Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

(Fråga) SVT play

Startat av TBT_STR_QR, 4 augusti 2017 kl. 20:20:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: A skrivet 28 december 2024 kl. 22:13:04Ändå konstigt att den går 21.30 på SVT1 när det är ett barnprogram
SVT räknar det inte som ett barnprogram.

Det står i beskrivningen på SVT Play: "Detta program är olämpligt för barn", och första gången man ska se ett avsnitt på SVT Play får man en varning som man måste bekräfta genom att klicka i rutan "Jag förstår". Eller så kan man förstärka barnskyddet med kod.

Programmet finns inte heller på
https://www.svt.se/barnkanalen/

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 28 december 2024 kl. 22:13:04Ändå konstigt att den går 21.30 på SVT1 när det är ett barnprogram
Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 december 2024 kl. 08:27:55SVT räknar det inte som ett barnprogram.

Det står i beskrivningen på SVT Play: "Detta program är olämpligt för barn", och första gången man ska se ett avsnitt på SVT Play får man en varning som man måste bekräfta genom att klicka i rutan "Jag förstår". Eller så kan man förstärka barnskyddet med kod.

Programmet finns inte heller på
https://www.svt.se/barnkanalen/
Nya Ronja Rövardotter känns ju som att den riktar sig till en lite äldre publik än 1984 års original, så förmodligen har inte SVT vågat sig på att klassa det som ett barnprogram.

När SVT sände animeserien för flertalet år sedan gick de ju trots allt ut med att den serien var mer läskig och våldsam än Tage Danielssons version, så att de därför kände sig tvingade att censurera och klippa ned serien gentemot det japanska originalet. Det är förmodligen något SVT inte kan eller får göra när de har licensierat material från Netflix, där jag gissar att Netflix har som krav att det ska sändas i orört skick.

Till viss del är det väl förståeligt om SVT är försiktiga, då svenska folkets favoritsysselsättning verkar vara att anmäla TV-program i allmänhet och SVT-program i synnerhet till Granskningsnämnden, och det kommer in hur många anmälningar som helst varje år. Som exempel är det hittills 7 personer som har anmält årets julkalender, och då känns den ändå i mina ögon tämligen harmlös (två av de 7 fallen har avskrivits, medan de resterande fem fortfarande är under behandling av nämnden)... Och i Granskningsnämndens praxis står det att SVT med hänsyn till våld och otäcka scener ska "visa återhållsamhet vid sändningstider där barn kan antas titta".

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 december 2024 kl. 13:03:26Nya Ronja Rövardotter känns ju som att den riktar sig till en lite äldre publik än 1984 års original, så förmodligen har inte SVT vågat sig på att klassa det som ett barnprogram.

När SVT sände animeserien för flertalet år sedan gick de ju trots allt ut med att den serien var mer läskig och våldsam än Tage Danielssons version, så att de därför kände sig tvingade att censurera och klippa ned serien gentemot det japanska originalet. Det är förmodligen något SVT inte kan eller får göra när de har licensierat material från Netflix, där jag gissar att Netflix har som krav att det ska sändas i orört skick.

Till viss del är det väl förståeligt om SVT är försiktiga, då svenska folkets favoritsysselsättning verkar vara att anmäla TV-program i allmänhet och SVT-program i synnerhet till Granskningsnämnden, och det kommer in hur många anmälningar som helst varje år. Som exempel är det hittills 7 personer som har anmält årets julkalender, och då känns den ändå i mina ögon tämligen harmlös (två av de 7 fallen har avskrivits, medan de resterande fem fortfarande är under behandling av nämnden)... Och i Granskningsnämndens praxis står det att SVT med hänsyn till våld och otäcka scener ska "visa återhållsamhet vid sändningstider där barn kan antas titta".
Var kan man läsa att 7 personer har anmält julkalendern?

Sökte runt lite men hitatde inte just 7 stycken.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 december 2024 kl. 13:15:58Var kan man läsa att 7 personer har anmält julkalendern?

Sökte runt lite men hitatde inte just 7 stycken.
Det ser du om du går till Granskningsnämndens webbdiarium och söker på "Snödrömmar":
https://webbdiarium.mprt.se/

(Det går tyvärr inte direktlänka till sökresultatet, så du får själv söka på "Snödrömmar" i sökfältet och klicka på Sök)

I tre av fallen står det lite grand vad anmälan handlar om, tillräckligt för att bilda sig en viss uppfattning, men i resterande fall står det ingenting annat än programmets namn; så att man måste begära ut de offentliga handlingarna för att se vad anmälarna egentligen klagar på.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 december 2024 kl. 13:22:01Det ser du om du går till Granskningsnämndens webbdiarium och söker på "Snödrömmar":
https://webbdiarium.mprt.se/

(Det går tyvärr inte direktlänka till sökresultatet, så du får själv söka på "Snödrömmar" i sökfältet och klicka på Sök)

I tre av fallen står det lite grand vad anmälan handlar om, tillräckligt för att bilda sig en viss uppfattning, men i resterande fall står det ingenting annat än programmets namn; så att man måste begära ut de offentliga handlingarna för att se vad anmälarna egentligen klagar på.
Intressant, tack för länk!
Houba !

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 december 2024 kl. 13:03:26Nya Ronja Rövardotter känns ju som att den riktar sig till en lite äldre publik än 1984 års original, så förmodligen har inte SVT vågat sig på att klassa det som ett barnprogram.

