Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vad för "klassiskt" dubbat kan jag visa mina barn idag?

Startat av ssimon, 2 augusti 2024 kl. 16:40:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ssimon

Vill bara tacka igen för alla fina förslag. Vi har tittat på alldeles för mycket bo ko och zoo cup senaste veckorna:D

MOA

Citat från: ssimon skrivet 30 oktober 2024 kl. 18:37:28Vill bara tacka igen för alla fina förslag. Vi har tittat på alldeles för mycket bo ko och zoo cup senaste veckorna:D
Underbart! När jag var 11 år var Bo Ko det bästa som fanns, bättre än alla barnprogram som sändes på TV då ;D
 Hoppas att Vyssan Gris har spelats över 20 gånger, får aldrig nog av den scenen & är glad över att min gamla video fått 525 visningar

MOA

Provat Rorri Racerbil än? Big Chris är helrolig & kommer säkert ge er ett gott skratt ;D

ssimon

Citat från: MOA skrivet 26 november 2024 kl. 20:02:40Provat Rorri Racerbil än? Big Chris är helrolig & kommer säkert ge er ett gott skratt ;D
Nej. Får bli ett försök nu på fredag. :)

Edit. Såg att den är borta från svt play:(

MOA

Citat från: ssimon skrivet 26 november 2024 kl. 20:40:03Nej. Får bli ett försök nu på fredag. :)

Edit. Såg att den är borta från svt play:(
Några avsnitt finns på Youtube, annars är det bara att beställa DVD:er

moviefan

Har du sett serien Simba Lejonkungen, som visades på kanal 5,på 90 talet ?  

ssimon

Citat från: moviefan skrivet 17 juni 2025 kl. 09:11:50Har du sett serien Simba Lejonkungen, som visades på kanal 5,på 90 talet ? 
Såg lite när den gick på tv. Bra förslag. Ska se om jag hittar några avsnitt.

Monsieur Hulot

Citat från: ssimon skrivet 17 juni 2025 kl. 09:19:27Såg lite när den gick på tv. Bra förslag. Ska se om jag hittar några avsnitt.
Ett avsnitt finns på Youtube, avsnitt 33 närmare bestämt. Ett avsnitt kanske inte är så mycket, men hoppas att det ändå är någonting :)

För övrigt dubbades avsnitt 1 och 3 inför en VHS-utgåva av serien, som dock bör undvikas som pesten. Varför? Dubbningen består av två personer (en man och en kvinna), och inlevelsen är oacceptabelt dålig. Självklart kan inte alla vara skådespelare på samma plan som Max von Sydow eller Harriet Andersson, men det får finnas måtta med dålig inlevelse som rösterna är i denna version.

ssimon

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 juni 2025 kl. 09:23:42Ett avsnitt finns på Youtube, avsnitt 33 närmare bestämt. Ett avsnitt kanske inte är så mycket, men hoppas att det ändå är någonting :)

För övrigt dubbades avsnitt 1 och 3 inför en VHS-utgåva av serien, som dock bör undvikas som pesten. Varför? Dubbningen består av två personer (en man och en kvinna), och inlevelsen är oacceptabelt dålig. Självklart kan inte alla vara skådespelare på samma plan som Max von Sydow eller Harriet Andersson, men det får finnas måtta med dålig inlevelse som rösterna är i denna version.
Har ett svagt minne av en otroligt svag dubbning. Måste varit den jag såg då.

Monsieur Hulot

Citat från: ssimon skrivet 17 juni 2025 kl. 09:45:28Har ett svagt minne av en otroligt svag dubbning. Måste varit den jag såg då.
Hm, var det TV-dubbningen eller VHS-dubbningen du såg på? Jag vet ingenting om TV-rösterna, men det jag vet (eller tror jag vet) är att det är betydligt mer kompetenta röstskådespelare än röstskådespelarna på VHS-utgåvan.

ssimon

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 juni 2025 kl. 09:48:44Hm, var det TV-dubbningen eller VHS-dubbningen du såg på? Jag vet ingenting om TV-rösterna, men det jag vet (eller tror jag vet) är att det är betydligt mer kompetenta röstskådespelare än röstskådespelarna på VHS-utgåvan.
Jag har tror tv och vhs när jag tänker efter. Men tyvärr är det nog den svaga vhs dubbningen jag minns.

Daniel Hofverberg

Citat från: ssimon skrivet 17 juni 2025 kl. 09:19:27Såg lite när den gick på tv. Bra förslag. Ska se om jag hittar några avsnitt.
Jag har åtminstone 20 - 25 avsnitt av Simba - lejonkungen, kanske fler. :)

Många är dock i behov av synkning till en bättre bildkälla, och i samband med det vore det även önskvärt att återskapa bildversionen från FilmNet och Kanal 5 (då bildversionen gjorts om sedan dess, så att DVD- och streamingversioner ser helt annorlunda ut än det gjorde när det begav sig).

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 juni 2025 kl. 09:23:42För övrigt dubbades avsnitt 1 och 3 inför en VHS-utgåva av serien, som dock bör undvikas som pesten. Varför? Dubbningen består av två personer (en man och en kvinna), och inlevelsen är oacceptabelt dålig. Självklart kan inte alla vara skådespelare på samma plan som Max von Sydow eller Harriet Andersson, men det får finnas måtta med dålig inlevelse som rösterna är i denna version.
Ja, VHS-dubben är verkligen otroligt usel och inte av denna världen... Vet inte vem som gjort den dubbningen eller vilka "skådespelarna" är, men jag kan inte tänka mig att någon professionell dubbningsstudio kan ha lyckats få ihop den hemska röran. :(

TV-dubben från FilmNet och sedermera Kanal 5 tycker jag dock är riktigt bra, även om den förmodligen inte heller gjorts med någon enorm budget. Jag gissar att det var Eurotroll som gjorde TV-dubben, i och med att FilmNet beställde dubben som ju Eurotroll på den tiden hyrde in sig hos, även om jag inte har några säkra belägg för det.