Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om djur

Startat av Skokaka, 21 maj 2022 kl. 16:11:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 23 november 2024 kl. 23:22:09Jag tror att dessa är de enda djuren som faktiskt äter människor: Lejon, tigrar, leoparder (förmodligen även jaguarer), krokodiler och alligatorer, komodovaraner, isbjörnar och hyenor.

Alla andra rovdjur tror jag bara endast kan döda en människa, men äter inte dom. Men om något mer rovdjur gör det så är det bara att hojta till.
Äter hajar människor, valar gör inte det & valhajen är nog en av dom minst farliga hajarna

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 23 november 2024 kl. 23:36:32Äter hajar människor, valar gör inte det & valhajen är nog en av dom minst farliga hajarna
Tänkte också på hajar... Jag minns dock när jag sökte frågan någon gång och svaren var väl de som jag nämnde nyss, så...

Hajar har förstås attackerat och nog ätit människor, men jag har för mig att jag har läst att de gör det eftersom de misstar oss för sälar? Pirayor är också fiskar, och även om de är små så är de rätt farliga. Osäker på hur det är i verkligheten, men man borde inte röra en piraya i överhuvudtaget...

Angående valar, späckhuggare är en typ av val. Jag är osäker egentligen på hur det ligger till med dom också, men eftersom de är stora och är rovdjur, så... (De äter dock pingviner och sälar.)

Och när jag lästa en lista om vad det farligaste djuret är för övrigt... Så är det myggan. Kanske en stor överraskning, men en hel flock myggor skulle säkert göra mycket skada, så...

Men ja, allt detta är nog mer chansningar utav mig.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 23 november 2024 kl. 23:22:09Jag tror att dessa är de enda djuren som faktiskt äter människor: Lejon, tigrar, leoparder (förmodligen även jaguarer), krokodiler och alligatorer, komodovaraner, isbjörnar och hyenor.

Alla andra rovdjur tror jag bara endast kan döda en människa, men äter inte dom. Men om något mer rovdjur gör det så är det bara att hojta till.
Jag tror inte att något djur direkt ser människor som föda, med undantag för krokodiler.

Men, för att sammanställa listan, djur som rapporterats äta människor är följande;

- Lejon (Panthera leo)

- Tiger (Panthera tigris)

- Leopard (Panthera pardus)

- Jaguar (Panthera onca)

- Puma (Puma concolor)

- Fläckig Hyena (Crocuta crocuta)

- Strimmig Hyena (Hyaena hyaena)

- Varg (Canis lupus)

- Dingo (Canis lupus f. dingo)

- Tamhund (Canis lupus f. familiaris)

- Prärievarg (Canis latrans)

- Guldschakal (Canis aureus)

- Brunbjörn (Ursus arctos)

- Isbjörn (Ursus maritimus)

- Svartbjörn (Ursus americanus)

- Krambjörnarna (Ursus thibetanus)

- Läppbjörn (Melursus ursinus)

- Nilkrokodil (Crocodylus niloticus)

- Saltvattenkrokodil (Crocodylus porosus)

- Sumpkrokodil (Crocodylus palustris)

- Spetskrokodil (Crocodylus acutus)

- Amerikansk Alligator (Alligator mississippiensis)

- Svart Kajman (Melanosuchus niger)

- Nätpytonorm (Python reticulatus)

- Burmesisk Pytonorm (Python bivattitus)

- Afrikansk Klippytonorm (Python sebae)

- Ametistpytonorm (Morelia amethistina)

- Grön Anakonda (Eunectes murinus)

- Komodovaran (Varanus komodoensis)

- Vithaj (Carcharodon carcharias)

- Tigerhaj (Galeocerdo cuiver)

- Tjurhaj (Carcharhinus leucas)

- Årfenhaj (Carcharhinus longimanus)

- Rödbukad Piraya (Pygocentrus nattereri)

- Humboldtbläckfisk (Dosidicus gigas)

(med reservation för att jag kan ha glömt någon)

Utöver det så har ibland Brunråttor (Rattus norvegicus), Schimpanser (Pan troglodytes) och faktiskt t.o.m. Människor (Homo sapiens) rapporterats ha ätit människor.

gstone

Kan två olika arter få barn ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 november 2024 kl. 10:25:17Kan två olika arter få barn ?
Om de är tillräckligt nära släkt, så ja.

MOA

Citat från: gstone skrivet 24 november 2024 kl. 10:25:17Kan två olika arter få barn ?
Ungar... om man parar en häst & en åsna blir resultatet en mula, hur vanliga är dom egentligen?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 24 november 2024 kl. 11:01:31Ungar... om man parar en häst & en åsna blir resultatet en mula, hur vanliga är dom egentligen?
Delfinens omkring 10 miljoner exemplar världen över.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 24 november 2024 kl. 11:12:50så inte rävar och kaniner
Inte grodor och grisar heller! :) Fast i Mupparna har det flera gånger nämnts att om Miss Piggy och Kermit får ungar tillsammans blir resultatet små "figs". frogs+pigs=figs. Fast figs betyder ju egentligen fikon!

https://muppet.fandom.com/wiki/Kermit_the_Frog_and_Miss_Piggy%27s_offspring

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2024 kl. 10:18:51Jag tror inte att något djur direkt ser människor som föda, med undantag för krokodiler.