Vad har dom anmälts för? Vad har julkalendern gjort?  ???

BPS

Citat från: Elios skrivet  2 januari 2025 kl. 00:22:25Vad har dom anmälts för? Vad har julkalendern gjort?  ???
De behöver inte ha gjort något, vem som helst kan ju skicka in en anmälan då man tycker att något är fel.

Elios

Citat från: BPS skrivet  2 januari 2025 kl. 00:27:38De behöver inte ha gjort något, vem som helst kan ju skicka in en anmälan då man tycker att något är fel.
Vad blev dom anmälda för då?

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  2 januari 2025 kl. 01:49:54Vad blev dom anmälda för då?
Fyra av de sju ärendena vet vi inte, då det inte står något i webbdiariet - där måste man begära ut de offentliga handlingarna från Mediemyndigheten för att se vad anmälan gäller.

Men en anmälan ser vi ju gäller "inslag med vapen", vilket även utan mer information måste röra sig om när någon av rollfigurerna bar vapen. Jag har ett vagt minne av ett sådant avsnitt, men har svårt att tro att de skulle kunna bli fällda på den grunden; då det väl rörde sig om jaktvapen och inga antydningar om att barn ska handskas med vapen.

Två anmälningar verkar gälla varumärken i bild, där public-service har ganska hårda krav på att de inte får gynna varumärken genom någon slags synlig reklam. Jag vet inte vilket eller vilka avsnitt det kan röra sig om, men är det väldigt synligt skulle det möjligtvis kunna vara något som SVT kan bli fällda för - där finns det ju så hårda krav, så att de t.o.m. måste grumla logotyper på jackor och tröjor när de intervjuar personer i samband med nyhets- och sportsändningar... Själv kommer jag dock inte ihåg någon uppenbar smygreklam i Snödrömmar av varumärken som finns på riktigt, utan mest av påhittade namn...?

Marcusen

Citat från: MB skrivet 31 december 2024 kl. 03:47:52Är bilden till Whiskey On The Rocks AI genererad? Det ser ju ut lite som Rolf Lassgård men skeptisk blir man när man ser på de andra två.

Whiskey On The Rocks, tänk att vår lilla public service kanal skulle samarbeta med de stora killarna som Disney.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 19 januari 2025 kl. 01:02:01Whiskey On The Rocks, tänk att vår lilla public service kanal skulle samarbeta med de stora killarna som Disney.
Det var nog så illa tvunget för att få råd att producera serien, då Whiskey on the Rocks känns ovanligt påkostad och lär ha kostat en hel del att spela in med så många litauiska skådespelare och en inspelning som huvudsakligen skett i Litauen. Därav det här samarbetet, som gör att SVT Play behåller serien i tre månader till innan Disney+ tar över och släpper den internationellt.

Men det är ju positivt, då det gör att fler länder än bara de nordiska får chans att se serien.

Citat från: MB skrivet 31 december 2024 kl. 03:47:52Är bilden till Whiskey On The Rocks AI genererad? Det ser ju ut lite som Rolf Lassgård men skeptisk blir man när man ser på de andra två.

Inte nödvändigtvis AI-genererad, utan det är nog minst lika troligt att det är en livs levande skämttecknare som tecknat en karikatyr med utgångspunkt från skådespelarna - som också passar bra till seriens överdrivna och skämtsamma stil... Jag tycker att det ser för likt ut Rolf Lassgård för att jag ska tro att det är uteslutande AI-genererat.

Hursomhelst tycker jag det är en riktigt bra serie, som är väl värd att se om nu någon ännu inte har sett den. :)

Kul också att återse Rolf Lydahl, som jag måste medge att jag inte alls kände igen visuellt; men däremot väldigt tydligt kände igen rösten hos...

Göran

Vid Vintergatan slut finns på SVT Play nu men jag reagerade på att de i eftertexterna till avsnitt 2 censurerat något det är blurrat och jag undrar vad det är man tagits bort.

VideoCapture_20250511_SVTPlay.jpg

BPS

Citat från: Göran skrivet 11 maj 2025 kl. 17:18:10Vid Vintergatan slut finns på SVT Play nu men jag reagerade på att de i eftertexterna till avsnitt 2 censurerat något det är blurrat och jag undrar vad det är man tagits bort.

VideoCapture_20250511_SVTPlay.jpg
Det ska stå:
Missa inte spel och extra webbfilmer på:svt.se/vintergatan

Konstigt att den är blurrad här dock för det har de ju inte gjort på avsnitt 1. Jag vill minnas att även förra gången den fanns på SVT Play var den här texten borttagen men då hade man klippt från där den dyker upp direkt till slutcenen i introt. Undrar om inte det också var på avsnitt 2 så att det bara är det avsnittet man har korrigerat av någon anledning?

Göran

Citat från: BPS skrivet 11 maj 2025 kl. 17:29:08Det ska stå:Missa inte spel och extra webbfilmer på:svt.se/vintergatan

Konstigt att den är blurrad här dock för det har de ju inte gjort på avsnitt 1. Jag vill minnas att även förra gången den fanns på SVT Play var den här texten borttagen men då hade man klippt från där den dyker upp direkt till slutcenen i introt. Undrar om inte det också var på avsnitt 2 så att det bara är det avsnittet man har korrigerat av någon anledning?
Så du svarade i tråden också? Jag hade precis tänkt skriva i inlägget att jag hade fått svar