Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Anders M Olsson

Citat från: Will Siv skrivet  1 december 2024 kl. 16:18:14Är det inte nästa år  ???
Om de inte har hoppat över något år, och det tror jag inte att de har gjort, blir det den 65:e julen i år som det visas en julkalender på svensk TV.

Den första julen var 1960. Den 5:e julen 1964. 15:e julen 1974, 25:e julen 1984 o.s.v. fram till och med 65:e julen 2024. Alla årtal som slutar på en fyra innebär ett ordningsnummer som slutar på fem.

Disneyfantasten

Jag tycker att Snödrömmar hittills är en bra julkalender, och skådespelarna är mycket bra.

(jag brukar inte vara något stort fan av Christine Meltzer, men här tycker jag att hon var fantastiskt bra, dessutom så har jag på senare år blivit mer positivt inställd på Christine Meltzer efter hennes insats i Roald Dahl's Häxorna som var fantastiskt bra liksom resten av dubbningen även om filmen tyvärr inte alls var någon höjdare, har aldrig läst böckerna men tycker hela premissen känns jättekonstig)

Men för att inte komma för långt ifrån ämnet: som sagt gillar jag julkalendern hittills och längtar efter att se resten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 november 2024 kl. 16:13:06TV4 har idag lagt upp en webbsida om sitt julutbud. Tyvärr nämns inget om någon julkalender, varken Valdes jul eller någon annan.
https://press.tv4.se/post/har-ar-julens-magiska-hojdpunkter-pa-tv4
Nu när det är den 1 december har jag letat även "i verkligheten" på TV4 Play, och tyvärr ingen skymt av vare sig Valdes jul eller någon annan ny julkalender. :(

Det enda de puffar för under kategorin "Julkalendrar" på TV4 Play är Tinka-kalendrarna, Kometernas jul och Drömmarnas jul - och alla dessa lär väl de flesta ha sett vid det här laget...

Svagt av TV4 att plötsligt sluta med inköpta danska julkalendrar från TV2 efter att det varit en tradition de senaste fem åren...

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2024 kl. 21:58:36Svagt av TV4 att plötsligt sluta med inköpta danska julkalendrar från TV2 efter att det varit en tradition de senaste fem åren...
Bäst i test är dyrt...

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2024 kl. 21:58:36Nu när det är den 1 december har jag letat även "i verkligheten" på TV4 Play, och tyvärr ingen skymt av vare sig Valdes jul eller någon annan ny julkalender. :(

Det enda de puffar för under kategorin "Julkalendrar" på TV4 Play är Tinka-kalendrarna, Kometernas jul och Drömmarnas jul - och alla dessa lär väl de flesta ha sett vid det här laget...

Svagt av TV4 att plötsligt sluta med inköpta danska julkalendrar från TV2 efter att det varit en tradition de senaste fem åren...
Fast har Tv4 haft Kometernas jul förut?

Vad jag ser så står det i barnkategorin i "nyinkommet" så visas den julkalendern allra först i listan, betyder väl att den lades ut nyligen.

Var har man kunnat streama Kometernas jul förut innan den lades ut på tv4play med svensk undertext?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 december 2024 kl. 23:04:00Fast har Tv4 haft Kometernas jul förut?

Vad jag ser så står det i barnkategorin i "nyinkommet" så visas den julkalendern allra först i listan, betyder väl att den lades ut nyligen.

Var har man kunnat streama Kometernas jul förut innan den lades ut på tv4play med svensk undertext?
De betraktar den kanske som ny men det är den inte då de har haft den tidigare...

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  1 december 2024 kl. 23:06:30De betraktar den kanske som ny men det är den inte då de har haft den tidigare...
Jaså har dom det. Ja då förstår jag varför folk klagar.

Vore bättre med något nytt som faktiskt är nytt för även tv4.

Men verkar kämpigt för företagen nu när utbudet är dåligt, och att några tjänster drar ner på utbudet och höjer summorna.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 december 2024 kl. 23:04:00Fast har Tv4 haft Kometernas jul förut?

TV4 Play släppte Kometernas jul förra gången i december 2022, ett år efter originalsändningen i Danmark. Rent tekniskt sett har TV4 dock aldrig sänt serien, utan den har bara släppts på TV4 Play och inte sänts linjärt.

Jag tror dock att serien varit borta ett tag nu, för att nu idag släppas på nytt - och därmed blir det ju rent tekniskt sett en nyhet.

