Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om diverse Disney-dubbningar

Startat av TonyTonka, 2 augusti 2015 kl. 20:53:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 december 2024 kl. 12:50:49Om du menar Pingvinen som alltid frös, så är den nydubbad.
Och det är Roger Storm som är berättarrösten, precis som fallet med Amos Mus i Benjamin och Jag och Filurkatten i Alice i Underlandet, och alla dessa tre gjordes i original av Sterling Holloway.

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 december 2024 kl. 12:50:49Om du menar Pingvinen som alltid frös, så är den nydubbad.
Men däremot har väl Bambi på is sin originaldubbning...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 december 2024 kl. 12:53:30Och det är Roger Storm som är berättarrösten, precis som fallet med Amos Mus i Benjamin och Jag och Filurkatten i Alice i Underlandet, och alla dessa tre gjordes i original av Sterling Holloway.
Han låter faktiskt ganska lik.

Han borde fått spela Storken i Dumbo med :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet  3 december 2024 kl. 13:01:57Men däremot har väl Bambi på is sin originaldubbning...
Det stämmer bra, där är det faktiskt originaldubben och inte omdubben av Bambi. Om det sen är avsiktligt eller ett misstag låter jag vara osagt, men skulle gissa på det sistnämnda...

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 december 2024 kl. 13:25:32Det stämmer bra, där är det faktiskt originaldubben och inte omdubben av Bambi. Om det sen är avsiktligt eller ett misstag låter jag vara osagt, men skulle gissa på det sistnämnda...
Kanske var originaldubbningen till Bambi mer lättillgänglig i deras arkiv? Att de änvände fel dubbning både på 1994-års VHS-utgåva och i Härlig Vintertid tyder ju på det. 

gstone

Jag har fortfarande inte listat ut som spelar den Onda Fen i Hos Musse och Hos Musse: Skurkarna

Någon som vet `?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  6 december 2024 kl. 22:24:56Jag har fortfarande inte listat ut som spelar den Onda Fen i Hos Musse och Hos Musse: Skurkarna

Någon som vet `?
Jag undrar detsamma, jag trodde förut att det var Katarina Josephsson men nu är jag inte säker...

Förresten så skulle jag rentav vilja ha kompletterade credits till både TV-serien och de två långfilmerna, nu när vi alldeles nyss fick kompletterade credits till Once Upon A Studio...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2024 kl. 18:35:44Förresten så skulle jag rentav vilja ha kompletterade credits till både TV-serien och de två långfilmerna, nu när vi alldeles nyss fick kompletterade credits till Once Upon A Studio...
fråga danielm, den där tv gerun kan nog hjäpa

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2024 kl. 18:35:44Jag undrar detsamma, jag trodde förut att det var Katarina Josephsson men nu är jag inte säker...

Förresten så skulle jag rentav vilja ha kompletterade credits till både TV-serien och de två långfilmerna, nu när vi alldeles nyss fick kompletterade credits till Once Upon A Studio...
du borde fråga Daniel

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2024 kl. 18:35:44Jag undrar detsamma, jag trodde förut att det var Katarina Josephsson men nu är jag inte säker...

du kan ju fråga Daniel om kan få det från samma källa.

BPS

Vi brukar väl säga att Andreas Nilsson tog över helt som Kalle Anka 1994 men kan det vara så att båda anlitades ett tag? Det skulle förklara varför det finns kortfilmer dubbade i mitten på 90-talet där det inte låter som Andreas.

RC

Varför byttes Marco de Abreu ut som José till Ulf Källvik i Hos Musse?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 15 december 2024 kl. 12:12:12Vi brukar väl säga att Andreas Nilsson tog över helt som Kalle Anka 1994 men kan det vara så att båda anlitades ett tag? Det skulle förklara varför det finns kortfilmer dubbade i mitten på 90-talet där det inte låter som Andreas.
Det tror jag inte, för när jag träffade Per-Erik Hallin på en konsert för flertalet år sedan på den numera nedlagda festivalen Joypeak utanför Skellefteå, så sa han till mig att han helt slutade som Kalle Anka 1994. Han ville trappa ner lite och fokusera på musikkarriären, och efter det blev han inte anlitad mer. Enda gången han blev tillfrågad efter det sa han var runt 2003 - 2004, men då hade han inte tid; och sedan dess har ingen frågat honom igen.

Han trodde dock att han fortfarande var godkänd av Disney i USA, om han nu inte underkänts "i tystnad" utan att någon har meddelat honom. Han uteslöt inte att komma tillbaka i framtiden, men trodde att Andreas Nilsson nog klarar sig inom överskådlig tid. Och skulle det behövas någon ny röst var han övertygad om att den tidigare danska Kalle Anka-rösten Bjarne Hansen också skulle kunna bli godkänd i Sverige, enligt Per-Erik talar han tydligen flytande svenska.

(Det här var alltså en mindre festival utan något "backstage"-område, så att det därför var möjligt att "haffa honom" när han gick av scenen; på ett sätt som inte brukar gå på större festivaler)

Vi borde väl kunna lita på att han minns rätt, när han nu verkade minnas så pass specifikt. :)

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2024 kl. 14:25:53Det tror jag inte, för när jag träffade Per-Erik Hallin på en konsert för flertalet år sedan på den numera nedlagda festivalen Joypeak utanför Skellefteå, så sa han till mig att han helt slutade som Kalle Anka 1994. 
Att Per-Erik slutade 1994 är väl inte lika med att de inte kan ha anlitat Andreas Nilsson tidigare... Jag tänker att man innan Per-Erik slutade hade börjat anlita den ena när den andre var otillgänglig och tvärtom för ingen av dem bodde väl i Karlskoga.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 15 december 2024 kl. 14:33:29Att Per-Erik slutade 1994 är väl inte lika med att de inte kan ha anlitat Andreas Nilsson tidigare... Jag tänker att man innan Per-Erik slutade hade börjat anlita den ena när den andre var otillgänglig och tvärtom för ingen av dem bodde väl i Karlskoga.
Vi vet ju att Andreas Nilsson började spela Kalle Anka i samband med DuckTales 1987, och från och med det lär han ju ha gjort rollen i alla sammanhang hos Media Dubb och eventuellt även hos Eurotroll. Såvitt jag vet fortsatte KM Studio att anlita Per-Erik fram till 1994, men under tidsperioden mellan 1987 och 1994 kan det väl absolut ha förekommit att Andreas Nilsson även medverkade hos KM Studio i något sammanhang; även om jag inte hittat något uppenbart som tyder på det.