparade den i Eurotrolls system, råkade förväxla namnen på skådespelarna.

Jag har även kontaktat Steve via mail, och frågat om han kanske minns ifall han skulle ha medverkat i dubbningen. Än så länge har han inte svarat, och jag blir inte förvånad om han inte minns eftersom att han har varit med i så många dubbningar med årens gång. Men det är värt ett försök.

Ett ljudklipp medföljer som ni kan lyssna på och försöka avgöra själva. För de andra karaktärerna som Stephan står krediterad för kan jag inte avgöra något just nu, men jag misstänker att det är någon annan som spelar dem också.
Det där är ju absolut Steve Kratz...

TonyTonka

Citat från: Lillefot skrivet  3 november 2024 kl. 15:28:51Ursäkta att jag drar upp tråden igen, men efter att ha funderat på creditlistan för film 8 (När isen kom) ett antal år så är jag ganska säker på något nu: Den är delvis felaktig.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 november 2024 kl. 15:31:42Det där är ju absolut Steve Kratz...
Håller med, det där är 100% Steve Kratz
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Erika

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 november 2024 kl. 15:31:42Det där är ju absolut Steve Kratz...
Citat från: TonyTonka skrivet  3 november 2024 kl. 15:43:07Håller med, det där är 100% Steve Kratz
Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 november 2024 kl. 15:44:40Ja, det är utan tvekan Steve Krtz.
Citat från: Erika skrivet  3 november 2024 kl. 15:45:31Som tidigare nämnt, helt klart Steve Kratz.
Tänkte väl det, då har det absolut skett en förväxling mellan namnen på listan. Då återstår det bara att se om Steve själv kan minnas något.

gstone

Nu är Svanprinsessan den moderna landet för längesedan.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lillefot

Citat från: gstone skrivet  3 november 2024 kl. 18:54:22Nu är Svanprinsessan den moderna landet för längesedan.
Den serien är inte riktigt lika uppe i mängden filmer, men det kanske den snart blir.