Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 15 november 2024 kl. 19:50:49Jag måste erkänna att jag tycker att när syskon slåss är ett utav de mest irriterande grejerna som jag vet. Därför så är jag orolig om jag hade mina egna barn, och att de är mer än bara en och de bråkar hela tiden. Jag kommer förmodligen bara att tappa tålamodet och sedan skrika och straffa båda av dom. (Men å andra sidan... Är det inte rättvist om BÅDA blir straffade? Med tanke på om den ena blir straffad, medan den andra hoppar bara av från kroken vore nog orättvist, inte för att jag vill göra detta, men om detta skulle hände så hade jag nog inget val...) Jag tycker dock att familjemedlemmar ska älska varandra, så att syskon bråkar hela tiden gör mig bara irriterad av att se på.

Förresten, vore jag en dålig farsa verkligen om detta hände? ???
Jag tycker inte att straffa barn är en bra uppfostran alls, man ska vara snäll mot barn och försöka ha tålamod, men när tålamodet är slut ska man vara bestämd.

Lillefot

Citat från: Skokaka skrivet 15 november 2024 kl. 19:50:49Jag måste erkänna att jag tycker att när syskon slåss är ett utav de mest irriterande grejerna som jag vet. Därför så är jag orolig om jag hade mina egna barn, och att de är mer än bara en och de bråkar hela tiden. Jag kommer förmodligen bara att tappa tålamodet och sedan skrika och straffa båda av dom. (Men å andra sidan... Är det inte rättvist om BÅDA blir straffade? Med tanke på om den ena blir straffad, medan den andra hoppar bara av från kroken vore nog orättvist, inte för att jag vill göra detta, men om detta skulle hände så hade jag nog inget val...) Jag tycker dock att familjemedlemmar ska älska varandra, så att syskon bråkar hela tiden gör mig bara irriterad av att se på.

Det bästa är förstås om straff kan undvikas, men ibland måste man som förälder ändå sätta ner foten om barnen uppvisar beteende som inte är okej. För risken är, om barnen aldrig får lära sig att vissa saker kan skada andra eller orsaka problem, att de växer upp utan mycket medkänsla för andra människor och inte tänker på gränser.

Ett första steg är dock att försöka prata med dem.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Hade varit jag om jag skaffat barn, mina syskon bråkade mycket när dom var barn. Sommaren innan jag föddes skulle dom åka båt & dom bråkade om vem som skulle sitta fram. Farsan & Morsan sade åt dom att sluta flera gånger men dom lyssnade inte. Till slut blev min gammelfasters man som körde båten så förbannad att han röt ifrån & då blev det tyst

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 november 2024 kl. 19:54:14Jag tycker inte att straffa barn är en bra uppfostran alls, man ska vara snäll mot barn och försöka ha tålamod, men när tålamodet är slut ska man vara bestämd.
Beroende på vad barnet har gjort så kan ju straff behövas för att visa att man inte kan bete sig hur som helst men då talar vi ju förstås inte om aga utan om materiella straff.

gstone

jag har hittat en underbar tjejer som gillar animation och Disney lika mycket som mej.

jag tror jag är kär
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Skokaka

Med "straff" så tänkte jag på att jag skickar dom till deras egna rum och stannar där tills dom uppför sig och ber om ursäkt till varandra. 

Men såklart... OM de nog inte lyssnar på mig innan jag ens hoppar till slutsatser är ju saken. Jag skulle dock inte göra något våldsamt, men bara bli irriterad utav slagsmålet, förstås... Jag vet inte hur det skulle ses som roligt om att se syskon slåss till att börja med...

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 15 november 2024 kl. 20:12:55Hade varit jag om jag skaffat barn, mina syskon bråkade mycket när dom var barn. Sommaren innan jag föddes skulle dom åka båt & dom bråkade om vem som skulle sitta fram. Farsan & Morsan sade åt dom att sluta flera gånger men dom lyssnade inte. Till slut blev min gammelfasters man som körde båten så förbannad att han röt ifrån & då blev det tyst
Du verkar nog förvånade nog vara den mest mognaste, trots att du är yngst, va?

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2024 kl. 20:21:39Beroende på vad barnet har gjort så kan ju straff behövas för att visa att man inte kan bete sig hur som helst men då talar vi ju förstås inte om aga utan om materiella straff.
Sen om dom ens VET eller FÖRSTÅR att det dom gjorde var fel eller inte.....

Jag tror det är det som (för) många tyvärr vuxna missar, dom verkar tro att barn redan vet och kan allt om det och struntar i att FÖRKLARA för dom så dom FÖRSTÅR VARFÖR, eller att dom bara förväntar sig att dom inte gör nåt dåligt (avsiktlig eller inte).
- what.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 15 november 2024 kl. 21:17:13Sen om dom ens VET eller FÖRSTÅR att det dom gjorde var fel eller inte.....

Jag tror det är det som (för) många tyvärr vuxna missar, dom verkar tro att barn redan vet och kan allt om det och struntar i att FÖRKLARA för dom så dom FÖRSTÅR VARFÖR, eller att dom bara förväntar sig att dom inte gör nåt dåligt (avsiktlig eller inte).
Såklart ska man förklara, det är ju det viktigaste men om det är upprepat måste man veta att det blir konsekvenser inga allvarliga sådana förstås men man måste lära sig för framtiden

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2024 kl. 21:20:04Såklart ska man förklara, det är ju det viktigaste men om det är upprepat måste man veta att det blir konsekvenser inga allvarliga sådana förstås men man måste lära sig för framtiden
Om dom faktiskt vet/förstår så borde det inte bli några "upprepningar"
- what.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 15 november 2024 kl. 21:22:17Om dom faktiskt vet/förstår så borde det inte bli några "upprepningar"
Det är inte svart och vitt, bara för att barnet vet du förstå något betyder det inte att de faktiskt bryr sig.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 november 2024 kl. 21:25:07Det är inte svart och vitt, bara för att barnet vet du förstå något betyder det inte att de faktiskt bryr sig.
Beror väl även på vad det handlar om.......
- what.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 15 november 2024 kl. 21:09:22Du verkar nog förvånade nog vara den mest mognaste, trots att du är yngst, va?
Är förvånad över att vissa äldre medlemmar är så omogna

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 15 november 2024 kl. 22:02:07Är förvånad över att vissa äldre medlemmar är så omogna
Jag menade nog att du verkar mer mogen bland dina syskon, jag tror nog att du verkar inte hamna i slagsmål lika mycket, förmodar jag?

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 15 november 2024 kl. 22:14:33Jag menade nog att du verkar mer mogen bland dina syskon, jag tror nog att du verkar inte hamna i slagsmål lika mycket, förmodar jag?
Nä men dom slutade bråka när jag växte upp, har inte haft någon annan att bråka med så jag har tur