Men, för att sammanställa listan, djur som rapporterats äta människor är följande;

- Lejon (Panthera leo)

- Tiger (Panthera tigris)

- Leopard (Panthera pardus)

- Jaguar (Panthera onca)

- Puma (Puma concolor)

- Fläckig Hyena (Crocuta crocuta)

- Strimmig Hyena (Hyaena hyaena)

- Varg (Canis lupus)

- Dingo (Canis lupus f. dingo)

- Tamhund (Canis lupus f. familiaris)

- Prärievarg (Canis latrans)

- Guldschakal (Canis aureus)

- Brunbjörn (Ursus arctos)

- Isbjörn (Ursus maritimus)

- Svartbjörn (Ursus americanus)

- Krambjörnarna (Ursus thibetanus)

- Läppbjörn (Melursus ursinus)

- Nilkrokodil (Crocodylus niloticus)

- Saltvattenkrokodil (Crocodylus porosus)

- Sumpkrokodil (Crocodylus palustris)

- Spetskrokodil (Crocodylus acutus)

- Amerikansk Alligator (Alligator mississippiensis)

- Svart Kajman (Melanosuchus niger)

- Nätpytonorm (Python reticulatus)

- Burmesisk Pytonorm (Python bivattitus)

- Afrikansk Klippytonorm (Python sebae)

- Ametistpytonorm (Morelia amethistina)

- Grön Anakonda (Eunectes murinus)

- Komodovaran (Varanus komodoensis)

- Vithaj (Carcharodon carcharias)

- Tigerhaj (Galeocerdo cuiver)

- Tjurhaj (Carcharhinus leucas)

- Årfenhaj (Carcharhinus longimanus)

- Rödbukad Piraya (Pygocentrus nattereri)

- Humboldtbläckfisk (Dosidicus gigas)

(med reservation för att jag kan ha glömt någon)

Utöver det så har ibland Brunråttor (Rattus norvegicus), Schimpanser (Pan troglodytes) och faktiskt t.o.m. Människor (Homo sapiens) rapporterats ha ätit människor.
Och jag som trodde att de andra köttätarna bara dödar människor men äter inte oss efteråt... Då hade jag nog fel. 

Så våra hundar kan äta oss? Jösses. :o Och jag som hörde att prärievargar var ofarliga... 

Men, vad nu? Fanns det en riktig björn art som kallas för krambjörn? Förutom om det var ett misstag, förstås... 

Och att vi äter vår egna art... Ja, det är kannibalism.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 24 november 2024 kl. 20:42:31Och jag som trodde att de andra köttätarna bara dödar människor men äter inte oss efteråt... Då hade jag nog fel.

Så våra hundar kan äta oss? Jösses. :o Och jag som hörde att prärievargar var ofarliga...

Men, vad nu? Fanns det en riktig björn art som kallas för krambjörn? Förutom om det var ett misstag, förstås...

Och att vi äter vår egna art... Ja, det är kannibalism.
Kragbjörn skulle det stå.

Infon i listan är uppsnappat av Wikipedia.

De flesta av djuren i listan har ätit människor men det är inte speciellt vanligt.

Det har hänt att hundar ätit människor, men då har det i vanliga fall varit ferala hundar eller liknande, det är jätteovanligt, samma med människor.

Det är också jätteovanligt att prärievargar äter människor.

De flesta av djuren på listan ser inte människor som föda.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2024 kl. 20:54:39Kragbjörn skulle det stå.

Infon i listan är uppsnappat av Wikipedia.

De flesta av djuren i listan har ätit människor men det är inte speciellt vanligt.

Det har hänt att hundar ätit människor, men då har det i vanliga fall varit ferala hundar eller liknande, det är jätteovanligt, samma med människor.

Det är också jätteovanligt att prärievargar äter människor.

De flesta av djuren på listan ser inte människor som föda.
Har läst mycket om Krambjörnarna här men har aldrig sett eller hört talas om kragbjörn

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 24 november 2024 kl. 11:12:50så inte rävar och kaniner
Förmodligen en Zootropolis referens, även om Nick och Judy är inte ett officiellt romantiskt par...

Skokaka

Okej, eftersom vi har ju redan två andra trådar om att ställa frågor så är jag osäker varför jag tog upp denna till att börja med. Kan vara att jag hade för många frågor och att jag ville fokusera på diskussioner om djur... Men, nåja, gjort är gjort, ja... ::)