Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  4 december 2024 kl. 17:38:38Ifallet till mig julkalendern Regnbågslandet finns det ju skärmbilder på kvaliteten på det avsnitt som SVT inte velat visa och det kan närmast liknas med en VHS där bilden är tagen från någon gammal filmkopia där färgen har gulnat.
Har du kvar skärmbilderna så du kunde visa mig, eller länka till bilderna från dubbningshemsidan till något inlägg som visar det?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 17:54:16Har du kvar skärmbilderna så du kunde visa mig, eller länka till bilderna från dubbningshemsidan till något inlägg som visar det?
Hon har bifogat dem i dessa två citerade inläggen.

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  1 februari 2023 kl. 15:19:23En liten teaser inför nästa jul: Jag har inte fått något än, och utan min "riktiga" dator kan jag heller inte göra något med det, men däremot har jag fått några skärmdumpar från Regnbågslandet:

Så här ser tydligen titelbilden ut i avsnitt 1 av Regnbågslandet (1970-11-29):
vlcsnap-2023-01-31-15h08m29s892.jpg 

Som referens ser samma bildruta ut så här i avsnitt 15 (1970-12-13), som SVT lagt upp på Öppet arkiv (och som vi bör kunna lita på överensstämmer med hur det såg ut 1970):
vlcsnap-2023-01-31-15h09m46s660.jpg 

Som ni kan se är färgerna helt åt skogen, och det verkar som att bilden har gulblekts kraftigt av tidens tand. Men det går kanske att korrigera, åtminstone lite grann?

Sen är ju bilden aningen beskuren/inzoomad, vilket förstås inte går att göra något åt - men det är väl ingen dealbreaker då det mesta ju finns med.

Men förutom det tycker jag faktiskt inte att kvalitén är så tokig, så jag blev positivt överraskad. Det beror förstås på vilka förväntningar en har, men jag tycker personligen inte att det här är på långa vägar tillräckligt illa för att motivera SVT:s beslut att hoppa över så många avsnitt på Öppet arkiv. Eller vad tycker ni?
Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  3 februari 2023 kl. 14:38:01Här kommer ytterligare en skärmdump från samma avsnitt, del 1:
vlcsnap-2023-02-02-15h49m55s611.jpg 

Ungefär samma bild i ett avsnitt som lagts upp på Öppet arkiv:
vlcsnap-2023-02-02-16h05m12s965.jpg 

Det ser alltså ut som samma färgåtergivning, men det borde väl åtminstone delvis kunna korrigeras - jag inbillar mig att det om inte annat bör gå att minska ner gul/orange färg, så borde det bli lite närmare orginalet i alla fall?

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  4 december 2024 kl. 18:10:09Hon har bifogat dem i dessa två citerade inläggen.
Är det Ovanliga dubbningar som har ljusjusterat avsnitten?

För om det är det så bör väl SVT ha mer kapacitet till att också göra det, om 1 person kan göra det bör väl ett helt team på SVT kunna lyckas göra likadant.

Edit: fel av mig, läste nu vad det stod. Men om dom har kunnat göra så bra bild på den julkalendern bör det med dagens teknik att rädda resterande 19 avsnitten.

Om inte @Ovanliga dubbningar lyckas få tag på resterande 19 avsnitten från hennes insider.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 18:43:03Är det Ovanliga dubbningar som har ljusjusterat avsnitten?

För om det är det så bör väl SVT ha mer kapacitet till att också göra det, om 1 person kan göra det bör väl ett helt team på SVT kunna lyckas göra likadant.
I inläggen har hon inte justerat någonting, hon jämför mellan ett avsnitt som SVT tyckte hade tillräckligt bra bild och ett avsnitt som hon lyckats få fram genom en kontakt med en kvalitet som SVT tycker inte duger.

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  4 december 2024 kl. 18:44:54I inläggen har hon inte justerat någonting, hon jämför mellan ett avsnitt som SVT tyckte hade tillräckligt bra bild och ett avsnitt som hon lyckats få fram genom en kontakt med en kvalitet som SVT tycker inte duger.
Det duger ju absolut.

Vad gör ens SVT, hindrar oss från att se julkalendrarna som gick förr.

Anledningen? Deras åsikter som är helt uppåt väggarna. beslutet kan jag tyckas ska vara marioriteten som ska bestämma det, eller om bilden är otittbar. Men denna är ju inte otittbar utan det finns ju bild.

Hoppas innerligen @Ovanliga dubbningar kan få fram resterande avsnitt så vi har möjlighet att se julkalendern. Då SVT inte verkar vilja visa avsnitten även om kvaliten inte alls är något fel på.

