Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Disneyfantasten och 2 gäster tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 10 november 2024 kl. 04:42:30Dubbades den tecknade tv-serien X-Men (1992) någonsin till svenska?
Den finns dubbad till svenska, finns till och med två olika dubbningar gjorda för tv. En dubbning gjord för FilmNet, den täcker endast den första säsongen. Samma dubbning har även används på Polygrams vhs-utgåvor. Om jag inte helt är dubbningen utförd av Adaptor D&D.

Omdubbningen har används på TV3 och vill minnas den även används på nyare vhs-utgåvor (med undantag för en). Vill även minnas de första dvd-boxarna (minns inte utgivaren, men vill minnas det var ett brittiskt företag) har också samma dubbning.

Jag har aldrig själv sett den, men enligt uppgift ska X-Men – Legenden om Wolverine (innehåller tre avsnitt och utgiven på dvd och vhs 2003) ha en unik dubbning.

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 10 november 2024 kl. 04:42:30Dubbades den tecknade tv-serien X-Men (1992) någonsin till svenska?

Om ja, dubbades alla dess säsonger?
Här är jag dock osäker. Får visserligen in en del träffar (105!) på Svensk Mediedatabas mellan 2000-09-02-2001-12-01 på TV3, dock svårt att veta vad som är första visningar, repriser eller bara något "annat" (t. ex. långfilmen från 2000). Vid början av reprisen 2002-06-08 nämns endast del 1:13 för att sedan 2002-06-22 bli del 5:52. Vid reprisen 2005-05-01 nämns del 1:52.

Då är frågan har endast 52 avsnitt sänds på TV3 hela tiden? Eller sändes alla 76 avsnitt vid första sändningen, för sedan hoppa över 24 avsnitt vid repriserna?

tkabt06

Ingen som har James Bond Jr att lägga upp? Finns ju på youtube men är dels försämrad kvalitet och svårare att tanka ner så många avsnitt därifrån. 

MOA

Citat från: tkabt06 skrivet 10 november 2024 kl. 11:09:14Ingen som har James Bond Jr att lägga upp? Finns ju på youtube men är dels försämrad kvalitet och svårare att tanka ner så många avsnitt därifrån.
Prova https://9convert.com/en429

BPS

Citat från: MOA skrivet 10 november 2024 kl. 11:31:28Prova https://9convert.com/en429
Såna där onlinekonverterare är inte lösningen de gör vad de lovar men inte direkt bra istället bör man använda Yt-dlp.

tkabt06

Framförallt kör man bara ner en video åt gången. 
Jag tänker att någon bör ha dem att kunna lägga på tex Archive för bättre kvalitet och bättre smidighet i hemladdningen. 

Jonas9881

Citat från: tkabt06 skrivet 10 november 2024 kl. 11:09:14Ingen som har James Bond Jr att lägga upp? Finns ju på youtube men är dels försämrad kvalitet och svårare att tanka ner så många avsnitt därifrån.
Jag kan få tag på dom med VHS kvalite, alla 65 avsnitt.

Förmodligen saknas några.

Om jag bjuder in dig till mitt Plex så du kan se mitt material så skulle det funka för mig, nu när Archive ligger nere.

Internet archive funkar för tillfället inte att logga in med sitt konto, och vet ej när det ska funka.

Men Plex använder jag och om jag bara får ditt användarnamn så skulle du kunna få åtkomst till serien via Plex, om du vill?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Och innan någon säger att man visst kan ladda upp till tjänsten, som jag nu såg idag att någon nämnde på sida 258.

Nej man kan inte logga in med google kontot än.

Tydligen kunde man ladda upp redan 6 november: https://archive.org/search?query=date%3A2024-11-06&sort=addeddate

Och sedan är internet archive lite risky, då man aldrig vet om materialet får vara kvar, så jag rekommenderar Plex framför Archive (om man har egna servrar tillhands).
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

tkabt06

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 november 2024 kl. 14:48:33Och innan någon säger att man visst kan ladda upp till tjänsten, som jag nu såg idag att någon nämnde på sida 258.

Nej man kan inte logga in med google kontot än.

Tydligen kunde man ladda upp redan 6 november: https://archive.org/search?query=date%3A2024-11-06&sort=addeddate

Och sedan är internet archive lite risky, då man aldrig vet om materialet får vara kvar, så jag rekommenderar Plex framför Archive (om man har egna servrar tillhands).
Man kan logga in och ladda upp men bara om man loggar in med ett archivekonto det går inte att logga in med Google konto...

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 10 november 2024 kl. 15:04:52Man kan logga in och ladda upp men bara om man loggar in med ett archivekonto det går inte att logga in med Google konto...
Nej jag vet, därav så tydliggör jag det.

Jonas9881

Citat från: tkabt06 skrivet 10 november 2024 kl. 14:59:44Kan jag sedan tanka från din Plex då?
Enligt Plex själva så står det: "Tillåt den här användaren att ladda ner material från din server"

Men om det funkar och hur det går till vet jag inte, men enligt Plex så bör det gå.

Om du bara vill se serien och inte nödvändigt måste ladda ner så funkar Plex utmärkt för det.

MB

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 november 2024 kl. 15:32:26Enligt Plex själva så står det: "Tillåt den här användaren att ladda ner material från din server"

Men om det funkar och hur det går till vet jag inte, men enligt Plex så bör det gå.

Om du bara vill se serien och inte nödvändigt måste ladda ner så funkar Plex utmärkt för det.
Ja, det bör fungera, men det fungerar lite olika beroende på vilken klient man använder för att komma åt Plex-servern.

Om man kör från en webbläsare går man in på sidan för den film eller det avsnitt man vill ladda ner. Sen klickar man på de tre punkterna längst till höger och väljer Spara fil i menyn som kommer upp. Filen sparas på webbläsarens vanliga plats för nerladdningar. Tyvärr verkar det inte som eventuella separata undertextfiler kommer med.

Om man kör med Plex-appen för Windows finns det en speciell nerladdningsknapp som ser ut som en cirkel med en nedåtriktad pil. Jag tror, men har inte testat det själv, att man kan ladda ner hela serier eller säsonger med den knappen. Även undertexterna kommer med. Det kan vara lite knepigt att hitta var filerna hamnar på hårddisken, men man ska leta under
C:\Users\Användarnamn\AppData\Local\Plex\Plex Media Server\Sync

Obs att AppData är en dold katalog som bara syns om man har valt att visa sådana i utforskaren.

TonyTonka

Kan någon lägga upp mer SF/Transfers/Polar Bonnier och Kanal 10 Scooby avsnitt? Vill jämföra översättningar och identifiera biroller. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Citat från: BPS skrivet  9 november 2024 kl. 17:02:10Har du frågat @Jabberjaw ? De där klippen kommer väl från hans kanal
Det vore guld om @Jabberjaw sulle dela med sig av sin skattkista, men det tvivlar jag på att det kommer hända, han är rädd att någon ska vidaresprida materialet utan att credda, om jag fattat det rätt, han får rätta mig om jag är ute och cyklar 
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games