Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Lagga till jul kan väl någon lägga upp tv dubbningen av Nötknäpparen och muskungen ?

Dubbningen som pangljud gjord för tv var ju väldigt bra :D

Erika

Citat från: gstone skrivet 20 december 2024 kl. 14:14:54Lagga till jul kan väl någon lägga upp tv dubbningen av Nötknäpparen och muskungen ?

Håller med, även om vhs-dubbningen är okej den med.

Dock är jag fortfarande nyfiken på vilken dubbning som användes vid sändningar på FilmNet. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 december 2024 kl. 14:14:54Lagga till jul kan väl någon lägga upp tv dubbningen av Nötknäpparen och muskungen ?

Jag vet att jag har Nötknäpparen och muskungen inspelad från SVT, men jag är lite osäker om jag har digitaliserat den eller inte. Jag ska ta och leta om jag hittar åt den på mina hårddiskar - har jag redan digitaliserat den, och den inte ligger på hårddisken som tycks ha lagt av, så borde jag hinna ladda upp den innan jul. :)

Men om jag inte redan har digitaliserat den, så kommer jag tyvärr inte kunna ordna den i år - jag kommer helt enkelt inte åt VHS-bandaren rent fysiskt medan julgranen är framme, så då kan jag inte göra mycket förrän tidigast Tjugondag knut... :(

Citat från: Erika skrivet 20 december 2024 kl. 15:20:56Dock är jag fortfarande nyfiken på vilken dubbning som användes vid sändningar på FilmNet. :)
Jag minns att jag tänkte reda ut det där genom studiekopior från Kungliga Biblioteket, men jag minns ärligt talat inte om det faktiskt blev av eller inte... :-[

Personligen gissar jag dock att det är minst lika troligt att filmen sändes i textad originalversion på FilmNet - det var ganska vanligt förekommande på FilmNet, och det var mest TV-serier som FilmNet satsade på att beställa dubbning av.

Daniel Hofverberg

Goda nyheter! Jag har letat, och har hittat åt Nötknäpparen och muskungen digitaliserad från SVTs sändning från 1996. Det är mycket att stå i så här dagen före julafton, men ska göra vad jag kan för att hinna ladda upp den lagom till julafton. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2024 kl. 09:33:34Goda nyheter! Jag har letat, och har hittat åt Nötknäpparen och muskungen digitaliserad från SVTs sändning från 1996. Det är mycket att stå i så här dagen före julafton, men ska göra vad jag kan för att hinna ladda upp den lagom till julafton. :)
taclk :D

salle

Citat från: gstone skrivet 23 december 2024 kl. 10:42:22taclk :D
Jag började en uppladdning av filmen för två dagar sen. Läste nu att Daniel också tänkte ladda upp den. Håll till godo så länge.

https://archive.org/details/notknapparen-och-muskungen-1990-svt

Jag laddade upp min gamla synkning av både SVT-dubben och VHS-dubben. För den som vill muxa ihop båda ljudfilerna i en videofil så går det bra.

gstone

Citat från: salle skrivet 24 december 2024 kl. 09:02:28Jag började en uppladdning av filmen för två dagar sen. Läste nu att Daniel också tänkte ladda upp den. Håll till godo så länge.

https://archive.org/details/notknapparen-och-muskungen-1990-svt

Jag laddade upp min gamla synkning av både SVT-dubben och VHS-dubben. För den som vill muxa ihop båda ljudfilerna i en videofil så passar går det bra.
Tack så mycket ;D

Det var undebart gjort

Gargamel

Jag tycker man borde lägga upp / arkivera mer av smurfarna. Dubbningen man kan hitta på youtube är bara tragisk och sederande. Ett riktigt hån mot den som gick på barntrean med mera 

BPS

Citat från: Gargamel skrivet 25 december 2024 kl. 00:31:42Jag tycker man borde lägga upp / arkivera mer av smurfarna. Dubbningen man kan hitta på youtube är bara tragisk och sederande. Ett riktigt hån mot den som gick på barntrean med mera
Ett hån? Nu måste du nog förklara för oss vad du menar för Smurfarna har ju inte någon ny dubbning...

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 25 december 2024 kl. 00:34:00Ett hån? Nu måste du nog förklara för oss vad du menar för Smurfarna har ju inte någon ny dubbning...
Det fanns en äldre dubb gjord av Doreen Denning om jag inte missminner mig.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 december 2024 kl. 01:33:46Det fanns en äldre dubb gjord av Doreen Denning om jag inte missminner mig.
Alltså avsnitt av serien ihopsatta till långfilmer typ.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 december 2024 kl. 01:34:05Alltså avsnitt av serien ihopsatta till långfilmer typ.
Yes i dessa medverkade andra röster däribland så gör Börje Ahlstedt en av sina få dubbroller, sedan hörs dubbveteranerna Jonas Bergström, Carl Billquist, mfl i dubben.

Gunnar Ernblad var den enda från Doreens dubbningar som återkom till serien om jag inte missminner mig.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 december 2024 kl. 01:33:46Det fanns en äldre dubb gjord av Doreen Denning om jag inte missminner mig.
Dom borde läggas upp 

BPS

Ja, men hon har inte dubbat hela tv-serien bara några avsnitt och som inte är så lätt tillgängliga att man kunde hitta dem på Youtube.