MB

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 18:48:23Det duger ju absolut.

Vad gör ens SVT, hindrar oss från att se julkalendrarna som gick förr.

Anledningen? Deras åsikter som är helt uppåt väggarna. beslutet kan jag tyckas ska vara marioriteten som ska bestämma det, eller om bilden är otittbar. Men denna är ju inte otittbar utan det finns ju bild.

Hoppas innerligen @Ovanliga dubbningar kan få fram resterande avsnitt så vi har möjlighet att se julkalendern. Då SVT inte verkar vilja visa avsnitten även om kvaliten inte alls är något fel på.
I det här fallet är det väl för att bilden blivit gul som de inte vill publicera avsnitten men färgkorrigering borde ett tv-bolag veta mycket om...

Beck

Hej!

Stämmer det att Jul i Kapernaum finns utgiven på VHS med inslagen Bio Rio, Fru Dito och Magister Munter?
Är det någon som har VHS-utgåvan och kan bekräfta det?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jul_i_Kapernaum

Jag önskar att den finns på archive.org!

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet  4 december 2024 kl. 16:11:33Jag misstänker som sagt att det inte bara är "lite brusigt" när SVT väljer att inte ens lägga ut det, menmen.
Det beror ju som sagt på hur kvaliteten är, och det verkar ju som att SVT är lite känsligare än många andra. Om vi ser till de avsnitt som @Ovanliga dubbningar hittills lagt upp av Långtradarchaufförens berättelser tycker jag att de håller fullt godtagbar kvalitet; även de 5 avsnitt som SVT själva inte anser det (av de första 8 avsnitten är det väl bara del 2, 4 och 7 som funnits ute på Öppet Arkiv/SVT Play).

Citat från: MB skrivet  4 december 2024 kl. 17:38:38Ifallet julkalendern Regnbågslandet finns det ju skärmbilder på kvaliteten på det avsnitt som SVT inte velat visa och det kan närmast liknas med en VHS där bilden är tagen från någon gammal filmkopia där färgen har gulnat.
Med Regnbågslandet kan det väl ändå finnas en viss logik, om det nu kräver arbete för att kunna läggas upp; och vissa avsnitt tydligen också är klippta felaktigt med ljud och bild ur synk. Men Långtradarchaufförens berättelser tycker åtminstone jag ser helt okej ut, åtminstone att döma av de avsnitt som lagts upp hittills. Förvisso ingen suverän kvalitet, men fullt sevärt i mina ögon. Men Josefin har ju flaggat för att kvaliteten varierar, så det blir kanske värre längre fram...?

Anders M Olsson

Citat från: Beck skrivet  4 december 2024 kl. 19:26:39Hej!

Stämmer det att Jul i Kapernaum finns utgiven på VHS med inslagen Bio Rio, Fru Dito och Magister Munter?
Är det någon som har VHS-utgåvan och kan bekräfta det?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jul_i_Kapernaum
Ja, Wikipedia påstår det. Jag har dock inte kunnat hitta någon annan uppgift som bekräftar det. Om man tar med de kompletta avsnitten blir den totala speltiden c:a 10 timmar. Det verkar väldigt långt för att ge ut på VHS, och det skulle gå åt minst fyra tretimmarsband. (Med fyratimmarsband skulle det i.o.f.s. räcka med tre band, men man brukade aldrig ge ut köp- och hyrfilmer på fyratimmarsband eftersom de var alltför ömtåliga.)

Så hur skulle serien i så fall ha getts ut? De flesta julkalendrarna som gavs ut på VHS delades upp på två volymer med vardera ett band som såldes separat. Var det i så fall två volymer med två band vardera, eller fyra volymer med ett band vardera? Eller är uppgiften helt enkelt fel, så att VHS- och DVD-utgåvorna hade samma rumphuggna innehåll?

På DVD är avsnitten avhuggna där delen med levande skådespelare slutar, vilket även betyder att sluttexterna saknas. Man kan gissa att det gjordes för att få in hela serien på två DVD-skivor. Varför skulle man i så fall ha gjort annorlunda på VHS?

Citat från: Beck skrivet  4 december 2024 kl. 19:26:39Jag önskar att den finns på archive.org!
Hela serien publicerades förra julen och julen dessförinnan på SVT Play, och då var avsnitten kompletta. Någon som kan, vill och vågar lägga upp serien på Archive.org? Vad säger @Daniel Hofverberg, @Ovanliga dubbningar eller @Jonas9881 ?