Den stora skillnaden nu mot förra gången serien låg ute är att den nu finns tillgänglig även med betalabonnemang på TV4 Play - senast var man tvungen att ha gratisabonnemang för att kunna se serien (med reklam), och de som betalade för TV4 Play (Premium) kunde inte hitta åt serien alls. En märklig bieffekt av att serien ursprungligen släpptes enbart på TV4 Play och inte på C More, vilket även höll i sig sedan C More lades ner och dess utbud flyttade in i en betalversion av TV4 Play.

I övrigt är det samma dubbning som tidigare och såvitt jag kan avgöra samma textning för hörselskadade. Fortfarande finns inte den danskspråkiga originalversionen tillgänglig, vilket jag hade önskat som alternativt ljudspår.

Citat från: MB skrivet  1 december 2024 kl. 23:06:30De betraktar den kanske som ny men det är den inte då de har haft den tidigare...
Ja, men om min teori stämmer att den varit borta ett tag så är den ju rent tekniskt sett ny även fast de haft den tidigare...

Citat från: MB skrivet  1 december 2024 kl. 22:13:08Bäst i test är dyrt...
Förvisso, men en julkalender borde inte kosta så mycket att köpa in - i synnerhet inte som TV4 har ett långtgående samarbete med TV2 Danmark, och får in många andra serier därifrån, så då borde en till julkalender inte kosta mycket.

Om det kniper hade ju TV4 kunnat skippa dubbning och bara satsa på textad originalversion, så får man ner kostnaden avsevärt. Även utan svensk dubbning borde ju exempelvis Valdes jul vara högintressant för många i svensktextad form, inte minst som TV2 Play är minst sagt svårt att ta del av från Sverige och inte så många har tillgång till TV2 Danmark linjärt. Man måste nog vara väldigt intresserad för att lägga ner tid och pengar på att köpa presentkort på TV2 Play för att sedan kunna teckna ett ganska dyrt abonnemang utan danskt kreditkort, plus då dansk VPN på det...

(Det är stor skillnad från DRTV, som man kan komma åt gratis bara genom att snabbt skaffa konto, och där man för de flesta julkalendrar heller inte behöver någon dansk VPN. Det hjälper förstås inte om man inte förstår danska eller vill ge det en chans, men eftersom det mesta på DRTV åtminstone har dansk text så är det nog till stor hjälp för de flesta om man bara ger det en chans.)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2024 kl. 01:00:13TV4 Play släppte Kometernas jul förra gången i december 2022, ett år efter originalsändningen i Danmark. Rent tekniskt sett har TV4 dock aldrig sänt serien, utan den har bara släppts på TV4 Play och inte sänts linjärt.

Jag tror dock att serien varit borta ett tag nu, för att nu idag släppas på nytt - och därmed blir det ju rent tekniskt sett en nyhet.
Den kan i alla fall inte ha släppts igår den 1 december. Jag vet att jag kollade tidigare i höst för att se om det fanns några nyheter om kommande kalendrar för i år. Då fanns samma fyra kalendrar som nu + Kjell, men inget mer. (Jag vet inte om Kjell verkligen kan räknas som julkalender.)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2024 kl. 01:00:13Om det kniper hade ju TV4 kunnat skippa dubbning och bara satsa på textad originalversion, så får man ner kostnaden avsevärt. Även utan svensk dubbning borde ju exempelvis Valdes jul vara högintressant för många i svensktextad form, inte minst som TV2 Play är minst sagt svårt att ta del av från Sverige och inte så många har tillgång till TV2 Danmark linjärt. Man måste nog vara väldigt intresserad för att lägga ner tid och pengar på att köpa presentkort på TV2 Play för att sedan kunna teckna ett ganska dyrt abonnemang utan danskt kreditkort, plus då dansk VPN på det...
Man behöver inte VPN för att komma åt TV2 Play. Om det är svårt eller inte kan kanske diskuteras. Nu när jag vet hur man ska göra tycker jag faktiskt att det är ganska enkelt. Det är förvisso inte billigt, men jag har heller inte något kontinuerligt abonnemang, utan öppnar bara för en månad i taget när det är något speciellt jag vill se, t.ex. nu under julen. Om man betalar via presentkort avslutas abonnemangsperioden automatiskt utan att man behöver göra något speciellt för att säga upp den.

Då kan löpande abonnemang på t.ex. Netflix eller Viaplay snabbt ticka iväg med mycket större pengar.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2024 kl. 06:19:54Den kan i alla fall inte ha släppts igår den 1 december. Jag vet att jag kollade tidigare i höst för att se om det fanns några nyheter om kommande kalendrar för i år. Då fanns samma fyra kalendrar som nu + Kjell, men inget mer. (Jag vet inte om Kjell verkligen kan räknas som julkalender.)
Varför kan den inte ha kommit ut på tv4play igår?