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 december 2024 kl. 09:35:40Hela serien publicerades förra julen och julen dessförinnan på SVT Play, och då var avsnitten kompletta. Någon som kan, vill och vågar lägga upp serien på Archive.org? Vad säger @Daniel Hofverberg, @Ovanliga dubbningar eller @Jonas9881 ?
Jag hittar den men kan inte ladda upp till internet archive då dom har tagit bort funktionen där man kunde ladda upp via torrent-fil. Flera har klagat och jag har skickat 2 mail till dom, från olika google-konton.

Jag räknade ut på hur lång tid det skulle ta att ladda upp till tjänsten (om sidan inte ger mig varningsmeddelanden som "uppladdningen avbröts") och då tar det 3 hela dygn alltså 24*3=72 timmar att ladda upp 14GB till tjänsten.

Och det är ju inte rimligt, speciellt inte när uppladdningen avbryts rätt så ofta för mig, och förmodligen händer det inte bara mig utan fler här på forumet.

Lade ut nyss en fil på 238MB tog nog 3-4 timmar att ladda upp den. Ungefär 2 timmar ser jag nu att det tog. Inte rimligt alls iallafall.

Så om det förmodan bara är jag som har problem då det verkar vara användare som faktiskt klarar ladda upp till tjänsten så skulle ni som kan det, göra det istället. Filerna skulle jag kunna skicka isåfall till er. Så vem skulle vilja ladda upp dom till Internet archive?

Sedan har jag platsbrist, men Plex är ju ett bra verktyg att dela filmer på. Kräver förstås att man lagrar filmerna själv men sedan kan man dela med alla man vill. 

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 december 2024 kl. 09:35:40Hela serien publicerades förra julen och julen dessförinnan på SVT Play, och då var avsnitten kompletta. Någon som kan, vill och vågar lägga upp serien på Archive.org? Vad säger @Daniel Hofverberg, @Ovanliga dubbningar eller @Jonas9881 ?
Jag laddade dessvärre inte hem Jul i Kapernaum när det begav sig, men om någon har julkalendern nedladdad - helst med undertexter - så gör jag gärna ett försök att lägga upp serien. :)

Archive.org fungerar emellertid väldigt ojämnt, och jag har ända sedan i söndags desperat försökt att ladda upp de första 6 avsnitten av Theo og den magiske talisman, som har avbrutits minst femtioelva gånger. Så jag är osäker om jag kommer lyckas, men gör gärna ett tappert försök.

gstone

Någon dubbade utländsk julkalendern från något annat land i norden i år ?

i så fall vara kan man streama den ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 10 december 2024 kl. 09:47:34Någon dubbade utländsk julkalendern från något annat land i norden i år ?

i så fall vara kan man streama den ?
Jag vet inte om denna är dubbad till norska, eller om den har norsk undertext: https://tv.nrk.no/serie/trolltider/sesong/1

Eller du kanske menar om det har kommit ut någon svensk dubbad julkalender?

Det är väl inga nya direkt, men finns en hel del på svtplay:https://www.svtplay.se/kategori/julkalendrar

Snöfall kan jag rekommendera då den var väldigt bra, kanske sämre dubbad då det inte blev så synkat när dubbningsproduktionen dubbade den. Tänker väl mig på tomten som man kan se lite här och var.

Sunes jul är ju en klassiker så den skulle man ju kunna se igen om man vill: https://www.svtplay.se/sunes-jul

Men det finns bara 2 dubbade julkalendrar i år, vad jag vet har det väl inte funnits fler heller något år?
Snöfall och Kristianias magiska tivoliteater som går att streama här: https://www.svtplay.se/kristianias-magiska-tivoliteater och https://www.svtplay.se/snofall

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 december 2024 kl. 10:28:11Jag vet inte om denna är dubbad till norska, eller om den har norsk undertext: https://tv.nrk.no/serie/trolltider/sesong/1

Eller du kanske menar om det har kommit ut någon svensk dubbad julkalender?

Det är väl inga nya direkt, men finns en hel del på svtplay:https://www.svtplay.se/kategori/julkalendrar
menade dubbade till svenska från något nordisk språk
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 november 2024 kl. 13:33:41Ja men då är det ju ganska nyligen. Kan skicka den till dig när jag har laddat ner den.
Ursäkta men hittade du Klart spår till Tomteboda?
Vill gärna se den då min favorit röstskådespelare Hans Lindgren syns i den.

Även dubbveteranerna Bert-Åke 'Asterix' Varg, John Harryson och Mille Schmidt medverkar i den julkalendern.