För jag tolkar det som att när du säger "kollade tidigare i höst för att se om det fanns några nyheter om kommande kalendrar för i år." så menar du en lista som tv4 har gjort på vad för kalendrar som kommer släppas i december.

Menar du att i listan så fanns inte Kometernas jul med?

Jag vet iallafall att den inte fanns den 10 november då jag såg att den senaste var då Gnompatrullen. Så då måste den ha lagts ut efteråt.

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 december 2024 kl. 12:59:55Varför kan den inte ha kommit ut på tv4play igår?
Därför att den fanns på TV4 Play tidigare i höst. Om det var i oktober eller november jag kollade minns jag inte. Det är förstås möjligt att den kan ha tagits bort och återpublicerats bara någon eller några veckor senare, men det verkar långsökt. Varför skulle de göra så?

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 december 2024 kl. 12:59:55För jag tolkar det som att när du säger "kollade tidigare i höst för att se om det fanns några nyheter om kommande kalendrar för i år." så menar du en lista som tv4 har gjort på vad för kalendrar som kommer släppas i december.
Nej, jag menar ingen lista. Jag kollade på vilka julkalendrar som faktiskt fanns på sajten, och det var de fyra + Kjell. Jag tittade inte efter några listor. Ibland lägger de upp sidor om program innan de faktiskt blir tillgängliga att streama, så jag tittade bl.a. specifikt efter om det fanns någon sida om Valdes jul.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2024 kl. 13:26:21Därför att den fanns på TV4 Play tidigare i höst. Om det var i oktober eller november jag kollade minns jag inte. Det är förstås möjligt att den kan ha tagits bort och återpublicerats bara någon eller några veckor senare, men det verkar långsökt. Varför skulle de göra så?
Det kan vara så extremt att den bara var borta i någon dag, för att sen återpubliceras igår - kanske var det tekniskt nödvändigt för att kunna tillgängliggöra Kometernas jul även för betalabonnemangen...? För senast jag kollade fanns den inte när man hade betalabonnemang på TV4 Play, utan bara på gratiskonton; och nu finns den även för betalande kunder.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2024 kl. 06:19:54(Jag vet inte om Kjell verkligen kan räknas som julkalender.)
Jag förstår heller inte riktigt varför Kjell finns listad som julkalender...

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 december 2024 kl. 12:59:55Jag vet iallafall att den inte fanns den 10 november då jag såg att den senaste var då Gnompatrullen. Så då måste den ha lagts ut efteråt.
Om det stämmer som Daniel säger att den bara syntes för dem som har gratiskonto kan det vara orsaken till att jag såg den, men inte du. Jag känner igen problemet sen tidigare, men jag trodde att det var löst för länge sen...

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2024 kl. 06:19:54Den kan i alla fall inte ha släppts igår den 1 december. Jag vet att jag kollade tidigare i höst för att se om det fanns några nyheter om kommande kalendrar för i år. Då fanns samma fyra kalendrar som nu + Kjell, men inget mer. (Jag vet inte om Kjell verkligen kan räknas som julkalender.)
Vilka 4 julkalendrar syftar du på?

Jag ser att det finns 7 kalendrar men inget om Kjell, vad det nu är för något.

Hittade nu den men inte via julkalender-listan. Verkar inte vara så julig och enligt mig inte är någon vidare bra serie, vad jag kan se. En serie om en docka i 3 minuters avsnitt. Tror inte många kollar på den faktiskt.

Det som finns nu är dessa:
Kommeternas jul
Hotell Gyllene knorren
Tjuvarnas jul
Piratskattens hemlighet
Drömmarnas jul
Tinka och kungaspelet
Tinka och själens spegel.

Här är julkalenderlistan: https://www.tv4play.se/lista/1FuSwaLm5RgJFw2NqcM9vN/julkalendrar-genom-tiderna

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2024 kl. 13:44:05Om det stämmer som Daniel säger att den bara syntes för dem som har gratiskonto kan det vara orsaken till att jag såg den, men inte du. Jag känner igen problemet sen tidigare, men jag trodde att det var löst för länge sen...
Ja, jag har blivit förvånad när jag går in via en länk från tv.nu när jag kollar efter serier som ska försvinna från tv4play. Och så kommer jag inte åt länken via betalkonto, men när jag växlar konto till gratiskonto så får jag åtkosmt till det.

Och det var en animerat Fåret Shaun film och jag blev chockad att jag som betalar inte får åtkomst till animerade filmer, utan bara folk som inte betalar. Borde vara tvärtom tycker jag, eller åtminstånde bör betalande kunder få åtkomst till allt material som gratiskonton får tillgång till.